Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Publiken

Post by Sketch »

Allt från publiksiffror till upplevelsen mm.

Angående:
"Vi arbetar med att höja arenaupplevelsen för våra besökare, till nästa säsong ska vi bland annat installera en ny ljudanläggning."
Nu säger man "bland annat", men för att fokusera på det som nämns -vad är det för ljud som måste förbättras? Fixar man själva mickningen eller menar man speakern, pausmusiken etc? För det höjer väl inte arenaupplevelsen nämnvärt?

Spelarentrén borde fortfarande vara prio 1.
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Publiken

Post by anton95uppsala »

En viktig grej är ju alltid att DJ:n inte sätter på låtar när klacken har tryck, men så kanske det inte brukar vara heller?! :) Som bortaklacksmänninska får man ju räkna med att så fort man skapar lite tryck och hemmaklacken står tyst sätts det på musik för kung och fosterland, så dör ens eget ljud ut. :P
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Publiken

Post by Ante »

Sketch wrote:Allt från publiksiffror till upplevelsen mm.

Angående:
"Vi arbetar med att höja arenaupplevelsen för våra besökare, till nästa säsong ska vi bland annat installera en ny ljudanläggning."
Nu säger man "bland annat", men för att fokusera på det som nämns -vad är det för ljud som måste förbättras? Fixar man själva mickningen eller menar man speakern, pausmusiken etc? För det höjer väl inte arenaupplevelsen nämnvärt?

Spelarentrén borde fortfarande vara prio 1.
Man ska byta ut högtalarna i hela arenan. Dagens ljud är helt värdelöst i stora delar av arenan! Har själv tittat på jobbet på hur man ska byta ut/sätta upp den nya anläggningen.
Fredrik
Posts: 222
Joined: 15 Jun 2011, 20:08

Re: Publiken

Post by Fredrik »

Sist jag var i SKA (förvisso två år sedan) så var ljudet otroligt dåligt vid sittplats på kortsidan, så det är väl bra att det görs något åt det hela.
korvante
Posts: 4
Joined: 16 Jun 2011, 15:38

Re: Publiken

Post by korvante »

Fredrik wrote:Sist jag var i SKA (förvisso två år sedan) så var ljudet otroligt dåligt vid sittplats på kortsidan, så det är väl bra att det görs något åt det hela.
Jo, ljudet är dåligt. Men framförallt tycker jag ljudet är för högt under tex introt (både på stå- och sittplats).
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: Publiken

Post by Oracle »

Jag har aldrig varit på en NHL-match (har sett att många sagt att vi borde ta efter mer av hur de amerikanska klubbarna ramar in matcherna) men jag var på en baseball-match häromveckan och det var intressant att se hur de hela tiden försökte liva upp stämningen i arenan. Nu ska man i och för sig komma ihåg att Sverige och USA är olika kulturer och jag tror inte att så många i ladan vill ha cheerleaders eller folk som går och säljer fika mitt under matcherna (och därmed blockerar sikten), men det finns en del annat som man nog inte ska vara allt för snabb i att dumförklara. Nedan kommer lite spontana tankar som jag tror skulle kunna förbättra upplevelsen för publiken som helhet och göra matcherna till mer av en familjefest (utan att för den delen tappa övrig publik). Målsättningen måste ju vara att öka publiksiffran.

- Ett maffigare intro. Flaggor, lite rök och ljusstrålar känns fattigt, ärlig talat. Fyrverkerierna vi hade förut (de två som sköts rakt över isen) var ju festligare, även om jag kan förstå varför de togs bort. Självklart inte lika enkelt att göra nåt häftigt av ett lönnlöv som ett djur, men jag skulle fortfarande tycka det var roligare om dom åkte ut ur ett mäktig lönnträd än ingenting alls. Eller ännu bättre, en lappmössa a la SM-guldet.

- Visa/zooma in publiken oftare på jumbotronen. De flesta, barn som vuxna, tycker det är kul att synas i bild och det sprider en del skratt och glada miner när folk får synas/vinka/visa upp sin kärlek för svartgula-färgerna.

- Kör en "hemlig tävling" varje match där någon på sittplats vinner bara genom att råka sitta på en viss stol. Klassisk grej som många andra föreningar kör med. Ett företag som valt ut platsen och priset och som får synas i 5 sekunder i bild när de räcker över t.ex. ett presentkort under periodpausen.

