Klubbens ekonomi

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Klubbens ekonomi

Post by Zimme »

"problemet" är att den del av vinsten som görs i slutspelet kan man inte räkna med i budgeten eftersom man inte vet om de pengarna kommer in. Det är ju det bla Frölunda åkt dit på. Likaså NHL-pengarna är svåra att helt lyfta in i spelarbudgeten eftersom det inte kommer att vara nått som kommer varje år och då kan man tvingas minska spelarbudgeten, vilket kan bli problematiskt om man skrivit fast spelare på flerårskontrakt. Då är det bättre att använda dem som en bonus utöver spelarbudgeten om man behöver för att krydda truppen.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Klubbens ekonomi

Post by 374 »

Om man bara samlar pengar på hög har man till slut bara pengar kvar.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Klubbens ekonomi

Post by Zimme »

Om man bara slösar bort pengarna har man till slut bara skulder kvar.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Klubbens ekonomi

Post by 374 »

Men då har man i alla fall levt.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Klubbens ekonomi

Post by Zimme »

Känns som att AIK:s strategi är bättre än din när det gäller ekonomin.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Klubbens ekonomi

Post by 374 »

Att samla pengar på hög är ingen strategi. Jag vill se visioner och satsningar.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Klubbens ekonomi

Post by Zimme »

Det är inte samma sak som att spendera alla pengar man har.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Klubbens ekonomi

Post by smogz »

Det har dom, men vi har varit i final två år i rad, hur mycket borde dom egentligen satsa? Tror deras vision är en bit från din. Vänta har den nog nånstans förresten..hm.. Nån som har tillgång till min intervju med Pea? Där tror jag den finns.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Special Brew
Posts: 9901
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Special Brew »

374 wrote:Men då har man i alla fall levt.
Ett tag ja. Men AIK ska leva länge! ;)
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Klubbens ekonomi

Post by barrskog »

Lubbe wrote:Kanonbra.
Omsättningen hade också varit intressant att veta.
"Koncernen Skellefteå AIK Hockey, inkluderat Skellefteå AIK Hockey och Rinkside Skellefteå AB, omsatte under säsongen 2011/2012 110 655 tkr (101 573 tkr) "
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lubbe »

374 wrote:Att samla pengar på hög är ingen strategi. Jag vill se visioner och satsningar.
Fel. Att skapa ekonomisk trygghet är en långsiktig strategi. En ypperligt bra sådan.
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lubbe »

barrskog wrote:
Lubbe wrote:Kanonbra.
Omsättningen hade också varit intressant att veta.
"Koncernen Skellefteå AIK Hockey, inkluderat Skellefteå AIK Hockey och Rinkside Skellefteå AB, omsatte under säsongen 2011/2012 110 655 tkr (101 573 tkr) "
Tack. Och gott att läsa om tillväxt.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lappmössan »

Ta't lugnt med önskan om slösande, vi bygger ju för fan en ny ishall!
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Klubbens ekonomi

Post by 374 »

Ingen har önskat slösande.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Klubbens ekonomi

Post by 374 »

phasse wrote:
374 wrote:Ingen har önskat slösande.
Satsande blir lätt slösande om det inte faller väl ut.
Med ett sådant resonemang kan man aldrig göra några satsningar.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Klubbens ekonomi

Post by bsa »

Satsning! Om du kommer fel och allt går åt he**^^ så kostar det att hålla sig kvar, Se på Frölunda. Så otroligt illa kan väl ingen annan satsa. Men mens vi har en stomme som klarar slutspel och några av spetsarna lyckas så se allt så lätt ut. Men om stommen börjar svika och du måste värva dyrt för att du är ett sjunkande skepp, då är det dyrt.
Satsning för ett Guld och riskera framtiden, ett par år i topp och hybrisen sprider sig, oootrooligt. :roll:
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lubbe »

phasse wrote:
barrskog wrote:
Lubbe wrote:Kanonbra.
Omsättningen hade också varit intressant att veta.
"Koncernen Skellefteå AIK Hockey, inkluderat Skellefteå AIK Hockey och Rinkside Skellefteå AB, omsatte under säsongen 2011/2012 110 655 tkr (101 573 tkr) "
Hoppsan, omsätter Skellefteå helt plötsligt 110 miljoner? Var det inte typ 50-60 bara för några år sedan?
När det gäller eget kapital så har stärkt oss rejält gentemot övriga klubbar.
Vi har ökat omsättningen rejält också, men där ligger vi fortfarande i ES nedersta skikt.
Luleå omsatte 126 miljoner, Växjö 110 miljoner och Timrå 107 miljoner, för att nämna några.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Markman »

