Klubbens ekonomi

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Klubbens ekonomi

Post by schteffe »

Årsredovisningen klar.
Skellefteå AIK:s hemsida:
Redan idag kan medlemmar hämta koncernens årsredovisning på AIK:s kontor, mot uppvisande av medlemskort och legitimation.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Klubbens ekonomi

Post by svartgulsubkultur »

Årsmötet är på tisdag om någon missat det.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Chippen
Posts: 14238
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Glädjande att läsa att koncernen gick 6.4 miljoner plus och riktigt glädjande att publiksnittet gick uppåt med 100 pers.

En sak jag undrar över är hur tidigt som AIK väljer att anställa spelare.
Det står i norran att "moderföreningen hade 108 spelare och ledare anställda förra året".
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Markman »

Kan det vara en felskrivning? Att de menar att man har totalt 108 personer i klubben, både inräknat spelare och de som är anställda, dvs ledarna.. Annars lär det väl vara hela A-laget, hela J20 och hela J18 som räknas som anställda i så fall..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Klubbens ekonomi

Post by smogz »

Ska bli spännande att se om den nytillsatta tjänsten med syfte "att fylla hallen" som PEA berättade om vid min senaste intervju kommer att öka snittet ytterligare.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14238
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Markman wrote:Kan det vara en felskrivning? Att de menar att man har totalt 108 personer i klubben, både inräknat spelare och de som är anställda, dvs ledarna.. Annars lär det väl vara hela A-laget, hela J20 och hela J18 som räknas som anställda i så fall..
Det var just det jag tyckte oxå. 108 spelare och ledare måste ju i princip betyda 3 st lag som är anställda + alla som jobbar på kansliet.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Klubbens ekonomi

Post by Rampa »

Tyckte det var en massa gnäll här i vintras om den dåliga publikuppslutningen.

Citerar
"– Det är mycket glädjande att publiksnittet på AIK:s matcher ökade med cirka 100 personer per match i grundserien denna säsong."
:o
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Markman »

Det är naturligtvis bra med en publikmässig ökning, men det som förvånar mig är att vi inte haft bättre snitt mot vissa lag.. Snitt mot respektive lag från hockeyligan:

Solna: 4 757
Brynäs: 4 672
DIF: 5 549
Frölunda: 4 510
FBK: 5 308
HV: 4 953 - har ju alla förutsättningar att bli riktigt bra matcher, borde väl ändå locka lika mycket, om inte mer än t.ex. DIF och LHC..
LHC: 5 506
Lulä: 6 001
Modo: 4 591 - det är ju för fan nästan derby, kampen om Norrland för fan! (Ja, jag vet att det enda riktiga derbyt är mot löven) Dessutom jämn fördelning av poängen i matcherna, men fördel AIK, och dessutom mycket mål (5,6 mål per match i snitt de tre senaste säsongerna).
SSK: 4 321
Timrå: 5 170
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Fredrik
Posts: 222
Joined: 15 Jun 2011, 20:08

Re: Klubbens ekonomi

Post by Fredrik »

+6,4 miljoner alltså? Det var som tusan. Inte illa. Synd bara att man bor en bra bit från Skellefteå, hade varit trevligt att läsa den där årsredovisningen.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Klubbens ekonomi

Post by Sketch »

Riktigt kul. Men publiksiffran lär knappast höjas nästa år om inte något görs!
Vilket tar mig till frågan: Är en ny ljudanläggning verkligen ett bra sätt att höja upplevelsen för besökarna? Jag vet inte hur det är med er men ljudet är inte direkt något jag klagat på..

EDIT: Fan vad jag är rostig.. Detta borde kanske varit i någon tråd om publiken.
Last edited by Sketch on 21 Jun 2011, 14:35, edited 1 time in total.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Klubbens ekonomi

Post by Skidrow »

Rent hemskt ljud iaf mot stå.
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Klubbens ekonomi

Post by anton95uppsala »

http://www.hockeykanalen.se/1.2184089/2 ... arbudgeten

Spelarbudgeten höjd, om någon gått miste om den infon. :)
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Markman »

Summorna för NHL- och SHL-ersättningen är färdigräknade.. Klart är att Skellefteå AIK får mest pengar av alla klubbar, med Brynäs som god tvåa..
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 4090893.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

Totalt får AIK in 17 miljoner kronor..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Klubbens ekonomi

Post by Zimme »

25 är det väl nu.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Chippen
Posts: 14238
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Hm..jag som trodde att det skulle bli någon ersättning för Jocke, fast det kanske det inte blir för en spelare som varit i NHL tidigare..
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Klubbens ekonomi

Post by Zimme »

Nä, man får bara pengar en gång.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Chippen
Posts: 14238
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Det var det jag förstod, men samtidigt så var det ju under ett helt annat avtal som MoDo(?) fick pengar sist..aja
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Klubbens ekonomi

Post by Rampa »

Zimme wrote:25 är det väl nu.
I artikeln står ju 10 miljoner i SHL-ersättning. Varifrån har du uppgiften om 25 mille?

