Klubbens ekonomi

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
haggloader
Posts: 703
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Klubbens ekonomi

Post by haggloader »

Jo, men frågan är om nuvarande ledning och vd släpper fram en driven marknadschef...
Därav mina förändringsförslag.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Klubbens ekonomi

Post by p-play »

Ingen av VD eller marknadschef lär avgå frivilligt, men styrelsen ansvarar för VD och VD för marknadschef, så i princip måste det initieras av styrelsen. Det känns på något sätt ganska typiskt att man bygger monument i form av byggnader i ledningen och inte ser till de små sakerna som gör skillnad och inte kostar så mycket förutom otroligt hårt arbete och lite nytänk. Man behöver få in nytt blod som inte bara ser det som ett arbete mellan 08-17 utan har kvar den där sista drivkraften som ofta försvinner efter något år på ett jobb.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Trollet »

Sofia Andersson Lundberg har väl närmast noll hockeyintresse? Man kan ju börja där om man nu ska rekrytera en ny klubbdirektör.

Som marknadschef är hennes typ redan testad i Billing, som helt saknar hockeybakgrund men som gjort bra karriär inom marknad i näringslivet.

Nej tack.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Klubbens ekonomi

Post by p-play »

Billing har jobbat, vad jag kan utröna, med försäljning/marknadsföring B2B, vilket skiljer sig en hel del åt jämfört med konsumentmarknadsföring. I en idrottsklubb stöter man på bägge delarna, men det känns som att VD:n borde kunna hantera en stor del av företagskunderna/sponsorbiten då verksamheten är ganska enkelriktad i en klubb och det finns andra som har hand om den sportsliga biten. Vad gäller personen så togs hon upp som ett exempel på vilken typ klubben skulle behöva involvera, d v någon som är driftig och är villig att prova nya vägar. Hon har åtminstone klarat av att skapa ett ganska stort event från ingenting, medan befintlig ledning har misslyckats genom att ta ett stort event till något betydligt mindre. Jag tror inte att man behöver ha hockeykunskaper som marknadschef eftersom det handlar om att nå ut till vanligt folk, dock så måste man förstå varför folk går dit eller väljer att inte göra det.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Trollet »

Jag är helt övertygad om att man behöver ha hockey-, eller i varje fall idrottskunskaper, för att lyckas som marknadschef.

En ganska stor skillnad mellan Sofias meriter och de jag tycker behövs är att hon jobbat med projekt med ett slutdatum och -mål. Säger förstås inte att hon inte klarar kontinuerligt arbete, men det är en mycket mer krävande uppgift eftersom man aldrig riktigt går i mål. "En flotte" är fyra tillfällen, månader av förarbete och sen är det liksom över. Inte alldeles olikt att jobba med t.ex. Melodifestivalen i en specifik stad.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Balotelli
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Klubbens ekonomi

Post by Balotelli »

Jag tror klubben skulle må bra av en säljare som har stark anknytning till klubben ( Jimmie ? )
Min arbetgivare är sponsorer idag då vi är delägare I en loge, vi lägger nästan 200" per år på event med klubben men har inte en enda gång blivit kontaktade av någon representant för klubben i något sammanhang. Det har inte heller någon av de kunder vi bjuder till vår loge, och det rör sig allt som oftast om ledande personer i medelstora / stora företag.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Klubbens ekonomi

Post by p-play »

Balotelli wrote:Jag tror klubben skulle må bra av en säljare som har stark anknytning till klubben ( Jimmie ? )
Min arbetgivare är sponsorer idag då vi är delägare I en loge, vi lägger nästan 200" per år på event med klubben men har inte en enda gång blivit kontaktade av någon representant för klubben i något sammanhang. Det har inte heller någon av de kunder vi bjuder till vår loge, och det rör sig allt som oftast om ledande personer i medelstora / stora företag.
Ganska chockerande. :( Vad sysslar marknad egentligen med?
Balotelli
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Klubbens ekonomi

