Tränarna

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

Jmaarklund wrote:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 1664967.ab LJ, Thomson, Bert och Jonas Rönnqvist till Ryssland?..
Står inget i artikeln nu om andra namn.
De måste ja ändrat?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Jmaarklund
Posts: 120
Joined: 15 Dec 2014, 20:23

Re: Tränarna

Post by Jmaarklund »

Jo, tidigare stod det att Lasse ville ha med sig dom till Ryssland, att det typ var ett krav för att han skulle dit
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Tränarna

Post by Lappmössan »

Chippen wrote:Jag är intresserad av veta exakt vi haft/har för samarbete med SKA på junior- och ledaresidan som Expressen skriver om i intervjun med Norlund.
kepsar
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

Haha, ja det var ju ett bra samarbete :)
Men allvarligt, det lät ju fint i text men jag betvivlar att det varit något som helst samarbete överhuvudtaget.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3060
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Tränarna

Post by Foppas skridskocoach »

Säkert någon form av skatte-/bokföringstekniskt upplägg. Typ; vi får inte enbart betalt för Jimmie (engångsintäkt) utan även för vårt fina samarbetsavtal som sträcker sig x antal år framåt i tiden. Intäkten kan då fördelas över ett antal år i stället för att smackas in direkt i resultatet.

Kan tilläggas att jag har ganska svag täckning för ovanstående spekulation.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
nr86
Posts: 5353
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tränarna

Post by nr86 »

Varit tyst ett tag ang Lasses vara eller icke vara i AIK.
Undrar vad som kommer att hända. Var Rönnqvist bara ett villospår eller jobbar man på honom?
Hoppas vi får lite mer klarhet i ledarstaben snart. Känns väldigt viktigt att det inte råder några oklarheter i hur det är ställt med Sveriges bästa organisation.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Tränarna

Post by Skidrow »

Vi kommer inte att få veta något tills det är klart, om det inte är så att inte Lasse ens funderat på att lämna då finns inget att säga, så då är allt sagt :)
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Att förhandlingarna inte sköts via media och det läcker så lite som det gör tyder på professionalitet. Dock så tror jag att han kommer att lämna. Man vill nog inte i praktiken ha en sportchef som hellre vill vara någon annanstans. Det är bara en fråga om att få ut så mycket pengar som möjligt så att det utgör en rimlig kompensation. Att hitta en kompetent sportchef är inte det lättaste, speciellt mitt i en säsong.
User avatar
nr86
Posts: 5353
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tränarna

Post by nr86 »

Savonen verkar tycka som jag......
Tystnad kring detta ämne väcker bara fler frågor. Hoppas på ett klarnande snart.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Tränarna

Post by Lidlund »

En tystnad väcker inga frågor.. Vad förväntar du/ni era dom ska säga? Vi håller på förhandla men är absolut villiga att släppa Lasse? Klart Lasse är till salu, det är alla. Frågan är bara till vilket pris och när?

Jag kan mycket väl tänka mig att den stora förhandlingen ligger i NÄRet och inte OMet eller priset.

När man förhandlar stora avtal och stora affärer är priset den enklaste delen
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Ja, det är nog bara en tidsfråga innan han lämnar. Den stora frågan är vem som efterträder honom. Skall man göra samma sak igen som man gjorde med LJ, d v s satsa på någon oprövad från den egna organisationen med obefintligt nätverk (men som känner till spelmodellen väl och kan lätt inordna sig i hierarkin) och hoppas att personen skall klara av att växa med uppgiften eller skall man värva in någon som hunnit skaffa sig erfarenhet? Vad jag kommer ihåg så visste inte en enda agent vem LJ var när han tog över. Kan man verkligen lyckas med det igen? Om jag skall satsa på någon utomstående så sätter jag mina pengar på Niklas Johansson i Västerås. Jag tror nog att de tvekar på att ta in någon med med en sådan stark ställning som Jonas Rönnqvist då det säkert kan leda till en del slitningar om han får för sig att ändra alltför mycket i spelmodellen eller göra som han gjorde i Luleå, d v s bygga laget på gnuggare som omgärdar en eller två fixstjärnor.
Sportchefspositionen är den absolut viktigaste positionen inom den sportsliga delen och det är nog inte lätt att träffa rätt där. Fråga Luleå och Modo!
Personligen har jag kommit fram till att jag skulle vilja se Pontus Gustafsson från Örebro om man får önska helt fritt.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Tränarna