- Gör roligare periodpauser. Visst, knatte-match är väl roligt nån gång men det behövs mer variation. En grej, som de t.ex. kör på Almtunas matcher, är att istället för sälja lotter (till lotteriet) - sälja tennisbollar- som köparna sedan får chansen att kasta så nära teknikscirkeln (i mitten) som möjligt. En sån grej får publiken delaktig på ett helt annat sätt och det är faktiskt ganska kul att sitta där - även om man inte har nån boll - och se hur bollar rullar för långt, stöter bort andras bollar, kastas helt galet osv. Vid sidan av detta borde företag cirkulera och dela ut gratisvaror också, t.ex. smakprov på godis, schampoo och liknande. Har väl sett Unico där med sitt tobaksfria snus, men tänker mer att man verkligen kastar in i publiken också (till den som viftar mest, så klart).

- Bättre och smartare souvenirer. Såg att de bytt leverantör till Intersport nu, så vi får väl se vad som händer, men jag tycker att souvenirerna de senaste åren knappt varit godkända. Jag förstår tanken med att ha stora klubbmärken och starka färger osv som SYNS men det borde även erbjudas alternativ för dem som inte vill gå omkring och se ut som hockeyspelare/fullblodssupportrar - men ändå representera sitt lag - på exempelvis arbetstid. Fixa enfärgade t-shirts med ett litet lönnlöv-emblem uppe till höger på bröstet (i stil med pikén), och framförallt, fixa loggan på mer enkla grejer som man använder i vardagen. T.ex. burkar av olika slag (vem skulle inte vilja ha en matlåda som det stod Skellefteå AIK på eller, ta fram en burk med Skellefteå AIK-kakor ur skafferiet eller ha en bjud-godisskål i porslin formad som en svart hockeyhjälm med litet, cleant gult lönnlöv på? tänk typ: http://feeds2.yourstorewizards.com/1180 ... -10366.jpg). Te-magasinet borde ha en te-burk med Skellefteå AIK-te. Det borde finnas mobilskal, ipod/iphone-skal, hörlurar osv med AIK-emblemet. Det fanns ett kubb-set som man kunde köpa tidigare nånstans, där de två uppställningarna var Skellefteå AIK mot Björklöven ... tillbaks med det! Jag hade även gärna sett en brasse-stol med aik-emblemet. Hur många skulle inte ha den på balkongen, vid husvagnen eller på stranden? Självklart kul att det finns en del ätbart med AIK-loggan i kiosken under matcherna, men man vill ju ha saker hemma också. Kan även känna att jag saknar smarta gratis-alternativ. Det borde t.ex. finnas cleana skrivbordsunderlägg (till datan) som man kan ladda hem från officiella hemsidan.

- Skapa mer identitet och stolthet kring historiken och de som skapar historia idag. Vi HAR ju en grym historik, vilket man tagit till fasta på i de animerade introna sista två åren (bravo) men man borde spinna mer på det. Vi älskar vårt lag och vill se mer av det, på alla sätt och vis. Alla gillar att minnas. Hissa upp tröjor i taket. Ställ upp stora montrar inne i korridorerna i arenan med gamla bilder, autografer, hockeyhandskar, whatever. Sätt upp stora bilder på spelarna antingen utanför arenan (de är ju trots allt våra hjältar/krigare/representanter för staden) eventuellt inne i arenan. När man kommer innanför biljettkontrollen borde det satsas mer på att trycka upp "Skellefteå AIK" i ansiktet på folk, så att förväntningarna och stämningen inför matchen höjs ytterligare och man känner sig som hemma. På Yankee Stadium i USA, där jag var, hade de satt upp sådana här - stående - affischer på spelarna längst utsidan på hela arenan: http://img11.imageshack.us/img11/5641/n ... ium029.jpg

- Det hade varit sammansvetsande och stämningsfullt med en officiell Skellefteå aik-hymn. Inte nån snabb, rockig låt utan mer en långsam "visa" som även de gamla gubbarna på sittplats snappar upp. Tänker mig nåt i stil med vad t.ex. IFK Göteborg har: http://www.youtube.com/watch?v=FOuAI48tMVo

