Tränarna

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Tränarna

Post by Sketch »

Äntligen får vi se skymten av den mytomspunne Bert Robertsson.
http://saik.hockeyligan.se/?contentid=605287763969
Ska vi tro att vi blir bättre tränade nästa säsong?
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Tränarna

Post by Spökplumpen »

Bert är lika surrig som Forsberg
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: Tränarna

Post by Oracle »

Han lät ju lite så där läskigt harmonisk. Undrar hur han låter när han är upprörd :)
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

Läste att Wikegård tycker att Bett är den bästa värvningen hittills i Elitserien. Låter hoppfullt
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Tränarna

Post by Markman »

Anders Forsberg talar ut om hur han ser på nyförvärven, sin nye tränarkollega, hur de kommer att formera laget under försäsongen, vilka som kan tänkas bli centrar, utlåningar mm.
http://northpower.nu/wordpress/?p=2009
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Tränarna

Post by Markman »

En rolig liten anekdot från mitt telefonsamtal med den fantastiskt trevlige Forsberg: Han satt i bilen längs E4:an under samtalet, när det plötsligt bröts. När jag ringde upp honom minuten senare sa han att han precis började närma sig Umeå, så han antog att det var Lövens fel att det bröts.. ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: Tränarna

Post by Oracle »

Markman wrote:Anders Forsberg talar ut om hur han ser på nyförvärven, sin nye tränarkollega, hur de kommer att formera laget under försäsongen, vilka som kan tänkas bli centrar, utlåningar mm.
http://northpower.nu/wordpress/?p=2009
Trevlig läsning. Många långa och ärliga svar från Forsberg... gillar det.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Tränarna

Post by Sketch »

"Skellefteå-lyftet". Undrar om man använder statyn i sin marknadsföring?

Bra jobbat Markman! Får en grymt bra känsla över allt jag hör om Robertsson. Tror hans intåg kommer tillföra lite mer stabilitet till AFs annars rätt så ohämmade hockey-filosofi..
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Tränarna

Post by svartgulsubkultur »

Jag får känslan av att det är Goren som Foppa i första hand tänker prova som center."Bra tekare" samtidigt som han understryker att de forwards med bäst speed ska gå på kanten.
Ska bli väldigt intressant att följa formeringarna under de kommande veckorna.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Tränarna

Post by Hank »

Bra jobbat Markman!
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Tränarna

Post by Lidlund »

svartgulsubkultur wrote:Jag får känslan av att det är Goren som Foppa i första hand tänker prova som center."Bra tekare" samtidigt som han understryker att de forwards med bäst speed ska gå på kanten.
Ska bli väldigt intressant att följa formeringarna under de kommande veckorna.
Har jag yrkat ända sen han värvades ;) Han har nära nog allt som warg hade på isen och lite till.
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Tränarna

Post by Konk »

Älskar att läsa intervjuer med Anders Forsberg, speciellt de lite längre. Mår alltid bättre efter att ha läst en intervju. Jag bruka låta min inre berättarröst härma Anders och på så sätt kommer hans humor in på bästa sätt.
Henke
Posts: 252
Joined: 25 Jun 2011, 11:56

Re: Tränarna

Post by Henke »

Stiligt värre Forsberg & Co var klädda !
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Tränarna

Post by Markman »

Elitserien Play har gjort ett litet klipp om materialarna i AIK: http://www.elitserienplay.se/#/video.1174432386001
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Andra hemmamatchen i rad som man tar målvakten i, i mitt tycke, fel läge. Det har inte känts genomtänkt någon av gångerna utan snarare som en panikåtgärd och nu ledde det också till att matchen hamnade utom räckhåll.

Vad tycker ni? Är det bra coachat?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Tränarna

Post by svartgulsubkultur »

Knappa två minuter kvar och tekning i off-zon, helt rätt att spela med sex utespelare.
Problemet var ju att Goren sjabblade med pucken, att spela utan keeper och inte äga pucken är dödsdömt.
"Plocka Jocke när vi vunnit teken" säger du kanske då, men jag håller inte med.
Att plocka keepern är ju gambling mot taskiga odds och för att det ska ge resultat måste man ha marginalerna på sin sida.
Det hade vi inte idag.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Tränarna

Post by svartgulsubkultur »

Och förresten, på vilket sätt är du missnöjd med sex-mot-fyra-spelet mot Timrå?
Då tog vi kontroll över pucken, satte press mot motståndarmålet och Bud dunkade in kvitteringen. Vad är problemet?
Tycker allt för ofta man ser fega coacher som gör ett alibiförsök och plockar keepern med ca en halvminut kvar och då är det ruskigt svårt att hinna få utdelning.
Givetvis minskar också risken för ett ENG i arslet, men det handlar ju som sagt om att ta en chansning mot risiga odds.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Tränarna

Post by King Kong »

Håller med, helt rätt att plocka Jocke!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Jag är inte alls missnöjd med med 6-4-spelet mot Timrå. Dock anser jag det var onödigt att ta ut målvakten i ett sådant läge. Timrås utvisning kom med cirka två och en halv minut kvar vilket är en lång tid i hockey. Uppväger fördelen att ha en extra spelare risken att Timrå kan döda matchen med ett mål i tom kasse? Jag tycker inte det. Det bästa är att spela powerplayet och sedan med ca 1 minut kvar ta ut målvakten.

