Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Publiken

Post by dovienya »

Fotbollsallsvenskan har ju två direktned/uppflytt och en kvalplats; väldigt okomplicerat. Varför ska hockeyn vara eljest?
Sed
Posts: 1594
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Publiken

Post by Sed »

SHL strävar efter NHL... Stängd liga.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Tycker fortfarande att man ska slå ut laget som man ta platsen från men som min ide är får vinnaren av AS en extra chans.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Lidlund »

dovienya wrote:Fotbollsallsvenskan har ju två direktned/uppflytt och en kvalplats; väldigt okomplicerat. Varför ska hockeyn vara eljest?
För det är en annan sport..

CL spelas med en finalmatch med, ska vi ta bort bäst av 7?
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Publiken

Post by ossian »

NHL ligger överst i näringskedjan och ligger i Amerika. Vi är en av många ligor, i Europa, som mer utbildar spelare som senare kan dra för en spottstyver. Allt som funkar för dem går inte hem här. Såsom en massa meningslösa matcher. Den som inte tror oss kan kolla på publiksiffrornas trend i SHL.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

Inför lönetak så kommer biljettpriserna sjunka iaf.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Publiken

Post by Erwynn »

Bara en sån sak att man gjort ”produkten” SHL större än föreningarna i sig dödar successivt intresset.
Hata allt.
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Publiken

Post by ossian »

Chippen wrote:Inför lönetak så kommer biljettpriserna sjunka iaf.
Lämnar de bästa spelarna och ligan därmed blir sämre, kommer än mer publik att lämna.

NHL, top of the food chain. Sen har du KHL som kan betala fantasisummor. Sen har du SHL, Schweiz, Finland, Tyskland och andra ligor som tampas om spelarna som blev över. Schweiz är väl huvudkonkurrenten, och nog fan borde SHL vara bättre än de där ostätarna?

Helt klart måste SHL komma på flera saker som lockar tillbaka publiken. En uppenbar grej är den sportsliga spänningen.
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Publiken

Post by ossian »

Ifall lönerna inte höjdes från nu, men det var fullsatt, strid om varje millimeter, spänning, så skulle fler spelare välja SHL även om lönen var något lägre. Det är en mer sportslig utveckling som man kan nå NHL ifrån jämfört med hawaihockey i en alpliga av lägre kvalitet.
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Publiken

Post by Poet »

Lidlund wrote:
dovienya wrote:Fotbollsallsvenskan har ju två direktned/uppflytt och en kvalplats; väldigt okomplicerat. Varför ska hockeyn vara eljest?
För det är en annan sport..

CL spelas med en finalmatch med, ska vi ta bort bäst av 7?
Varför jämför du en liga med en cup?
CL ska du jämföra med CHL.
2012-05-19
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Lidlund »

Om jag då säger så här, i samma serie som sista placerade lag åker ut direkt vinner bästa placerade lag guld. Ska vi göra samma sak i hockeyn? Ta bort slutspel?
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

Lidlund wrote:Om jag då säger så här, i samma serie som sista placerade lag åker ut direkt vinner bästa placerade lag guld. Ska vi göra samma sak i hockeyn? Ta bort slutspel?
Hur länge tror du ett slutspel i fotboll i bäst av sju skulle hålla på?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Publiken

Post by Erwynn »

Lidlund wrote:Om jag då säger så här, i samma serie som sista placerade lag åker ut direkt vinner bästa placerade lag guld. Ska vi göra samma sak i hockeyn? Ta bort slutspel?
Då gäller ju verkligen varje match något, kanske ett alternativ :))
Hata allt.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Lidlund »

Jag känner att du vinklar min fråga på ett felaktigt sätt, jag försöker framföra ett argument att hockey är hockey och har separata förutsättningar än fotbollen.

Jag anser inte fotbollen ska ha slutspel, jag anser att Hockey ska ha slutspel och att det ska vara ett form av slutspel i även de lägre divisionerna.

