Klubbens ekonomi

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3020
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Foppas skridskocoach »

smogz wrote:Jag har inte läst årsredovisningen. Men om hyran var 22 millar iår jämfört med 2,2 i vanliga fall, så hade man utan den gjort en vinst på ca 2 millar istället. Eller tänker jag fel?

Eller har man periodiserat kostnaden (kan man göra det?) Och bara belastat kassan? Då är det ju en rätt fet förlust.
Jag tror inte att man får kostnadsföra hela hyresbeloppet i år om den avser de kommande tio åren.
Tigerränderna går aldrig ur.
p-play
Posts: 6769
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Klubbens ekonomi

Post by p-play »

smogz wrote:Jag har inte läst årsredovisningen. Men om hyran var 22 millar iår jämfört med 2,2 i vanliga fall, så hade man utan den gjort en vinst på ca 2 millar istället. Eller tänker jag fel?

Eller har man periodiserat kostnaden (kan man göra det?) Och bara belastat kassan? Då är det ju en rätt fet förlust.
Vad jag kan se så hade man inte gjort någon vinst i år. Det belastar inte resultaträkningen på samma sätt som balansräkningen som belastas fullt ut direkt. Rent praktiskt har man tömt kassan (som redovisas i balansräkningen) och tagit upp ett lån i form av en checkräkningskredit för att täcka förlusten och klara av förskottsbetalningen på 22 miljoner, dvs kortfristiga skulder ökar, omsättningstillgångarna minskar och anläggningstillgångarna ökar. I resultaträkningen skall posterna motsvara gällande tidsperiod, så beloppet periodiseras på något sätt över tid, vilket gör att det inte belastar enskilda år så hårt.
Om man jämför de minskade intäkterna och de ökade personalkostnaderna, ser man att en stor del av skillnaden från ifjol härrör från detta, vilket är det mest skrämmande. Så, ja det är en brutal förlust från den löpande verksamheten och en vanlig VD hade nog fått kicken om han hade redovisat ett sådant resultat. Det värsta är att man i princip bränt hela kassan och tvingats att ta lån (med medföljande kapitalkostnad) på bra många miljoner för att få in rörelsekapital för hålla verksamheten igång. Jag förstår att kommunen enligt artikeln var mycket nöjda med upplägget. 8-)
Det känns dock inte helt sunt från klubbens sida att betala in en förskottshyra på 22 miljoner och sedan inte ha tillräckligt med medel för att driva verksamheten. Bra jobb för övrigt att hitta den där artikeln. :)
Last edited by p-play on 22 Jun 2017, 11:57, edited 2 times in total.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lidlund »

Hyran på 22 mille redovisas som en tillgång isf i balansräkningen
p-play
Posts: 6769
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Klubbens ekonomi

Post by p-play »

Lidlund wrote:Hyran på 22 mille redovisas som en tillgång isf i balansräkningen
Ja, som anläggningstillgång under posten Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter.
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Special Brew »

Thor damlaget kommer att dra in några miljoner till föreningen. Dom är räddningsplankan nu.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Klubbens ekonomi

Post by BubbelVe »

Fast nu blev man ju bara argare att gamla "hyllade" sportchefen ställde ett av de mest överbetalda och tråkigaste laget på isen innan han drog till stålarna i egen börs.??? Var ganska givet att resultatet skulle bli dåligt, jag tycker respass i kvarten stämde bra med den förväntning som jag hade på det laget och för första gången på tiotalet år hoppade jag över matcher. Så att folk inte fyllde ladan är väl rätt väntat.....
p-play
Posts: 6769
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Klubbens ekonomi

Post by p-play »

