Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Pavlov
Posts: 56
Joined: 15 Jun 2011, 19:14
Location: Göteborg

Re: Publiken

Post by Pavlov »

Hockey ska ses live - punkt
Som utomsocknes fattar jag absolut ingenting.
Utan AIK i SHL "finns inte" orten Skellefteå utanför just Skellefteå.
Det här är kanske fel forum men, bort med skelleftementaliteten alla - GÅ!
User avatar
Special Brew
Posts: 10024
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Special Brew »

Fattar heller inte nåt. Är avundsjuk på dom som har möjlighet att se sitt favoritlags alla hemmamatcher. Jag hade garanterat skaffat säsongsbiljett.
lobo
Posts: 1569
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

Jamen pavlov och special brew, problemet är kanske inte vi som alltid vill gå, det är de sista 1700 personerna vi saknar.. Bevisligen går dom inte, WHY?

Skickat från min F5121 via Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Special Brew
Posts: 10024
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Special Brew »

lobo wrote:Jamen pavlov och special brew, problemet är kanske inte vi som alltid vill gå, det är de sista 1700 personerna vi saknar.. Bevisligen går dom inte, WHY?

Skickat från min F5121 via Tapatalk
Det är dom jag menar.
lobo
Posts: 1569
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

Jomen din analys hjälper inte, att du är en av oss är uppenbart, bodde du här hade du gått. Hur får vi dit de andra

Skickat från min F5121 via Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Pavlov
Posts: 56
Joined: 15 Jun 2011, 19:14
Location: Göteborg

Re: Publiken

Post by Pavlov »

Som sagt kanske fel forum, men blir ännumer orolig när även vissa här börjar närma sig soffan ...
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Publiken

Post by karjala »

Pavlov wrote:Som sagt kanske fel forum, men blir ännumer orolig när även vissa här börjar närma sig soffan ...
Min känsla är att många av dom mest aktiva på det här forumet varken bor i Skellefteå eller går på AIKs matcher.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Publiken

Post by karjala »

Årskortet som NP tillsammans med AIK erbjöd för ståplats tycker jag var en bra idé. Är iaf sporrad att stötta laget på plats så mycket det går den här säsongen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
StigVig
Posts: 1568
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Publiken

Post by StigVig »

lobo wrote:Jomen din analys hjälper inte, att du är en av oss är uppenbart, bodde du här hade du gått. Hur får vi dit de andra

Skickat från min F5121 via Tapatalk
Finns bara en sak vinn matcher, spela anfallshockey
Då kommer publiken
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
Jathy
Posts: 372
Joined: 15 Jun 2011, 23:59
Location: Göteborg / Kiruna

Re: Publiken

Post by Jathy »

Hur är de med marknadsföringen innan matcherna och under matchdagen? Bor under helgerna för tillfället i Norrköping och när det väl är dags för IFK eller Hästen att spela så ser man det på stolparna ute på stan och inte minst på bussarna som kör runt med flaggor / vimplar, staden skriker lite smått om att det är just fotboll / hockey ikväll ( ok, hästen är inte allt för bra på detta )...
Samma sak i t.ex Malmö / Göteborg... Vet vanliga Svenssons i Skellefteå verkligen om vilka dagar de är hockey om man nu inte kör förbi skylten längs E4:an eller jobbar på en arbetsplats där det pratas hockey?

Jag bara spekulerar högt här men någonstans brister det ju.
Sedan kanske man skulle försöka locka till sig barnfamiljer, samma sak här, osäker på hur det fungerar i dagsläget men rabatterade familjepaket lockar familjer och sedan barn som vill gå gång på gång.
User avatar
Talbot25
Posts: 1059
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Publiken

Post by Talbot25 »

Jathy wrote:Hur är de med marknadsföringen innan matcherna och under matchdagen?
Nästintill obefintlig. Bussarna kör väl med AIK-flaggor och tavlan vid folketspark berättar vilken match det är.
AIK skulle må bra av att få in en Sofia Andersson Lundberg-typ som bara kör. När det kommer marknadsföring så är det bra att ha en ung och driven person. Så mycket mer skulle hända.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1855
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Publiken

Post by GroovyEd »

Talbot25 wrote:
Jathy wrote:Hur är de med marknadsföringen innan matcherna och under matchdagen?
Nästintill obefintlig. Bussarna kör väl med AIK-flaggor och tavlan vid folketspark berättar vilken match det är.
AIK skulle må bra av att få in en Sofia Andersson Lundberg-typ som bara kör. När det kommer marknadsföring så är det bra att ha en ung och driven person. Så mycket mer skulle hända.
+1.