- Självklart en kostnadsfråga men SYNS mer utanför arenan. Busskurerna borde ha reklam inför matcher. Det borde gå omkring knattar på stan och dela ut lappar med "gratis korv i kiosken under matchen på torsdag" och liknande. Påminna folk om att det är hockey och skapa ännu mer surr kring att det faktiskt är matcher snart. Ungdomslag borde fylla upp eventuella, osålda platser gratis eller till kraftigt nedsatt pris. Det borde finnas mer officiella AIK-varor. En eller annan pizzeria borde få lov att ha en officiell AIK-pizza. Fixa ett svart-gult AIK-strössel att ha på glassen. Det kanske redan finns men Stigs konditori och Ainas borde ha en officiell Skellefteå AIK-tårta som de serverar eller levererar till konferenser och födelsedagskalas. Gör nå deal med matbutikerna så att det i regel alltid står ungdomslirare och hjälper till och packar varor åt de som behöver hjälp (och bära till bilen) efter att man betalat. Varje butik i stan borde ha en "Vi stödjer/hejar på Skellefteå AIK" likt många hade när det var slutspel.

- Varje gång någon fyller 10, 20, 30, 40, 50, 60 eller nåt sånt, skicka ett brev till dem med posten och bjud dem på gratis inträde för nästkommande match, eller nåt sånt. Kan inte vara SÅ stora pengar man förlorar på det. Däremot bygger man uppe en schysst image och blir mer "ett med folket".

- Bort med penisstatyn på torget och res en stor hockeyspelare där istället. Den skulle ju hela stan identifiera sig med eller åtminstone acceptera.

Annat som de körde med på baseballmatchen var snabba frågesporter på typ 20 sekunder (1X2-frågor) där en i publiken fick frågor om föreningen/historiken/laget, samtidigt som frågorna och svarsalternativen syntes (och hördes) på jumbotronen... alla i publiken var som galna och skrek ut svaren för att hjälpa den som tävlade. De körde även ljudmätare där publiken skulle skrika (skulle kanske gå att använda där man ser vilken klack, hemma eller borta, som låter mest) så högt som möjligt. Men sånna grejer tror jag är lite för mycket för vår publik ...

mm, ja. Detta väcker säkert känslor och jag förstår om inte alla håller med men det kan säkert skapa lite grund för diskussion och ännu bättre idéer.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Publiken

Post by Sketch »

Riktigt bra inlägg Oracle!
Det kändes faktiskt som att man inte riktigt var "beredd" på att gå så långt i slutspelet förra säsongen. Känslan var "jaha oj, måste vi kanske hitta på något extra nu..?". Jag tycker överhuvudtaget att vi är ganska långt efter när det gäller upplevelsen och det andra du tar upp.

Håller med om souvenirerna och där tycker jag att Modo är ett gott exempel då de har massor med olika prylar:
http://www.modohockey.se/shop_kategori.cfm
De har även gjort en större grej av ispremiären där de har en "match" och massa saker utanför som liveband mm.
Har även jag varit emot "NHL-jippon" men det är dit elitserien och dess publik börjat dra (i och med att tillgängligheten till NHL ökat?). Bäst att ta det bästa med dessa jippon och försöka kombinera det med det bästa av svensk ishockey.

Är för trött för att fortsätta just nu. Det är iaf en riktigt bra sammanställning du gjorde Oracle och jag tycker att du borde skicka in den till AIK.
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: Publiken

Post by Oracle »

Tack. Har mailat dem nu.

Kikade lite i MoDos shop och du har alldeles rätt. Skulle lätt t.ex. vilja ha såna här grejer med vårt emblem:

http://www.modohockey.se/bilder/shop/stora/52698.jpg
http://www.modohockey.se/bilder/shop/stora/79025.jpg
http://www.modohockey.se/bilder/shop/stora/00002.jpg
User avatar
EuphoniC
Posts: 148
Joined: 16 Jun 2011, 08:47

Re: Publiken

Post by EuphoniC »