Post by LeeGoren »

p-play wrote:Ja, det är nog bara en tidsfråga innan han lämnar. Den stora frågan är vem som efterträder honom. Skall man göra samma sak igen som man gjorde med LJ, d v s satsa på någon oprövad från den egna organisationen med obefintligt nätverk (men som känner till spelmodellen väl och kan lätt inordna sig i hierarkin) och hoppas att personen skall klara av att växa med uppgiften eller skall man värva in någon som hunnit skaffa sig erfarenhet? Vad jag kommer ihåg så visste inte en enda agent vem LJ var när han tog över. Kan man verkligen lyckas med det igen? Om jag skall satsa på någon utomstående så sätter jag mina pengar på Niklas Johansson i Västerås. Jag tror nog att de tvekar på att ta in någon med med en sådan stark ställning som Jonas Rönnqvist då det säkert kan leda till en del slitningar om han får för sig att ändra alltför mycket i spelmodellen eller göra som han gjorde i Luleå, d v s bygga laget på gnuggare som omgärdar en eller två fixstjärnor.
Sportchefspositionen är den absolut viktigaste positionen inom den sportsliga delen och det är nog inte lätt att träffa rätt där. Fråga Luleå och Modo!
Personligen har jag kommit fram till att jag skulle vilja se Pontus Gustafsson från Örebro om man får önska helt fritt.
Intressant. Hur kommer det sig att du önskar Pontus?
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Han har innehaft ledande chefpositioner inklusive VD vilket gör att han har den rätta ekonomiska och ledarmässiga bakgrunden. Han har erfarenhet från säljpositioner och verkar vara social vilket är en bra sak om man skall "sälja in" saker vid förhandlingar och kunna ta personer. Örebro jobbar metodiskt vid rekryteringar och tittar man på hans track record så är det rätt så bra. Örebro har hittat en hel del oslipade diamanter. Det skall dock tilläggas att jag inte tror att han är aktuell. Jag tror att man kommer att välja någon som är ganska okänd för massorna, någon intern eller kanske någon som jobbat som scout eller liknande.
En som är lite underskattad i allsvenskan är Gozzi, men jag tror inte heller att han är aktuell.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Tränarna

Post by svea_man »

Varför inte X om han är sugen..
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Tränarna

Post by LeeGoren »

p-play wrote:Han har innehaft ledande chefpositioner inklusive VD vilket gör att han har den rätta ekonomiska och ledarmässiga bakgrunden. Han har erfarenhet från säljpositioner och verkar vara social vilket är en bra sak om man skall "sälja in" saker vid förhandlingar och kunna ta personer. Örebro jobbar metodiskt vid rekryteringar och tittar man på hans track record så är det rätt så bra. Örebro har hittat en hel del oslipade diamanter. Det skall dock tilläggas att jag inte tror att han är aktuell. Jag tror att man kommer att välja någon som är ganska okänd för massorna, någon intern eller kanske någon som jobbat som scout eller liknande.
En som är lite underskattad i allsvenskan är Gozzi, men jag tror inte heller att han är aktuell.
Pontus är social och kan sköta bitar kring ekonomin osv. Dock sköter han ju egentligen ingenting runt själva sporten, rekryteringar/laguttagningar osv. Rekryteringar har man ett team med Jens Gustafsson/Anders Östberg och även Tornberg/Lill-Kenta. Dock sköter Pontus förhandlingarna. Laguttagningar, spelsätt osv är ju enbart tränarna inblandade i.
I Skellefteå jobbar man ju mycket tvärtom. Lasse är väldigt inblandad i sporten, den som scoutar/värvar och dessutom är med och bestämmer kring laguttagningar. Där sköter annat folk det ekonomiska.
Skulle bli väldigt konstigt ifall Skellefteå helt plötsligt skulle totalvända och byta kurs från en som kan sporten till en som är mer inriktad på det affärsmässiga. Där har man det ju bra ställt som det är. Så det känns väldigt långsökt.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Tränarna