Jag tycker att svensk hockey är inne i ett vägskäl som är svårt att hantera, där lagen skiljs mer och mer från sina "fans/Supportrar" då mer å mer stannar hemma på grund av bekvämlighet/ekonomi/tid, och det är svårare och svårare för lag i lägre divisioner att "lyckas". TV pengarna blir högre och högre vilket gör att klubbarna behöver lägga mindre och mindre energi på få publik till arenorna. Det blir också större glapp mellan ekonomin mellan divisionerna (Både mellan SHL och Hockeyallsvenskan och mellan hockeyallsvenskan och division 1).
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Publiken

Post by don_tomassso »

Hur länge,kan AIK vara ett SHL lag?med tanke på de stora publiktappet? var bara 3500.Å de e tok för dåligt,då vi skall vara en hockeystad.
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Ja lite konstigt aik gick ut med att man har ett högte snitt.
Det är lätt rätt att se man kommer ha 5000/5200 på lördagsmatcher men jag tror
det kommer ligga kring 4000 på höstens vardagsmatcher i snitt.
shaquille
Posts: 1950
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Sen så är det stora tapp nästan överallt, inte bra
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Svårt veta vad som är sämre: ett Modo på totaldekis har 2300 personer i allsvenskan eller ett AIK som har målfest i toppen av SHL drar 3500 i ungefär två lika stora städer...
Har nog mest trott det beror på en kombo av bra tv-sändningar och dyra biljetter, men lutar mer åt att det är upplägget av en serie som i princip är meningslös fram till mars som är boven i detta publikdrama.
Play in skulle tas bort och bara 8 lag till slutspel.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

När folk betalar mellan 400-900kr per månad för att se hockey så blir dom snåla och far inte på matcher. Därför mer var och såg när dreambox funkade bättre för då kostade det lite att se på tv.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

Det kan ju faktiskt spela in vilket lag vi möter oxå. Hade vi mött t.ex Frölunda eller HV hade det varit en bättre publiksiffra, men jag tror inte den hade varit bättre om vi mött t.ex Rögle.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

Skidrow wrote:När folk betalar mellan 400-900kr per månad för att se hockey så blir dom snåla och far inte på matcher. Därför mer var och såg när dreambox funkade bättre för då kostade det lite att se på tv.
Intressant teori!! Undrar om klubbarna som villa jaga bort dreamboxar (inkl PeA) har tänkt den tanken.. Nu "måste" alla skaffa riktiga abbonemang (iofs helt korrekt, jag säger inget annat) och då försvinner det 6-900:- ur familjebudgeten till det varje månad. Spontanhockey för 250:- / gång kanske blir färre.. Jag tror du har rätt.
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

OK nu kanske jag helt är ute och cyklar, men generationen 50-70 år sysslar dom med DreamBoxar och andra varianter?
Vilka är det som slutat gå på hockey eller i vart fall går mer sällan? Hur är könsfördelningen på sittplats en vanlig torsdagkväll?`?
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Tror ni inte om det fanns en mobil biljettkur på torget som sålde biljetter mellan 12 och 13 varje matchdag, så skulle dom säkert kränga några 100 spontanbiljetter? Låt Billing stå där en timma och sälj!
User avatar
Talbot25
Posts: 1027
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Publiken

Post by Talbot25 »

lobo wrote:
Skidrow wrote:När folk betalar mellan 400-900kr per månad för att se hockey så blir dom snåla och far inte på matcher. Därför mer var och såg när dreambox funkade bättre för då kostade det lite att se på tv.
Intressant teori!! Undrar om klubbarna som villa jaga bort dreamboxar (inkl PeA) har tänkt den tanken.. Nu "måste" alla skaffa riktiga abbonemang (iofs helt korrekt, jag säger inget annat) och då försvinner det 6-900:- ur familjebudgeten till det varje månad. Spontanhockey för 250:- / gång kanske blir färre.. Jag tror du har rätt.
Det publiktappet måste vara en försvinnande liten del. Nu finns ju IPTV så snålfolket kan fortfarande se.