Oracle wrote:- Det hade varit sammansvetsande och stämningsfullt med en officiell Skellefteå aik-hymn. Inte nån snabb, rockig låt utan mer en långsam "visa" som även de gamla gubbarna på sittplats snappar upp. Tänker mig nåt i stil med vad t.ex. IFK Göteborg har: http://www.youtube.com/watch?v=FOuAI48tMVo
Det får mig att tänka på Färjestads dito. Det mest patetiska jag någonsin skådat/upplevt. Hockey ska vara tufft, fart, fläkt, ingen jävla mesig allsång på skansen smörja. Jag skämdes att stå på läktaren när låten gick och björnen eller vad det nu var fjantade runt http://www.youtube.com/watch?v=ZX6Zr3mKvtQ .. det kändes smutsigt.
/Jonas
User avatar
Special Brew
Posts: 9901
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Special Brew »

Oracle wrote:Jag har aldrig varit på en NHL-match (har sett att många sagt att vi borde ta efter mer av hur de amerikanska klubbarna ramar in matcherna) men jag var på en baseball-match häromveckan och det var intressant att se hur de hela tiden försökte liva upp stämningen i arenan. Nu ska man i och för sig komma ihåg att Sverige och USA är olika kulturer och jag tror inte att så många i ladan vill ha cheerleaders eller folk som går och säljer fika mitt under matcherna (och därmed blockerar sikten), men det finns en del annat som man nog inte ska vara allt för snabb i att dumförklara. Nedan kommer lite spontana tankar som jag tror skulle kunna förbättra upplevelsen för publiken som helhet och göra matcherna till mer av en familjefest (utan att för den delen tappa övrig publik). Målsättningen måste ju vara att öka publiksiffran.

- Ett maffigare intro. Flaggor, lite rök och ljusstrålar känns fattigt, ärlig talat. Fyrverkerierna vi hade förut (de två som sköts rakt över isen) var ju festligare, även om jag kan förstå varför de togs bort. Självklart inte lika enkelt att göra nåt häftigt av ett lönnlöv som ett djur, men jag skulle fortfarande tycka det var roligare om dom åkte ut ur ett mäktig lönnträd än ingenting alls. Eller ännu bättre, en lappmössa a la SM-guldet.

- Visa/zooma in publiken oftare på jumbotronen. De flesta, barn som vuxna, tycker det är kul att synas i bild och det sprider en del skratt och glada miner när folk får synas/vinka/visa upp sin kärlek för svartgula-färgerna.

- Kör en "hemlig tävling" varje match där någon på sittplats vinner bara genom att råka sitta på en viss stol. Klassisk grej som många andra föreningar kör med. Ett företag som valt ut platsen och priset och som får synas i 5 sekunder i bild när de räcker över t.ex. ett presentkort under periodpausen.

- Gör roligare periodpauser. Visst, knatte-match är väl roligt nån gång men det behövs mer variation. En grej, som de t.ex. kör på Almtunas matcher, är att istället för sälja lotter (till lotteriet) - sälja tennisbollar- som köparna sedan får chansen att kasta så nära teknikscirkeln (i mitten) som möjligt. En sån grej får publiken delaktig på ett helt annat sätt och det är faktiskt ganska kul att sitta där - även om man inte har nån boll - och se hur bollar rullar för långt, stöter bort andras bollar, kastas helt galet osv. Vid sidan av detta borde företag cirkulera och dela ut gratisvaror också, t.ex. smakprov på godis, schampoo och liknande. Har väl sett Unico där med sitt tobaksfria snus, men tänker mer att man verkligen kastar in i publiken också (till den som viftar mest, så klart).