Zimme wrote:Känns som att AIK:s strategi är bättre än din när det gäller ekonomin.
Det känns som att det finns en väldigt bra anledning (eller flera diton) till att det är just de som sitter i styrelsen i AIK som sitter där, och inte 374. Det är jag tacksam för!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Toddbertuzzi
Posts: 43
Joined: 15 Jun 2011, 21:47

Re: Klubbens ekonomi

Post by Toddbertuzzi »

Att jämföra olika föreningars omsättning är inte en smal sak. Stor skillnad i omsättning mellan en föreningen som äger sin arena och en förening som hyr.
“I may have many faults, but being wrong ain't one of them.” James R. Hoffa ( Jimmy)
User avatar
Special Brew
Posts: 9901
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Special Brew »

Markman wrote:
Zimme wrote:Känns som att AIK:s strategi är bättre än din när det gäller ekonomin.
Det känns som att det finns en väldigt bra anledning (eller flera diton) till att det är just de som sitter i styrelsen i AIK som sitter där, och inte 374. Det är jag tacksam för!
+1
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Klubbens ekonomi

Post by Zimme »

AIK är ju en av de klubbar som lägger störst andel av omsättningen på spelarbudgeten, vilket visat att man har en effektiv verksamhet där kringkostnaderna hålls nere.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Att Lasse "bara*" får 1 mille extra att leka med kan i sig känns lite märkligt då vi gick rätt bra med plus. Samtidigt så känns det lite som om han inte riktigt behöver mera.
Man får ju som räkna in de dyra kontrakt vi haft förra säsongen, som inte längre finns kvar. T.ex tror jag inte att PP ligger i närheten av den lön som någon av Hadelöv, Pikken, Antos, Crippe eller Hynning spelade för. Kan tänka mig att han ligger i närheten av vad Goren hade.

Sedan har jag en liten fundering.
Vad är det för räkenskapsår i Skellefteå AIK? 1/5-30/4?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lappmössan »

Har PP i närheten av det Goren hade är det grovt tjänstefel. Visst var Goren billig men inte SÅ billig.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Klubbens ekonomi

Post by svartgulsubkultur »

Lappmössan wrote:Har PP i närheten av det Goren hade är det grovt tjänstefel. Visst var Goren billig men inte SÅ billig.
Chippens salarydepthchart känns inte korrekt.
Att Goren var "billig" står ju givetvis i partiet till hans kunnande och CV.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Oki, jag kan ha gissat fel :)

Men någon som har koll på räkenskapsåret?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
andy
Posts: 94
Joined: 16 Jun 2011, 21:41

Re: Klubbens ekonomi

Post by andy »

4 NHL kontrakt a 250 000 USD x 7 SEK= 7 millar. Alltså 2,2 millar kvar i vinst. Inte så himla mycket efter final med 10 hemmamatcher i slutspelet. Håll i börsen!
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Det har du ju faktiskt rätt i. När man räknar in vad som ingår i vinsten så är den ju inte så stor.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lappmössan »

Var det inte 225.000 USD? Alltså drygt 1,6 millar per övergång, alltså en vinst på ca 2,8 mkr borträknat nhl-pengarna.
Edit: Men ja, det är inte så jäkla imponerande med tanke på att vi gick till final. Så ta't lugnt med utgifterna...
Last edited by Lappmössan on 21 Jun 2012, 11:15, edited 1 time in total.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Klubbens ekonomi

Post by Hank »

En "vision" är ju just åtgärder som att investera i ny ishall, träningsytor och andra åtgärder som tryggar oss på sikt.

Att lägga mer pengar på spelarbudgeten en säsong för att vi fått engångsbetalningar från NHL är inte en "vision". Det är kortsiktigt.
ajo
Posts: 50
Joined: 15 Jun 2011, 13:31

Re: Klubbens ekonomi

Post by ajo »

Förra säsopngens budget, alltså den vars vinst vi nu diskuterar, innehöll inkomstposter för NHL-övergångarna, 4,5 miljoner. Detta för Rundblad, Erixon och Mattias Lindström. Med dessa pengar, och 2 hemmamatcher i slutspelet (AIK budgeterade alltså för minst kvarstfinal i år, det är första gången) vill jag minnas att vinsten skulle landa på... några miljoner, någonstans mellan 2 och 4. Jag tror att Plissken har budgetredovisningen kvar på kontoret, han kan säkerligen verifiera?

Således, att alla NHL-pengar skulle vara en post utanför budgeten och ren vinst stämmer alltså inte. Det är ENDAST pengarna för Adam som inte kan räknas som planerade enligt budget.
Post Reply