J-20

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: J-20

Post by Larzon »

LeeGoren wrote:Stabil seger i premiären borta mot Västerås med 4-2. Nye Markus Ruuskanen fortsätter att producera.
Vem är det? Någon som i framtiden kan få testa på A-laget?
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: J-20

Post by LeeGoren »

Ny kille från RBK, antar att PL plockat med sig honom
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: J-20

Post by snorhyveln »

Funderar på Häman-Aktell.
Han är inte med vad jag kan se. Är karriären slut eller rehabbar han fortfarande? Verkar i sånt fall vara en ovanligt lång rehab för en höftoperation.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: J-20

Post by p-play »

snorhyveln wrote:Funderar på Häman-Aktell.
Han är inte med vad jag kan se. Är karriären slut eller rehabbar han fortfarande? Verkar i sånt fall vara en ovanligt lång rehab för en höftoperation.
Fortfarande rehab, enligt en artikel i Norran för ett tag sedan.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: J-20

Post by Skidrow »

Såg matchen idag mot DIF och dom spelade relativt bra men värdelöst PP, lite som a-laget snurrar med pucken ute vid sargen och ingen som är framför mål mer än att dom åker förbi.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: J-20

Post by Humlannitton »

Har tyvärr halkat hopplöst efter i scoutandet av nya AIK-talanger.

Nån insatt som kan ge en kort beskrivning av vilka fem juniorer som just nu ser ut att ha ljusast framtid? Självklart kommer det att svänga en del, men finns det nån ny Arvidsson, Melker, Rundblad eller i alla fall Adam P...
xinkan
Posts: 18
Joined: 02 Oct 2012, 14:20

Re: J-20

Post by xinkan »

User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: J-20

Post by Larzon »

Har hört riktigt bra lovord om Jonatan Berggren.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: J-20

Post by Bob Probert »

Magnus Chrona, som draftades av Tampa i 5:e rundan, verkar vara klar.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: J-20

Post by LeeGoren »

Stämmer
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: J-20

Post by kriwi »

Inlett säsongen uselt. 1-7 idag mot DIF, 2-8 igår mot Gnaget och 3-2 vinst efter straffar mot Gnaget i fredags.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: J-20

Post by Foppas skridskocoach »

Vilka potentiella genombrottsmän har vi i J20 i år?
Tigerränderna går aldrig ur.
bruno
Posts: 565
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: J-20

Post by bruno »

Jag befarade att J-20 skulle bli riktigt svagt i år iom att Berggren och Albin spelar med A-laget samt att Engarås gick till juniorlaga i USA, och det verkar nog bli så också om man tittar på helgens resultat. Om du menar vilka som är närmast A-laget så skulle jag säga Linus Andersson (-99) bland forwards och Ludvig Stenvall (-99) och Fredrik Granberg (-00) bland backar.

Intressantast bland de yngre är forwarden Albin Sundsvik (-01). Kommer nog också att få nån A-lagsmatch.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: J-20

Post by LeeGoren »

Jag tycker att Adam Wilsby är en typisk Skellefteåback. Rörlig och fin, bra spelsinne. Har mycket hockey i sig.
På forwardssidan vill jag flagga för Carl Darnell. Stark i kroppen och har ett ruskigt skott. Mkt bra ledare också, tydligt att han vara borta förra helgen då ingen steppade upp och tog tag i grejerna.Blir intressant att se Tampa-draftade Chrona i målet också.
MrA
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2011, 00:33

Re: J-20

Post by MrA »

Ser att det blivit två raka förluster mot Luleå, 3-8 på bortaplan och 1-8 på hemmaplan. Är j20-laget så svagt, eller vad är det som hänt?
Visserligen i början av serien, men laget ligger näst sist och har -22 i målskillnad..
ante08
Posts: 2553
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: J-20

Post by ante08 »

Mats Lundmark är bra som U16-tränare men han är ingen J20-tränare tyvärr. Är det inte dags att Lasse Marklund tackar för sig snart?
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: J-20

Post by LeeGoren »

Grattis Luleå som fick in Norrlands bäste juniortränare.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: J-20

Post by Empress »

Näst sist. Finns det anledning till oro?
Topp10 känns en bit bort denna säsong...
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: J-20

Post by snorhyveln »

Var och tittade på min första J20 match idag.
Den katastrof jag förväntade besannades. Grabbarna stod inte upp mot ett av de andra bottenlagen, nämligen Timrå.
Vad man kan säga är att det drälls otroligt i uppspelen. Anfallsspelet liknar A-lagets där men missar solklara lägen och ordet skymning av målvakt finns inte i ordboken. Förutom Granberg och ett fåtal andra så är det i det närmaste dvärgar som AIK i sedvanlig juniorordning ställer upp med.
Laget tillhör de förlorade generationerna i AIK:s ungdomshockey och trots en del "importer" så håller det inte den klass som erfordras.