Var på besök i Skellefteå och hade tänkt besöka en hemmamatch som sig bör. Kärringen vill ha sittplats och det skulle kosta lika mycket som jag tjänar netto per dag. Så lite besviken fick jag gå själv och stå på ståplats.

Sänkta priser och att börja arbeta ute bland folket för att få upp intresset. Som det sköts nu är det uppenbarligen för dåligt.
Finns det någon "Instagram kändis" i Skellefteå?
erbjud personen gratisplåtar och två burkar NOCCO och i gengäld får hon/han skriva hur trevligt det var att se matchen. Unga personer styrs av instagram och youtube i dessa tider.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

Talbot25 wrote: Finns det någon "Instagram kändis" i Skellefteå?
erbjud personen gratisplåtar och två burkar NOCCO och i gengäld får hon/han skriva hur trevligt det var att se matchen. Unga personer styrs av instagram och youtube i dessa tider.
radio-FARAO? Har också tajat om detta, både med Robzon och Billing, att dom borde filma, skapa en hype, runt hur härligt, bra stämning, ofarligt, helt ok bekvämt, kul det är att vara på ståplats! Skadad spelare i huvudrollen, kändis, vad som helst. Som får fram den härliga stämningen på ett attraktivt och bra sätt. Vet as-många som inte ens funderar på stå-plats. Som att det är ... vet inte... för dom andra..?
Och Ja, en biljettkur på stan, inkl en TV som rullar highlight-reel mot kommande motståndare vore GIVET.. Dom orkar inte, fattar inte, ids inte... det dom ids är att sitta med kalkylatorn på sitt kontor, och just nu visar den röda siffror..
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

Som jämförelse var jag på en match med Solna i Allsvenskan för en 7-8, kanske 10 år sedan och jag får fortfarande just den typen av säljinriktat material tillskickat till mig via e-mail. Dessutom med spelarinfo och annat. Ledningen har gjort mycket gott för klubben, men det verkar sakna både kompetens och insikt i hur marknaden har förändrats de senaste åren. Det känns lite grann som Nokias och Ericssons chefer som inte fattade hur mobilmarknaden förändrades. De satt också och uppdaterade sina spreadsheets och räknade på hur röda siffrorna skulle bli istället för att förändra sin inriktning. Vi såg det här komma redan för ett antal år sedan och debatterade det redan då på forumet.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Publiken

Post by dovienya »

Är det någon här på forumet som tror att en stängd liga är bra för publikintresset? (Öppen fråga, inte meningen att låta negativ)

Jag själv är ytterst tveksam (serielunken skulle bli ännu mindre intressant).
Hur såg publiksnittet ut på alllsvenska/div1-tiden för AIK?

edit: från år 2000 till 2006 när vi gick upp så snittade vi 3000-3150 pers varje år, förutom 2001 då vi hade en dipp.
sedan SHL: 4400, 5400, 5300, 4900, 5000, 5100, 5200, 5200, 5000, 5000, 4600, 4500. Typ.
Intressant att 2007/2008 och 2008/2009 är åren med mest publik; annars hade man ju kunnat tänka sig 2012-2014..?

edit igen: Vad gjorde man 2007-2009 när vi var mittenlag i ligan, men ändå drog publik? Kan det ha varit att vi var indragna i kampen om strecken/topp4?
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Jag tror det finns mycket som kan påverka. En stängd liga med 18 lag i 3 grupper à 6 lag där man får matcher mot Björklöven, Luleå, Modo, Timrå, Mora, Brynäs, Leksand typ vid fler tillfällen skulle kanske öka publiksnittet jämfört med idag. Men gillar inte tanken på en stängd liga.

Tror på sträckstrider, samtidigt som det bara är intressant med sträckstrid om man är inblandad, är man avsågade som Halmstad är nu i Allsvenskan är ju ett ouppnåeligt sträck rätt tråkigt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
shaquille
Posts: 1950
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Det var väl då arenan byggdes ut brukar bli en boom i början.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Tv-sändningen var inte lika bra och nyhetens behag, vi var nya i Elitserien så alla ville se.
Post Reply