Post by Skidrow »

Kan också vara så Lasse själv inte känner att han vill även om det är bra betalt.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

LeeGoren wrote:
p-play wrote:Han har innehaft ledande chefpositioner inklusive VD vilket gör att han har den rätta ekonomiska och ledarmässiga bakgrunden. Han har erfarenhet från säljpositioner och verkar vara social vilket är en bra sak om man skall "sälja in" saker vid förhandlingar och kunna ta personer. Örebro jobbar metodiskt vid rekryteringar och tittar man på hans track record så är det rätt så bra. Örebro har hittat en hel del oslipade diamanter. Det skall dock tilläggas att jag inte tror att han är aktuell. Jag tror att man kommer att välja någon som är ganska okänd för massorna, någon intern eller kanske någon som jobbat som scout eller liknande.
En som är lite underskattad i allsvenskan är Gozzi, men jag tror inte heller att han är aktuell.
Pontus är social och kan sköta bitar kring ekonomin osv. Dock sköter han ju egentligen ingenting runt själva sporten, rekryteringar/laguttagningar osv. Rekryteringar har man ett team med Jens Gustafsson/Anders Östberg och även Tornberg/Lill-Kenta. Dock sköter Pontus förhandlingarna. Laguttagningar, spelsätt osv är ju enbart tränarna inblandade i.
I Skellefteå jobbar man ju mycket tvärtom. Lasse är väldigt inblandad i sporten, den som scoutar/värvar och dessutom är med och bestämmer kring laguttagningar. Där sköter annat folk det ekonomiska.
Skulle bli väldigt konstigt ifall Skellefteå helt plötsligt skulle totalvända och byta kurs från en som kan sporten till en som är mer inriktad på det affärsmässiga. Där har man det ju bra ställt som det är. Så det känns väldigt långsökt.
Jag kan nog tycka att det är konstigt att LJ har haft hand om laguttagningar. Det har nog handlat om att han har haft en mycket stark ställning och tagit sig den möjligheten snarare än man kommit fram till att det är optimalt. Även i Skellefteå har man många som är inblandade i rekryteringar ( t ex Engström, scouter mm), även om LJ har en starkare position än motsvarande sportchefer i andra klubben. Problemet med en GM som sätter allt, ifrån spelmodell till laguttagningar är man blir fruktansvärt beroende av den personen och att han gör allt rätt. Se bara på Luleå där Osten har en superstark ställning. Jag tycker att Örebro har en bra modell och i praktiken så har LJ även hos oss haft det ekonomiska ansvaret och förhandlat. Jag tycker att det är otroligt viktigt att den sportchef man får in är säljinriktad och kan hantera agenter med förhandling och liknande. Det känns nästan som det är viktigare än att man får in någon ny hockeyfilosof som LJ som vill lämna ett fotavtryck i spelmodellen. Han måste dock självklart förstå hockey och dela klubbens mål och framförallt ha tålamod med att slussa in juniorer. En sådan som Evertsson som har extremt kort tålamod med undermåliga spelarprestationer är inte rätt man.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Tränarna

Post by bsa »

Kommentar som Lasse hade om lagutagningar, gäller väl.i första hand en äldre fjärde linje spelare som är lite bättre än.en.junior, men Lasse anser att på sikt är det bättre för AIK att matcha junioren
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Tränarna

Post by Lidlund »

Ang laguttagning så ska man inte blanda ihop ansvarig över och ha hand om.

Väldigt logiskt att den personen som är ansvarig för att forma laget även har ansvaret att ta ut laget.

