Problemet är ju bara att bevisligen kan man inte lita på gemene mans omdöme, annars hade sjukdomen inte varit så utbredd som den är. Dessutom är (väl) inte största problemet att hålla avstånd inne i själva arenan, i alla fall inte på sittplatsläktarna. Utan snarare i gångarna till läktarna. Ja, och som sagt det egna omdömet hos besökarna.Jirikucera wrote: ↑22 Aug 2020, 16:53 Är ju en allvarlig epedemi, men varannan plats o ansiktsmask på alla o eget omdöme (om man känner sig snuvig eller sjuk att inte gå), borde väl vara en lösning. Sista matchen mot er blev ju en gäspning. Hockey helt utan publik känns som träningsmatcher för nåt div 3 lag. Bör finnas en vettig lösning o balans mellan epedemi o ekonomi.
Publiken
Moderator: Styrelsen
Re: Publiken
Re: Publiken
Problemet är som sagt att virus gillar när folk är nära varandra under lång tid (>10-15 min) och gärna hostar och skriker. Därför är idrottspublik och ståplats i synnerhet perfekt för smittspridning tyvärr. Förutom matchtittandet till kommer allt runtikring, folk ska ta sig till och från arenan, entrén, barer och restauranger etc. Därför kommer FHM att vara ytterst restriktiva med att tillåta såna arrangemang. Att sen diverse förbund skriker om att det är för restriktivt är inte speciellt relevant, ingen gör det för att det är kul utan restriktionerna är ett nödvändigt ont.
- Special Brew
- Posts: 10003
- Joined: 15 Jun 2011, 14:04
- Location: Linköping
Re: Publiken
Undrar vilket lag som går i konkurs först? Hoppas på nåt av lagen som värvat som om dom hade haft fullsatt varje match. Tippar på att LHC och Växjö ligger pyrt till.
Re: Publiken
Tippar på att Malmö ligger pyrt till, eftersom de redan ligger pyrt till.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Re: Publiken
En fundering, räknar alla lag likadant, sålda biljetter eller verkligen på plats ? I fotboll verkar det vara dom som är på plats men hur är det i shl, luleå verkar räkna antal sålda men hur är det med andra lag ?
Re: Publiken
Funderar lite vad likheterna är vad gäller Växjö och Skell? Bortsett Oskarshamn så lär dessa städer och lag fightas om plats dom nedersta platserna i publikligan. Två av dom mest framgångsrika lagen sista 10 åren. Hyfsat samma population.
Varför är det så? Varför är det inte så i Karlstad?
https://stats.swehockey.se/Teams/Statis ... ance/14677
Varför är det så? Varför är det inte så i Karlstad?
https://stats.swehockey.se/Teams/Statis ... ance/14677
- Snuskhummern
- Posts: 898
- Joined: 07 Jan 2018, 20:04
Re: Publiken
Både AIK och Plastex har i princip prenumererat på finalplatser dom senaste 10+ åren. Publiken, inte minst sällanbesökaren blir bortskämd och väntar hellre till typ semifinal innan det känns värt att gå på match. I Luleå tex. så är publiken på en kollektiv resa mot det som är så oerhört svårt att uppnå - SM-guld. I Skellefteå och Växjö så är den kollektiva känslan ”ta ett SM-guld, sen då?”. Skellefteå är en hockeystad, men vi är otroligt mätta.Empress wrote: ↑05 Oct 2023, 09:02 Funderar lite vad likheterna är vad gäller Växjö och Skell? Bortsett Oskarshamn så lär dessa städer och lag fightas om plats dom nedersta platserna i publikligan. Två av dom mest framgångsrika lagen sista 10 åren. Hyfsat samma population.
Varför är det så? Varför är det inte så i Karlstad?
https://stats.swehockey.se/Teams/Statis ... ance/14677
Re: Publiken
Jag tycker att du gör det lite för lätt för dig med den här analysen. Intresset för hockey är fortfarande väldigt högt. Enligt min mening så har klubben bidragit starkt med att driva supportrarna till soffan och gjort produkten mindre attraktiv med gratisbiljetter, svaga event (upplevelse gällande allt runtomkring) och usel marknadsföring. Den dag man börjar att jobba med fokus på kunden så kommer det att vända. Just nu känna det som att både kunskap och driv saknas för att det skall hända.Snuskhummern wrote: ↑05 Oct 2023, 09:33Både AIK och Plastex har i princip prenumererat på finalplatser dom senaste 10+ åren. Publiken, inte minst sällanbesökaren blir bortskämd och väntar hellre till typ semifinal innan det känns värt att gå på match. I Luleå tex. så är publiken på en kollektiv resa mot det som är så oerhört svårt att uppnå - SM-guld. I Skellefteå och Växjö så är den kollektiva känslan ”ta ett SM-guld, sen då?”. Skellefteå är en hockeystad, men vi är otroligt mätta.Empress wrote: ↑05 Oct 2023, 09:02 Funderar lite vad likheterna är vad gäller Växjö och Skell? Bortsett Oskarshamn så lär dessa städer och lag fightas om plats dom nedersta platserna i publikligan. Två av dom mest framgångsrika lagen sista 10 åren. Hyfsat samma population.