Post by Balotelli »

p-play wrote:
Balotelli wrote:Jag tror klubben skulle må bra av en säljare som har stark anknytning till klubben ( Jimmie ? )
Min arbetgivare är sponsorer idag då vi är delägare I en loge, vi lägger nästan 200" per år på event med klubben men har inte en enda gång blivit kontaktade av någon representant för klubben i något sammanhang. Det har inte heller någon av de kunder vi bjuder till vår loge, och det rör sig allt som oftast om ledande personer i medelstora / stora företag.
Ganska chockerande. :( Vad sysslar marknad egentligen med?
Ingenting, mest troligt
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Klubbens ekonomi

Post by p-play »

Man är troligen fast i ett gammalt modelltänk och arbetssätt. Jag har förvånats över att man under åren man dominerade inte lyckades få in något stort nationellt företag som sponsor. Man var ju liksom den ledande reklampelaren i Sveriges nästa största sport. Ett bolag som SCA som har mycket verksamhet i Piteå borde ju nästan vara givet. Men antagligen har man inte försökt speciellt hårt utan bara kört på som vanligt via existerande nätverk. På konsumentsidan räckte det ju också förut med att sätta in en annons i Norran och sedan höja priset på biljetter planmässigt varje år, men den tiden är ju förbi.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Klubbens ekonomi

Post by smogz »

SCA sponsrar inte i Sundsvall heller där huvudkontoret numera ligger.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Klubbens ekonomi

Post by smogz »

Svårt med stora företag. De har andra agendor.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lidlund »

smogz wrote:Svårt med stora företag. De har andra agendor.
Vilket gör det ännu mer intressant att Saab valde att sponsra Linköpings hockeyarena med sitt namn på bygget.. Ett företag som verkar extremt lite i den svenska miljön.
User avatar
Special Brew
Posts: 9901
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Special Brew »

Lidlund wrote:
smogz wrote:Svårt med stora företag. De har andra agendor.
Vilket gör det ännu mer intressant att Saab valde att sponsra Linköpings hockeyarena med sitt namn på bygget.. Ett företag som verkar extremt lite i den svenska miljön.
Från att förbjuda all sponsring (pga ekonomin) till att bli storsponsor. Allt hänger på om de styrande är sportintresserade eller inte. SAAB har fan ingen anledning att sponsra LHC. Ingen jävel i publiken lär köpa en JAS eller en Karl-Gustav.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Klubbens ekonomi

Post by bsa »

Men har många anställda i Linköping, det inte bara att ta vara på kunder, det gäller också att ta vara på anställda och skapa en miljö som underlättar att rekrytera och behålla arbetskraft.
Balotelli
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Klubbens ekonomi

Post by Balotelli »

Det är väl lite jämförbart med att Boliden sponsrar oss? Jag har då aldrig handlat något av Boliden :roll:
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Klubbens ekonomi

Post by Larzon »

Balotelli wrote:Det är väl lite jämförbart med att Boliden sponsrar oss? Jag har då aldrig handlat något av Boliden :roll:
Tror jag garanterat att du har, omedvetet. Kanske inte direkt från Boliden men säkerligen har du betalat för någonting som innehåller deras metall.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lidlund »

bsa wrote:Men har många anställda i Linköping, det inte bara att ta vara på kunder, det gäller också att ta vara på anställda och skapa en miljö som underlättar att rekrytera och behålla arbetskraft.
Nåja! Finns "ingen" som väljer arbetsgivare för att dom sponsrar sitt favoritlag :D Och det enda jag sett som Saab-anställd av att Saab tagit över Saab-arena är att vi ibland, typ 2-3 gånger per år får erbjudande att köpa billiga biljetter.. Men känner mig väldigt övertygad om att det hade Saab även fått som stor-sponsor.