Skulle vara väldigt klokt med en med nya idéer och som verkligen verkar brinna för det hon gör.
User avatar
sju-t
Posts: 266
Joined: 18 Jun 2011, 15:37

Re: Publiken

Post by sju-t »

Ett stort problem är nog den minskande försäljningen av årskort till privatpersoner.
företagen köper nog hyffsat med årskort, men varför vi privatpersoner köper mindre och mindre beror nog på
vårat fanatiska hockeyintresse i skellefteå. hur fan menar jag nu !!? ;)

nästan ingen hockeyintresserad skellefteåbo vill missa en enda match, även bortamatcher. så vad gör man då?
Jo, man köper till Cmore sport för 5400:- /år. sen tycker man att det känns fördjävligt att lägga ut 5-9000:-(årskort)+ ev slutspelsmatcher, till för det man redan har hemma i soffan, och dessutom redan betalt.
istället väljer man att gå på några enstaka hemmamatcher och sitter där och våndas över dubbla utgifter.

Det enda som skulle lösa problemet tror jag är att SHL-klubbarna och Cmore samarbetade och erbjöd dom som köper ett årskort, även ett abonnemang på ditt favoritlags bortamatcher (borta-kortet) med riktigt bra paketrabatt. skulle kunna locka fler att köpa årskort.
jo jag vet, att CMORE skulle samarbeta är en utopi !!

Ett annat problem är dom sålda företagsplatserna som står tomma, skapar knappast någon stämning ! 8-)
kanske dags att ställa krav på företagen, att köpta platser ska fan i mig fyllas.
User avatar
ossian
Posts: 3657
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Publiken

Post by ossian »

Nu bor inte jag i Skellefteå, men det här med "produkt" är inte så viktigt för mig. Det som behövs för en person med hockeyintresse är ishockey med favoritklubben.

Tror mycket av "publikkrisen" beror på bekvämlighet och snålhet. Intresset för hockey är stort i Skellefteå, men folk är så jävla lata, bekväma och snåla. Som min familj och mina bekanta som bor hemma. En lösning på detta vore precis som någon skrev att samarbeta med cmore och introducera ett bortapaket som är max 50% av kostnaden. Det finns redan billiga ståplatsbiljetter för de allra snålaste, men det blir inte så billigt när folk måste dubbelköpa TV-abonnemang för matcher man går på på hemmaplan. Som bortasupporter är det redan idag mycket förmånligt att gå och se sina två bortamatcher live per år, men det bor inte jättemånga bortasupporters i Skellefteå.

Utöver detta så måste man vara ett riktigt die hard fan som oss själva för att intressera sig för alla matcher när det är 14 lag och 10 går till slutspel, ett negativt kval för de två sämsta. Precis som andra skriver så måste vi få in lite spännande streck i tabellen så att det gäller någonting i varje match.

Min analys är således att mycket av publiktappet beror på att SHL satsar allt på det ekonomiska, men för lite på det sportsliga. Man sneglar på NHL, det ska vara mycket matcher, det ska vara dyra TV-avtal, det ska vara produkt hit och klappor dit. Tycker att ligan istället ska försöka hitta tillbaka till det genuina. Vi är inte NHL och vi är inte överst i näringskedjan. Lag som är för dåliga åker ur, lag som är bra går till slutspel, familjer som inte är rika men som har ett stort hockeyintresse kan få se bortamatcherna på TV och köpa billiga ståplatsbiljetter hemma.
lobo
Posts: 1569
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

ossian wrote:Min analys är således att mycket av publiktappet beror på att SHL satsar allt på det ekonomiska, men för lite på det sportsliga. Man sneglar på NHL, det ska vara mycket matcher, det ska vara dyra TV-avtal, det ska vara produkt hit och klappor dit. Tycker att ligan istället ska försöka hitta tillbaka till det genuina. Vi är inte NHL och vi är inte överst i näringskedjan. Lag som är för dåliga åker ur, lag som är bra går till slutspel, familjer som inte är rika men som har ett stort hockeyintresse kan få se bortamatcherna på TV och köpa billiga ståplatsbiljetter hemma.
Amen. Pamparna i SHL kommer att få lida, likaså klubbarna som inte protesterar, åt att detta inte tas tag i. Det var det jag skrev att nånstans hoppas jag det riktigt jävla åt h-vete med publiken i år, så att dom kanske vaknar.. Det enda dom behöver göra är att prata med kunden och fråga dem. Lyssna. Men det gör dom inte. End of story.
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Trollet
Posts: 8478
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Något bortakort kommer inte dyka upp i närtid. Det togs medvetet bort av Cmore för några år sedan just för att kunna debitera mer (jag tror att den officiella förklaringen var "ett mer renodlat utbud"), och locka fler tittare eftersom de nu även kan ta tittare vid hemmamatcherna.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
shaquille
Posts: 1969
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Vart hä slut biljetter eller går man inte ens när det är gratis?
User avatar
kopitar
Posts: 2559
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Publiken

