Hall of fame & tröjor i taket?!

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by svartgulsubkultur »

Jag tycker att initiativet på Rinkside-väggen som sjösattes igår verkar lovande.
Har inte sett några foton på det än men kortfattat så bestod det av en lång vägg som var motivmålad med svartvita matchsekvenser ur AIKs historia.
På den väggen satt det lagbilder/plats för lagbilder för alla säsonger från 1943 och framåt.
Där det fortfarande saknas lagbilder stod det vilken årgång som skulle sitta där.

Robzon eller nån annan kanske kunde lägga in en lista här över vilka lagbilder som saknas så kan kompletteringen påskyndas.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1507
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by Humlannitton »

svartgulsubkultur wrote:Jag tycker att initiativet på Rinkside-väggen som sjösattes igår verkar lovande.
Har inte sett några foton på det än men kortfattat så bestod det av en lång vägg som var motivmålad med svartvita matchsekvenser ur AIKs historia.
En JÄTTEBRA början! Nu gäller det bara att fortsätta bygga på med gamla matchtröjor, foton, matchprogram... Förresten, finns inte de där "Gubbarna" kvar som en gång i tiden visade serietabellen? Ni vet, de där som var målade som alla Elitserielags matchtröjor, fast de såg lite tjocka och roliga ut. Några av dessa MÅSTE ju få plats någonstans!

Nån som sitter på en tröja från när Skellefteå tog SM-guld, eller från när vi gick upp i Elitserien igen? Jag har Per Helmerssons gula från Boforsmatchen, men det känns som om Öbergs, Söderbergs, Krekulas eller liknande nog skulle passa bättre. :)
User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by Warder »

Jag hade Wernbloms signerade matchtröja men jag gav bort den till en polare när han gick tillbaka till Modo. Dessutom är han mer förknippad med Modo och passar inte på väggen i min mening.
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by King Kong »

Precis det här jag efterfrågat en lång, lång tid!
Äntligen händer det något och det känns som en lovande början.
Jättekul att se att det var så många som samlade, tittade och mindes..
Äldre par stod och pratade om gamla tider, och fäder stodmoch berättade och visade sina unga barn hur det gick till förr i tiden..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by freddus »

Precis vad som behövs för att få in lite mer hockeykänsla i arenan.
Det behövs inte hissas några tröjor eller pensioneras några nummer (vem ser de upphissade tröjorna på nära håll hur som helst?) för att uppmärksamma legendarer. Visst, glasa in någon tröja här och där men låt det då vara nära publiken så att alla kan se det på nära håll. Det här är ett steg på vägen och det är verkligen en bra start. Det är väl mest ceremonierna kring upphissningen som kan vara värda något utöver det vanliga, men det går att bygga upp liknande även om inte tröjan hängs i taket. Går att hylla på isen, be dom skriva autograf eller något liknande på tröjan (eller tillhörande skylt), hålla ett tacktal, låta de motta publikens jubel och sen glasa in tröjan och ha den i en trappuppgång eller någon annanstans i arenan. Med en välgjord video som visas upp kan man få till liknande känslor som själva upphissningen hade gett.

Vill minnas att jag skrivit något liknande tidigare i tråden, men nu känns det verkligen aktuellt igen och fick säkert med något nytt ;)
zacce
Posts: 346
Joined: 15 Jun 2011, 16:58

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by zacce »

på tal om gamla AIK grejor,när vi sålde mitt barndomshem i höst så hitta jag min Skellefteå AIK keps från 70-talet. En gul me låååång skärm å AIK emblemet å skriften "jomenvisst"!! Mint condition. :D
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by Miklosoft »

svartgulsubkultur wrote:Jag tycker att initiativet på Rinkside-väggen som sjösattes igår verkar lovande.
Har inte sett några foton på det än men kortfattat så bestod det av en lång vägg som var motivmålad med svartvita matchsekvenser ur AIKs historia.
På den väggen satt det lagbilder/plats för lagbilder för alla säsonger från 1943 och framåt.
Där det fortfarande saknas lagbilder stod det vilken årgång som skulle sitta där.