Jag gissar snarare att det handlar om en överenskommelse mellan Saab och Linköping kommun kring annat.. Saab väljer att sätta sitt namn på Arenan, Linköping får ett "stort" företag att säga "vi älskar LHC" och sedan får Saab annat tillbaka..

Skulle inte förvåna mig om en del i hela faderuttan med Saab Arena handlade om att Saab behövde förlänga landningsbanan på flygplatsen, och för att göra det behöver Linköping flytta en tungt trafikerad väg rätt ordentligt.
För att inte tala om hur viktigt det är för Linköping stad och kommun att hålla sig på god fot med Saab som företag.

Nu är vi på väg mer och mer åt fel topic men intressant ämne kring vad är kommunalsponsring och hur går det till.
Håller med dom flesta att Skellefte kraft som namn på arenan inte borde räknas som kommunsponsring även om det de facto är det. (Pengar kommer in från kommunen)

Hur ska man hantera detta? vilka regler och riktlinjer ska finnas? För att undvika situationer som den i Leksand för några år sedan där det (lite förståligt med tanke på vad hockeylaget ger kommunen i intäkter) tas pengar från vård, skola och omsorg för att rädda ett hockeylag.
Balotelli
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Klubbens ekonomi

Post by Balotelli »

Larzon wrote:
Balotelli wrote:Det är väl lite jämförbart med att Boliden sponsrar oss? Jag har då aldrig handlat något av Boliden :roll:
Tror jag garanterat att du har, omedvetet. Kanske inte direkt från Boliden men säkerligen har du betalat för någonting som innehåller deras metall.
Garanterat, men att Boliden skulle "tjäna " på att sponsra oss har jag svårt att se
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Klubbens ekonomi

Post by bsa »

Ingen väljer arbetsgivare pga sponsring, men man väljer bostadsort efter hur dött eller levande en stad är.
Ett SHL-lag är en liten pusselbit i hur intressant en stad är om man inte råkar vara född där.
lundkvist
Posts: 104
Joined: 21 Jun 2011, 20:53

Re: Klubbens ekonomi

Post by lundkvist »

bsa wrote:Ingen väljer arbetsgivare pga sponsring, men man väljer bostadsort efter hur dött eller levande en stad är.
Ett SHL-lag är en liten pusselbit i hur intressant en stad är om man inte råkar vara född där.
Jag hade inte varit en hemvändare som jobbar åt Boliden om Boliden hade slutat sponsra AIK, jag hade aldrig tänkt tanken. Boliden är sugna på hemvändare som tar med sig erfarenheter från andra företag och städer, jag tror det är fel att avfärda nyttan av sponsringen av AIK, det är en viktig del av rekrytering och trivsel för anställda.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Klubbens ekonomi

Post by bsa »

Bor i delat land, det går att köpa Groko souvenirer lite var stans tex OK. Då försöker jag vara rolig och menar på att är det bara en sorts kunder dom vill ha. Då visar det sig att killen är AIKfan mer än jag och han har verkligen jobbat för att kunna presentera AIK prylar men var tvungen ge upp dom får inte tag i några.
Hur länge förblir detta delat land, kommer Pitenorra att ta över. :?
ante08
Posts: 2554
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Klubbens ekonomi

Post by ante08 »

‎Nicklas Sundberg‎ till Hockeysnack på FB
38 min ·
Trots stora sportsliga framgångar ryktas det om ekonomisk kris i Skellefteå. Man lär ska ha kallat in sponsorerna till ett krismöte. Sorgligt. Ryktet säger att det handlar nåt om nybyggnationerna bland annat men jag vet inte. Som sagt ett rykte. Lär väl komma fram så småningom. Källan är en sponsor som blivit kallad till mötet. Förklarar kanske varför man förmodligen tar upp tre juniorbackar till laget. Vad är sanningshalten i detta?
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Foppas skridskocoach »

Om det är sant låter det riktigt allvarligt.
Tigerränderna går aldrig ur.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Klubbens ekonomi

