Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Publiken

Post by svartgulsubkultur »

schteffe wrote:Döpa om kommande bantad ståplats från "ståplats" till "klack"? Och de nya sittplatserna till "aktiv sittplats"? Vore bra att även klubben visar vad man vill skapa för atmosfär på olika läktarsektioner. Ungefär som http://www.difhockey.se/biljetter" onclick="window.open(this.href);return false;
Tummen upp!
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Publiken

Post by schteffe »

Så, för att sammanfatta,

- Mediakub mm installeras ca november
- Tillbyggnad av restauranger klara till 16/17

Är omvandling av delar av stå till sitt spikat och kommer ombyggnad ske i samband med tillbyggnad av restauranger? (dvs i huvudsak efter denna säsong)
Hur är läget med frågan om att bygga för bakom mitten av ståplats? Vore annars läge att göra detta i samband med bygge av ny sitt (samt att från 16/17 benämna stå som "klack")
Och som jag frågat tidigare, nån som vet hur det går med vägbyggena till Västra Eriksberg? Det ger ju en ny väg ut från parkeringen vid arenan norr om träningshallen och ut vid Erikslidsrondellen.
http://www.skelleftea.se/default.aspx?id=133576" onclick="window.open(this.href);return false;

Prissättningsfrågor, förslag
- Införa en rabattering för åldern 18-21 för att minska tappet efter gymnasiet.
- Överväga att införa familjebiljetter på kortsidan även på vardagarna (ej mot LHF), åtminstone högre än rad 1-3. På helgerna är det ju ändå rätt bra försäljning tänker jag mig, och kortsidan är ju ändå nästan aldrig full på vardagarna.
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Publiken

Post by cechise »

Tycker idén om klackbiljetter är mycket bra. Man borde även ha, som många andra klubbar har, billigare klackkort genom supporterförreningen. Om man inte redan gör det tycker jag även man borde ge rabatt på sitt säsongskort om man förnyar det från säsongen innan. Nån slags lojalitetsbonus.

Angående ungdomspriser
Jag tror det skulle få mycket större effekt om den sträckte sig längre än till 21, men ffa längre än 18-19 (eller vad det är dom har idag). Till 24 åtminstone.

Det finns ungefär 5000 personer i Skellefteå mellan 20-24 år. Runt 60% av dessa personer tjänar 6k/mån netto eller mindre. Nästan 2000 av dem tjänar mindre än 3,5k/mån netto. Kan tänka mig att många av dem tvingas prioritera bort säsongskort. Speciellt när priset plöstligt studsar upp från 895kr till 2300kr när de slutar vara ungdomar

Hur som helst är det värt att testa. Den eventuella kostnaden för klubben är relativt liten och jag tror det skulle göra mycket att behålla och få in lite folk mer folk i den åldern på ståplats.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Publiken

Post by schteffe »

Låter rimligt!
0-18: 895kr
19-21: 1295kr
22-: 2300kr
...är då det minsta man kan önska!

SKE-ÖRE: 4412 pers
SKE-HV71: 4583 pers
Inga vidare siffror. Och inte fullsatt mot LHF dessutom. Får hoppas att mediakubsfluff dämpar den minskning som mörka november väl brukar innebära, för annars blir det riktigt luftigt på läktarn.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Publiken

Post by schteffe »

...alternativt (eller därutöver) inför man ett studentpris mot uppvisande av studentleg, studenter har ju som bekant låg betalningsförmåga. Och en rabattering borde också införas om man är medlem i antingen NP eller AIK (eller båda).
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Publiken

Post by Miklosoft »

Kortsidan mitt emot klacken gapar nästan alltid tom på vardagsmatcher som någon skrev.
Där borde man absolut kunna göra något annat när det gäller priser etc.
Reducerat pris för studenter/pensionärer på vardagsmatcher?
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
Empress
Posts: 7140
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Tycker AIK ngn gång kunde unna sig att testa en match med sittplats för 50 spänn på kortsidan (inte bara rad 1 och 2) för att kolla om det sitter i pengarna att folk inte kommer på vardagsmatcher i september-november. Förstår att Nr21 gärna ser att det är fullsatt, men alla har nog inte samma plånbok som våra bäst betalda spelare.
lobo
Posts: 1556
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

Tragiskt, och som jag alltid trott. AIK ser det inte som ett problem! Tar inte åt sig. Gör inget åt det :cry:
http://dragskott.blogspot.se/2015/10/de ... oroar.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sörsta problemet är kanske inte att AIK förlorar rent ekonomiskt på att det inte är fullt, MEN det är ett problem att:
1. Det inte KÄNNS fullt
2. Det inte SER fullt ut
3. Snackas på stan och i media om att det är dåliga publiksiffror
4. Kommentatorer kommenterar den dåliga publiksiffran i negativa ordalag ("vaddå hockeystad!?)

