Bandylaget Sandviken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Bandylaget Sandviken

Post by svartgulsubkultur »

Jag märker att fler och fler, främst på Facebook men även här på forumet, benämner laget som vi hejar på som "SAIK" eller "Saik".

Detta är i min bok en hädelse.

Saik är elitserielaget i bandy som kommer från Sandviken, Gästrikland.
Vi heter Skellefteå AIK, AIK eller Skellefteå.

Om ni är av samma uppfattning som mig så motarbeta pesten som börjat få fäste. Har ni en vän på FB som skriver "Nu blir det att slå på TV:n och se hur det går för Saik i Karlstad" så ska ni genast kommentera statusen med "Möter Sandviken Boltic borta idag? Vilken kanal är det som visar bandyn?" eller annan dum kommentar.

Pestspridarna är i grund och botten förkortningsmedia som Cmore och Hockeyligan, men när privata skelleftebor börjar apa efter så är det illa.
Ser ni nån som använder fel benämning, rätta dem på ett artigt vis och upplys dem om vad som är rätt och fel.

Skulle önska en sån där forumfunktion som brukar finnas där ett visst skrivet ord blir ett helt annat.
Som på tidigare NP-forum där "Sasja" blivit "Hollywood" eller "Löven" blivit "Röven".
Men nu med typ "bandyportfölj" så fort man skriver "Saik".
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Lappmössan »

+100000000
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Jablonic »

Helt rätt.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Rampa »

Bra sgsk. Även en moderatorsuppgift om det sker här på forumet.
User avatar
Plissken
Posts: 234
Joined: 15 Jun 2011, 23:25
Location: Skellefteå, Sweden
Contact:

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Plissken »

Jag är rädd att man stångar sig blodig i en sån här kampanj. Jag har provat :)
Brain: Swear to God Snake, I thought you were dead...
Snake Plissken: Yeah, you and everybody else!
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Bandylaget Sandviken

Post by schteffe »

Man får banne mig dra sitt strå till stacken.

Men nog är det lite svårjobbat ibland när det t ex står "Biljettstatus SAIK - Rögle" även på skellefteaaik.se...
http://skellefteaaik.se/artikel/27981/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by svartgulsubkultur »

schteffe wrote:Man får banne mig dra sitt strå till stacken.

Men nog är det lite svårjobbat ibland när det t ex står "Biljettstatus SAIK - Rögle" även på skellefteaaik.se...
http://skellefteaaik.se/artikel/27981/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo, och det är ju främst de delar som importeras från Hockeyligan som benämns så.
Jag tar ett snack med nån på kansliet som får ta och drämma kuken i bordet och sätta stopp för vansinnet.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by svartgulsubkultur »

Sagt och gjort.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Rampa »

Jag ska mejla Landstedt-Sjöö och fråga om Sandviken ska spela här på torsdag. ;)
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by svartgulsubkultur »

Rampa wrote:Jag ska mejla Landstedt-Sjöö och fråga om Sandviken ska spela här på torsdag. ;)
Bra, mera sånt.
Och måste vi riva nån läktare för att rymma en fullstor bandyplan?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: Bandylaget Sandviken

Post by nomercy »

Rampa wrote:Jag ska mejla Landstedt-Sjöö och fråga om Sandviken ska spela här på torsdag. ;)
Surt att vi loosade World-Cup semin mot ett ryssgäng......
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Skidrow »

Sagt det för säger det igen, spelar ingen roll vad man säger / skriver bara den som läser / hör det förstår vad man menar, låt Solnaiterna hänga upp sej på namn.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by svartgulsubkultur »

Skidrow wrote:Sagt det för säger det igen, spelar ingen roll vad man säger / skriver bara den som läser / hör det förstår vad man menar, låt Solnaiterna hänga upp sej på namn.
Klart som fan att det spelar roll!
Den som säger annat måste ju sakna hockeyidentitet.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Bandylaget Sandviken

Post by anton95uppsala »

svartgulsubkultur wrote:Sagt och gjort.
Bra gjort! Har du fått något svar?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by svartgulsubkultur »

anton95uppsala wrote:
svartgulsubkultur wrote:Sagt och gjort.
Bra gjort! Har du fått något svar?
Jag telefonerade med min go-to-guy där och han var av samma åsikt som jag och lovade att utbilda de som jobbar där.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by svartgulsubkultur »

Skidrow wrote:Sagt det för säger det igen, spelar ingen roll vad man säger / skriver bara den som läser / hör det förstår vad man menar, låt Solnaiterna hänga upp sej på namn.
Hur fan blir det med nästa generation flaggmakare och ramsskrivare och ramssångare om de växt upp med "SAJK" som nån slags sannlögn?
Gör de flaggor som de står SAJK på?
Sjunger de "Heja sajk!" i sina läktarsånger?

Bättre att mota Olle i grind än att man ska måsta vända sig i graven.
Kulturell mörkläggning måste motarbetas på alla möjliga vis.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Skidrow »

Kommer aldrig att hända att man sjunger saik, men om någon skriver det på Svenska fans lr så bara för att alla ska förstå så kommer jag aldrig att haka upp mej på det.