(SHL-ersättningen är ett sammanställningen av de intäkter som Hockeyligan har, från sponsorspengar från Sportbladet till tv-pengar från Canal +.)
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Klubbens ekonomi

Post by Zimme »

300 mille/år är avtalet värt och även om inte allt går till klubbarna så blir det en bra bit över 10, gamla avtalet gam varje klubb 15 mille/år och det nya runt 23 iaf om inte minnet sviker.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Klubbens ekonomi

Post by Rampa »

Ja förvisso, som skrivs i tråden "Årets dummaste rubrik", så verkar ju inte AB:s journalister särskilt måna om att vara uppdaterade. :roll:
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Klubbens ekonomi

Post by Zimme »

Kan ju vara så enkelt att man inte pröjsar allt i en klumpsumma..
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Klubbens ekonomi

Post by Hank »

Pengarna kommer ju säkert som överraskningar också som Ros tycks tro, och inte alls något man tagit hänsyn till i budget redan. För klubbarna med likviditetsproblem är det väl förstås välkommet.
Ludomir
Posts: 31
Joined: 17 Jun 2011, 16:47

Re: Klubbens ekonomi

Post by Ludomir »

Uppfattar ju detta som att det är pengar som klubbarna får utöver tidigare peng? Men så bra kan det väll inte vara att samtliga klubbar får 10 friska mille in på kontot bara sådär?
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Special Brew »

Ludomir wrote:Uppfattar ju detta som att det är pengar som klubbarna får utöver tidigare peng? Men så bra kan det väll inte vara att samtliga klubbar får 10 friska mille in på kontot bara sådär?
Näe, det är ju säkerligen ingen oväntad julklapp utan nåt man redan har budgeterat för.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Markman »

Special Brew wrote:Näe, det är ju säkerligen ingen oväntad julklapp utan nåt man redan har budgeterat för.
Garanterat, både vad gäller NHL-pengar och SHL-pengar!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Klubbens ekonomi

Post by Ante »

Special Brew wrote:
Ludomir wrote:Uppfattar ju detta som att det är pengar som klubbarna får utöver tidigare peng? Men så bra kan det väll inte vara att samtliga klubbar får 10 friska mille in på kontot bara sådär?
Näe, det är ju säkerligen ingen oväntad julklapp utan nåt man redan har budgeterat för.
NHL-pengarna går utanför budget enligt Pea på årsmötet!
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Special Brew »

Ante wrote:
Special Brew wrote:
Ludomir wrote:Uppfattar ju detta som att det är pengar som klubbarna får utöver tidigare peng? Men så bra kan det väll inte vara att samtliga klubbar får 10 friska mille in på kontot bara sådär?
Näe, det är ju säkerligen ingen oväntad julklapp utan nåt man redan har budgeterat för.
NHL-pengarna går utanför budget enligt Pea på årsmötet!
Så bra. Är det därför dom höjt spelarbudgeten nu då kanske? :)
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Klubbens ekonomi

Post by Bilderberg »

Vart hamnar Skellefteå på den här listan i dagsläget?
Och hur mycket av framgångarna kan man ärligt i Västerbotten tacka Skekraft och kanske främst då Boliden för..?

Edit: http://mobil.svenskafans.com/hockeyzon/361296.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; ;)
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Klubbens ekonomi

Post by Ante »

Bilderberg wrote:Vart hamnar Skellefteå på den här listan i dagsläget?
Och hur mycket av framgångarna kan man ärligt i Västerbotten tacka Skekraft och kanske främst då Boliden för..?

Edit: http://mobil.svenskafans.com/hockeyzon/361296.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; ;)
Boliden har genom åren varit en småspelare i jämförelse med Luleås stora sponsorer!
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Klubbens ekonomi

Post by schteffe »

I dagens Aftonblaska säger Pea att klubben tjänar ungefär 800 000 SEK netto för varje hemmamatch i slutspelet.
Post Reply