- Bättre och smartare souvenirer. Såg att de bytt leverantör till Intersport nu, så vi får väl se vad som händer, men jag tycker att souvenirerna de senaste åren knappt varit godkända. Jag förstår tanken med att ha stora klubbmärken och starka färger osv som SYNS men det borde även erbjudas alternativ för dem som inte vill gå omkring och se ut som hockeyspelare/fullblodssupportrar - men ändå representera sitt lag - på exempelvis arbetstid. Fixa enfärgade t-shirts med ett litet lönnlöv-emblem uppe till höger på bröstet (i stil med pikén), och framförallt, fixa loggan på mer enkla grejer som man använder i vardagen. T.ex. burkar av olika slag (vem skulle inte vilja ha en matlåda som det stod Skellefteå AIK på eller, ta fram en burk med Skellefteå AIK-kakor ur skafferiet eller ha en bjud-godisskål i porslin formad som en svart hockeyhjälm med litet, cleant gult lönnlöv på? tänk typ: http://feeds2.yourstorewizards.com/1180 ... -10366.jpg). Te-magasinet borde ha en te-burk med Skellefteå AIK-te. Det borde finnas mobilskal, ipod/iphone-skal, hörlurar osv med AIK-emblemet. Det fanns ett kubb-set som man kunde köpa tidigare nånstans, där de två uppställningarna var Skellefteå AIK mot Björklöven ... tillbaks med det! Jag hade även gärna sett en brasse-stol med aik-emblemet. Hur många skulle inte ha den på balkongen, vid husvagnen eller på stranden? Självklart kul att det finns en del ätbart med AIK-loggan i kiosken under matcherna, men man vill ju ha saker hemma också. Kan även känna att jag saknar smarta gratis-alternativ. Det borde t.ex. finnas cleana skrivbordsunderlägg (till datan) som man kan ladda hem från officiella hemsidan.

- Skapa mer identitet och stolthet kring historiken och de som skapar historia idag. Vi HAR ju en grym historik, vilket man tagit till fasta på i de animerade introna sista två åren (bravo) men man borde spinna mer på det. Vi älskar vårt lag och vill se mer av det, på alla sätt och vis. Alla gillar att minnas. Hissa upp tröjor i taket. Ställ upp stora montrar inne i korridorerna i arenan med gamla bilder, autografer, hockeyhandskar, whatever. Sätt upp stora bilder på spelarna antingen utanför arenan (de är ju trots allt våra hjältar/krigare/representanter för staden) eventuellt inne i arenan. När man kommer innanför biljettkontrollen borde det satsas mer på att trycka upp "Skellefteå AIK" i ansiktet på folk, så att förväntningarna och stämningen inför matchen höjs ytterligare och man känner sig som hemma. På Yankee Stadium i USA, där jag var, hade de satt upp sådana här - stående - affischer på spelarna längst utsidan på hela arenan: http://img11.imageshack.us/img11/5641/n ... ium029.jpg

- Det hade varit sammansvetsande och stämningsfullt med en officiell Skellefteå aik-hymn. Inte nån snabb, rockig låt utan mer en långsam "visa" som även de gamla gubbarna på sittplats snappar upp. Tänker mig nåt i stil med vad t.ex. IFK Göteborg har: http://www.youtube.com/watch?v=FOuAI48tMVo

- Självklart en kostnadsfråga men SYNS mer utanför arenan. Busskurerna borde ha reklam inför matcher. Det borde gå omkring knattar på stan och dela ut lappar med "gratis korv i kiosken under matchen på torsdag" och liknande. Påminna folk om att det är hockey och skapa ännu mer surr kring att det faktiskt är matcher snart. Ungdomslag borde fylla upp eventuella, osålda platser gratis eller till kraftigt nedsatt pris. Det borde finnas mer officiella AIK-varor. En eller annan pizzeria borde få lov att ha en officiell AIK-pizza. Fixa ett svart-gult AIK-strössel att ha på glassen. Det kanske redan finns men Stigs konditori och Ainas borde ha en officiell Skellefteå AIK-tårta som de serverar eller levererar till konferenser och födelsedagskalas. Gör nå deal med matbutikerna så att det i regel alltid står ungdomslirare och hjälper till och packar varor åt de som behöver hjälp (och bära till bilen) efter att man betalat. Varje butik i stan borde ha en "Vi stödjer/hejar på Skellefteå AIK" likt många hade när det var slutspel.

- Varje gång någon fyller 10, 20, 30, 40, 50, 60 eller nåt sånt, skicka ett brev till dem med posten och bjud dem på gratis inträde för nästkommande match, eller nåt sånt. Kan inte vara SÅ stora pengar man förlorar på det. Däremot bygger man uppe en schysst image och blir mer "ett med folket".

- Bort med penisstatyn på torget och res en stor hockeyspelare där istället. Den skulle ju hela stan identifiera sig med eller åtminstone acceptera.

