Klubbens ekonomi

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
haggloader
Posts: 701
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Klubbens ekonomi

Post by haggloader »

Aha, ny ordförande och ny vd är kanske inte helt optimalt...
John
Posts: 250
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Klubbens ekonomi

Post by John »

Det är ju bara att konstatera att för att vända det ekonomiska fallet, måste folk börja gå på hockey.
User avatar
Special Brew
Posts: 9862
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Special Brew »

haggloader wrote: 05 Apr 2019, 17:13 Aha, ny ordförande och ny vd är kanske inte helt optimalt...
Kan det bli värre?
User avatar
ossian
Posts: 3535
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Klubbens ekonomiåå

Post by ossian »

PA har gjort ett otroligt bra jobb. Företaget/föreningen han jobbat för har gått från ruinens brant, minuter från kk, till en stormakt i Sverige.

Bert, han har ett helt otroligt facit. 7 finaler på 9 år, den mest framgångsrika coachen i modern historia. Otroligt bra jobbat.

Men personaligen tror jag inte på samma ledarskap hela tiden. Du blir mätt. Du blir blind. Väldigt få personer kan fortsätta att motivera och driva resultat i evighet på elitnivå.

Jag har ett arbete på hög nivå och helt ärligt ser jag bara framtiden fem år åt gången. 10 år är för lång tid för mig personligen, även om jag trivs med kollegor och arbetsuppgifter.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1521
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Klubbens ekonomi

Post by Dwight_Shrute »

Jag får upprepa inlägget från ifjol: det är bedrövligt dåligt och direkt amatörmässigt att man inte lyckats utnyttja varumärket bättre och låtit de ekonomiska musklerna få jobba. Om -30 mille på tre år verkligen stämmer så måste det ju utredas vad som hänt och varför? Hur kan det komma sig att ledningen i en klubb med 70 miljoner "på banken" fått ut så extremt lite?

Inget ont om Pea och Per, men det är ganska uppenbart att dom snarare är förvaltare än utvecklare. Klubben har ju i stort sett stått still vad gäller sponsorarbete, visioner och ekonomisk fantasi. Det är så otroligt mycket som görs halvdant runt och i föreningen. Var har medvinden som blåst över föreningen i drygt 10 år gjort för nytta? Vad har den byggt för styrkor inför framtiden?

Jag ser inte att något förändrats så mycket sedan jag själv jobbade aktivt i föreningen för 15 år sedan. Det handlar fortfarande om "eldsjälar" som gör det mesta. Det är underbart på många sätt, men när det handlar om en toppklubb i SHL som har ambitionen att fortsätta vara en toppklubb måste man växla upp ett par snäpp på alla plan.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Klubbens ekonomi

Post by snorhyveln »

Ingen fler än mig som hört ryktet att PeA kliver av i en snar framtid. Ryktet jag hört gör gällande att han tar på sig hotellet i nya kulturhuset. In istället advokat Fahlgren.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Trollet »

Det är ju 37 sökande till jobbet som chef på kulturhuset. Är det redan klart i hemlighet att Pea fått jobbet?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Klubbens ekonomi

Post by snorhyveln »

Trollet wrote: 07 Apr 2019, 09:39 Det är ju 37 sökande till jobbet som chef på kulturhuset. Är det redan klart i hemlighet att Pea fått jobbet?
Visst skrev jag hotellchef?
Är det samma som chef över kulturhuset?
ante08
Posts: 2540
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Klubbens ekonomi

Post by ante08 »

Måste ligga någon viss sannning att Pea är på väg bort har hört samma upgifter ifrån flera håll.
User avatar
haggloader
Posts: 701
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Klubbens ekonomi

Post by haggloader »

snorhyveln wrote: 07 Apr 2019, 12:22
Trollet wrote: 07 Apr 2019, 09:39 Det är ju 37 sökande till jobbet som chef på kulturhuset. Är det redan klart i hemlighet att Pea fått jobbet?
Visst skrev jag hotellchef?
Är det samma som chef över kulturhuset?
Nej, två olika organisationer med 1 chef på varje ställe.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Trollet »

snorhyveln wrote: 07 Apr 2019, 12:22
Trollet wrote: 07 Apr 2019, 09:39 Det är ju 37 sökande till jobbet som chef på kulturhuset. Är det redan klart i hemlighet att Pea fått jobbet?
Visst skrev jag hotellchef?
Är det samma som chef över kulturhuset?
Sorry!
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Fetisov
Posts: 131
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Klubbens ekonomi

Post by Fetisov »

snorhyveln wrote: 07 Apr 2019, 08:37 Ingen fler än mig som hört ryktet att PeA kliver av i en snar framtid. Ryktet jag hört gör gällande att han tar på sig hotellet i nya kulturhuset. In istället advokat Fahlgren.
Var det inte Fahlgren som skulle bli ny ordförande efter Nordlund?
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Klubbens ekonomi