Robzon eller nån annan kanske kunde lägga in en lista här över vilka lagbilder som saknas så kan kompletteringen påskyndas.
Tycker det borde läggas upp på AIKs hemsida vilka årgångar som saknas så alla kan gå in och se om dom har dessa.
Kanske till och med en lista i norran för dom som inte riktigt använder dator.(Typ pensionärer)
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by svartgulsubkultur »

Jävlart säkert miklo!

>>Robzon
Styr upp det här, annars ringer jag dig på halvtvåfikat...
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by smogz »

Kan nån lokal förmåga ta lite mobilbilder på den där väggen så vi utbölingar får se?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by svartgulsubkultur »

Vilken go-to-guy, Robzon ska fixa :)
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
robzon
Posts: 249
Joined: 17 Jun 2011, 22:36

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by robzon »

Av de "modernare årgångarna" så saknas:
62-63,63-64,64-65,66-67,68-69,69-70,70-71,71-72,72-73,83-84 & 00-01 (kan ju iof knappast saknas men den sitter inte uppe i varje fall)
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by svartgulsubkultur »

robzon wrote:Av de "modernare årgångarna" så saknas:
62-63,63-64,64-65,66-67,68-69,69-70,70-71,71-72,72-73,83-84 & 00-01 (kan ju iof knappast saknas men den sitter inte uppe i varje fall)
Farbror subkultur har just varit och fotat the Wall of Fame, bilder kommer här imorgon så att alla kan få sig ett uns av finkultur.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
StigVig
Posts: 1572
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by StigVig »

svartgulsubkultur wrote:
robzon wrote:Av de "modernare årgångarna" så saknas:
62-63,63-64,64-65,66-67,68-69,69-70,70-71,71-72,72-73,83-84 & 00-01 (kan ju iof knappast saknas men den sitter inte uppe i varje fall)
Farbror subkultur har just varit och fotat the Wall of Fame, bilder kommer här imorgon så att alla kan få sig ett uns av finkultur.
Gräjt 8-)
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by svartgulsubkultur »

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by svartgulsubkultur »

Älskar Jalonens målsmajl på bild nio.
*in your fejs, framstjärtar! 1-10*
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Markman
Posts: 7831
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by Markman »

Mästerligt! Underbart att få upp såna bilder i Arenan, det ingjuter själ i bygget!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
StigVig
Posts: 1572
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by StigVig »

Nästan så att man får en tår i ögat
Men skall det vara så jäkla svårt att få tag på lagbilderna som saknas :roll:
Ta reda på vem som plåtade så bör väl den ha ett negativ som ligger och skräpar nånstans.
Gött mos SGSK
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
Markman
Posts: 7831
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by Markman »

Wall of Fame vidareutvecklas från att "bara" vara spelartrupper till att även utnämna personer av särskild betydelse för klubben på en särskild plats på östra sidan av Arenan. Till att börja med kommer sex spelare att få plats på "the Wall" i samband med matchen mot Gnaget i november, och därefter någon/några till per år framöver. Detta görs som ett alternativ till att hissa tröjorna i taket. Kanske inte fullt lika bra som en tröjhissning i mina ögon, men ett förbannat stort steg i rätt riktning! Heja AIK! :D

http://skellefteaaik.se/artikel/44059/
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Tobban
Posts: 44
Joined: 20 Apr 2012, 14:05

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by Tobban »

En lös idé så här på en lönefredagsafton... Blir det för magstarkt, eller skulle en liten NP-Wall Of Fame med foton av lövendödare/hedersmedlemmar i direkt anknytning till "NP-shopen" förgylla tillvaron (och locka folk till tifohinken)? Om AIK/kommunen tillåter det, förstås.

