Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

De behöver vänja sig.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Menar du att sittplats har så lite vilja och energi att ett "jajamensan fattas bara" gör att ni inte orkar med ett A I K efter?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Så det som är testat och misslyckat hävdar du är bättre, baserat på att det bara är så? Tycker ju att om man testat och misslyckats och inte har mer att gå på än att någon på ett forum säger "det kommer bli bättre än nuvarande upplägg när de vant sig" är ganska tunt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Erwynn
Posts: 2413
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Publiken

Post by Erwynn »

smogz wrote:De behöver vänja sig.
Eller så pumpar vi bara ut A I K lite då och då i PA-systemet så slipper alla helt att delta. Kommer bli en mäktig upplevelse för alla inblandade.
Hata allt.
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Publiken

Post by Bobby »

smogz wrote:Funkar bättre utan. Tro mig. Ni har aldrig försökt. Jag som sitter på sittplats skriker högre om jag slipper skrika jajjamensan fattas bara. Men jag ska sluta diskutera med er i nackdelen som kan och vet allt men snart är utdöda.
Stämningen kommer utan tvekan bli oerhört mycket bättre när folket med passion och driv tröttnat.
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Troligen inte. Ska vi lägga ner hockey då? Eller hitta en lösning.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Publiken

Post by persson82 »

Den ända ramsa som hela arenan är med på (ett tag iallafall) är AIK VISA HJÄRTA ....SKA VI KROSSA!!!
lobo
Posts: 1574
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

persson82 wrote:Den ända ramsa som hela arenan är med på (ett tag iallafall) är AIK VISA HJÄRTA ....SKA VI KROSSA!!!
WORD

Skickat från min F5121 via Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Erwynn
Posts: 2413
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Publiken

Post by Erwynn »

persson82 wrote:Den ända ramsa som hela arenan är med på (ett tag iallafall) är AIK VISA HJÄRTA ....SKA VI KROSSA!!!
Vad räknas med på? Att klappa eller?
Hata allt.
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Publiken

Post by persson82 »

Erwynn wrote:
persson82 wrote:Den ända ramsa som hela arenan är med på (ett tag iallafall) är AIK VISA HJÄRTA ....SKA VI KROSSA!!!
Vad räknas med på? Att klappa eller?
Det blir bra tryck om bara sitplats klappar takten... vilket dom oftast gör till den
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Jag tänker mig att arena och så är rätt dyrt. Man kanske skulle bara kunna ha en shysst rink, med omklädningsrum, inga läktare men bra upplyst och optimal temperatur och så och helt enkelt bara visa matcherna på TV. Borde ju spara massa pengar. Sen kan en algoritm kopplad till ett antal kameror möjligen skapa lite läktarljud för spelare och även tv-publik. Kanske skulle man kunna påverka publiktrycket på arenan och TV-apparaterna med en app där man hejjar som fan och att det förstärker ramsorna för hemma och bortalag beroende på vilka som hejjar mest med tummen i sin app. Men det är säkert minst 15 år bort ;)
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Sed
Posts: 1612
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Publiken

Post by Sed »

smogz wrote:Jag tänker mig att arena och så är rätt dyrt. Man kanske skulle bara kunna ha en shysst rink, med omklädningsrum, inga läktare men bra upplyst och optimal temperatur och så och helt enkelt bara visa matcherna på TV. Borde ju spara massa pengar. Sen kan en algoritm kopplad till ett antal kameror möjligen skapa lite läktarljud för spelare och även tv-publik. Kanske skulle man kunna påverka publiktrycket på arenan och TV-apparaterna med en app där man hejjar som fan och att det förstärker ramsorna för hemma och bortalag beroende på vilka som hejjar mest med tummen i sin app. Men det är säkert minst 15 år bort ;)
Det är ju inte helt omöjligt att det blir så. Med bra VR-glasögon så kan alla få arenakänslan och bästa sittplatserna.....
Empress
Posts: 7161
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Förutom en mega-tv i taket och nya restauranger- hur ska aik fylla ladan?

http://hockeynews.se/articles/1344/" onclick="window.open(this.href);return false;
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

Det är svårt att lära gamla hundar att sitta så de gjorde sig av med dem och tog in folk som troligtvis har modernare kunskap om marknadsföring och bättre insikt om konsumentmarknadsskiftena som skett de senaste åren. SAS har varit och kanske delvis fortfarande är en dinosaurie som har tvingats att genomgå stora förändringar så det är en smart värvning att ta in en ansvarig från ett sådant bolag. Vi hade en hel tråd med förbättringsförslag för ett par år sedan när vi såg vartåt det barkade och vad jag förstår landade så framfördes även en del och andra till ledningen utan att de var mottagliga. De sitter fortfarande kvar i tänket med en annons i Norran och allt annat av det gamla vanliga. Tyvärr så tror jag att det är lönlöst med förslag tills det sker personella förändringar. Det kommer att bli mycket sämre. Förhoppningsvis så görs något medan vi fortfarande har en stabil ekonomi och råd att ha en hygglig spelarbudget.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

