Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Om dom har parabol (dreambox) så lär dom ta ett abonnemang på Parabol då är det 319+440+99+ kort avgift.

Mesta har dödat sharen på dreambox för att det är olagligt att både hålla servern och för den som har en Dream box hemma och ta emot "piratsändning".
Trollet wrote:
Skidrow wrote:Ett annat problem är nu måste folk betala upp mot 1000kr för hockey hemma i månaden (när dreambox dött) och då far man inte till hallen och där betalar 600kr för 2personer eftersom man redan lagt ut närmare 1000kr.
1000 kr? Hockeypaketet kostar 299 kr. Går fint att köra från alla möjliga enheter som iPad, Chromecast, dator, digitalbox osv.

Dra inte in abonnemangsavgifter osv för det är inte vad hockeyn kostar. Det är vad se-på-tv kostar.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Skidrow wrote:Om dom har parabol (dreambox) så lär dom ta ett abonnemang på Parabol då är det 319+440+99+ kort avgift.

Mesta har dödat sharen på dreambox för att det är olagligt att både hålla servern och för den som har en Dream box hemma och ta emot "piratsändning".
Trollet wrote:
Skidrow wrote:Ett annat problem är nu måste folk betala upp mot 1000kr för hockey hemma i månaden (när dreambox dött) och då far man inte till hallen och där betalar 600kr för 2personer eftersom man redan lagt ut närmare 1000kr.
1000 kr? Hockeypaketet kostar 299 kr. Går fint att köra från alla möjliga enheter som iPad, Chromecast, dator, digitalbox osv.
Den relevanta jämförelsen är vad det kostar att se hockeyn. Det kostar 299 kr i månaden för all hockey genom Cmore. Då kan man se genom datorn, mobilen, surfplatta och alla de här kan man koppla till en TV.

Blandar man in TV-kostnaderna så kan du ju inte lägga all kostnad på hockeyn, eftersom man då tydligen har bestämt sig för att man vill ha digitalboxen till mer än bara hockeyn. Det är som att säga att folk inte går på hockeyn för att bensinen blivit dyrare.

Det billigaste sättet att se genom en digitalbox är för övrigt 198 kr för Lokalpaketet och 390 kr för Cmore Sport, inte 858 kr som du säger.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Publiken

Post by dj_tobias »

Poet wrote:Vad spelar det för roll? Idiotiskt att tänka så.
Tror verkligen inte det är omöjligt att få ett publiksnitt på 5500-5600 för oss men det känns som att AIK inte gör någonting åt saken.
Jag vet inte om det är mitt inlägg du reagerar på? Det är väl klart att befolkningsunderlaget spelar roll när det gäller att fylla en arena. I Örebro räcker det om 5% av alla invånare i staden (107.000) går på hockey för att fylla arenan, i Skellefteå måste 17% av stadens invånare (35.000) pallra sig dit.

Trots vårt "lilla" befolkningsunderlag borde det såklart vara fullt möjligt att locka 6000 personer till vår arena varje match när intresset trots allt är enormt stort här. Där är vi helt överens.

Det första man bör göra är att rannsaka sig själv. Jag skulle definiera mitt eget AIK-intresse som oerhört stort. Jag läser det mesta som går att läsa om laget, men hänger jag på arenan varje match? Verkligen inte. Lördagens match mot Modo var mitt första besök i höst. Varför? Det har egentligen ingenting att göra med kostnader för biljetter eller utbud av tv-sändningar. Det finns helt enkelt för få timmar på dygnet. Kan någon lösa det problemet så kommer jag att vara på varje match!
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Trollet stanna upp och tänk efter, folk har haft Dreambox sett alla C+ kanaler och nu förlorar dom inte väljer dom då bara att köpa hockey på webben och se 1, 2, 4, 6, tv24, kundskapskanalen.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Skidrow wrote:Trollet stanna upp och tänk efter, folk har haft Dreambox sett alla C+ kanaler och nu förlorar dom inte väljer dom då bara att köpa hockey på webben och se 1, 2, 4, 6, tv24, kundskapskanalen.
Ökade kostnader för hushållet alltså. Det du beskriver nu är inte kostnad för att se hockey. Fullt jämförbart med om bensinen, mjölken eller biobiljetterna går upp i pris.