Annat som de körde med på baseballmatchen var snabba frågesporter på typ 20 sekunder (1X2-frågor) där en i publiken fick frågor om föreningen/historiken/laget, samtidigt som frågorna och svarsalternativen syntes (och hördes) på jumbotronen... alla i publiken var som galna och skrek ut svaren för att hjälpa den som tävlade. De körde även ljudmätare där publiken skulle skrika (skulle kanske gå att använda där man ser vilken klack, hemma eller borta, som låter mest) så högt som möjligt. Men sånna grejer tror jag är lite för mycket för vår publik ...

mm, ja. Detta väcker säkert känslor och jag förstår om inte alla håller med men det kan säkert skapa lite grund för diskussion och ännu bättre idéer.
Jävligt bra inlägg. Håller med på varje punkt.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Publiken

Post by Lappmössan »

Håller med även jag. Hockey är inget jippo för mig, det är ångest, utslagna tänder och svettlukt. Ett beroende.
Glamoriseringen får min mage att vända sig, men innerst inne inser även jag att det är oundvikligt. För att locka folk till Ladan numera måste man erbjuda mycket mer än bara matchen. Hellre jippo än liten publik.

Med det sagt vill jag dock säga att jag håller med Euphonic angående "hymnen". Då ska det till en oerhört mycket bättre låt än den Färjestad har. Fy fan vad man ville kräkas. För att inte tala om musiken de spelade i arenan. Fan värre att uppleva än förlusten.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Publiken

Post by Markman »

Färjestads låt är ju för f*n en vaggvisa.. Usch!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Publiken

Post by Foppas skridskocoach »

Duger inte Skumdum? Texten behöver iofs uppdateras en aning, men annars har vi ju redan vår "hymn" (för nån skit som den stockholmslagen och FBK kör med vill vi väl knappast ha?).

Sen vill jag också lägga in ett par reservationer:

* Inga tjutande raketer tack. Man fick ju tinnitus vid varje besök i ladan när de gamla raketerna drog över isen. Det var nästan så att man medvetet anlände sent till matcherna för att slippa eländet. Grymt skönt att de är borta (och att vi slipper dem vid mål så som de gör i Scandinavium).

* Att få publiken mer involverad är givetvis i princip enbart positivt. Men jag vill ALDRIG NÅGONSIN att vi börjar göra som diverse lag i södra Sverige gör efter hemmamålen, med speakern som säger "AIK's mål gjordes av nummer 21 Jimmie..." varpå publiken fyller på med "ERICSSON!!!". Gör vi det säger jag upp säsongskortet, flyttar till Umeå och börjar följa Löven i stället. Eller nja, det kanske var att ta i (får bli Övik och Modo) men ni fattar vinken. Nu var ju inte detta ett av förslagen, men jag tycker så illa om detta fenomen att jag tänkte att det var lika bra att få det sagt. :D

I övrigt bra förslag.
Tigerränderna går aldrig ur.
Fox
Posts: 166
Joined: 18 Jun 2011, 12:40

Re: Publiken

Post by Fox »

Exempel på grymma hymner är ju:
Gnaget - http://www.youtube.com/watch?v=j_iq8D5kBBo
MFF - http://www.youtube.com/watch?v=LujRPYG0wsY
Götborg (bäst) - http://www.youtube.com/watch?v=FOuAI48tMVo

Ni som inte vill ha någon "allsångsskit". Vad tycker ni att en hymn är? Någon äcklig technodynga? Roger Pontare-aktigt? Förstår kritiken mot FBKs, men vad tycker ni om de som jag länkat?
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Publiken

Post by Markman »

Raskolnikov wrote:Exempel på grymma hymner är ju:
Gnaget - http://www.youtube.com/watch?v=j_iq8D5kBBo
MFF - http://www.youtube.com/watch?v=LujRPYG0wsY
Götborg (bäst) - http://www.youtube.com/watch?v=FOuAI48tMVo

Ni som inte vill ha någon "allsångsskit". Vad tycker ni att en hymn är? Någon äcklig technodynga? Roger Pontare-aktigt? Förstår kritiken mot FBKs, men vad tycker ni om de som jag länkat?
Ärligt talat, så tycker jag att alla de där tre är riktigt kassa.. Vaggvisor har ju högre tempo! Hymn, sång, låt, dänga - kalla det vad du vill, men något i stil med det du länkat vill jag inte se AIK ta fram!
Världens bästa AIK av Skumdum är ju ljusår bättre!