I kvällens match tog de ut målvakten 17.59, alltså med mer än två minuter kvar och underläge ett mål. Det bästa i det här fallet hade varit att avvakta matchutvecklingen cirka 30-40 sekunder och förhoppningsvis kunna etablera tryck för att sedan dra målvakten och öka trycket med en extra utespelare. Istället sjabblades pucken bort och HV kunde väldigt enkelt göra 1-3 med 1.47 kvar att spela. Man gav alltså bort matchen på ett onödigt sätt.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Tränarna

Post by svartgulsubkultur »

Det är ju betydligt lättare att vinna teken och etablera tryck om man är övertaliga.
Finns inte på kartan att det där är en coachmiss.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Tränarna

Post by Markman »

I'm with SGSK i frågan!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Känner att ni inte riktigt förstår vad jag menar men jag orkar inte vidareutveckla. Jag är inte principiellt emot att ta ut målvakten. Jag tycker exempelvis att AIK skulle tagit ut den när de fick ett power play med 8 sekunder kvar av andra perioden.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Tränarna

Post by svartgulsubkultur »

374 wrote: I kvällens match tog de ut målvakten 17.59, alltså med mer än två minuter kvar och underläge ett mål. Det bästa i det här fallet hade varit att avvakta matchutvecklingen cirka 30-40 sekunder och förhoppningsvis kunna etablera tryck för att sedan dra målvakten och öka trycket med en extra utespelare. Istället sjabblades pucken bort och HV kunde väldigt enkelt göra 1-3 med 1.47 kvar att spela. Man gav alltså bort matchen på ett onödigt sätt.
"Förhoppningsvis kunna etablera tryck"?
Såg du matchen i övrigt?
Tycker du vårt fem-mot-fem-spel övertygade så pass så att du tror vi lyckats spela oss in i zon, etablera press och sen plocka Jocke för att få extra övertag?
Det där var sannolikt den sista tekningsmöjligheten i offensiv zon när de fortfarande fanns rimligt med tid kvar (70-75 sek är minimum i mitt tycke).
Hade vi försökt skapa tryck i fem-mot-fem så hade HV dödat matchen i mittzon där och då.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Tränarna

Post by Trollet »

374 wrote:Känner att ni inte riktigt förstår vad jag menar men jag orkar inte vidareutveckla. Jag är inte principiellt emot att ta ut målvakten. Jag tycker exempelvis att AIK skulle tagit ut den när de fick ett power play med 8 sekunder kvar av andra perioden.
Det var i första perioden. Ska man ta ut målvakten vid 0-1 i slutet av första alltså?

Sen undrar jag hur de skulle gjort då. Väntat på att etablera tryck och sen ta ut målvakten på de åtta sekunderna?
För är man rädd för baklängesmål - ditt tidigare resonemang går ju ut på att man måste få pucken i stabil ägo innan keepern sticker - så är ju åtta sekunder absolut tillräckligt för HV att göra ett mål i öppen kasse.

Nä, det där fattar jag inte alls :)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Mitt tidigare resonemang handlar inte alls om att man måste ha stabilt tryck eller om rädsla för baklängesmål. Jag kommenterade helt enkelt de två situationerna där jag tycker att coachernas agerande inte maximerade chanserna att
kvittera. Det kan visst finnas situationer där det är befogat att ta målvakten med mer än två minuter kvar.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Tränarna

Post by svartgulsubkultur »

374 wrote:Mitt tidigare resonemang handlar inte alls om att man måste ha stabilt tryck eller om rädsla för baklängesmål. Jag kommenterade helt enkelt de två situationerna där jag tycker att coachernas agerande inte maximerade chanserna att
kvittera. Det kan visst finnas situationer där det är befogat att ta målvakten med mer än två minuter kvar.
Så varför var det då fel att lyfta keepern efter 17.59 igår?
Förstår inte vad det är som du hänger upp dig på?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

Jag kände liksom 374 att det var lite tidigt att ta målvakten då man faktiskt hade ett riktigt bra (jävla Boork) momentum just när målet kom och man fick hela tiden långa anfall i 5 mot 5. Jocke E plockades 17.59 vilket jag uppfattade som för tidigt i det läget. Som jag såg det så fanns det tid att etablera ett anfall och ta målvakten lite senare just med tanke på hur matchbilden såg ut innan målet.

Samtidigt så hade jag säkert prisat tränarnas mod om dom kvitterat så det är egentligen inte gnäll från min sida bara avvikande åsikt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Tränarna

Post by svartgulsubkultur »

smogz wrote: Samtidigt så hade jag säkert prisat tränarnas mod om dom kvitterat.
Precis, ibland funkar det, ibland inte.
Och som jag redan skrivit ett par gånger;
6 mot 5-spel är jeopardy, man lyckas kanske en gång av åtta, tre gånger blir man straffad för försöket och hälften av gångerna blir det inte mål åt nåt håll.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Tränarna

Post by Markman »

Foppa är den typen av tränare som hellre förlorar med 2 mål än att inte ge sitt lag chansen att kvittera om man ligger under med 1 mål i slutminuterna, så han kommer nog snarare att ta målvakten för tidigt än för sent.. Dock tycker jag att han allt som oftast har bra avvägningar när det gäller det (och det mesta andra också, för övrigt)!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Tränarna

Post by Zimme »

Har man ett bra spelövertag i slutet är det i mina ögon bättre ta målisen för tidigt än för sent, vi vann ju ett par matcher ifjol på det sättet. ska man vinna gäller det att våga, torsk med ett eller två mål några matcher är oväsentligt om man kan rädda nån poäng, 85p och -3 är bättre än 84p och +20
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Post Reply