J-18

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

J-18

Post by Zimme »

Startar juniortrådarna nu. Lucas Wallmark är alltså som 15åring uttagen till J-18 WC. Han lär kunna gå som topp 10 i draften 2013 om hans utveckling håller i sig.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: J-18

Post by Sketch »

Borde det inte tas i den andra tråden? Han ska ju spela i J20.. 8-)
Hur som helst är den killen jävligt bra. Bara att gå och se honom och de andra junisarna i höst!
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: J-18

Post by Zimme »

Han blir uppflyttad till hösten, han får nöja sig med J-18 nu :-)
Risken finns att vi måste göra en spelartråd under A-laget också, nått byte i A-laget kan han få även om det inte blir mer än i nån enstaka match.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: J-18

Post by Lappmössan »

Kallar man Ivan Hlinka Memorial för World Cup? Har alltid tänkt att det bara är en relativt stor turnering.

Skulle inte förvåna mig om Wallmark blir ordinarie i a-laget 12/13.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: J-18

Post by Zimme »

Det kallas "inofficiella VM" eftersom att där är alla de bästa med, till skillnad från J-18VM.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Kraxxe
Posts: 140
Joined: 15 Jun 2011, 19:51

Re: J-18

Post by Kraxxe »

Lappmössan wrote:Kallar man Ivan Hlinka Memorial för World Cup? Har alltid tänkt att det bara är en relativt stor turnering.

Skulle inte förvåna mig om Wallmark blir ordinarie i a-laget 12/13.
Kanada har med alla sina bästa tillskillnad från vm då det spelas slutspel i de Kanadensiska junior ligorna.

Tror också Wallmark blir ordinarie till den säsongen om han forsätter utvecklas, han är en talang i Larsson klass.
Bland "egna" talanger i åldersgruppen 94-95 ser det dock tunt ut i AIK.
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: J-18

Post by anton95uppsala »

Någon som vet om matchprogrammet för juniorerna är släppt? Tänker både på J20 och J18.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: J-18

Post by Colton »

Tunnt bland egna talanger håller jag inte med om. Både gustav Burström
O lindholm har lirat lite landslag, Men visst,kanske inte någon ny rundblad. Däremot är ju nyförvärven av hög
Klass, både haara är grym men framförallt lille Aho som är en som kommer dominera tv-pucken.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: J-18

Post by Hank »

Zimme wrote:Det kallas "inofficiella VM" eftersom att där är alla de bästa med, till skillnad från J-18VM.
Kanada har väl de bästa med, men inte USA, om jag minns rätt, vilka istället satsar på VM.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: J-18

Post by Lappmössan »

Det är väl sagt att gruppen efter denna "guldålder" är tunnare. Det är ganska få supertalanger, däremot tror jag att en hel del av killarna har potential till att bli elitseriespelare.

Visst skulle man bygga en till träningshall snart?
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: J-18

Post by Zimme »

Kan ta det här också, Wallmark har alltså poängrekordet för u16 spelare i J18 Allsvenskan under en säsong. Nämnas kan också att Viktor Arvidsson har gjort flest poäng totalt i J18Allsvenskan genom tiderna.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: J-18

Post by Konk »

Wallmark öste ju in poäng i j18 elit också, blev det inget rekord där?
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: J-18

Post by Zimme »

Han var ju inte ens bäst i laget då, Tanos 27+23 var 11p bättre än Wallmark.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: J-18

Post by Konk »

Aha :) lite dålig koll ehe. Kom på sen att det var Elit som kvittade. Men jag blir alltid förvirrad av de serierna, vanligtvis är ju elit en högre serie. Är man MVP i tv-pucken hör man till sin generations största talanger, sen får vi se om det blir något av honom :) han har ju iaf en ganska stor ram att bygga muskler på, och han slutar väl inte växa än?
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: J-18

Post by Zimme »

Nä och EP siffror är sällan färska så man får ta dem med en nypa salt, speciellt junisar.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: J-18

Post by Konk »

Jomen har kollat på swehockey :) för länge sen visserligen.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: J-18

Post by Lubbe »

Zimme wrote:Startar juniortrådarna nu. Lucas Wallmark är alltså som 15åring uttagen till J-18 WC. Han lär kunna gå som topp 10 i draften 2013 om hans utveckling håller i sig.
Top10??? Hallå!?! Nu lugnar vi ner oss några kilon.
Lucas är en av fem 95or som är uttagna till Ivan Hlinka turneringen. Han är ett år yngre än 94orna, vilket är bra, men inte på nåt sätt unikt. Kalle Johansson i Brynäs spelade som underårig i juniorlandslagen fram till draften i år, men han blev inte ens draftad, bara som ett exempel. Wallmark har inte presterat ett skit i internationella turneringar ännu, vilka är de turneringar som väger tyngst i scouternas ögon. Så låt oss och vänta och se hur det går för honom i större sammanhang, innan vi svävar iväg i sanslösa spekulationer.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: J-18

Post by Zimme »

Vilka turneringar hade du tänkt att han skulle ha presterat i? Naturligtvis är det oerhört att förutspå hur hans utvecklingskurva kommer att se ut men OM hans utveckling håller i sig så lär han gå tidigt i draften. Att ingen 15 åring gjort mer poäng än honom i J18 Allsvenskan någonsin tyder ju på en talang över medel.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: J-18

Post by Colton »

