Klubbens ekonomi

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
StigVig
Posts: 1565
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Klubbens ekonomi

Post by StigVig »

Fantastiskt bokslut av AIK med tanke på de dåliga publiksiffrorna
Smart av klubben att inte äga hallen.
En del klubbar har det tufft på grund av att de äger hallen.
Se Öviksklubben som exempel
http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/ ... alper-modo" onclick="window.open(this.href);return false;
En klubb på väg i samma riktning som Timrå
Öviksklubben går med närmare 2 millar i förlust ändå så har kommunen gått in och köpt en träningshall för 10 millar (värdet var väl 1 krona egentligen) + att man får ytterligare 1,8 miljoner för skötseln av samma träningshall
http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/ ... jon-dyrare" onclick="window.open(this.href);return false;

Utan denna kommunala hjälp så hade Elitlicensen deras rykt all världens väg
Krossa Skiten!!!!!
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Klubbens ekonomi

Post by Skidrow »

Klubben omsatte ~95M och rinkside ~15M.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Klubbens ekonomi

Post by freddus »

Verkar vara många som stirrar sig blint på att det blev en vinst osv och några som tycker den borde blitt högre med tanke på pengar från draftade, men det är inte riktigt så enkelt att bara dra en slutsats från raden resultat.
Är extremt invecklat men ett steg närmare kan även vara att kolla på vad man budgeterat med för resultat.

Något grokotroll på norran började dra jämförelser med Modo och groko och har ingen som helst aning om just deras resultat men man måste även ställa sig frågan: Lag X har budgeterat med -1mille men går +/- 0 medan lag Y budgeterat med 10mille plus men når "bara" 5 mille plus, vad är egentligen bäst? Ena når bättre resultat än väntat medan det andra trots allt går 5mille plus.
Som sagt invecklat och man kan ärligt talat inte dra någon slutsats av enbart resultatet (avskrivningar osv, budgeterat osv osv osv).
Stirra er inte blinda på den raden :)
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Klubbens ekonomi

Post by 374 »

Hank wrote:En "vision" är ju just åtgärder som att investera i ny ishall, träningsytor och andra åtgärder som tryggar oss på sikt.

Att lägga mer pengar på spelarbudgeten en säsong för att vi fått engångsbetalningar från NHL är inte en "vision". Det är kortsiktigt.
För att öka omsättningen och bli en ledande klubb måste man investera, det handlar inte bara om spelartruppen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Klubbens ekonomi

Post by 374 »

phasse wrote:
AIK tog sig ur AS till två raka ES-finaler på några säsonger samtidigt som de så när som på en säsong gick plus ekonomiskt. Det kallar jag en satsning.
Precis.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Klubbens ekonomi

Post by bruno »

När brukar det ekonomiska resultat för säsongen offentliggöras?
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3023
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Foppas skridskocoach »

Mitten av juni.
Tigerränderna går aldrig ur.
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Klubbens ekonomi

Post by dj_tobias »

Vad ska vi tro om årets resultat? Med tanke på hur AIK har pulveriserat motståndet i slutspelet har det inte blivit så många hemmamatcher som jag gissar att ekonomerna hade hoppats på, men å andra sidan har alla matcherna (utom första) varit smockfulla. Dessutom har publiksnittet höjts och AIK som klubb m å s t e ha blivit mer attraktiv att sponsra med tanke på det STORA mediautrymme laget har fått i år.

Hur ser det ut med NHL-pengar? Oscars kontrakt måste väl räknas in i kommande årsbokslut? Någon mer?

Ska vi tippa på +4-6 miljoner?
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Klubbens ekonomi

Post by 374 »

Maximalt antal hemmamatcher i slutspelet hade väl gett ytterligare 3 miljoner netto. Räknar med att en hemmamatch ger 600000 netto.
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Klubbens ekonomi

Post by pttr »

Tror knappast de budgeterade för mer än 3 eller max 4 hemmamatcher i slutspelet, så det blir nog en vinst där ändå. Detta tillsammans med seriesegern och några NHL-kontrakt så blir det en fin vinst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Klubbens ekonomi

Post by Zimme »

Det är väl budgeterat med kvartsfinal så semi-och final är bonus.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Klubbens ekonomi

Post by 374 »

Oavsett om det är budgeterat eller inte så hade max antal hemmamatcher gett 3 miljoner till.
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Klubbens ekonomi

Post by pttr »

374 wrote:Oavsett om det är budgeterat eller inte så hade max antal hemmamatcher gett 3 miljoner till.
Absolut, men har de budgeterat för två hemmamatcher så kommer vi gå ett par miljoner plus. Har de budgeterat för 7 hemmamatcher så kommer det bli +/- 0 på slutspelet, så det är ändå relevant.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Markman »

Var det budgeterat med kvarten? Har för mig att de gjorde något uttalande om att de bara budgeterar med grundserien, men det kanske är något (några?) år gammalt?
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Iom med att vi siktade på Guldet igen så är det ju rätt korkat att inte budgetera med med kvarten.

Det i sig sätter ju oxå en bra press på laget under grundserien, att föreningen inte är nöjd ekonomiskt förrän kvarten.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lappmössan »

Souvenirförsäljningen lär ha slagit rekord med råge.
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Klubbens ekonomi

Post by dj_tobias »

Lappmössan wrote:Souvenirförsäljningen lär ha slagit rekord med råge.
Definitivt! Procentuellt lär det vara en mångdubbling, men frågan är hur mycket det är i rena pengar. Någon som vet hur mycket klubben dragit in på merch tidigare år?
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lubbe »

Hur många guld-tshirts har sålts? Var det 2000 som fanns till försäljning första kvällen och tog slut? Sen trycktes hur många mer? En bra extra-hacka bara där.