Post by p-play »

Fjolårets årsredovisning var ju ingen munter läsning och man kunde se att de inte bara hade tömt kassan på likvida medel utan även tagit upp stora kortfristiga lån för att fylla på den, allt för att klara utbetalningar, löner etc. Jag vill minnas att jag fick ordentlig kritik här för att jag ifrågasatte vissa saker och personer. Vi får hoppas på det bästa. Det bästa vore kanske att ta en mellansäsong och få ordning på ekonomin såsom Örebro gjorde i år om läget visar sig vara riktigt dåligt? Vi har tillräckligt bra spelare under kontrakt för att åtminstone undvika kvalserien.
User avatar
Special Brew
Posts: 9901
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Special Brew »

Innan säsongen pratades det ju om att det skulle bli ett stort underskott. Hoppas att finalplatsen lindrar smällen rejält.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1570
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Klubbens ekonomi

Post by Dwight_Shrute »

7 finalplatser på 8 år och så pratas det om stort underskott? Hur kan det få bli på det viset?
fralle73
Posts: 139
Joined: 16 Jun 2011, 18:55

Re: Klubbens ekonomi

Post by fralle73 »

p-play wrote: 29 Apr 2018, 20:00 Fjolårets årsredovisning var ju ingen munter läsning och man kunde se att de inte bara hade tömt kassan på likvida medel utan även tagit upp stora kortfristiga lån för att fylla på den, allt för att klara utbetalningar, löner etc. Jag vill minnas att jag fick ordentlig kritik här för att jag ifrågasatte vissa saker och personer. Vi får hoppas på det bästa. Det bästa vore kanske att ta en mellansäsong och få ordning på ekonomin såsom Örebro gjorde i år om läget visar sig vara riktigt dåligt? Vi har tillräckligt bra spelare under kontrakt för att åtminstone undvika kvalserien.
Kan väl inte va möjligt att måsta låna pengar när det finns 50 milj på banken ?
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Klubbens ekonomi

Post by p-play »

fralle73 wrote: 30 Apr 2018, 01:38
p-play wrote: 29 Apr 2018, 20:00 Fjolårets årsredovisning var ju ingen munter läsning och man kunde se att de inte bara hade tömt kassan på likvida medel utan även tagit upp stora kortfristiga lån för att fylla på den, allt för att klara utbetalningar, löner etc. Jag vill minnas att jag fick ordentlig kritik här för att jag ifrågasatte vissa saker och personer. Vi får hoppas på det bästa. Det bästa vore kanske att ta en mellansäsong och få ordning på ekonomin såsom Örebro gjorde i år om läget visar sig vara riktigt dåligt? Vi har tillräckligt bra spelare under kontrakt för att åtminstone undvika kvalserien.
Kan väl inte va möjligt att måsta låna pengar när det finns 50 milj på banken ?
Det finns inte 50 milj på banken. Det har behandlats tidigare och det är det egna kapitalet. Det egna kapitalet är en redovisningsterm och är skillnaden mellan tillgångar och skulder. Tillgångarna är låsta i huvudsakligen anläggningstillgångar såsom träningshall m m. Man använde alla sina likvida medel för restaurangbygget och tvingades ta upp stora kortfristiga lån för att ha pengar till den dagliga driften av verksamheten. Jag skulle gissa utan att veta att man därför kan ha fortsatta kassaflödesproblem till följd av bygget och att man kan ligga sämre till än budgeterat. Som sagt var bara en gissning.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Klubbens ekonomi

Post by marre »

Vad jag hört är dom 50 nere vid 6 milj
jowa
Posts: 467
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Klubbens ekonomi

Post by jowa »

Att tro att vi ska kunna fortsätta leverera med de publiksiffror vi har är väl aningen naivt. Så länge vi inte har 1-2 riktigt bra juniorkedjor att lita på ska vi i ärlighetens namn vara nöjda med att gå till slutspel.

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Post Reply