Klubbens ekonomi

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Markman »

Såg att några klubbrepresentanter hade räknat sin vinst efter resorna till bortamatcherna också, men det känns inte som Pea har gjort det va? Det lär ju spela roll vilka vi får också..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2962
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Foppas skridskocoach »

En buss till Övik kan väl inte vara så dyr?
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Klubbens ekonomi

Post by Zimme »

Markman wrote:Såg att några klubbrepresentanter hade räknat sin vinst efter resorna till bortamatcherna också, men det känns inte som Pea har gjort det va? Det lär ju spela roll vilka vi får också..
Nog tolkar jag det som att han räknar vinsten minus resor.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lubbe »

Borde väl se riktigt bra ut på ekonomifronten, även i år.
Sa inte Pea "break-even" vid kvartsfinal?
Ifjol blev det +6,4miljoner. Borde väl kunna bli nåt liknande i år.
Har övergångsstålarna för våra NHL-juniorer trillat in?
User avatar
nr86
Posts: 5252
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Klubbens ekonomi

Post by nr86 »

Grymt viktigt med en till hemmamatch...... Nya fräscha stålar i kassan.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Klubbens ekonomi

Post by svea_man »

skulle vara roligt att veta hur det her gått med ekonomin i år och vetea om det blir nån höjning av spelar budjeten i år!!!!
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Special Brew »

svea_man wrote:skulle vara roligt att veta hur det her gått med ekonomin i år och vetea om det blir nån höjning av spelar budjeten i år!!!!
Jag gissar på plus 6,4 mille. ;)
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Klubbens ekonomi

Post by dj_tobias »

Ekonomin är helt klart intressant i år. Eftersom vi bör kunna räkna in NHL-miljonerna i det här resultatet så är nog inte en tvåsiffrig miljonsumma omöjlig. MIn brutalt vilda gissning ligger på att mellan 8-11 miljoner åker in i kassakistan.
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Klubbens ekonomi

Post by dj_tobias »

Ca 14-15 miljoner tror jag det var snack om, men det lät som att de skulle låna upp till det och inte punga ut cash (enligt det som media skrivit)
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Klubbens ekonomi

Post by king_louie »

57577 biljetter sålda i slutspelet * 250kr i snitt (?) = typ 14 miljoner.
+ öl och fika
- bortaresor, hallhyra etc

Det borde bli ganska många millar plus i år...
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Klubbens ekonomi

Post by Sketch »

dj_tobias wrote:Ca 14-15 miljoner tror jag det var snack om, men det lät som att de skulle låna upp till det och inte punga ut cash (enligt det som media skrivit)
http://norran.se/2012/03/sport/vi-ska-b ... m-mojligt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hallen kommer kosta ca 25 miljoner att bygga och kommunen går in med 8. Blir alltså runt 17 miljoner för AIK och man kommer låna 15.

Var det budgeterat för kvartsfinal eller semi denna säsong?
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lappmössan »

Kan inte tänka mig att vi räknat med att ta oss till semi, det lär ha varit budgeterat för att gå till slutspel. Dock höjdes ju spelarbudgeten inför förra säsongen.
ajo
Posts: 50
Joined: 15 Jun 2011, 13:31

Re: Klubbens ekonomi

Post by ajo »

Om jag inte minns helt fel, vilket jag inte tror att jag gör, så var 2 hemmamatcher i kvartsfinalen inräknade i budget, liksom en post på ca. 4 miljoner som är NHL-pengarna för Rundblad, Erixon, Lindström (M) och Larsson. Jag tror inte att de räknade med att alla fyra skulle gå till NHL så där tillkommer lite extra pengar också.

edit: skrivihop.nu
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Klubbens ekonomi

Post by dj_tobias »

Sammanfattning från förra årsbokslutet (säsongen 10/11):

Vinst före skatt: 6,4 miljoner kronor (inkl Rinkside AB som bidrog med 2,4 miljoner i vinst)
Eget kapital: 14,9 miljoner kronor
Omsättning: 101,5 miljoner

Moderföreningen hade under säsongen 108 spelare och tränare anställda. Det kostade 21 miljoner kronor (22,9 miljoner året innan)

NHL-ersättningarna för de spelare som lämnade AIK inte fanns med i det 10/11-års resultat, utan bör räknas in i årets resultat. Ersättningen är 225 000 dollar per spelare.