Här har ni många av de saker som jag envist har föreslagit på detta forum i många år.
http://hockeynews.se/articles/1346/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ett exempel på hur en modern marknadsorganisation fungerar. Det är bara att gratulera Färjestads fans. Vi kommer tyvärr att få dras med Pea och hans floskler och bristande konsumentmarknadskompetens i många år till. 50/50-lott och en slentrianmässig annons i Norran fungerar tyvärr inte längre. Det krävs mycket mer än så.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Han beskriver här mycket om arenan, om hur de tittat på stora klubbar, modernt stuk på jumbotron, skärmar och belysning. Plus bra events, paket. Tycker inte det skiljer sig så mycket från AIKs sätt att jobba. AIK får mycket skit här inte för sina events (temamatcher eller vad man ska kalla dom).

Det jag tycker han pratar om som AIK är värdelösa på är att hantera familjer, att ha fingertoppskänsla kring priser och framförallt närvaron i social media. Skulle AIK driva en blogg liknande norrans skulle de ta alla Norrans läsare direkt. Skulle man ha några intervjuer per dag med spelare, ledare och liknande så skulle vi lära känna laget, spelarna, föreningen och alla inblandade. Självklart går man ju hellre och tittar på ett lag som man har en relation med, känner mer för och tycker om. Detta kopplat till en jävla massiv närvaro på sociala medier med länkar till intervjuer, artiklar etc. Varje dag, året om.Skulle garanterat öka intresset ordentligt.

Jag tror faktiskt inte det är så svårt egentligen, men det krävs en rejäl och seriös insats och en jävla ihärdighet. Kom det två intressanta intervjuer om dagen på Twitter/Instagram/Facebook/Snapchat/Periscope, gärna lite olika på olika media så man måste följa dom på alla, plus 4-5-6 stycken efter varje match och några innan så skulle det garanterat på någon månads sikt dra mer publik. AIK, deras spelare och tränare är ju i princip helt osynliga just nu för alla som inte har plus på Norran.

Två heltidsanställda kommunikatörer gissar jag behövs
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Publiken

Post by snorhyveln »

Bahhh!
Krångligheten att köpa biljett är problemet tror jag i kombination med för högt pris.
Låt panchos sälja biljetter mot cash på gator och torg i Skell, Bureå, Hamn, Malå, A-jaur, Rökå och Västra Kallvattnet. Givetvis mot provision. Säljare ska finnas på Coop, Maxi å Kvantum. Dessutom ska man ha en "lucka" INNE (vem faan vill stå ute och fummla i -20C) där man kan komma oannonserat på arenan och kunna pröjsa med stålar.
Att som nu fjärma sig från publiken genom krångel med inköpen av biljetter är en jättebov i detta drama. Ta dessutom bort de som tar betalt av parkerande arenabesökare. Det är inte bara olagligt, det är dessutom stötande då de som betalt kommer ut och bilen är plundrad baföatt p-vakterna inte är ute och bevakar den betalda parkeringen under match.
Matchprogram i dagstidningsformat (norrans tryckeri har kapacitet) med artiklar, intervjuer med gamla spelare typ Palmu, etc.
Kan räkna upp 20 andra grejer som dessutom är framförda till ledningen, men man lyssnar inte.
Måhända är man bara dum i huvet, eller så är någon annan det?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Men snälla det är inte PA.s jobb att få publik hit utan Håkan Billing, Pernilla Haglind, Patrik Lindström mm, det är hans ansvar vilka som är anställda och till vis del hur dom sköter sej.

Sen är parkering och utfart ett problem och det är kommunen.
Sed
Posts: 1612
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Publiken

Post by Sed »

smogz wrote:Han beskriver här mycket om arenan, om hur de tittat på stora klubbar, modernt stuk på jumbotron, skärmar och belysning. Plus bra events, paket. Tycker inte det skiljer sig så mycket från AIKs sätt att jobba. AIK får mycket skit här inte för sina events (temamatcher eller vad man ska kalla dom).

Det jag tycker han pratar om som AIK är värdelösa på är att hantera familjer, att ha fingertoppskänsla kring priser och framförallt närvaron i social media. Skulle AIK driva en blogg liknande norrans skulle de ta alla Norrans läsare direkt. Skulle man ha några intervjuer per dag med spelare, ledare och liknande så skulle vi lära känna laget, spelarna, föreningen och alla inblandade. Självklart går man ju hellre och tittar på ett lag som man har en relation med, känner mer för och tycker om. Detta kopplat till en jävla massiv närvaro på sociala medier med länkar till intervjuer, artiklar etc. Varje dag, året om.Skulle garanterat öka intresset ordentligt.