Post by kopitar »

shaquille wrote:Vart hä slut biljetter eller går man inte ens när det är gratis?
Snålkukarna har nog hämtat ut alla biljetter det är ju Skellefteåbor Vi pratar om :D
Empress
Posts: 7159
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Sedan kommer det säkert glappa stora hål läktaren ändå. Lite som äta från buffe, man tar mer än man orkar äta.
Sed
Posts: 1612
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Publiken

Post by Sed »

kopitar wrote:
shaquille wrote:Vart hä slut biljetter eller går man inte ens när det är gratis?
Snålkukarna har nog hämtat ut alla biljetter det är ju Skellefteåbor Vi pratar om :D
Det finns fortfarande ståplatsbiljetter kvar skriver AIK.

Går man inte ens på hockey när det är gratis så är intresset ganska svalt. Även om det är jobbigt att stå... ;)
shaquille
Posts: 1969
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Tror inte det blir fullt, eftersom man inte har en “ termometer” på hur många biljetter som är sålda på första sidan så tror nog många att det inte finns biljetter kvar.
Sed
Posts: 1612
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Publiken

Post by Sed »

Har AIK valt att INTE ha någon publiktermometer eller är det för mycket jobb att fixa en sådan och uppdatera den ganska ofta?

Jag lutar åt att de är för lata... :)
Empress
Posts: 7159
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Jag gissar man tog bort den för det ser illa ut att alltid ha 1500-2000 lediga platser, samt att man vet att AIK troligen bara får slutsålt i två matcher under grundsäsongen.
Sed
Posts: 1612
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Publiken

Post by Sed »

Empress wrote:Jag gissar man tog bort den för det ser illa ut att alltid ha 1500-2000 lediga platser, samt att man vet att AIK troligen bara får slutsålt i två matcher under grundsäsongen.
Kanske det men är ju en ganska dålig anledning. Andra klubbar har ju alltid det och alla får aldrig ens slutsålt. Ser man att det är 1000 sittplatser lediga så vet man ju att det finns bra platser kvar.
User avatar
kopitar
Posts: 2559
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Publiken

Post by kopitar »

Sed wrote:Har AIK valt att INTE ha någon publiktermometer eller är det för mycket jobb att fixa en sådan och uppdatera den ganska ofta?

Jag lutar åt att de är för lata... :)
Killen som blev anställd för att marknadsföra vad gör han ? Billing heter han va ? Fikar han bara med vaktmästarna ?
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Publiken

Post by Larzon »

Gissar att hans tjänst är oerhört data/sifferdrivet. Där man tittar väldigt mycket på hur man ska höja upplevelsen på plats och inte lika mycket på hur man ska locka dit folk och faktiskt få sålda biljetter. Man borde kanske köra samma koncept som bingolottoförsäljare kör med, fast att några juniorlag får dela på sysslan någon timme per månad.

Hans fokus lär ligga väldigt mycket på att sälja företagsbiljetter/sponsring dessutom.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
lobo
Posts: 1569
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

[quote="Hans fokus lär ligga väldigt mycket på att sälja företagsbiljetter/sponsring dessutom.[/quote]

Jag tror mig veta att så är det. Det är sista raden som gäller. Inte att kreativt jobba för, brinna för, hitta ideer, fundera, föreslå hur man får männsikorna i staden Skellefteå att VILJA komma på matcherna. tyvärr... Robzon var bättre på det, men han stötte på patrull uppåt när han kom med idéer tror jag.
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
shaquille
Posts: 1969
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Fan vad jag blir irriterad på marknadsföringssidan, ta matchen ikväll tex finns det biljetter kvar isf vart och när hämtas dom, inte ett piss står det, men det är ju klart man har ju redan fått betalt för biljetterna så intresset är väl inte så stort om folk kommer eller inte.inte fan är det då underligt att man går minus. Nä in med nytt folk som kan den biten.
lobo
Posts: 1569
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

Nu hade du inte letat ordentligt, står en hel del på denna sida:
http://saik.ebiljett.nu/Home/tickets/26 ... 4ff6bc214b" onclick="window.open(this.href);return false;

MEN jag håller med i sak, det behövs en VISIONÄR med befogenheter och budget att göra något
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
shaquille
Posts: 1969
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Jag menar det borde stå på förstasidan inte undangömt 10 klick bort, om folk går in på AIKs sida så ska det vara det första man ser.
Post Reply