BubbelVe wrote:Fast nu blev man ju bara argare att gamla "hyllade" sportchefen ställde ett av de mest överbetalda och tråkigaste laget på isen innan han drog till stålarna i egen börs.??? Var ganska givet att resultatet skulle bli dåligt, jag tycker respass i kvarten stämde bra med den förväntning som jag hade på det laget och för första gången på tiotalet år hoppade jag över matcher. Så att folk inte fyllde ladan är väl rätt väntat.....
Men är det verkligen bara LJ:s fel? Han fick order från klubbledningen att laget skulle vara färdigbyggd innan han lämnade, vilket var fullständigt idiotiskt. Det verkade rätt så amatörmässigt redan då och med det som har läckt ut är det ganska klart att han överbetalade för att få jobbet klart. Jag tror inte heller att han gjorde det med någon större passion och entusiasm och lagbygget kändes som ett hastverk. Är det någon som skall ifrågasättas är det Pea. Jag tycker att han har gjort ett bra jobb under många år, men det krävs nog en förnyelse på den posten. Han verkar inte förstå sin marknad och det senaste underskottet gör att förtroendet är borta. En VD-post är ingen livstidsanställning och rättighet. Det börjar bli dags att fundera om det är läge att avtacka honom och låta någon ny komma in med fräscha ideer.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Klubbens ekonomi

Post by smogz »

På allvar. Ett år med förluster och du vill sparka Pea som tagit klubben från mycket nära konkurs till Sveriges näst rikaste klubb pga ett års förlust.

Det var fanimej det dummaste jag läst här på forumet på många år, kanske nånsin. Och här har det skrivits väldigt mycket dumt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Klubbens ekonomi

Post by Skidrow »

Nu tar ni i så ni spricker, AIK hade räknat med förlust iår, både att man har mindre publik, renoveringen/ombyggnaden, spelare som sket sej osv, ja det blev klart högre än man hoppats på men ett år klarar man.
p-play
Posts: 6769
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Klubbens ekonomi

Post by p-play »

smogz wrote:På allvar. Ett år med förluster och du vill sparka Pea som tagit klubben från mycket nära konkurs till Sveriges näst rikaste klubb pga ett års förlust.

Det var fanimej det dummaste jag läst här på forumet på många år, kanske nånsin. Och här har det skrivits väldigt mycket dumt.
Det handlar inte om ett år. Den sportsliga framgången har dolt problemen. Vi diskuterade redan för ett par år sedan alla problem som fanns på marknadssidan och oviljan från ledningen att inse detta. Det enda som hänt i år är att problemen gett sig tillkänna och konverterats till uteblivna intäkter, samtidigt som man även fått in mindre än beräknat från slutspel och inte haft någon försäljning till NHL. Man klarar naturligtvis både detta år och nästa år (då man prognosticerat med ännu en förlust) eftersom man har ett stort eget kapital och kan lånefinansiera. Problemet är dock att de mesta av tillgångarna är låsta och man varken kan (eller vill) konvertera dem till reda pengar. Kassan är med andra ord riktigt skral och man har tvingats att ta upp lån för att finansiera den dagliga verksamheten. Detta kommer antagligen att få konsekvenser i framtiden om man inte går riktigt långt i slutspelet nästa år eller året därefter. Rent praktiskt är det som kommer att hända att ett antal klubbar kommer att kunna öka sin spelarbudget rejält med hjälp av de nya TV-pengarna, medan vi måste ta något år för att konsolidera ekonomin.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Skidrow wrote:Nu tar ni i så ni spricker, AIK hade räknat med förlust iår, både att man har mindre publik, renoveringen/ombyggnaden, spelare som sket sej osv, ja det blev klart högre än man hoppats på men ett år klarar man.
Undra hur det ska låta efter nästa år då, för även nästa år räknar man med att gå med förlust
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Klubbens ekonomi

Post by smogz »

p-play wrote:
smogz wrote:På allvar. Ett år med förluster och du vill sparka Pea som tagit klubben från mycket nära konkurs till Sveriges näst rikaste klubb pga ett års förlust.