Varför är det så? Varför är det inte så i Karlstad?
https://stats.swehockey.se/Teams/Statis ... ance/14677
Re: Publiken
Skellefteå bör byta ut Billing mot någon som förstår sporten, brinner för AIK och även förstår vad supportrar uppskattar.p-play wrote: ↑05 Oct 2023, 10:26Jag tycker att du gör det lite för lätt för dig med den här analysen. Intresset för hockey är fortfarande väldigt högt. Enligt min mening så har klubben bidragit starkt med att driva supportrarna till soffan och gjort produkten mindre attraktiv med gratisbiljetter, svaga event (upplevelse gällande allt runtomkring) och usel marknadsföring. Den dag man börjar att jobba med fokus på kunden så kommer det att vända. Just nu känna det som att både kunskap och driv saknas för att det skall hända.Snuskhummern wrote: ↑05 Oct 2023, 09:33Både AIK och Plastex har i princip prenumererat på finalplatser dom senaste 10+ åren. Publiken, inte minst sällanbesökaren blir bortskämd och väntar hellre till typ semifinal innan det känns värt att gå på match. I Luleå tex. så är publiken på en kollektiv resa mot det som är så oerhört svårt att uppnå - SM-guld. I Skellefteå och Växjö så är den kollektiva känslan ”ta ett SM-guld, sen då?”. Skellefteå är en hockeystad, men vi är otroligt mätta.Empress wrote: ↑05 Oct 2023, 09:02 Funderar lite vad likheterna är vad gäller Växjö och Skell? Bortsett Oskarshamn så lär dessa städer och lag fightas om plats dom nedersta platserna i publikligan. Två av dom mest framgångsrika lagen sista 10 åren. Hyfsat samma population.
Varför är det så? Varför är det inte så i Karlstad?
https://stats.swehockey.se/Teams/Statis ... ance/14677
Re: Publiken
Hans KPI för fortsatt förtroende kan i alla fall inte vara mätat i "hype". Det trista är väl att kans marketing siffror kanske pekar rakt fram el uppåt. Gott så.
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Re: Publiken
Något måste göras för att öka publik och medförande intäkter.
Öka andelen säsongskort. Det är skrämmande att vud löningshelg kommer endast drygt 4000 till hemmamatch.
Vi sägs vara en hockeystad men publiken sviker. Fler och fler sitter i soffan eller på en krog och kollar.
Föreningen måste ta krafttag för att fylla arenan till bredden.
Målet måste vara minst 5000 varje match.
Öka andelen säsongskort. Det är skrämmande att vud löningshelg kommer endast drygt 4000 till hemmamatch.
Vi sägs vara en hockeystad men publiken sviker. Fler och fler sitter i soffan eller på en krog och kollar.
Föreningen måste ta krafttag för att fylla arenan till bredden.
Målet måste vara minst 5000 varje match.
Re: Publiken
Preciskrysset wrote: ↑08 Oct 2023, 15:46 Något måste göras för att öka publik och medförande intäkter.
Öka andelen säsongskort. Det är skrämmande att vud löningshelg kommer endast drygt 4000 till hemmamatch.
Vi sägs vara en hockeystad men publiken sviker. Fler och fler sitter i soffan eller på en krog och kollar.
Föreningen måste ta krafttag för att fylla arenan till bredden.
Målet måste vara minst 5000 varje match.
Inte under 5000 på torsdagmatch och inte under 5500 på en lördag.
Re: Publiken
Hur är det med CHL matcherna, går ni själva på dom?
Re: Publiken
Lägger detta svar som Erywnn skrev:
tazman wrote:
"Märkligt att inte NP (2-3 representanter), AIK (1 från det sportsliga, 1 från sälj, 1 från säkerhet) samt eventuellt Norran bokar in en överläggning/möten för att diskutera den bristande publiktillströmningen."
Det pågår samtal hela tiden mellan NP och klubben rörande bland annat detta. Just nu är man väl upptagen med fokus på utbyggnad av norra logeplanet. Rätt fokus i vanlig ordning.
Kommentar från mig: Märkligt och tråkigt att inte AIK uppmärksammar publiktappet på ett tydligare sätt, det kanske görs och då borde ledningen vara betydligt mer transparant med detta och kommunicera hur detta ska lösas. Norran har alla möjligheter att ta in Billing i sin podd och checka av hur jobbet utförs men det verkar inte ske någonting.