Hittade ett par bland NHL-lagen som är rätt schyssta..
Caps - http://www.youtube.com/watch?v=VS11CUl02AA
Wings - http://www.youtube.com/watch?v=ocvy13l2biQ
Bruins - http://www.youtube.com/watch?v=xNVGQNWJjNU - den är nog den skönaste av dessa fem i alla fall!
Pens - http://www.youtube.com/watch?v=O9Px09MuLfo
'nucks - http://www.youtube.com/watch?v=kvs7rfua ... re=related

Annars är ju Joel Blylods "Go AIK" rätt okej, och den skulle nog gå bra att sjunga med i också..

I övrigt håller jag med EuphoniC till punkt och pricka!
EuphoniC wrote:Hockey ska vara tufft, fart, fläkt, ingen jävla mesig allsång på skansen smörja. Jag skämdes att stå på läktaren när låten gick och björnen eller vad det nu var fjantade runt http://www.youtube.com/watch?v=ZX6Zr3mKvtQ .. det kändes smutsigt.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Fox
Posts: 166
Joined: 18 Jun 2011, 12:40

Re: Publiken

Post by Fox »

Alltså helt allvarligt, ska vi ha nån äcklig jävla rocklåt som vi redan har (Skumdum, och äcklig endast i anseendet att det ska vara hymn). Hur jävla plastiga ska vi vara? En hymn ska vara något som anknyter till traditionen, något vackert, om sin känsla till laget. Inte någon jävla rocklåt, fy fan det här förstörde hela min dag. Hur ska vi kunna sjunga upp till nåt av det där? Det där har inte ett skit med hymn att göra.
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Publiken

Post by Bobby »

Håller med ryssen till 100% Hur kan ni tycka att en hymn ska vara något rock/pop/techno aktigt?!
Tanken är ju att *VI* ska kunna sjunga med i hymnen. Inte att det ska dunkas musik på högsta volym och att folk ska klappa i takt...
Dä ä bra Mikalsån!
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Publiken

Post by Jablonic »

Känns som vissa har missuppfattat det här med hymnen. Som Raskolnikov och Bob S säger så ska det ju vara en hymn som det är enkelt att sjunga med till och som knyter an till historia, staden, drömmar och såna fina saker. Inget ont om Skumdum, men i det här fallet så är siktet inställt väldigt högt. Det ska ju vara en hymn som kan leva vidare i minst 100 år framåt. Gnaget, MFF och IFK Gbg är några ganska bra exempel, men vi hoppas givetvis på att bräcka dem. Man måste ju också tänka på att skriva en tidlös text som aldrig behöver bytas ut. Skumdums låt är ju t ex inspelad på den allsvenska tiden. "Bajen är fjollor, Piteå sopor, Sundsvall är tjoller, Löven lillebror". De klubbarna existerar ju knappt längre. Dessutom siktar vi som sagt på att ha liiiiiiiiite mer klass över texten än sådär.
User avatar
Special Brew
Posts: 9901
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Special Brew »

Raskolnikov wrote:Alltså helt allvarligt, ska vi ha nån äcklig jävla rocklåt som vi redan har (Skumdum, och äcklig endast i anseendet att det ska vara hymn). Hur jävla plastiga ska vi vara? En hymn ska vara något som anknyter till traditionen, något vackert, om sin känsla till laget. Inte någon jävla rocklåt, fy fan det här förstörde hela min dag. Hur ska vi kunna sjunga upp till nåt av det där? Det där har inte ett skit med hymn att göra.
Helt riktigt. Skumdum går ju knappt att klappa takten till.
'
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Publiken

Post by Foppas skridskocoach »

Ok. I så fallä röstar jag på att hymnen skippas. I vilket fall som helst så tror jag att det är svårt att "medvetet" skapa en "hymn" som alla kommer att omfamna. En sån måste nästan växa fram på egen hand. Nedifrån och upp så att säga. AIK kan inte bestämma vilken låt det ska vara, då kommer det bara att klinga falskt (tänk "det håller på å hända igen").
Tigerränderna går aldrig ur.
Fox
Posts: 166
Joined: 18 Jun 2011, 12:40