Det var fanimej det dummaste jag läst här på forumet på många år, kanske nånsin. Och här har det skrivits väldigt mycket dumt.
Det handlar inte om ett år. Den sportsliga framgången har dolt problemen. Vi diskuterade redan för ett par år sedan alla problem som fanns på marknadssidan och oviljan från ledningen att inse detta. Det enda som hänt i år är att problemen gett sig tillkänna och konverterats till uteblivna intäkter, samtidigt som man även fått in mindre än beräknat från slutspel och inte haft någon försäljning till NHL. Man klarar naturligtvis både detta år och nästa år (då man prognosticerat med ännu en förlust) eftersom man har ett stort eget kapital och kan lånefinansiera. Problemet är dock att de mesta av tillgångarna är låsta och man varken kan (eller vill) konvertera dem till reda pengar. Kassan är med andra ord riktigt skral och man har tvingats att ta upp lån för att finansiera den dagliga verksamheten. Detta kommer antagligen att få konsekvenser i framtiden om man inte går riktigt långt i slutspelet nästa år eller året därefter. Rent praktiskt är det som kommer att hända att ett antal klubbar kommer att kunna öka sin spelarbudget rejält med hjälp av de nya TV-pengarna, medan vi måste ta något år för att konsolidera ekonomin.
Skellefteå är en stad med relativt låg medelinkomst, 72000 boende i kommunen varav en relativt låg andel istan, 35000 och ca 7% arbetslöshet.

Vad klubben än gör kan man inte räkna med mer än 5000 i snitt på matcherna. Att klubben är dålig på marknadsföring kan ju bero på att de insatser man gjort inte gör någon skillnad. Att sänka priset ordentlig lär förstås ge effekt men knappast hjälpa ekonomin. Jag gissar att de resonerar som jag. Det är effektivare att satsa pengar på resturangen och på att göra oattraktiva platser mer attraktiva, minska ståplats etc, än att marknadsföra matcher.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6769
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Klubbens ekonomi

Post by p-play »

Om du söker på gamla inlägg kommer du att hitta en gammal tråd där många personer kom med väldigt många förslag på hur man kan förbättra situationen i och kring arenan, samt marknadsföringen. Skellefteå har inte så många invånare, men det finns samtidigt ingen konkurrens om publiken, vilket skapar en nästan unik situation. Näst intill fullsatt (förutom de svårsålda platserna) är ingen utopi. Det handlar inte om att sänka priset på biljetter (utom möjligtvis ståplats och de sittplatser som har dålig sikt). Ett av många felbeslut är den där gratismatchen de har haft sista två åren. Om man ger bort något gratis är det oerhört svårt att komma en vecka senare och ta betalt för samma tjänst. Det är ett otroligt feltänk. Jag har själv provat det i affärslivet och det slår bakut direkt. Man kan inte vänja kunder med att få något gratis. Jag vet t ex personer som varje år planerar att gå på 2-3 matcher och som sitter och väntar på gratismatchen eller något specifikt erbjudande. De har ekonomi för att gå på vilken match som helst och skulle göra det, men nu ser de en chans att snåla. En annan som hade sämre ekonomi var extremt upprörd eftersom de hade sparat under lång tid för att kunna ta hela familjen med barnen på hockey och när de hade precis köpt biljetter annonserade klubben att just den matchen skulle vara gratismatchen. Vad gäller marknadsföringen så består den i princip av en matchannons i Norran (och har så gjort under lång tid) så man kan inte säga att de har gjort så många insatser. Sedan tror jag också att den hockey som har spelats spelar roll. Det går inte att komma ifrån att den kontrollhockey med mycket spel i ytterzoner som vi har stått för på senare tid inte är speciellt underhållande. Ifjol var det väldigt ofta som mittperioden knappt hade något skott på mål eller någon tackling.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Klubbens ekonomi

Post by Skidrow »

