Skellefteå AIK i media

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

MBB

Re: Skellefteå AIK i media

Post by MBB »

Man får verkligen intrycket att Billing glider runt på en skridsko på kontoret. Detta är ju en akut fråga som måste lösas omgående!
Sed
Posts: 1594
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Sed »

De funderar ju.
Jocko Homo
Posts: 483
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Jocko Homo »

Reglerna håller ju på att ändras nu, det är garanterat det HB menar. Blir nytt att förhålla sig till beroende på hur restriktioner och annat kommer att fungera i verkligheten.

Sen vad dom gjort under den här tiden, så skulle jag gissa att det varit en hel del jobb på sponsorsidan för att säkra den intäkten.
Mange
Posts: 99
Joined: 15 Jun 2011, 18:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Mange »

Att som marknadschef för en hockeyförening bara prata om loger och årskort när frågor kommer om vilka som ska kunna besöka matcherna är helt vansinnigt. Inte ett ord om supportrar, om ståplats eller att man vill att alla typer av besökare helst ska kunna få platser. Om man jämför med Oskarshamn exempelvis, från Sanny Lindström-krönika:

"Oskarshamn kommer bjuda in 50 stycken av supporterklubben Blue Fronts medlemmar till premiären.
Det istället för att auktionera ut eller välja ut ”viktigare” (läs penningstarka) personer som ska få se på hockey.
Att Oskarshamn tagit det initiativet, som skett i samråd med deras största partners, förtjänar respekt."

Skickar lite andra signaler än att mest prata loger...
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Erwynn »

Det är den kulturen man aktivt arbetat fram senaste åren. Aktiva supportar är bara problem och negativa rubriker.
Hata allt.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Skellefteå AIK i media

Post by krysset »

Tror att logerna är viktiga pga sponsorerna.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Skidrow »

Men ge er, personer som ger AIK många miljoner per år mot någon som ger 500-1000kr per år vem ska dom välja först. Självklart tycker jag att dom ska mixa men lite rim och reson måste man ha.

När/om dom får släppa in 500 så förstår jag om dom kör typ 200-250 loger, 200-250 sitt och 50stå där enbart säsongskort innehavare får dom platserna. Sen kan dom ha så man ska godkänna att komma och dom platser som inte kommer lottas ut till folk utan säsongskort som då får köpa sin plats.
golf
Posts: 19
Joined: 15 Jun 2011, 21:18

Re: Skellefteå AIK i media

Post by golf »

lh=1
Posts: 533
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: Skellefteå AIK i media

Post by lh=1 »

Nyckelperson
Ledarstaben. Skellefteå har verkligen försökt profilera sig som att ingen ska vara den stora nyckelpersonen utan att många ska vara med och bidra med sin kompetens. Och de har övertygat mig, för jag hittar ingen enskild person jag vill lyfta dra, Att man nu valde Andreas Falk som tredje länk i tränarstaben förstärkte ytterligare ”lagkänslan”. Skellefteå är enda klubben som går in i SHL utan uttalad huvudtränare. Fördelen är att många är med och bidrar, nackdelen är att det kan bli otydligt, inte minst om det går tungt. 
Sportchef Niclas Lundkvist har det övergripande ansvaret som sportchef, Erik Forssell är general manager för A-laget. Stefan Klockare, Stefan Hedlund och nya Andreas Falk bildar en tränarstab där delat ledarskap ska var modellen. Vilket till viss del påminner om guldåren 2013 och 2014 även om Hans Wallson på pappret hade huvudansvaret i båset.

Truppläget
Jag har knappt fått vilopuls av Skellefteås lagbygge på senare år, men nu pirrar det faktiskt till lite i maggropen. För Forssell/Lundqvist har, utan att ha strött en massa pengar runt sig, fått ihop ett intressant truppbygge. Framför allt har jag de senaste åren varit tveksam till centersidan, men nu har det kommit in två namn (Morley och Johnson) som jag tycker bör ha stor offensiv potential även i SHL. Backsidan var bra förra säsongen och känns något svagare nu. Framför allt offensivt. Jonathan Pudas och Filip Berglund lämnar hål efter sig. Hur stora? Ja, det beror på om Philip Broberg tar ännu ett steg och Adam Wilsby spelar SHL-hockey som han gjorde i allsvenskan med Södertälje. Då blir Skellefteå att räkna med även den här säsongen.
Tränarsituationen
Skellefteå var under säsongen ute och sökte efter en ersättare till Tommy Samuelsson, men fick nej från ett par namn. Gick då tillbaka till Samuelsson som då tackade nej. Sedan är känslan att Skellefteå alltmer landat i att gå för tre jämställda tränare (fyra med målvaktstränare Holm) och lösningen blev Andreas Falk. Huddingekillen har jag träffat en del som spelare och han kändes redan då som ett tränarämne med en hel del tydliga åsikter. Efter bara 1,5 säsonger i HV:s juniororganisation tar han nu steget ut i den verkliga hetluften. Nu tror jag inte Falk är en sådan person som springer och gömmer sig om det börjar blåsa snålt, men man ska också ha respekt för att tiden från den egna spelarkarriären till tränare i SHL är väldigt kort.