Undrar hur mycket en ökning med 1000 personer per hemmamatch skulle ge i rena pengar och möjlighet att investera i ett nyförvärv.
tazman wrote:
"Märkligt att inte NP (2-3 representanter), AIK (1 från det sportsliga, 1 från sälj, 1 från säkerhet) samt eventuellt Norran bokar in en överläggning/möten för att diskutera den bristande publiktillströmningen."
Det pågår samtal hela tiden mellan NP och klubben rörande bland annat detta. Just nu är man väl upptagen med fokus på utbyggnad av norra logeplanet. Rätt fokus i vanlig ordning.
Kommentar från mig: Märkligt och tråkigt att inte AIK uppmärksammar publiktappet på ett tydligare sätt, det kanske görs och då borde ledningen vara betydligt mer transparant med detta och kommunicera hur detta ska lösas. Norran har alla möjligheter att ta in Billing i sin podd och checka av hur jobbet utförs men det verkar inte ske någonting.
Undrar hur mycket en ökning med 1000 personer per hemmamatch skulle ge i rena pengar och möjlighet att investera i ett nyförvärv.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Re: Publiken
Bra!! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... er--0xmwa3
Fattar inte varför SHL inte gör som. Premier League (och andra) att de som har säsongskort kan välja att hyra ut / ge bort sin plats om man inte kan gå. Skulle definitivt sälja mer årskort om "risken" var mindre (för ärligt talat ger det inte mkt mer än "sin" plats i 2 extra matcher), OCH DET VIKTIGASTE, det skulle vara mer folk på plats, ge sällanbesökare bättre platser, skapa fler fans, och på lång sikt mer årskort, fler på plats, fler fans... ni fattar
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Fattar inte varför SHL inte gör som. Premier League (och andra) att de som har säsongskort kan välja att hyra ut / ge bort sin plats om man inte kan gå. Skulle definitivt sälja mer årskort om "risken" var mindre (för ärligt talat ger det inte mkt mer än "sin" plats i 2 extra matcher), OCH DET VIKTIGASTE, det skulle vara mer folk på plats, ge sällanbesökare bättre platser, skapa fler fans, och på lång sikt mer årskort, fler på plats, fler fans... ni fattar
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
- Foppas skridskocoach
- Posts: 3021
- Joined: 25 Jun 2011, 11:15
Re: Publiken
Håller med - och det är ju ofta de mer attraktiva platserna som abonneras av säsongskortsinnehavarna.lobo wrote: ↑13 Oct 2023, 17:58 Bra!! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... er--0xmwa3
Fattar inte varför SHL inte gör som. Premier League (och andra) att de som har säsongskort kan välja att hyra ut / ge bort sin plats om man inte kan gå. Skulle definitivt sälja mer årskort om "risken" var mindre (för ärligt talat ger det inte mkt mer än "sin" plats i 2 extra matcher), OCH DET VIKTIGASTE, det skulle vara mer folk på plats, ge sällanbesökare bättre platser, skapa fler fans, och på lång sikt mer årskort, fler på plats, fler fans... ni fattar
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Tigerränderna går aldrig ur.
-
- Posts: 1509
- Joined: 17 Jun 2011, 02:50
Re: Publiken
Podd hockeysnack på ett annorlunda sätt senaste avsnitt intervju med Joakim Wiklander som med sin Bror skapade Brödernas hamburgare restaurangkedja samt nu även sponsrar Hockeylaget Brödernas/Väsby har en del intressanta ideer även om man inte vill gå allt för NHL långt för egen del.
Skellefteå skulle må bra av lite nytänkande och attrahera ny publik samt kunna ha mera arrangemang/hype runt matcherna.
Podd finnas blandannat på Spotify
Skellefteå skulle må bra av lite nytänkande och attrahera ny publik samt kunna ha mera arrangemang/hype runt matcherna.
Podd finnas blandannat på Spotify
Re: Publiken
andreas22222 wrote: ↑16 Oct 2023, 17:23 Podd hockeysnack på ett annorlunda sätt senaste avsnitt intervju med Joakim Wiklander som med sin Bror skapade Brödernas hamburgare restaurangkedja samt nu även sponsrar Hockeylaget Brödernas/Väsby har en del intressanta ideer även om man inte vill gå allt för NHL långt för egen del.
Skellefteå skulle må bra av lite nytänkande och attrahera ny publik samt kunna ha mera arrangemang/hype runt matcherna.
Podd finnas blandannat på Spotify
Håller med om ny-tänkande är bra, fast jag även attraheras över AIKs gubb-konservativa stil!
Tror konkursen som aldrig genomfördes för 25sh år sedan satt en djup prägel hur klubben skall skötas ekonomiskt framöver. Risk & Reward känns som AIKs ekonomiska motsats.