Re: Publiken

Post by Fox »

Du tycker väl vi ska ha någon lasershow och någon tuff NHL-maskot, samt döpa om oss till Skellefteå Ants istället. Hela Guldstans favoriter älskar jag, men blir ju som ingen riktig topp på den, förstod dock inte varför man slutade köra den.
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Publiken

Post by Jablonic »

Klart att vi kommer att vara med och skriva texten.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Publiken

Post by Markman »

Visst att vilja ha lite mer klass över texten och att man ska kunna sjunga med, det köper jag, men varför ska det tvunget vara sömngångar-tempo? Det kanske är precis därför man slutade med "Hela Guldstans favoriter", det händer ju ingenting i låten, och som du säger själv: den har ingen riktig topp.. Poängen med allt som förekommer på Arenan bör väl vara att heja fram laget på bästa sätt, och en långsam låt blir jag då inte ens lite peppad av.. Färjestads låt får mig t.ex. att både må illa och somna.. :|

För övrigt - sluta försöka säga åt mig vad jag tycker!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Publiken

Post by Hank »

Hela Guldstans favoriter är väl långtifrån en hymn? Dessutom är den inte direkt tidslös, utan väldigt tidsbunden (i ljudet och uttrycken).
User avatar
micktålbot
Posts: 538
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: Publiken

Post by micktålbot »

Spela bara dödsmetal och grindcore så folk inte kan klappa takt. Jag hatar alla former av klappa takt, är avundsjuk på nordamerikansk sportpublik där klappa takt som fenomen inte existerar. Vi måste börja och sjunga mindre taktvänliga "hymner" så klappandet försvinner. Det känns som man är i en kyrka när alla klappar i takt. Bättre då med en låt likt Färjestads som inte bjuder in till nämnda sektliknande aktivitet.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Publiken

Post by svartgulsubkultur »

Hur skiljer sig en hymn från tex Genom hela livet eller Vi älskar Västerbotten?
Att bara skapa en hymn och sen bestämma att den passar bäst och skall sjungas i all evighet är inte så enkelt...
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Publiken

Post by Markman »

svartgulsubkultur wrote:Genom hela livet eller Vi älskar Västerbotten?
Där har vi två exempel på saker som jag tycker funkar bra! Det är tempo, inga problem att sjunga med och det peppar upp en (åtminstone mig)! Någonting i stil med dessa två skulle jag kunna köpa utan vidare! :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Publiken

Post by Jablonic »

Ja, skillnaden är att de är ramsor och vi söker en hymn. Och nej man kan inte jämföra med Guldstans favoriter heller. De andra klubbarna som skapat hymner har ju fått ett enormt genomslag, så varför skulle inte vi få det? Kanske om fler har Markmans inställning, men jag tror han är ganska ensam. Varför vi inte vill ha en snabb låt är som sagt för att man ska kunna sjunga med.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Publiken

Post by Markman »

Och varför går det helt plötsligt mycket bättre att sjunga med i en ramsa som går i ett vettigt tempo, än om man kallar den hymn och gör den lite längre?? Ditt argument att man inte kan sjunga med faller ju på sin egen orimlighet! Kan man sjunga med i en ramsa i tjugo sekunder så kan man sjunga med längre än så också, så varför skulle man inte kunna göra en hymn i samma tempo som "Genom hela livet"?
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Publiken

Post by schteffe »

En klubbhymn är en del av skapandet av klubbidentiteten. Vem vill t ex inte ha liverpool som sitt lag om man ser bara utifrån deras hymn (http://www.youtube.com/watch?v=Y7xvegPH_Lw)? Nödvändiga ingredienser är att det 1. är en sång och inte en ramsa, 2. lämpligt tempo, 3. en text som anspelar på klubben, alt. på värden som klubben eller idrott i sig kan kopplas till (t ex "just idag är jag stark", "you'll never walk alone"), 4. ha ett crescendo, en finish där alla fans och spelares hjärtan darrar till. Hela guldstans favoriter är den enda AIK-sång som uppfyller grundläggande punkt 1 och 2 och även i viss mån 3, men är alltför flat (saknar 4) och har dessutom något för nördig text i nuvarande utförande.
Post Reply