Ska man jämföra med priset för att se hockey har det gått från nån hundring i månaden (gissar att tillgången till Dreamboxservern inte är gratis) till 299. Förr ingick det en massa andra kanaler, nu måste familjerna göra ett val om de vill betala även för det. Men det är inte en kostnad för hockey.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
thunder
Posts: 57
Joined: 12 Sep 2011, 14:08
Location: Oslo

Re: Publiken

Post by thunder »

Det blir spännande när live 2-3-4 också stängs i början av nästa år och bara pairade HD-kanalerna fungerar via parabol. Då får vi se om problemet är dreambox eller priset på matchbiljetterna.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

Det är inte bara biljettpriserna eller gratistittandet i byastugor och klubblokaler som gör det. Upplevelsen i arenan är för dålig. Det är otroligt irriterande att behöva ställa sig upp i varje avblåsning och släppa förbi folk som antingen är på väg eller ska iväg och köpa öl, gå på toaletten eller något annat. Om jag betalar 300 kr vill jag kunna sitta ned och titta på hockey. Man måste förstå att folk som inte är "hardcore hockey fans" kommer lika mycket för upplevelsen. Den enda marknadsorganisation som jag kan komma på som är sämre än AIK:s är Skekrafts och det säger väl en del.
Jag hoppas att man lyckas bygga bort en del av problemet i och med den nya restaurangdelen. Jag hoppas också att man kan piffa upp arenan så att det känns mindre som en källarlokal eller byggarbetsplats.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Normal priset var 100kr.
Trollet wrote:
Skidrow wrote:Trollet stanna upp och tänk efter, folk har haft Dreambox sett alla C+ kanaler och nu förlorar dom inte väljer dom då bara att köpa hockey på webben och se 1, 2, 4, 6, tv24, kundskapskanalen.
Ökade kostnader för hushållet alltså. Det du beskriver nu är inte kostnad för att se hockey. Fullt jämförbart med om bensinen, mjölken eller biobiljetterna går upp i pris.

Ska man jämföra med priset för att se hockey har det gått från nån hundring i månaden (gissar att tillgången till Dreamboxservern inte är gratis) till 299. Förr ingick det en massa andra kanaler, nu måste familjerna göra ett val om de vill betala även för det. Men det är inte en kostnad för hockey.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

thunder wrote:Det blir spännande när live 2-3-4 också stängs i början av nästa år och bara pairade HD-kanalerna fungerar via parabol. Då får vi se om problemet är dreambox eller priset på matchbiljetterna.
Det går alltid att kringgå det på något sätt.
ViaSat pairade ju sin kort med boxen, men det tog inte lång tid att lösa problemet som uppstod då. Sedan vet jag att det redan nu finns lösningar för pairingen på Cmore.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Sed
Posts: 1612
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Publiken

Post by Sed »

p-play wrote:Det är otroligt irriterande att behöva ställa sig upp i varje avblåsning och släppa förbi folk som antingen är på väg eller ska iväg och köpa öl, gå på toaletten eller något annat. Om jag betalar 300 kr vill jag kunna sitta ned och titta på hockey.
Det problemet har väl de flesta arenor. Värst är det när barnen ska handla stup i kvarten.

Fast visst blir det bättre om man hinner handla allt under pausen.

Och tänk om man kunde få ta in ölen till sittplatsen... Fast lär knappast hända.
QC25
Posts: 4
Joined: 17 Dec 2014, 19:09

Re: Publiken

Post by QC25 »

Vad pratar alla om att inte dreambox fungerar längre?
Väldigt många i min omgivning sitter fortfarande via dreambox.
Sed
Posts: 1612
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Publiken

Post by Sed »

QC25 wrote:Vad pratar alla om att inte dreambox fungerar längre?
Väldigt många i min omgivning sitter fortfarande via dreambox.
För alla med comhem fungerar det fortfarande med alla cmore-kanaler.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

QC25 wrote:Vad pratar alla om att inte dreambox fungerar längre?
Väldigt många i min omgivning sitter fortfarande via dreambox.
Minst 50% av alla la ner sina share när det blev olagligt båda vägarna, lite förvånad att inte viasat och c+ inte gjorde stor jagat när lagen ändrades för att få i media fängelse/böter för dreambox ägare.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

Jag tror att det helt enkelt skulle bli en förlustaffär på det stora hela för Viasat/Cmore.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Chippen wrote:Jag tror att det helt enkelt skulle bli en förlustaffär på det stora hela för Viasat/Cmore.
Hur om dom får 10.000 som slutar använda dreambox kanske dom får 500 av dom som kunder.

Varför annars tvinga igenom en lag som gör det olagligt att både sälja och äga en dreambox och liknande produkt om dom kan avkoda signaler.
Lagändringen har gjorts i 2000:171 om förbud mot viss avkodningsutrustning. I den lagen specifieras i princip att det som står i programbolagets villkor är det som gäller.