Post by snorhyveln »

Fetisov wrote: 08 Apr 2019, 12:26
snorhyveln wrote: 07 Apr 2019, 08:37 Ingen fler än mig som hört ryktet att PeA kliver av i en snar framtid. Ryktet jag hört gör gällande att han tar på sig hotellet i nya kulturhuset. In istället advokat Fahlgren.
Var det inte Fahlgren som skulle bli ny ordförande efter Nordlund?
Så kan det vara. Förmodligen felhörning, missförstånd av mig.
User avatar
haggloader
Posts: 701
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Klubbens ekonomi

Post by haggloader »

Räcker ett minusresultat på 5 miljoner, eller blir det mera?
MBB

Re: Klubbens ekonomi

Post by MBB »

https://hockeynews.se/articles/9266/

Några millar in på kontot till oss för Tim och Djuse.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lidlund »

MBB wrote: 03 Jun 2019, 15:16 https://hockeynews.se/articles/9266/

Några millar in på kontot till oss för Tim och Djuse.
Tim Söderlund, f, Skellefteå
Rookiekontakt: 3 år med Chicago värt 26,5 miljoner kronor.
Årslön i AHL: 670 000 kronor.
Signingbonus/år: 883 000 kronor.
Skellefteås ersättning: 2,37 miljoner kronor.
Frölundas ersättning: 339 000 kronor.

Tim har spelat 2.5 S med oss, 0,5 med Frölunda

Emil Djuse, b, Skellefteå
Rookiekontakt: 1 år med Dallas värt 8,8 miljoner kronor.
Årslön i AHL: 670 000 kronor.
Signingbonus: 883 000 kronor.
Skellefteås ersättning: 2,03 miljoner kronor
Modos ersättning: 678 000 kronor.
Emil har spelat 3 raka säsonger med oss, 1 med Modo.

Nån som vet varför MODO får pengar?

Tittar man på Erik Källgren så får AIK och LHC dela på summan och Oskarshamn vara utan, trots han spelat 2 säsongen i Oskarshamn.
Chippen
Posts: 14207
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Visst räknar man de 4 senaste säsongerna?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Trollet »

Källgren var bara utlånad till IKO.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Balotelli
Posts: 319
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Klubbens ekonomi

Post by Balotelli »

Back 7,78 millar i år..

Jag hoppas verkligen Pea / billing tar sitt pick och pack och lämnar.
Till syven och sisten så är de ytterst ansvariga för de sviknade publiksifforna, många andra föreningar lyckas skapa inramning runt föreningen som lockar folk till arenan som ger de ringar på vattnet vi så desperat behöver.
shaquille
Posts: 1945
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Klubbens ekonomi

Post by shaquille »

Fy satan, läget är riktigt allvarligt, nu måste det ekonomiska vändas, skulle vara intressant att höra vilka planer som finns mer än minskad spelarbudget.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Klubbens ekonomi

Post by smogz »

Klubben har investerat oerhört mycket i dra publik-åtgärder, ombyggnader av restaurang, ny mediakub etc etc. Även andra investeringar är gjorda, gym, C-hall etc. Jag misstänker att rätt många av dessa investeringar nu visar sig att de inte går att räkna hem, åtgärderna har ju helt tydligt inte dragit ner publik. . Dessa räknas säkert som eget kapital så det finns antagligen inget att oroa sig för gällande elitlicensen. Men risken är att de fortsätter driva kostnader som är högre än intäkterna, då är det väldigt oroande. Förhoppningsvis är de stora minusresultaten sista åren en del bokföringsstrategi. Investeringarna tyder dock på viss hybris i ledningen.
Last edited by smogz on 18 Jun 2019, 11:23, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Klubbens ekonomi

Post by bsa »

Det är inte lätt att hålla Sveiges mest bort shämda publik på gott humör.
Framgångens pris, men hybrisen borde lakt sig efter några sämre år.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Klubbens ekonomi

Post by p-play »

bsa wrote: 18 Jun 2019, 12:07 Det är inte lätt att hålla Sveiges mest bort shämda publik på gott humör.
Framgångens pris, men hybrisen borde lakt sig efter några sämre år.
Må så vara, men det förklarar inte fjolårets dåliga ekonomiska resultatet. Tappet är runt 100 biljetter, dvs 500´-800' lite beroende på hur fördelningen ser ut. Dessutom tappar man merförsäljning från kiosker. Publiktappet kanske svarar för 1 miljon av de där 7,8. Orsakerna är andra.
krysset
Posts: 1974
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Klubbens ekonomi

Post by krysset »

Om AIK sportsligt presterar bättre kommer publik men är inte sanningen.
Personalkostnader dvs någon överbetald läs Althonen bl. a.
Sedan så har man ju gjort en budget dvs glädjebudget. Man budgetera mer publik så ser intäkterna högre ut på papperet innan säsongen.