Självklart sker allting i väldigt nära dialog med alla tränare och spelare.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Tränarna

Post by Markman »

Intervju med Thomson: http://www.hockeysverige.se/valentina/2 ... -superfys/" onclick="window.open(this.href);return false;
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: Tränarna

Post by kurtivar »

synd att inslaget inte var längre, intressant och inga konstiga frågor.
Isabel Boltenstern är en av dom bättre i hockeysvängen
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Tränarna

Post by haggloader »

Jag gissar vilt men med tanke på medieuppgifterna känns det inte som om Wallsson är aik:s förstahandsalternativ..?

Kan aik ha tänkt ut något nytt alternativ eller konstellation som vi inte har tänkt på, vad skulle det kunna vara??

Givetvis kan en förlängning ske men det känns som om andra alternativ undersöks seriöst.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Jag tror också att man tittar på andra alternativ, annars hade det nog varit klart. Även om Wallsson haft en framgångsrik period så var laget mer eller mindre som ett självspelande piano när Lindström och Möller härjade som värst. Jag tycker att han är duktig på att se vilka spelare som är heta och matcha dem därefter. Anders Forsberg var helt talanglös på det området. Dock så tycker jag att han har svårt att ändra på taktiken när vi kör fast. Man fortsätter med samma spel. Laget har också tappat lite grann av den speed och rakhet som kännetecknade bygget som han tog över. Om det beror på andra spelartyper eller medveten taktikändring låter jag vara osagt.
Jag tycker att Wallson trots allt är en rätt så bra coach (och jag ser nog gärna att han stannar) och det är möjligt att det bara handlar om pengar, men jag håller med Hagloader att det verkar luta åt ett byte. Wallsson borde nog vara medveten om att han är mer beroende av AIK än AIK är av honom. Han är fortfarande i seniorsammanhang en ganska orutinerad coach. Kanske Rönnqvist kan vara på ingång?
Hur som helst ha vi klagat på att de senaste silly-säsongerna varit lite långtråkiga, men med tanke på hur det ser ut på ledarsidan och i spelartruppen med utgånde kontrakt så lär vi nog få vårt lystmäte. Det känns i dagsläget som om nästan vad som helst kan hända.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Tränarna

Post by haggloader »

Jag tror inte Wallsson kräver för mycket betalt, däremot tror jag inte aik vill att det ska bli en nedåtgående trend med Wallsson.

Rönnqvist, nä det är en luleprodukt och det kan jag aldrig tänka mig skulle vara aktuellt med tanke på sista årens framgångar.

Kan Wallsson var tänkbar som ny sportchef om LJ drar till Ryssland?
Jag tror W har energin, förmågan och tiden för jobbet.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Jag tror inte att Wallsson har den sociala förmågan för att lyckas som GM. GM-rollen är i mångt och mycket en roll där det är viktigt att kunna sälja in olika saker till agenter, spelare, föräldrar, tränare, sponsorer och media. Man måste därför vara tålmodig och duktig på att pitcha idee'r och scenarion, samt att bygga nätverk. Allt jag sett av Wallsson talar för att han är raka motsatsen. Jag tror han skulle vara en total katastrof på en sådan position. Jag har faktiskt svårt att se ett sämre val. Wallson passar mycket bättre som befälhavare på fältet, ledande sin trupp i strid.
User avatar
ossian
Posts: 3666
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tränarna

Post by ossian »

Snälla inte Rönnqvist. Kan inte tänka mig en tråkigare tränare. Finns det någon?

Hoppas såklart att Wallson stannar, liksom resten av tränarna med utgående kontrakt. Nu tror jag inte att Wallson själv ligger bakom alltihopa med vårt spel såklart, men ledarna tillsammans har gjort ett sjukt bra jobb. Bara att slanta upp, för de har verkligen gjort sig förtjänta av en löneförhöjning. Visst, det kanske inte funkar med samma huvudtränare i 10 år inom hockey, men Wallson är faktiskt bara inne på tredje året.