Länk till Norrans reportage finns här: http://norran.se/2011/06/skellefteaaik/ ... sinforaik/" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Trollet »

king_louie wrote:57577 biljetter sålda i slutspelet * 250kr i snitt (?) = typ 14 miljoner.
+ öl och fika
- bortaresor, hallhyra etc

Det borde bli ganska många millar plus i år...
Det var ingen vidare exakt uträkning.

Dels försvinner alla säsongskorten från din kalkyl, där får klubben inte in en krona extra för slutspelet.
Tvivlar också på att snittpriset är 250 kr ens utan säsongskorten. Ståplats kostade väl 130 i slutspelet, det finns 1800 platser. För varje ståplats som säljs så måste det säljas en sittplats för 370 kr för att snittet ska hamna på 250.

Men visst blir det en bra säsong ekonomiskt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lubbe »

6000 fler sålda biljetter i årets slutspel jämfört med ifjol. 2000 färre biljetter sålda i grundserien jämfört med ifjol. Totalt +4000. Ingen jätteökning. NHL-miljonerna tillkommer, men de torde vara inräknade när Pea sa att vi kommer nå break-even vid kvartsfinal. Tippar ett resultat kring +5-7 miljoner.

Lek med tanken att vi skulle hamna i ingenmansland. Hur mycket minus skulle vi hamna då?
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Klubbens ekonomi

Post by Hank »

Räknar man verkligen in NHL-miljonerna i budget, eftersom de är engångsposter? Kan ju bli svårt att hålla samma budget nästkommande säsonger i sådana fall.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Klubbens ekonomi

Post by Zimme »

Lubbe wrote:6000 fler sålda biljetter i årets slutspel jämfört med ifjol. 2000 färre biljetter sålda i grundserien jämfört med ifjol. Totalt +4000. Ingen jätteökning. NHL-miljonerna tillkommer, men de torde vara inräknade när Pea sa att vi kommer nå break-even vid kvartsfinal. Tippar ett resultat kring +5-7 miljoner.

Lek med tanken att vi skulle hamna i ingenmansland. Hur mycket minus skulle vi hamna då?
Om 4 matcher i kvarten ingår i budget skulle ingenmansland betyda ca 3 mille minus. 800k/match netto i slutspelet räknar man med om jag inte missminner mig.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Trollet »

Hank wrote:Räknar man verkligen in NHL-miljonerna i budget, eftersom de är engångsposter? Kan ju bli svårt att hålla samma budget nästkommande säsonger i sådana fall.
Över en given säsong ska de självklart räknas in, de utgör ju en intäkt det året. Men lika självklart är det ju att man inte kan lägga budget efter sådana intäkter året efter.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Trollet »

Zimme wrote:
Lubbe wrote:6000 fler sålda biljetter i årets slutspel jämfört med ifjol. 2000 färre biljetter sålda i grundserien jämfört med ifjol. Totalt +4000. Ingen jätteökning. NHL-miljonerna tillkommer, men de torde vara inräknade när Pea sa att vi kommer nå break-even vid kvartsfinal. Tippar ett resultat kring +5-7 miljoner.

Lek med tanken att vi skulle hamna i ingenmansland. Hur mycket minus skulle vi hamna då?
Om 4 matcher i kvarten ingår i budget skulle ingenmansland betyda ca 3 mille minus. 800k/match netto i slutspelet räknar man med om jag inte missminner mig.
Tror bara två kvartsfinaler ingår i budget faktiskt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Klubbens ekonomi

Post by Hank »

Trollet wrote:
Hank wrote:Räknar man verkligen in NHL-miljonerna i budget, eftersom de är engångsposter? Kan ju bli svårt att hålla samma budget nästkommande säsonger i sådana fall.
Över en given säsong ska de självklart räknas in, de utgör ju en intäkt det året. Men lika självklart är det ju att man inte kan lägga budget efter sådana intäkter året efter.
Självklart påverkar det resultatet, men jag kan aldrig tänka att sådana poster beaktats i budget, utan istället betraktas som bonus.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Trollet »

Fast man visste ju att de pengarna skulle komma in?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Klubbens ekonomi

Post by Hank »

Ja du kan ju lägga en budget som ger ett plusresultat på X miljoner, där X miljoner motsvaras av NHL-pengarna. I praktiken blir ju det en budget som går plusminusnoll för de kostnader och intäkter som man normalt sett har att räkna med.
shaquille
Posts: 1951
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Klubbens ekonomi

Post by shaquille »

Lubbe wrote:6000 fler sålda biljetter i årets slutspel jämfört med ifjol. 2000 färre biljetter sålda i grundserien jämfört med ifjol. Totalt +4000. Ingen jätteökning. NHL-miljonerna tillkommer, men de torde vara inräknade när Pea sa att vi kommer nå break-even vid kvartsfinal. Tippar ett resultat kring +5-7 miljoner.