Detta medför att folk tror att ingen är där.. Istället ska man ha känslan att ALLA är där, jag måste också dit! Vafan är det jag missar. Snacket måste vändas, och då måste det kännas välfyllt! Varenda match!

Jag skulle önska att denne Billing istället VILLE nåt med publiken.. Målsättning! Kaxighet. Hockeytown Sweden. AIK har grymt rykte nu som hockeyförening! Finns inget (!) som gör att vi inte skulle kunna bli hetaste hockeystaden
Mata budskap:
"Vi finns överallt"
"6000 och du"
"Vi underhåller Skellefteåborna"
"I Skellefteå går 10% av befolkningen på varje match!"

Bli känd som bästa värdförening för borta-publiken
Tryck upp ramsor i matchprogrammet
Beskriv att det INTE är pinsamt att klappa händerna, eller be någon profil föregå med gott exempel
Filma, med grymt ljud, från båset och uppåt när det är bra tryck!! Tror inte gemene man förstår hur mycket det påverkar spelarna när det drar igång,
Profilera denna 6'e utespelaren!

+ alla andra saker rent praktiskt som går att förbättra för att förhja upplevelsen. Parkering, en till pub, mängdrabbat på biljetter, förtag, klasser, kompisgäng, temakvällar, avent utanför arenan, sponsorer, bengaler, sky light, pepp inför match, Finns EXAKT 1000 saker som går att förbättra!

Tänk om dom på kanlsiet kunde tänka: Vi ger oss inte! Bäst i Sverige, på allt!!
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Publiken

Post by Lappmössan »

http://norran.se/sport/skelleftea-aik/s ... nan-462560" onclick="window.open(this.href);return false;
Gratisbiljetter till Karlskrona-matchen!
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Publiken

Post by don_tomassso »

Inte okej mot oss som betalar dyra pengar.Nu ska soffliggarna snylta.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Publiken

Post by 374 »

Hellre 2000 på läktarna än gratisbiljetter.
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Special Brew »

Ja, det känns sådär. Hur många köper biljetter när gratisbiljetterna är slut? De heta supportrarna som inte har säsongsbiljett lär ju norpa gratisplatserna direkt.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Publiken

Post by Lappmössan »

Jag har också betalat dyra pengar för familjens säsongskort och visst hade det varit bättre att sänka biljettpriserna etc, men tycker ändå att detta är bättre än att vi har en halvtom arena. Ger laget större chans att tända till.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Publiken

Post by 374 »

Till och med Kenneth Lundberg sågar idén.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

Det hade varit bättre att dela ut gratisbiljetterna till skolklasser och därigenom väcka ett hockeyintresse hos ungdomar som kanske annars inte tagit sig till arenan. Det här känns inte helt genomtänkt.
Jmaarklund
Posts: 120
Joined: 15 Dec 2014, 20:23

Re: Publiken

Post by Jmaarklund »

Man brukar ju dela ut biljetter till högstadier och gymnasieskolor ett par matcher under varje säsong, oftast då mot lag som inte drar så mycket folk t.ex örebro
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Special Brew »

p-play wrote:Det hade varit bättre att dela ut gratisbiljetterna till skolklasser och därigenom väcka ett hockeyintresse hos ungdomar som kanske annars inte tagit sig till arenan. Det här känns inte helt genomtänkt.
Ja. Nu kommer de som vanligtvis köper biljetter tävla om gratisvarianterna. Känns som sagt inte genomtänkt. Vilket fiasko om det inte kommer över 5500 på Karlskronamatchen.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Publiken

Post by jokarfo »

Hörrni, hur funkar det med de här gratisplatserna visavi oss som tänkt knalla in på NP-kortet på torsdag?
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Publiken

Post by don_tomassso »

Man bara skäms.Fan så lågt vi har sjunkit.
http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... ll-arenan/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Publiken

Post by haggloader »

Det är inte en framkomlig väg att sänka biljettpriset eller att erbjuda gratisbiljetter, det kommer bara att bli värre just nu.
Däremot skulle aldrig priset ha höjt typ 2008-11 då man borde förstått att falconsoffan skulle bli en brutal konkurrent!
Många är långsinta och det är bekvämt med falconsoffan. Nu gäller det att ta nästa steg och försöka hita andra intäkter utöver biljettintäkter.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Publiken