Sen kanske det vore vettigare skriva S-AIK eller det jag tycker minst om SkeAIK.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by svartgulsubkultur »

Skidrow wrote:Kommer aldrig att hända att man sjunger saik, men om någon skriver det på Svenska fans lr så bara för att alla ska förstå så kommer jag aldrig att haka upp mej på det.

Sen kanske det vore vettigare skriva S-AIK eller det jag tycker minst om SkeAIK.
Säger du ja, som är 40+ och relativt rättskolad!
Men om 10 år då i stort sett alla som står på Västra är födda 1990 eller senare och i hela sin uppväxt har hört och läst "Saik", när det är den hjärntvättade generationen som styr så är kulturarvet nerpissat och bespottat.
Ska man förkorta oss utan att riskera förväxling med Gnaget så är "SKE" eller "SKELL" att föredra.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Rampa »

Jag kan med nöd tvingas acceptera (utan att gilla det) att det i t.ex. stats.swehockey.se:s listor, av utrymmesskäl står Saik, men att personal i klubben på dess hemsida inte ids skriva ut Skellefteå AIK istället för SAIK, det är beklämmande.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Rampa »

För övrigt så har man nu ändrat på hemsidan. :)

http://www.skellefteaaik.se/artikel/27981/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Lappmössan »

Visst förkortade man det "SKE" eller "SKELL" på 70-talet? Tycker att man borde pusha för att få tillbaka det som den "officiella" förkortningen. (Bör inte vara några problem egentligen då Frölunda har "FRÖ" och Växjö "VÄX".)
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Larzon »

Skidrow wrote:Sagt det för säger det igen, spelar ingen roll vad man säger / skriver bara den som läser / hör det förstår vad man menar, låt Solnaiterna hänga upp sej på namn.
Fattar 0
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by svartgulsubkultur »

Lappmössan wrote:Visst förkortade man det "SKE" eller "SKELL" på 70-talet? Tycker att man borde pusha för att få tillbaka det som den "officiella" förkortningen. (Bör inte vara några problem egentligen då Frölunda har "FRÖ" och Växjö "VÄX".)
Yes, det är dit jag vill. Om man inte orkar med eller rymmer fjorton tangentnedslag så är SKE eller SKELL det enda rätta.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by svartgulsubkultur »

Rampa wrote:För övrigt så har man nu ändrat på hemsidan. :)

http://www.skellefteaaik.se/artikel/27981/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Se där, att göra revolt bär frukt 8-)
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Jokard
Posts: 1136
Joined: 19 Jun 2011, 23:47

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Jokard »

Larzon wrote:
Skidrow wrote:Sagt det för säger det igen, spelar ingen roll vad man säger / skriver bara den som läser / hör det förstår vad man menar, låt Solnaiterna hänga upp sej på namn.
Fattar 0
Ovanligt gubben.
"Tragedin bakom dramat om mannen med bilen i skogen." - Aftonbladets löpsedel 19/2 -12.

Charter Division
User avatar
Jokard
Posts: 1136
Joined: 19 Jun 2011, 23:47

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Jokard »

På tal om förkortningar och benämningar...
I yngre dar så funderade jag och farsan på att starta en Judoklubb, som skulle kallas "Byskes Allmänna Judo-Sällskap".

Det blev inget av eftersom jag inte gillar judo.
"Tragedin bakom dramat om mannen med bilen i skogen." - Aftonbladets löpsedel 19/2 -12.

Charter Division
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Rampa »

Bàütáçtæíhñ wrote:På tal om förkortningar och benämningar...
I yngre dar så funderade jag och farsan på att starta en Judoklubb, som skulle kallas "Byskes Allmänna Judo-Sällskap".

Det blev inget av eftersom jag inte gillar judo.
:lol: Tack för den! :lol:
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Bandylaget Sandviken

Post by anton95uppsala »

svartgulsubkultur wrote:
anton95uppsala wrote:
svartgulsubkultur wrote:Sagt och gjort.
Bra gjort! Har du fått något svar?
Jag telefonerade med min go-to-guy där och han var av samma åsikt som jag och lovade att utbilda de som jobbar där.
Härligt!
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2961
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Foppas skridskocoach »

Lappmössan wrote:Visst förkortade man det "SKE" eller "SKELL" på 70-talet? Tycker att man borde pusha för att få tillbaka det som den "officiella" förkortningen. (Bör inte vara några problem egentligen då Frölunda har "FRÖ" och Växjö "VÄX".)
Det här måste ju vara den mest effektiva lösningen. Att strypa roten till det onda (den "officiella" förkortningen) torde vara det bästa sättet att få bukt med problemt.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by svartgulsubkultur »

Foppas skridskocoach wrote:
Lappmössan wrote:Visst förkortade man det "SKE" eller "SKELL" på 70-talet? Tycker att man borde pusha för att få tillbaka det som den "officiella" förkortningen. (Bör inte vara några problem egentligen då Frölunda har "FRÖ" och Växjö "VÄX".)
Det här måste ju vara den mest effektiva lösningen. Att strypa roten till det onda (den "officiella" förkortningen) torde vara det bästa sättet att få bukt med problemt.
Jepp, ALLA borde mejlbomba berörda "myndigheter".
swehockey, hockeyligan och cmore är de huvudsakliga bovarna.
Men även text-TV och andra som använder förkortningar i tabeller, spelscheman etc.

Vem kan kolla upp och sammanställa en mejladresslista?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Post Reply