Lubbe wrote:
Zimme wrote:Startar juniortrådarna nu. Lucas Wallmark är alltså som 15åring uttagen till J-18 WC. Han lär kunna gå som topp 10 i draften 2013 om hans utveckling håller i sig.
Top10??? Hallå!?! Nu lugnar vi ner oss några kilon.
Lucas är en av fem 95or som är uttagna till Ivan Hlinka turneringen. Han är ett år yngre än 94orna, vilket är bra, men inte på nåt sätt unikt. Kalle Johansson i Brynäs spelade som underårig i juniorlandslagen fram till draften i år, men han blev inte ens draftad, bara som ett exempel. Wallmark har inte presterat ett skit i internationella turneringar ännu, vilka är de turneringar som väger tyngst i scouternas ögon. Så låt oss och vänta och se hur det går för honom i större sammanhang, innan vi svävar iväg i sanslösa spekulationer.
Tycker att det är absolut inte omöjlighet med en förstarrunda för Wallmark. Han är en kopia av Anton Lander men bättre offensivt, och jag skulle bli förvånad om han inte gör nån match i a-laget i år. Att han inte skulle presterat ett skit i internationella turneringar är dels inte helt sant då han gjort okej ifrån sig på flera av U16 lägrerna, dessutom så finns det knappt några internationella turneringar för den åldersgruppen. Den här diskussionen borde däremot ske i j20 tråden, där han kommer spela i år.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: J-18

Post by Sketch »

http://www.folkbladet.nu/259948/2011/07 ... rna-kraxar
Verkar precis som ni säger att det är lite sämre årgångar nu med ett och annat guldkorn, men samtidigt finns det nog en hel del som kan slåss om en plats utan att för den delen bli draftade.

Angående Wallmark: Allt kan hända, men det är helt sant att han just nu är en av de bästa i sin årsgrupp. Vi får helt enkelt se hur han utvecklas. Onödigt att sätta press på pojken.. ;)
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: J-18

Post by Colton »

http://www.hockeymagasinet.com/2011/07/ ... lleftea-2/

Står om uttagningarna till hockeygym, men man ska komma ihåg att det är inte helt 100 att man får en plats i truppen för det.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: J-18

Post by svartgulsubkultur »

And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: J-18

Post by Lidlund »

Spännande!
User avatar
Humlannitton
Posts: 1494
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: J-18

Post by Humlannitton »

Såg första två perioderna av J18:s match mot Löven idag. Var ganska hafsigt spel, många misstag och egentligen ingen som stack ut över de andra. Har hört en del om Sebbe Aho, men han var totalt osynlig. Filip Haara gjorde ett snyggt mål direkt efter en utvisning och var väl en av de bättre i AIK. Arvid Stenmark i målet hade en svår match då Löven knappt skapade någonting alls, bara för att plötsligt få frilägen och indianare mitt framför mål, men han skötte det utmärkt och såg tät ut.

Bäst på plan de första två perioderna var en för mig ny bekantskap, #36 Anton Öhman. Kall, höll i pucken när det behövdes, och la riktigt fina uppspel.

Någon som vet när truppen blir slutgiltig?
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: J-18

Post by Colton »

Humlannitton wrote:Såg första två perioderna av J18:s match mot Löven idag. Var ganska hafsigt spel, många misstag och egentligen ingen som stack ut över de andra. Har hört en del om Sebbe Aho, men han var totalt osynlig. Filip Haara gjorde ett snyggt mål direkt efter en utvisning och var väl en av de bättre i AIK. Arvid Stenmark i målet hade en svår match då Löven knappt skapade någonting alls, bara för att plötsligt få frilägen och indianare mitt framför mål, men han skötte det utmärkt och såg tät ut.

Bäst på plan de första två perioderna var en för mig ny bekantskap, #36 Anton Öhman. Kall, höll i pucken när det behövdes, och la riktigt fina uppspel.

Någon som vet när truppen blir slutgiltig?
Härlig rapport, bra jobbat!

Som jag har förstått det så har man inte satt något datum för när man ska spika truppen.

Spelade Oscar Sundqvist? Han tyckte jag var grymt bra förra året men vet inte om han spelar med J20. Vore också kul att höra hur TV-pucks aktuelle Marcus Pettersson skötte sig. Även Elias Edström, som spelade lite landslag förra året, vore det kul att höra om du reflekterade nått över.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1494
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: J-18

Post by Humlannitton »

Tror inte Oscar Sundqvist spelade, men jag har inte järnkoll på alla kedjorna.

Marcus Pettersson spelade (han är ju liksom svår att missa med den kroppsbyggnaden), och var godkänd utan att glänsa.

Elias Edström spelade, han kan dock inte ha gjort något större avtryck för jag minns honom bara från laguppställningen.

AIK ledde efter två perioder, men bara med 1-0. Som sagt ganska hafsigt och slafsigt spel.
ante08
Posts: 2582
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: J-18

Post by ante08 »

AIK vann med 3-1 till slut.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: J-18

Post by Colton »

ante08 wrote:AIK vann med 3-1 till slut.
Vet du om det finns målskyttar osv nånstans?
abr
Posts: 10
Joined: 09 Aug 2011, 20:44

Re: J-18

Post by abr »

haara öhman enberg
Knegare
Posts: 53
Joined: 15 Jun 2011, 19:19
Location: Ume

Re: J-18

Post by Knegare »

Hur var Öhman? Har jobbat med hans farsa...så är lite nyfiken hur det går för han i år. Farsan var lite rädd för att han skulle va en aning övertänd inför matchen... Ooops!! såg inte den lilla match rapporten tidigare i tråden...
Post Reply