Jag tror faktiskt inte det är så svårt egentligen, men det krävs en rejäl och seriös insats och en jävla ihärdighet. Kom det två intressanta intervjuer om dagen på Twitter/Instagram/Facebook/Snapchat/Periscope, gärna lite olika på olika media så man måste följa dom på alla, plus 4-5-6 stycken efter varje match och några innan så skulle det garanterat på någon månads sikt dra mer publik. AIK, deras spelare och tränare är ju i princip helt osynliga just nu för alla som inte har plus på Norran.

Två heltidsanställda kommunikatörer gissar jag behövs

Intervjuer skapade av föreningar blir ju ofta inte så bra. Om man inte lyckas få spelarna att intervjua varandra med lite humor.

En blogg av AIK helt utan sillysnack funkar ju inte heller så bra. Man måste hitta nån som mrmadhawk Johan Svensson som inte har nått privatliv... :)
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Färjestad tycks ju lyckas med sina intervjuer.Tycker också Bajen fotboll var riktigt bra på det förr.

Följer ju att man anställer nån som kan intervjua och inte tar valfri idiot på kansliet.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Empress
Posts: 7161
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

intressant vore veta växjös ekonomiska status då
man tom snittar något lägre än Ske just nu.
Med den trupp man besitter så har man knappast lägre lönekostnader än aik?



10 SKE 18 85201 4733
11 VÄX 18 83614 4645
Empress
Posts: 7161
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Kommer det bli någon match över 5000? bortsett derbyt i mars innan grundserien tar slut?
Billing torde klia sig lite extra i håret nu. Vad har vi haft för hemmasnitt efter nyår?
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Publiken

Post by svea_man »

Lagen i Småland verka ha en sedelpress i skogen
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Publiken

Post by snorhyveln »

Empress wrote:intressant vore veta växjös ekonomiska status då
man tom snittar något lägre än Ske just nu.
Med den trupp man besitter så har man knappast lägre lönekostnader än aik?



10 SKE 18 85201 4733
11 VÄX 18 83614 4645
Enligt vad jag erfarit tar näringslivet på sig lönerna i ganska hög grad. Mao. Lakers kan peka på spelaten, nickar näringslivet äre bara handla.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

Det är ganska lätt att driva verksamhet med dessa villkor:
http://www.smp.se/vaxjo/lakers-skuld-ti ... -miljoner/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.idrottensaffarer.se/kronikor ... i-sarklass" onclick="window.open(this.href);return false;
Knut
Posts: 35
Joined: 29 Jul 2013, 23:16

Re: Publiken

Post by Knut »

Ska nog också nämnas att Växjö har en stadsdel på polisens lista över särskilt utsatta områden.
Vilket är rätt imponerade för en så pass liten kommun.
craft
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2016, 02:35

Re: Publiken

Post by craft »

AIK har skickat ut en enkät på epost till besökare under säsongen 17/18. Rekommenderar alla att svara på den så får vi kanske några förbättringar!
Empress
Posts: 7161
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

http://www.bjorkloven.com/artikel/jcl1ajee1-2e4ad/" onclick="window.open(this.href);return false;

SKE AIK snitt just nu 4639....

I ska vi gissa att vi kommer landa på 4650 för grundserien 2017/18 ?

Någon som har koll på 2008-2018s siffror ?
fade
Posts: 14
Joined: 24 Sep 2016, 00:33

Re: Publiken

Post by fade »

Empress wrote:http://www.bjorkloven.com/artikel/jcl1ajee1-2e4ad/

SKE AIK snitt just nu 4639....

I ska vi gissa att vi kommer landa på 4650 för grundserien 2017/18 ?

Någon som har koll på 2008-2018s siffror ?
statistik från swehockey på publiksnittet under grundserien sedan vi byggde om hallen

2016/17 : 4686
2015/16 : 5042
2014/15 : 5030
2013/14 : 5225
2012/13 : 5197
2011/12 : 5078
2010/11 : 4994
2009/10 : 4892
2008/09 : 5294
2007/08 : 5386
Empress
Posts: 7161
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

fade wrote:
Empress wrote:http://www.bjorkloven.com/artikel/jcl1ajee1-2e4ad/

SKE AIK snitt just nu 4639....

I ska vi gissa att vi kommer landa på 4650 för grundserien 2017/18 ?

Någon som har koll på 2008-2018s siffror ?
statistik från swehockey på publiksnittet under grundserien sedan vi byggde om hallen

2016/17 : 4686
2015/16 : 5042
2014/15 : 5030
2013/14 : 5225
2012/13 : 5197
2011/12 : 5078
2010/11 : 4994
2009/10 : 4892
2008/09 : 5294
2007/08 : 5386

Tack. Tre starköl i restaurangen genererar väl mer intäkt än en ståplatsbiljett. Så hade varit intressant att veta antal sålda bärs sista åren och se den utvecklingen. Men något säger mig att Pea inte släpper dom siffrorna.
Post Reply