Oroande.
Laget kommer knappast att bidra med någon mängd av spelare att putta in i A-laget med.
Kroppsspråket hos spelarna.
Vid 2 absurda räddningar av den 1,50 långa målvakten i den andra perioden så kom inga klapp eller rop från båset.
Tränarna, Lundmark & Lundmark som ersatt Marklund står som stenstoder i båset. Inte en min, inte ett pushande, ingenting. Känner igen den ena Lundmark från en annan årgång där hans gärning främst bestod i att promota sin egen son utan att lyckas. I det framträdandet kan jag inte påstå att han imponerade som tränare, än mindre som coach.

Glädjande.
Uppenbarligen finns det ett antal riktigt fina talanger i J18.
Vi får hoppas att glappet som uppstår mellan detta mediokra J20 lag och J18 inte gör att A-laget hinner ifatt verkligheten.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: J-20

Post by Empress »

http://www.swehockey.se/globalassets/sv ... v_2018.pdf

Ett JVM utan en spelare från Skellefteå.? I så fall var det några år sedan.
Ingen Albin och ingen Berggren här.,
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: J-20

Post by ossian »

Väldigt konstigt att de inte får vara med. Albin Eriksson har imponerat stort på mig. Berggren är bra mot sämre motstånd vilket juniorhockeyn är. Inte första gången klockrena AIKare inte får vara med och så plockar de in några no names från södra Sverige. Det Albin och Berggren kan trösta sig med är att de kommer att få betydligt bättre hockeykarriärer än 75% av de på listan.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: J-20

Post by p-play »

ossian wrote: 23 Oct 2018, 15:48 Väldigt konstigt att de inte får vara med. Albin Eriksson har imponerat stort på mig. Berggren är bra mot sämre motstånd vilket juniorhockeyn är. Inte första gången klockrena AIKare inte får vara med och så plockar de in några no names från södra Sverige. Det Albin och Berggren kan trösta sig med är att de kommer att få betydligt bättre hockeykarriärer än 75% av de på listan.
Det handlar nog lika mycket om roll. Ingen av dem är tillräckligt bra just nu för att gå in på två kedjor och ingen av dem är någon BP-spelare. Då återstår ganska få roller. Dessutom kan det finnas vissa formationer som har visat sig fungera och som man vill ha intakta. Unga spelare kan utvecklas snabbt så det är säkert inte kört.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: J-20

Post by dovienya »

Men albin lirar bp i aik :)
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: J-20

Post by p-play »

Ja, men det är väl snarare en följd av att andra är ännu mindre lämpliga och att han får ta den rollen. Jimmie spelar också BP emellanåt och han är riktigt dålig i den spelformen. Spelare som är rörliga är att föredra i den spelformen.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: J-20

Post by dovienya »

Jao, naturligtvis, men ändå.
Jag tycker det är ett skitbra sätt att tvinga in Albin E i ett startstopp-tänk istället för ett bågarunt-tänk i allting. Tycker Tommy och BertStefan gör helt rätt där; dessutom är han stor. Tänk när han vuxit in styrkemässigt i den kroppen :)
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: J-20

Post by p-play »

dovienya wrote: 23 Oct 2018, 16:48 Jao, naturligtvis, men ändå.
Jag tycker det är ett skitbra sätt att tvinga in Albin E i ett startstopp-tänk istället för ett bågarunt-tänk i allting. Tycker Tommy och BertStefan gör helt rätt där; dessutom är han stor. Tänk när han vuxit in styrkemässigt i den kroppen :)
Ja, jag håller helt med. Det är antagligen anledningen till att Hedberg också spelar där han spelar och får nöta mycket BP. När Hedberg slutar båga och kör start- och stopp fullt ut så kommer han att flyttas högre upp i hierarkin. Det är helt rätt av tränarna och Hedberg har faktiskt gått framåt en hel del i det defensiva spelet. Jag tror också att Eriksson kommer att bli grym, men antagligen drar han ganska snabbt över till NHL när genombrottet väl har kommit. Jag kan tänka mig att han i bästa fall bara spelar ytterligare två säsonger mer för oss efter den här.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: J-20

Post by marre »

Kan bli jobbigt för Timrå under JVM
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: J-20

Post by LeeGoren »

J18 leder däremot sin serie i överlägsen stil. Där finns ett par riktigt fina spelare. Kan tänka mig att ganska många kommer få flera chanser i j20 nu framöver.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: J-20

Post by p-play »

Någon som sett J20-matcher och kan ge ett omdöme om Sundsvik? Finns det någon duktig BP-spelare i J20-laget?
MrA
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2011, 00:33

Re: J-20

Post by MrA »

Luleå-Skellefteå ikväll: http://stats.swehockey.se/Game/Events/396013

3-1 och 21-5 i skott efter första perioden.. :/
Post Reply