Ekonomi
Riktigt tuffa år mellan 2016 till 2019 där Skellefteå backade 28 miljoner kronor på tre år. Tack vare de riktigt guldåren några säsonger tidigare var det egna kapitalet ändå 45 miljoner kronor när den gångna säsongen började. Var på väg mot ett betydligt bättre resultat den här säsongen, men vinsten lär ha sjunkit en hel del på grund av det inställda slutspelet, där Skellefteå realistiskt kunde ha nått en semifinal.
Skellefteåpubliken har blivit rejält bortskämd under de framgångsrika finalåren och publiksnittet i år, trots att Skellefteå var ett topplag, var blygsamma 4 697.
Tittar vi på siffrorna som presenterats efter den gångna säsongen är det enligt följande:
Omsättning: 127 mkr
Resultat: + 0,7 mkr
Eget kapital: 47,5 mkr

Målvakt
Gustaf Lindvall var något av förra säsongens succémålvakt. Från att ha varit ifrågasatt som etta på den här nivå klev han fram som en av seriens absolut bästa målvakter. Klubben lyckades också, efter en del förhandlingar, få till en förlängning över ytterligare tre år. Något som gör att Skellefteå på förhand har en uttalad etta som bör vara en av seriens bästa målvakter. Lindvall är strikt och konsekvent i sitt agerande, inte den mest spektakulära målvakten att titta på, men väldigt effektiv. Med Lindvall kvar valde Skellefteå att gå på en ung, utvecklingsbar och billig backup. Valet föll på Tingsryds Arvid Söderblom som valde att nobba ett år till som tredjemålvakt i Frölunda, med utlåning till allsvenskan, för att i stället ta chansen i SHL. Den storväxte 20-åringen var en av allsvenskans bästa målvakter förra säsongen. Fungerar allting socialt är det en smart värvning av Skellefteå.

Backar
En av seriens bättre backsidor förra säsongen och det här känns ändå helt okej, trots att man tappat sin bäste back i Jonathan Pudas och även tappat (valt att släppa?) både Filip Berglund och Patrik Norén. Dessutom lite oklart hur det blir med Edmontons förstaval Philip Broberg, men signalerna från den unge backen är att han gärna tar en hel säsong till med Skellefteå. Oskar Nilsson är så här långt ende back som har värvats in, om vi nu inte räknar in Adam Wilsby som återvänder. Extra spännande ska det bli att följa 19-årige Wilsbys försök att göra avtryck även på SHL-nivå. Den offensivt skicklige backen lånades under förra säsongen ut till Södertälje där han gjorde succé och levererade 30 poäng på 41 matcher.  Arvid Lundberg blev precis den backklippa som Skellefteå hade hoppats på när han återvände från Växjö. Dessutom nytt poängrekord med 19 poäng trots att han förblev mållös över de 52 matcherna. Niclas Burströms säsong var ett fall framåt efter året i Växjö. Användes även en del som center, vilket inte lär bli fallet den här säsongen då det finns många centrar men relativt få backar. 
Underifrån är unge Måns Forsfjell, 18, ett väldigt spännande namn. Spelskicklig och smart.
Centrar
De två senaste åren har jag gnällt lite över Skellefteås centersida, men nu ser det (åtminstone på förhand) rätt spännande ut. Jag är medveten om att det finns frågetecken både runt Jonathan Johnson och Tyler Morley, men jag väljer ändå att se de bådas uppsidor. Johnson gjorde smått osannolika 79 poäng i Modo och ledde kedjan med Karlkvist och Tambellini. Det är inget snack om att det finns en väldigt stor offensiv potential . Är kanske ingen fantom i gymet och någon raket på skridskorna, men har ett utpräglat målsinne och väldigt duktig runt motståndarmålet. I rätt roll och rätt omgivning (varför inte mellan Möller och Lindström) är jag övertygad om att det kan fungera även på SHL-nivå. Morley har två säsonger i Finland bakom sig och de rapporter jag får är försiktigt positiva. Spelskicklig, ser isen bra, duktig i powerplay. Dessutom en omtyckt spelare i laget. Kan dock väga lite lätt ibland och skridskoåkningen håller medelnivå. Snittade en poäng/match i topplaget Tappara, där han bildade en fruktat radarpar med Modos tidigare guldhjälte, Kristian Kuusela. Ett nyckelbensbrott gjorde dock att han missade 15-talet matcher. Bakom de här två centerförvärven finns unga killar som Linus Lindström, Jacob Olofsson och Andreas Wingerli.