Post by Lappmössan »

Hoppas klackfolk kommer ihåg att hämta ut gratisbiljetter före trötta soffliggare! Vore kanske något för NP att skriva på FB?
http://www.skellefteaaik.se/artikel/69985/" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollet
Posts: 8476
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

jokarfo wrote:Hörrni, hur funkar det med de här gratisplatserna visavi oss som tänkt knalla in på NP-kortet på torsdag?
Bara att välja, hämta en friplåt eller klipp NP-kortet. Blir det fullsatt gäller ju inte NP-kortet.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Publiken

Post by Lappmössan »

Kön verkar räcka upp till C-hallen haha. Gratis är gott...
https://instagram.com/p/8dT1qvn-QR/?tak ... llefteaaik" onclick="window.open(this.href);return false;
lobo
Posts: 1556
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

Ojoj.. den kön ger lite indikationer tycker jag. Kan tänka mig att detta är ett expriment som normalt INTE PeA (P) gillar. Kanske att Billing (B) fått igenom det som ny, med nya ideer.
Hur som helst har det kanske gått till som följer:
(P) "Priset på biljetter spelar ingen roll. Vi kan inte konkurrera på pris"
(B) "Ok, jag tror vi kan"
(P) "Uhhumm.."
(B) "Ok vi gör en deal.. Vi testar att ge bort biljetter till en dåligt belagd match, säg Karlskrona hemma. Om det lik förbaskat inte kommer folk, då har du rätt. Om det blir fullt då det är gratis, då har jag rätt."
(P) "Ok.. vi testar väl det då"

Personligen gillar jag kanske inte att GE bort biljetter, men det kanske bevisar att det ÄR priskänsligt att se hockey. Folk är inte villiga att betala 260:- + / person för att se live. I ala fall inte tillräckligt ofta för att vi ska ha 5500 varje match.. Har börjat förhöra vanliga dödliga skelleftebor, som nån gång går på hockey, men som alltid vet hur det gått och som ofta tittar på tv.
- Vilken är den största anledningen att du INTE köper biljett och går på matcherna live oftare.?
Hittils har 13 av 15 svarat, "Njaaee. det är inte värt det." "Blir ju 1000:- om man ska ta med familjen."

Testa ni med få se vad era närmaste svarar? Kollegor, kusiner, polare som inte står på västra

Jag menar inte att man kan sänka biljetterna med 50% på ett bräde, men man kan ha massa varianter på bra dealer! Mängdrabbat, Klippkort, Flexibel prissättning, Premier League modellen där årskort säljs i andra hand om du som innehavare inte kan gå. etc tec
Last edited by lobo on 05 Oct 2015, 16:24, edited 1 time in total.
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
ante08
Posts: 2582
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Publiken

Post by ante08 »

Lappmössan wrote:Kön verkar räcka upp till C-hallen haha. Gratis är gott...
https://instagram.com/p/8dT1qvn-QR/?tak ... llefteaaik" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen har AIK mage att skicka dit två spelare för att bjuda på kaffe och kaka också. Vi Säsongskortsinnehavare får inte äns ett tack.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

ante08 wrote:
Lappmössan wrote:Kön verkar räcka upp till C-hallen haha. Gratis är gott...
https://instagram.com/p/8dT1qvn-QR/?tak ... llefteaaik" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen har AIK mage att skicka dit två spelare för att bjuda på kaffe och kaka också. Vi Säsongskortsinnehavare får inte äns ett tack.
Spelare är ju varje år och delar ut säsongskort till en del.
Trollet
Posts: 8476
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Det hålls väl en träff med säsongskortsinnehavare (sittplats) inför säsongen också?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Publiken

Post by don_tomassso »

Fy fan så bedrövligt..Vi säsongs kort innehavare belönas inte???Men soffliggarna gör det?
Trollet
Posts: 8476
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Herregud vilket gnäll. Det är ju inte så att säsongskortsinnehavarna blivit bestulna på något. Visst har man säsongskort av andra skäl än de ekonomiska? T.ex. att man slipper stå i en 100 meter lång kö, slipper jaga biljetter till slutspelsmatcherna (och Luleå, och hemvändarmatcherna), att man har samma plats varje gång osv?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Poet
Posts: 2477
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Publiken

Post by Poet »

Har gnällts och skämtats om att löven ger ut biljetter gratis så varför skulle det inte klagas nu?
2012-05-19
Post Reply