Det betyder också att allt användandet av Dreambox för att avkoda signaler, oavsett om du har ett köpt programkort eller inte, är förbjuden, eftersom avkodningen är olovlig på så sätt att programbolaget inte tillåter dreambox. Oftast brukar det specifieras i villkoren att bara godkända programboxar får användas, och då gäller det.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

Jo, men varje av de som har servern till dreambox står ju för ett maxat abonnemang och det är inte billigt. Har ingen siffra på vad det kostar, men uppåt 1000 kr/mån? Tror att det krävs att rätt många ska teckna upp abonnemang av de som har dreambox för att de ens ska gå +/- 0.

Så visst, skulle de kanske öka antalet abonnenter men jag tror inte att inkomsten skulle öka för till att börja med skulle ju programkortet soim delas ut sägas upp där försvinner ju massor med inkomst.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Chippen wrote:Jo, men varje av de som har servern till dreambox står ju för ett maxat abonnemang och det är inte billigt. Har ingen siffra på vad det kostar, men uppåt 1000 kr/mån? Tror att det krävs att rätt många ska teckna upp abonnemang av de som har dreambox för att de ens ska gå +/- 0.

Så visst, skulle de kanske öka antalet abonnenter men jag tror inte att inkomsten skulle öka för till att börja med skulle ju programkortet soim delas ut sägas upp där försvinner ju massor med inkomst.
Dom har ett abonnemang som dom kan dela ut till 15-20st om jag inte minns helt galet så dom som hade stora kanske hade 5abonnemang som dom levererade till 100pers.
User avatar
Poet
Posts: 2479
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Publiken

Post by Poet »

Det normala var väl 10-12st vad jag vet.
2012-05-19
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Nja fanns sätt att fixa så du kunde ta mer.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Med tanke på det stora intresset i tråden - är det alltså er uppfattning att det faktum att det blivit olagligt med Dreambox är orsaken till att publiksiffrorna viker?

För mig känns det närmast obetydligt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Publiken

Post by dj_tobias »

p-play wrote:Den enda marknadsorganisation som jag kan komma på som är sämre än AIK:s är Skekrafts och det säger väl en del.
Om jag ska vara ärlig säger det precis motsatsen av vad jag tror att du vill förmedla :) Skekraft är just nu nominerade till priset som bästa reklamkampanj i Sverige (100-wattaren). De har även ökat kännedomen om sitt varumärke extremt mycket de senaste åren.

Men du kanske har sjukt höga krav ;)
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Rimlig siffra känns som 100-200 mindre per match iaf pågrund av dyrare tv så då stannar dom hemma.
Trollet wrote:Med tanke på det stora intresset i tråden - är det alltså er uppfattning att det faktum att det blivit olagligt med Dreambox är orsaken till att publiksiffrorna viker?

För mig känns det närmast obetydligt.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Skulle gissa på 0-10.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Känner många som väljer stanna hemma för det blivit så mycket dyrare.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Betydligt lättare att skylla på det än bristande intresse.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Trollet wrote:Betydligt lättare att skylla på det än bristande intresse.
Förra året var dom på matcher ibland iår är dom inte det. Skället dom säger är att nu måste dom betala så mycket för att få se det på tv.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Publiken

Post by don_tomassso »

Men AIK har väl inte höjt priserna senaste säsongen eller har de gjorts nån höjning?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

don_tomassso wrote:Men AIK har väl inte höjt priserna senaste säsongen eller har de gjorts nån höjning?
Vi har pratat om dreambox senaste 20 inläggen, så person x har gått från 100-200kr/mån till 900-1200kr/mån i TV-avgifter. (1-2 abonnemang)
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Du verkar ju inte vilja förstå. Det du beskriver är att hushållet har fått ökade kostnader för något annat än hockeytittande. Det kan mycket väl stämma men det är inte hockeyn som kostar 1100 (vilket jag visade för dig att det inte gör, det kostar just under 600 ned digitalbox, 299 via nätet).

Case closed för mig.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Publiken

Post by don_tomassso »

Skidrow wrote:
don_tomassso wrote:Men AIK har väl inte höjt priserna senaste säsongen eller har de gjorts nån höjning?
Vi har pratat om dreambox senaste 20 inläggen, så person x har gått från 100-200kr/mån till 900-1200kr/mån i TV-avgifter. (1-2 abonnemang)
Okej tänkte mer på biljetter på plats.
Post Reply