Tänkte på de som nämns i Hata Löven-artikeln, och gärna ännu fler.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by svartgulsubkultur »

Markman wrote:Wall of Fame vidareutvecklas från att "bara" vara spelartrupper till att även utnämna personer av särskild betydelse för klubben på en särskild plats på östra sidan av Arenan. Till att börja med kommer sex spelare att få plats på "the Wall" i samband med matchen mot Gnaget i november, och därefter någon/några till per år framöver. Detta görs som ett alternativ till att hissa tröjorna i taket. Kanske inte fullt lika bra som en tröjhissning i mina ögon, men ett förbannat stort steg i rätt riktning! Heja AIK! :D

http://skellefteaaik.se/artikel/44059/
Föga överraskande men fullt korrekt så är Lennart "Klimpen" Häggroth en av de sex.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by 374 »

Acka är ju given liksom Hasse Svedberg och Määttä samt Hardy. Sen blir det svårare.
Personligen tycker jag Anders Rönnblom.
jowa
Posts: 470
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by jowa »

374 wrote:Acka är ju given liksom Hasse Svedberg och Määttä samt Hardy. Sen blir det svårare.
Personligen tycker jag Anders Rönnblom.
Jag tycker att det är svårt att värdera spelare som jag inte personligen har sett vad de har åstadkommit. För mig är Mikaelsson given. I årets trupp är Jimmie samt Lindgren givna, Jocke kan bli det om ett par år.
User avatar
Special Brew
Posts: 10047
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by Special Brew »

jowa wrote:
374 wrote:Acka är ju given liksom Hasse Svedberg och Määttä samt Hardy. Sen blir det svårare.
Personligen tycker jag Anders Rönnblom.
Jag tycker att det är svårt att värdera spelare som jag inte personligen har sett vad de har åstadkommit. För mig är Mikaelsson given. I årets trupp är Jimmie samt Lindgren givna, Jocke kan bli det om ett par år.
Man behöver väl inte ha sett spelarna med egna ögon för att kunna förstå vad dom betytt för AIK? Är man läskunnig så går det bra att få en bild av deras betydelse ändå. Jimmie lär ju helt riktigt hamna där i framtiden.
jowa
Posts: 470
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by jowa »

Givetvis. Vad som än skrivs tycker jag ändå att det är svårt att värdera spelare jag inte sett spela.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by Chippen »

374 wrote:Acka är ju given liksom Hasse Svedberg och Määttä samt Hardy. Sen blir det svårare.
Personligen tycker jag Anders Rönnblom.
Göran Lindblom tycker jag
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by Zimme »

Acka, Garvis och Svedberg känns solklara, klimpen också. Alla 4 var dels med och etablerade AIK som ett topplag i Sverige och var bra internationellt. Hardy bör ha en plats, Mikaelsson också. Sista platsen får Hadelöv.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by Trollet »

Zimme wrote:Acka, Garvis och Svedberg känns solklara, klimpen också. Alla 4 var dels med och etablerade AIK som ett topplag i Sverige och var bra internationellt. Hardy bör ha en plats, Mikaelsson också. Sista platsen får Hadelöv.
Hadelöv får den sjunde platsen av sex. Bra!

Undrar om inte Göran Lindblom får en plats också. Tror iaf han går före Hadelöv.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by 374 »

Mikaelsson är lite tveksam, han "gjorde" egentligen ingenting för AIK utan är snarare, i alla fall för mig, en symbol för misslyckande.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by bruno »

Hadelöv? Dom som ska vara med ska i huvudsak förknippas med Skellefteå AIK. Hadelöv förknippas nog lika mycket om inte mer med Malmö.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Hall of fame & tröjor i taket?!

Post by päran »

Om jag bara utgår från de som gjort störst intryck på mig, skit samma var de kommer ifrån, hur länge de spelade i klubben och jag var inte med på sextiotalet, blir mina sex spelare en "drömfemma":

I mål: Hadelöv
Backar: Göran Lindblom - Johan Åkerman.
Forwards: Krobbe Lundberg - Hardy Nilsson - Jimmie Ericsson

Sen förstår jag givetvis att inte alla dessa sex blir valda och det är helt rätt. Men det är mina personliga val.
Last edited by päran on 29 Oct 2013, 10:38, edited 3 times in total.
Post Reply