Vi spelar kanske inte lika publikfriande tokoffensivt med vild forechecking som innan, utan vi spelar mer kontrollerat. Det gör så att vi är mer svårslagna då vi tar mindre risker, svårare för motståndaren att vinna på tur och kontringar. Största skillnaden mot tidigare är att vi inte har lika många publikfriande offensiva spelare, utan numera är vi mer en lagmaskin.

Sen Wallson tagit över är coachningen mycket bra, spelarna ser motiverade och koncentrerade ut och det händer väldigt väldigt sällan att motståndaren jobbar hårdare än oss. Dessutom är han både modig och långsiktig när han vågar spela de mindre namnkunniga i viktiga situationer.
User avatar
ossian
Posts: 3666
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tränarna

Post by ossian »

Som sportchef, så har väl Lasse Johansson ett gällande tvåårskontrakt? Om nu inte ryssarna betalar ut feta summor kontanter så kommer Lasse väl att fortsätta?
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Det är väl ganska populistiskt att säga att man bara skall slanta upp utan att veta vilka belopp det rör sig om. Det är många som har gjort sig förtjänta av löneförhöjning, men sanningen är att budgeten har minskat de senaste åren och laget har som fallet är redan nu inte så mycket stjärnglans som tidigare pga att tredje- och fjåärdelinorna blivit mycket dyrare. Med tanke på att man otroligt många utgående kontrakt så kommer man att tvingas att välja. Även om jag irriterar mig på att man inte insett bristerna med vår forechecking (och rättar till det) så är det ändå mindre saker jag irriterar mig på jämfört med tidigare när vi hade andra tränare, så även jag är positiv till Wallsson, men inte till vilket pris som helst. Jag tycker att det är viktigt att man har pengar att lägga på spets.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

ossian wrote:Som sportchef, så har väl Lasse Johansson ett gällande tvåårskontrakt? Om nu inte ryssarna betalar ut feta summor kontanter så kommer Lasse väl att fortsätta?
Om intresset är seriöst så kommer ryssarna att betala tillräckligt. Det är väl i högsta grad osäkert om han kommer att fortsätta om man får tro tidigare rapportering. Han har inte heller gjort mycket för att motbevisa detta. Vi har inte sett en enda förlängning av kontrakt.
User avatar
ossian
Posts: 3666
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tränarna

Post by ossian »

p-play wrote:Det är väl ganska populistiskt att säga att man bara skall slanta upp utan att veta vilka belopp det rör sig om. Det är många som har gjort sig förtjänta av löneförhöjning, men sanningen är att budgeten har minskat de senaste åren och laget har som fallet är redan nu inte så mycket stjärnglans som tidigare pga att tredje- och fjåärdelinorna blivit mycket dyrare. Med tanke på att man otroligt många utgående kontrakt så kommer man att tvingas att välja. Även om jag irriterar mig på att man inte insett bristerna med vår forechecking (och rättar till det) så är det ändå mindre saker jag irriterar mig på jämfört med tidigare när vi hade andra tränare, så även jag är positiv till Wallsson, men inte till vilket pris som helst. Jag tycker att det är viktigt att man har pengar att lägga på spets.
Ifall Jocke Lindström och Möller kommer hem så lär det inte vara gratis, och då har vi inte råd med alla stjärnspelare. Tycker att samtliga av forwardsungdomarna vi har sett mer av i år ser grymma ut. Wingerli, Ohlsson och Söderlund, kanske även Ädelgran? De skulle samtliga kunna ta en ordinarie plats nästa år, och då har vi inte sett talangerna Linus Lundström och Krekula på isen. Därav att inte förlänga med Broadhurst och Petterström, och där frigörs väl en del deg. Kanske kan vi erbjuda Forssell lite lägre lön?

Burström, Zackrisson, Svensson och Norman lär kräva feta löneförhöjningar, eller Zackrisson sitter säkert redan på en fet lön.
Post Reply