Lek med tanken att vi skulle hamna i ingenmansland. Hur mycket minus skulle vi hamna då?
Vart får du att det är såld 2000 biljetter mindre i grundserien? Enligt hockeyligans statistik hade vi 5078 i snitt i år mot 4967 ifjol,en ökning med 111 pers
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Klubbens ekonomi

Post by 374 »

shaquille wrote:
Lubbe wrote:6000 fler sålda biljetter i årets slutspel jämfört med ifjol. 2000 färre biljetter sålda i grundserien jämfört med ifjol. Totalt +4000. Ingen jätteökning. NHL-miljonerna tillkommer, men de torde vara inräknade när Pea sa att vi kommer nå break-even vid kvartsfinal. Tippar ett resultat kring +5-7 miljoner.

Lek med tanken att vi skulle hamna i ingenmansland. Hur mycket minus skulle vi hamna då?
Vart får du att det är såld 2000 biljetter mindre i grundserien? Enligt hockeyligans statistik hade vi 5078 i snitt i år mot 4967 ifjol,en ökning med 111 pers
Det var dock en hemmamatch mindre i år, vilket är förklaringen.
shaquille
Posts: 1951
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Klubbens ekonomi

Post by shaquille »

374 wrote:
shaquille wrote:
Lubbe wrote:6000 fler sålda biljetter i årets slutspel jämfört med ifjol. 2000 färre biljetter sålda i grundserien jämfört med ifjol. Totalt +4000. Ingen jätteökning. NHL-miljonerna tillkommer, men de torde vara inräknade när Pea sa att vi kommer nå break-even vid kvartsfinal. Tippar ett resultat kring +5-7 miljoner.

Lek med tanken att vi skulle hamna i ingenmansland. Hur mycket minus skulle vi hamna då?
Vart får du att det är såld 2000 biljetter mindre i grundserien? Enligt hockeyligans statistik hade vi 5078 i snitt i år mot 4967 ifjol,en ökning med 111 pers
Det var dock en hemmamatch mindre i år, vilket är förklaringen.
Ok tack då förstår jag :D
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lubbe »

Hank wrote:Räknar man verkligen in NHL-miljonerna i budget, eftersom de är engångsposter? Kan ju bli svårt att hålla samma budget nästkommande säsonger i sådana fall.
Måhända inte i budget, men nog kommer de med i bokslutet för året och påverkar årets resultat. Sen finns ju fyra-fem olika sorters resultat i en resultaträkning, bl.a. nåt som heter "Resultat före extraordinära poster" och vill man jämföra själva rörelsens ek.resultat mellan olika år så kan det vara idé kika på det resultatet. Men det är inte nödvändigtvis det resultatet som redovisas för media. Vilket redovisningstekniskt resultat som yppas för media är oftast ganska oklart och kan skilja mellan klubbar. Tycker oftast kvällstidningarnas artiklar om ES-klubbarnas ekonomi reser fler frågor än de besvarar.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2962
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Foppas skridskocoach »

Lubbe wrote:
Hank wrote:Räknar man verkligen in NHL-miljonerna i budget, eftersom de är engångsposter? Kan ju bli svårt att hålla samma budget nästkommande säsonger i sådana fall.
Tycker oftast kvällstidningarnas artiklar om ES-klubbarnas ekonomi reser fler frågor än de besvarar.
Mmm... Speciellt när de pratar om hur stora "skulder" en klubb har.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Klubbens ekonomi

Post by schteffe »

Pea i GHF:
Vi har budgeterat med tre kvarsfinalmatcher (men vi går ihop även om vi inte tar oss dit).
Det är alltså budgeterat med åtminstone ett nollresultat INNAN ett slutspel.
Lägg därtill 3+4+3=10 nästan fullsatta hemmamatcher och det ger bra med klirr i kassan.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Klubbens ekonomi

Post by Rampa »

Har AIK släppt sitt bokslut ännu?
Post Reply