Ytterforwards
Viktigt, viktigt att Tuomas Kiiskinen blev kvar. Det fanns vissa frågetecken inför säsongen angående hans skadeproblematik men det rätades ut till ett utropstecken. Finländaren är otroligt skicklig, inte minst på att göra sina medspelare bättre. På tal om viktigt går det inte att underskatta Joakim Lindströms och Oscar Möllers betydelse. År efter år producerar de på toppnivå och till kommande säsong är också känslan att de kan få lite bättre hjälp av fler lagkamrater. Jesper Frödén är en sådan. Gjorde SHL-debut den gångna säsongen och svarade för 29 poäng. Rapp på rören och har ett bra skott och helt okej spelsinne. Känslan är att det kan finna ännu mer att ta ut där. Jonatan Berggren är en annan som kan kliva fram. Det finns talang i massor i den här 19-åringen, men skador har förstört mycket.

Genombrottet
Det finns helt klart några kandidater, men jag väljer att lyfta fram Simon Robertsson (ja, det är Berts son). Trots att han bara är 17 år känns han fysiskt långt framme och uppträder väldigt moget på isen. Har egentligen det mesta: träningsviljan, farten, tekniken och inte minst skottet.
Utropstecken
Forwardssidan! Det finns många spännande forwards, både på kanterna och i mitten. Känslan är att Skellefteå (äntligen) kan börja avlasta Lindström/Möller en aning.

Frågetecken
Tränarsidan? Tre tränare, varav två är relativt oprövade på elitnivå, ska dela på ansvaret. Kommer segrarna och spelet fungerar lär allt vara frid och fröjd, men vad händer när det inte gör det? Risken för att det blir otydligt finns där.
Vilket är det enskilt bästa området ni vill förbättra inför säsongen 20/21?

Erik Forssell, general manager Skellefteå:
– Klart det finns en del vi vill skruva på, en sak är att hitta en jämnhet i laget tidigare än vi gjorde i fjol. Fler som är bra samtidigt och att laget presterar bättre och jämnare sätt. Vi var ojämna under hösten.
Och hur når man dit?
– Det handlar om att ha bra verksamhet och göra bra saker varje dag, jag tycker vi påbörjade en process redan förra säsongen. Vi hade en lite större rotation på spelare då jämfört med nu. Lägg till att vi hade många unga i truppen som nu har en säsongen i kroppen och kommer att ligga längre fram.

Prognos
Slutade överraskande högt i tabellen förra säsongen. Hade länge hugg på andraplatsen men blev till slut fyra, endast två poäng från tvåan Färjestad. Rent statistiskt var Skellefteå ett mittenlag i det mesta, bortsett från försvarsspelet där bara Luleå släppte in färre mål över 52 omgångar. En annan avgörande faktor till den höga placeringen var en helt magisk februarimånad, där Skellefteå radade upp tio raka segrar och 29 av 30 poäng. 
När man pratade med dåvarande tränaren Tommy Samuelsson under den perioden lyfte han fram träningsdosen som den största faktorn. Att Skellefteå vågade hålla i en tung träningsbelastning, med bra kvalitet, även i perioder under hösten då det gick riktigt tungt. Den linjen lär inte Skellefteå vika ifrån den här säsongen heller.
Efter några lite svajigare år (trots finalen 2018) är känslan att Skellefteå kan vara på rätt väg igen. Man har en tydligare linje man följer och har återigen en ganska strikt lönepolicy där man noggrant väger hur mycket pengar man lägger på varje enskild spelare. Samtidigt finns det ingen tydlig ledare i den sportsliga organisationen, där jag räknar in tränarstaben. Det är mer uppdelat på många och det kan vara både en styrka och en svaghet. 
När allt sammanfattas placerar jag Skellefteå som ett lag på övre halvan, och fortsätter utveckling åt rätt håll, och de offensiva nyckelvärvningarna (Morley och Johnson) faller rätt, kan man åtminstone vara en outsider i ett kommande slutspel. 
Sed
Posts: 1594
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Sed »

Tack!
Torsgatan
Posts: 943
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Torsgatan »

User avatar
TigerShark
Posts: 3761
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Skellefteå AIK i media

Post by TigerShark »

Det gröna i martinsons-loggan förstör litegrann tycker jag. Hade varit bättre om den varit helt vit.
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Erwynn »

Brynäs tröjor får för mycket ros bara för att de är utan sponsorer. Ser rakt igenom ut som den billigare replikatröjan utan tryck man kan köpa i shoppen. Andas träningsdräkt rakt igenom.
Hata allt.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Skellefteå AIK i media

Post by krysset »

Snyggast är utan reklamtryck men eftersom sponsorer behövs så måste vi ju ha tryck.
Fdskebo
Posts: 1101
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Fdskebo »

Vissa är ju hemska medan andra faktiskt tänkt till.
Hur svårt kan det vara att matcha färgerna på loggor med klubbfärger? Jag har inget problem med sponsorer på tröjorna, men liten färgkänsla är tydligen för mycket begärt hos en del föreningar.