Chippen wrote:
Skidrow wrote:Nu tar ni i så ni spricker, AIK hade räknat med förlust iår, både att man har mindre publik, renoveringen/ombyggnaden, spelare som sket sej osv, ja det blev klart högre än man hoppats på men ett år klarar man.
Undra hur det ska låta efter nästa år då, för även nästa år räknar man med att gå med förlust
Ja för att man vet att man kommer att få en stor bunt pengar till säsongen efter det, sen kommer man att få tillbaka likviditeten som är bekymret nu.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Klubbens ekonomi

Post by smogz »

p-play wrote:Om du söker på gamla inlägg kommer du att hitta en gammal tråd där många personer kom med väldigt många förslag på hur man kan förbättra situationen i och kring arenan, samt marknadsföringen. Skellefteå har inte så många invånare, men det finns samtidigt ingen konkurrens om publiken, vilket skapar en nästan unik situation. Näst intill fullsatt (förutom de svårsålda platserna) är ingen utopi. Det handlar inte om att sänka priset på biljetter (utom möjligtvis ståplats och de sittplatser som har dålig sikt). Ett av många felbeslut är den där gratismatchen de har haft sista två åren. Om man ger bort något gratis är det oerhört svårt att komma en vecka senare och ta betalt för samma tjänst. Det är ett otroligt feltänk. Jag har själv provat det i affärslivet och det slår bakut direkt. Man kan inte vänja kunder med att få något gratis. Jag vet t ex personer som varje år planerar att gå på 2-3 matcher och som sitter och väntar på gratismatchen eller något specifikt erbjudande. De har ekonomi för att gå på vilken match som helst och skulle göra det, men nu ser de en chans att snåla. En annan som hade sämre ekonomi var extremt upprörd eftersom de hade sparat under lång tid för att kunna ta hela familjen med barnen på hockey och när de hade precis köpt biljetter annonserade klubben att just den matchen skulle vara gratismatchen. Vad gäller marknadsföringen så består den i princip av en matchannons i Norran (och har så gjort under lång tid) så man kan inte säga att de har gjort så många insatser. Sedan tror jag också att den hockey som har spelats spelar roll. Det går inte att komma ifrån att den kontrollhockey med mycket spel i ytterzoner som vi har stått för på senare tid inte är speciellt underhållande. Ifjol var det väldigt ofta som mittperioden knappt hade något skott på mål eller någon tackling.
Nu var det länge sen du skrev detta men som motvikt vill jag säga att jag tycker du är ute och cyklar. Många använder gratistaktiken som marknadsföring framgångsrikt. Inom försäjning av knark till exempel är det en väl beprövad och framgångsrik strategi.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6769
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Klubbens ekonomi

Post by p-play »

Att det är beroendeframkallande kan nog ha en del med den succén att göra. :) Knappast något som inträffar efter en höstmatch mot Karlskrona. 8-)
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Klubbens ekonomi

Post by bsa »

Det har under en låång tid gått fantastiskt bra, så kommer ett år med tunnare trupp i kombination med skador och annat. Att behålla trycket på läktaren i nedgång vill sig göras.
Att kunna definiera sig till seriesegrare och finalplatser år på år är som att drömma om miljonvinsten på lotto. Ekonomin kan rimligt vis inte gått från absolut topp till botten på en säsong. AIK kan nog aldrig få den ekonomin att de kan köpa sig ett topplag. Utan måste ha bra ungdomar som kommer under ifrån som är billiga i förhållande till prestationen. Har inte själv insynen i ungdomsverksamheten har läst på forumet att det skulle komma ett par svagare årskullar. Om du har fem som står och trampar för en A lagsplats så kommer någon eller några att ta den, har du en eller två så är risken stor att ingen blommar ut. Det är väl lite upp på ungdomssidan men att det ska bli som för fem sex år sedan är väl att hoppas för mycket. Men i en uppåt gående trend så kommer publiken.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Klubbens ekonomi