På lång sikt är ett guld också otroligt bra PR, och viktigt för att fortsätta öka fanbase-tillväxten. Det borde göra jobbet lite lättare för klubbens sälj-avdelning framöver. Såg förresten att Skellefteå AIKs facebook-sida skuttade upp med några tusen likes under slutspelet.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Klubbens ekonomi

Post by freddus »

Stor del av resultatet av guldet kommer först i framtida säsongers resultat. En serieseger ger en miljon direkt, ett guld ger inte direkt utan kanske främst till sponsorförhandlingar och publiktillströmning under kommande säsong.
Räknar inte med bättre resultat än förra säsongen iaf. Tränarlönerna lär t.ex. blivit dyrare än budgeterat och antalet hemmamatcher i slutspelet blev färre. Samtidigt ökade väl spelarbudgeten till den här säsongen?
Tror inte ökning av sponsring samt publikökningen tar igen allt detta.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by fwd »

Lugnt. Vi har sålt guldtshirts. Kommer bli oerhörda vinster i år.
Charter Division
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by Lubbe »

fwd wrote:Lugnt. Vi har sålt guldtshirts. Kommer bli oerhörda vinster i år.
Gissar man på 4-5000 tusen tshirts á 200 spänn, så motsvarar det intäkterna från en hel hemmamatch så det märks definitivt.
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Lubbe wrote:
fwd wrote:Lugnt. Vi har sålt guldtshirts. Kommer bli oerhörda vinster i år.
Gissar man på 4-5000 tusen tshirts á 200 spänn, så motsvarar det intäkterna från en hel hemmamatch så det märks definitivt.
Fast det är ju inte 200 kr i vinst per tröja. Säg kanske 150?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by dj_tobias »

Chippen wrote:Fast det är ju inte 200 kr i vinst per tröja. Säg kanske 150?
Jag skulle tro att det är mer vinst än så, med den där mängden tröjor betalar de nog inte mer än 20-30 kronor i inköp. Max. Däremot är det nog inte bara AIK som ska ha del av kakan gissar jag. Intersport lär väl knappast sälja dem for the fun of it...eller?
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by Special Brew »

dj_tobias wrote:
Chippen wrote:Fast det är ju inte 200 kr i vinst per tröja. Säg kanske 150?
Jag skulle tro att det är mer vinst än så, med den där mängden tröjor betalar de nog inte mer än 20-30 kronor i inköp. Max. Däremot är det nog inte bara AIK som ska ha del av kakan gissar jag. Intersport lär väl knappast sälja dem for the fun of it...eller?
20-30 Kr/t-shirt med tryck? Låter helt otroligt. Vad är det för barnarbetare som gjort dom då? Tycker 50 kr låter för billigt.
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Jag tänkte på det pris som SGSK tog för sin slutspelströja, och sedan drog jag av lite för mängden som AIK beställde.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by dj_tobias »

Special Brew wrote:
dj_tobias wrote:
Chippen wrote:Fast det är ju inte 200 kr i vinst per tröja. Säg kanske 150?
Jag skulle tro att det är mer vinst än så, med den där mängden tröjor betalar de nog inte mer än 20-30 kronor i inköp. Max. Däremot är det nog inte bara AIK som ska ha del av kakan gissar jag. Intersport lär väl knappast sälja dem for the fun of it...eller?
20-30 Kr/t-shirt med tryck? Låter helt otroligt. Vad är det för barnarbetare som gjort dom då? Tycker 50 kr låter för billigt.
När jag beställer t-shirts med tryck till diverse event betalar jag 50 kr/st inkl moms för 50 st. Om jag av samma leverantör skulle beställa 1000 st skulle jag komma ner på 35 kr/st. Därför tycker jag inte att det är orimligt att en sådan stor beställare som Intersport/AIK kan komma under 30 kr/st om mängden är 2000-3000 eller mer.

Men...nu behöver vi inte bryta arm om det här. Några kronor hit eller dit gör ingen jättestor skillnad :)
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Klubbens ekonomi

Post by Skidrow »

Glöm inte moms 25% till staten, så du startar med 160kr sen säg 40kr i tillverkning och 80kr till intersport så då har du kvar 40kr till AIK.
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Klubbens ekonomi

Post by pttr »

Skidrow wrote:Glöm inte moms 25% till staten, så du startar med 160kr sen säg 40kr i tillverkning och 80kr till intersport så då har du kvar 40kr till AIK.
Nu känns ju det här som en rätt meningslös diskussion, men jag måste bara inflika på en grej. AIK borde väl sett till att Intersport inte får speciellt mycket av souvenirkakan? De ska se sig som privilegierad att få sälja AIKs produkter och dessutom bara en sådan sak ökar ju tillströmmningen till butiken och även att folk kanske väljer Intersport före Stadium vid köp av annat oväsentligt. Att AIK skulle få 50% av det Intersport tjänar på AIKs souvenirer låter helt orimligt i mina öron!
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Klubbens ekonomi

Post by Skidrow »

pttr AIK lägger inte ut pengar intersport gör, jag har antagligen räknat högt på AIK och lågt på intersports del.
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Klubbens ekonomi

Post by pttr »

Skidrow wrote:pttr AIK lägger inte ut pengar intersport gör, jag har antagligen räknat högt på AIK och lågt på intersports del.
Gör alla klubbar i Sverige också så? Tycker det känns väldigt ofördelaktigt och att man borde kunnat skaffa fram en bättre deal.
Post Reply