Nja vem lägger budget samt styrelsen som klubbar budget och medlemmar som säger ja på årsmötet kring budget. Går inte skylla på PeA.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Klubbens ekonomi

Post by Snuskhummern »

Passar bra med ett saftigt sponsoravtal med Northvolt right about now. Skämt åsido, smått fundersam över ifall man haft någon plan på vad som kan ske ifall de investeringar som gjorts och den ökade administrationen inte lönat sig, som dom uppenbarligen inte gör.
krysset
Posts: 1974
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Klubbens ekonomi

Post by krysset »

Årsmötet dvs medlemmarna kan ju säga nej till budget.
Musslan
Posts: 367
Joined: 20 Jun 2011, 22:10

Re: Klubbens ekonomi

Post by Musslan »

Dags för pappa kraft att öppna plånkan rejält snart.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Klubbens ekonomi

Post by schteffe »

p-play wrote:
bsa wrote: 18 Jun 2019, 12:07 Det är inte lätt att hålla Sveiges mest bort shämda publik på gott humör.
Framgångens pris, men hybrisen borde lakt sig efter några sämre år.
Må så vara, men det förklarar inte fjolårets dåliga ekonomiska resultatet. Tappet är runt 100 biljetter, dvs 500´-800' lite beroende på hur fördelningen ser ut. Dessutom tappar man merförsäljning från kiosker. Publiktappet kanske svarar för 1 miljon av de där 7,8. Orsakerna är andra.
Publiktappet står för 6 miljoner, inte 1 miljon.

Norran:
”Tittar man på den totala biljettintäkten var den 25 miljoner den gångna säsongen. Där ett tapp på sex miljoner jämfört med säsongen dessförinnan då intäkten var 31 miljoner.

I verksamhetsberättelsen förklarar AIK vad huvudorsakerna till förlusten är:

• Ökade personalkostnader.

• Stora investeringar i Rinksides konferens- och restaurangverksamhet som hittills inte genererat de vinster som var planerat.

• De centrala reklamavtalen inom SHL har inte nått upp till förväntad utdelning för klubbarna.

• Vikande publiksiffror.”
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Klubbens ekonomi

Post by p-play »

schteffe wrote: 18 Jun 2019, 22:58
p-play wrote:
bsa wrote: 18 Jun 2019, 12:07 Det är inte lätt att hålla Sveiges mest bort shämda publik på gott humör.
Framgångens pris, men hybrisen borde lakt sig efter några sämre år.
Må så vara, men det förklarar inte fjolårets dåliga ekonomiska resultatet. Tappet är runt 100 biljetter, dvs 500´-800' lite beroende på hur fördelningen ser ut. Dessutom tappar man merförsäljning från kiosker. Publiktappet kanske svarar för 1 miljon av de där 7,8. Orsakerna är andra.
Publiktappet står för 6 miljoner, inte 1 miljon.

Norran:
”Tittar man på den totala biljettintäkten var den 25 miljoner den gångna säsongen. Där ett tapp på sex miljoner jämfört med säsongen dessförinnan då intäkten var 31 miljoner.

I verksamhetsberättelsen förklarar AIK vad huvudorsakerna till förlusten är:

• Ökade personalkostnader.

• Stora investeringar i Rinksides konferens- och restaurangverksamhet som hittills inte genererat de vinster som var planerat.

• De centrala reklamavtalen inom SHL har inte nått upp till förväntad utdelning för klubbarna.

• Vikande publiksiffror.”
Ja, men då gick vi till final , d v s den totala biljettintäkten var högre än ett normalår. Troligtvis så tappade man även besökare det året under grundserien. I förhållande till budgeterat var tappet ca 100 biljetter enligt deras egna uppgifter och med merförsäljning så kanske det gör runt en miljon. Tidigare när man har haft en god ekonomi så har man budgeterat för att man skall nå semi, dock så vet jag inte hur man gjorde ifjol. Årsredovisningen är inte lika detaljerad med noter som tidigare år, men man kan ändå få en ekonomisk överblick av läget.
https://www.skellefteaaik.se/foreningen ... ovisningar
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Klubbens ekonomi

Post by freddus »

Hur hårt slår det här mot föreningen?
Klart att slutspelets publikintäkter är ett tapp, men tänker bredare än så.

TV-avtalet, vad händer där när slutspelet aldrig spelas?
Sponsorpengar (både föreningens och ligans gemensamma)?
Sponsorer som får det kämpigt bara av den ekonomiska situationen som råder.
Post Reply