Post by smogz »

p-play wrote:Att det är beroendeframkallande kan nog ha en del med den succén att göra. :) Knappast något som inträffar efter en höstmatch mot Karlskrona. 8-)
nja. den matchen skapade nog tyvärr inte så stort beroende.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
shaquille
Posts: 1968
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Klubbens ekonomi

Post by shaquille »

Nån som har koll hur årskortförsäljningen ser ut jämfört med tidigare år ?
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Klubbens ekonomi

Post by ossian »

Skellefteå är ingen storklubb ekonomiskt och kommer aldrig att bli det. Staden är liten, de betalande åskådarna är få och näringslivet är begränsat, det går inte att jämföra med de sörländska storlagen. Det som är bra är att hockeyn är nummer ett, två och tre samt att det finns ett genuint intresse och hockeykultur. Klubben har kompetent folk i ledningen som inser att vi aldrig kommer att kunna köpa in majoriteten, utan istället tar vi den långa vägen och utvecklar egna spelare och doldisar.

Det är viktigt att spelare som potentiellt kommer tror att de kan bli bättre hockeyspelare ifall de kommer till oss. Då kan vi ändå konkurrera även om Växjö och Frölunda betalar högre löner.

Vissa behöver en reality check då de tycks tro att vi ska värva in de namnkunnigaste stjärnorna år efter år och prenumerera på finalplats. Topp fyra med en majoritet ur egna led och underhållande norrlandshockey känns som en rimligare målsättning, liksom övre halvan på det ekonomiska planet.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Klubbens ekonomi

Post by haggloader »

Är det någon som hört hur det går med ekonomin? Ev. åtgärdsplaner mm?
kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: Klubbens ekonomi

Post by kurtivar »

det är minskad spelarbudget och minskat ner på den administrativa avdelningen enligt mina källor
shaquille
Posts: 1968
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Klubbens ekonomi

Post by shaquille »

Hade vart kul å veta vad man gör för att locka mer folk till matcherna, det är inget självspelande piano att få folk dit. Lite ansiktsmålning å familjebiljetter räcker inte.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Klubbens ekonomi

Post by smogz »

För att få mer folk till matcherna har de till exempel skaffat en stor jävla mediakub, uppgraderat nån resturang, gjort sargen lite lägre och byggt om på läktarna.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
shaquille
Posts: 1968
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Klubbens ekonomi

Post by shaquille »

smogz wrote:För att få mer folk till matcherna har de till exempel skaffat en stor jävla mediakub, uppgraderat nån resturang, gjort sargen lite lägre och byggt om på läktarna.
Media kuben utnyttjas väl inte alls som det var sagt att möjligheten var, efterlyser ett mäktigare intro tex, det är samma jävla plywood vägg år efter år.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Klubbens ekonomi

Post by Skidrow »

Man gjorde en ordentlig sänkning på ståplatskorten.
burgundy
Posts: 84
Joined: 21 Jun 2011, 23:01

Re: Klubbens ekonomi

Post by burgundy »

Så hur ser det ut gällande sålda årskort jämfört med tidigare år...?
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Klubbens ekonomi

Post by snorhyveln »

Blir förvånad varje dag i stort sett. Möter folk som haft sittplatsbiljett närapå sedan Magnus byggde ladan och som sagt upp platsen.
Efter årets höjning (10:e i rad) säger man att det får vara nog. Folk har helt enkelt inte råd.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Klubbens ekonomi

Post by haggloader »

Fick just en idé från annan tråd.
Vad tror ni om Sofia Andersson Lundberg som ny klubbdirektör.
PEA blir arbetade styrelseordförande.
Nordlund blir senior advisor.

Något bör ju förändras på ledningsnivå...
p-play
Posts: 6769
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Klubbens ekonomi

Post by p-play »

Nej, som klubbdirektör vill man helst se någon med företagsledarbakgrund. Däremot skulle hon kunna vara ett bra val som marknadschef. Något måste förändras i klubben. Det är ganska många som tycker det numera.
Post Reply