Just Brödernas gör brakförluster nu, och om Wäsby inte går upp i Allsvenskan inom 2 år så tror jag dom lika gärna kan falla nedåt i seriesystemet.
Re: Publiken
Möjlighet att som årskortsinnehavare ge bort sin plats vid specifika matcher har funnits i ett par år nu. Däremot måste man skicka vidare biljetten själv och man får ingen ersättning för att inte själv nyttja kortet. AIK har dessutom varit dåliga på att informera om detta. Men nyligen dök det upp en flik på hemsidan där man får info om hur det fungerar. https://www.skellefteaaik.se/arskortsagarelobo wrote: ↑13 Oct 2023, 17:58 Bra!! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... er--0xmwa3
Fattar inte varför SHL inte gör som. Premier League (och andra) att de som har säsongskort kan välja att hyra ut / ge bort sin plats om man inte kan gå. Skulle definitivt sälja mer årskort om "risken" var mindre (för ärligt talat ger det inte mkt mer än "sin" plats i 2 extra matcher), OCH DET VIKTIGASTE, det skulle vara mer folk på plats, ge sällanbesökare bättre platser, skapa fler fans, och på lång sikt mer årskort, fler på plats, fler fans... ni fattar
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Förbättringspotential finns...
Re: Publiken
Det är ju det som är poängen, att man ska "våga" köpa årskort, även om man riskerar att missa några hemmamatcher. Om man vet att man har chans att få tillbaka typ 200 - 250:- de ggr man missar, skulle fler våga köpa årskortJoner wrote:Möjlighet att som årskortsinnehavare ge bort sin plats vid specifika matcher har funnits i ett par år nu. Däremot måste man skicka vidare biljetten själv och man får ingen ersättning för att inte själv nyttja kortet. AIK har dessutom varit dåliga på att informera om detta. Men nyligen dök det upp en flik på hemsidan där man får info om hur det fungerar. https://www.skellefteaaik.se/arskortsagarelobo wrote: ↑13 Oct 2023, 17:58 Bra!! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... er--0xmwa3
Fattar inte varför SHL inte gör som. Premier League (och andra) att de som har säsongskort kan välja att hyra ut / ge bort sin plats om man inte kan gå. Skulle definitivt sälja mer årskort om "risken" var mindre (för ärligt talat ger det inte mkt mer än "sin" plats i 2 extra matcher), OCH DET VIKTIGASTE, det skulle vara mer folk på plats, ge sällanbesökare bättre platser, skapa fler fans, och på lång sikt mer årskort, fler på plats, fler fans... ni fattar
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Förbättringspotential finns...
och det skulle se fullt ut
och fler sällanbesökare skulle få tag i bra platser
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
-
- Posts: 1509
- Joined: 17 Jun 2011, 02:50
Re: Publiken
Jo absolut många entreprenörer har det tufft nu.
Hur Skellefteå sköt ekonomin sedan man räddade sig från Konkurs är imponerande. Samt klokt man har fortsatt koll.
Var mera deras grep att ha lite annat tänk kring matcherna jag vill åt och diverse kring evenemang. För få lite mera folk till matcherna.
För egen del dom få gånger man kan vara på plats då man bor på annan ort så är det för hockeyn å är väl också gubbe och konservativa men inser ju att det inte är lika enkelt locka ny publik som förut. Så lite nya grepp behövs.
Hur Skellefteå sköt ekonomin sedan man räddade sig från Konkurs är imponerande. Samt klokt man har fortsatt koll.
Var mera deras grep att ha lite annat tänk kring matcherna jag vill åt och diverse kring evenemang. För få lite mera folk till matcherna.
För egen del dom få gånger man kan vara på plats då man bor på annan ort så är det för hockeyn å är väl också gubbe och konservativa men inser ju att det inte är lika enkelt locka ny publik som förut. Så lite nya grepp behövs.
Re: Publiken
https://onepartnergroup.recman.no/job.p ... id=348535#
Nu kan ni som sitter med massa idéer söka jobb hos AIK för att få in flera besökare
Nu kan ni som sitter med massa idéer söka jobb hos AIK för att få in flera besökare
-Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Re: Publiken
Rätt person på den posten skulle kunna betala tillbaka sin lön 10 gånger om, minst!
Re: Publiken
Sjätte personen man anställer till marknadsgänget, måtte det bli lite effekt nu också.
Hata allt.
Re: Publiken
Över tusen lediga sittplatsbiljetter kvar till Luleå matchen den 30/12!
Vet att det är över två månader kvar dit.
Men hemvändarmatch också vidare bör ju vara nästintill slutsålt redan nu kan man ju tycka.
Vet att det är över två månader kvar dit.
Men hemvändarmatch också vidare bör ju vara nästintill slutsålt redan nu kan man ju tycka.