Logga i svart/vitt funkar ju alltid, varför inte gå på det fullt ut om man nu är färgblind?
Fdskebo
Posts: 1101
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Fdskebo »

AIK, Leksand och Rögle topp 3 enligt mig (av dem med reklam). En eloge till HV som fått Länsförsäkringar att acceptera vitt. Och en liten stjärna till Oskarshamn som har kört vitt rakt igenom (även om de har så mycket reklam att klubbmärket knappt syns).
lobo
Posts: 1525
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Skellefteå AIK i media

Post by lobo »

Botten är ju lika kul att utse
14 Malmö
13 Luleå
12 Färjestad

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Torsgatan
Posts: 943
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Torsgatan »

Korta tankar:
Alla lag där majoriteten av reklamen har en vit ram runt reklamen är i botten. Hemskt.
Frölunda i botten som vanligt. Rögle gör det bra men den gigantiska röda maxi reklamen under loggan skär i ögonen. Leksands logga är löjeväckande liten.
Brynäs hade behövt en rand längst med botten av tröjan samt lite färg på damaskerna. Hade Oskarshamn fått bort be-ge, skoda reklamen hade tröjan lyft med 52%. Växjö fullständigt hemska.
AIK gör det riktigt jäkla bra!
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Gargamel »

Torsgatan wrote: 18 Sep 2020, 09:19 Korta tankar:
Alla lag där majoriteten av reklamen har en vit ram runt reklamen är i botten. Hemskt.
Frölunda i botten som vanligt. Rögle gör det bra men den gigantiska röda maxi reklamen under loggan skär i ögonen. Leksands logga är löjeväckande liten.
Brynäs hade behövt en rand längst med botten av tröjan samt lite färg på damaskerna. Hade Oskarshamn fått bort be-ge, skoda reklamen hade tröjan lyft med 52%. Växjö fullständigt hemska.
AIK gör det riktigt jäkla bra!
Håller med om Rögles Maxi-blaffa. För mig är LIF, DIF och LHF de snyggaste om man ser till helheten och inte bara tröjorna vilket så många fokuserar mest på. AIK i mitten någonstans, stör mig på älgarna på benen som ser töntiga ut. ÖHK lätt i botten bara baserat på deras klubblogga. Helt horribel.
Strffa
Posts: 254
Joined: 21 Nov 2019, 14:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Strffa »

Brynäs och Örebro är alldeles för enfärgade.
RBK, LHF och AIK har bäst helthet
Frantisek Pospisil
Posts: 1377
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Frantisek Pospisil »

Swishstödbiljetter ute nu för försäljning på facebook.
50 spänn för biljett eller valfritt. Jag köpte en korv åsså, givetvis.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Skellefteå AIK i media

Post by krysset »

Bra initiativ. Har själv köpt en match tröja också.
Torsgatan
Posts: 943
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Torsgatan »

Är det nångång man ska medverka i lyxfällan så är det för AIK. Köp stödbiljetter!
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Skellefteå AIK i media

Post by krysset »

Givetvis borde 3000 pers köpa biljett för 50 kr till vara match. Det blir 150000 per hemmamatch.
User avatar
Miklosoft
Posts: 290
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Miklosoft »

krysset wrote: 21 Sep 2020, 17:25 Givetvis borde 3000 pers köpa biljett för 50 kr till vara match. Det blir 150000 per hemmamatch.
Skulle gått på matchen om det gick så det fick bli 4...
Är kluven när det gäller vilka dom släpper in... För stämmningen så borde det vara 50 från klacken men för klubbens överlevnad ekonomiskt så måste man säga dom som betalar mest... Men eftersom dom släpper upp skolorna så det kan vara typ 1000 pers på samma ställe så borde dom kunna tex släppa in 50 på stå, alla loger fast olika tider sen dela av arenan så man får in 50 pers per section och spärra av kiosker etc så det bara är 50 per ingång/toa etc.. svårt...
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Rollie »

krysset wrote: 21 Sep 2020, 17:25 Givetvis borde 3000 pers köpa biljett för 50 kr till vara match. Det blir 150000 per hemmamatch.
Klart man tar för två för en hundring
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by bsa »

Mer än 500 verkar långt bort. Nu en klar ökning i Fjollträsk + det som händer i Europa. Så en par tusen verkar lååååångt bort.
Frantisek Pospisil
Posts: 1377
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Frantisek Pospisil »

Hade ju varit kul med ett räkneverk på AIK:s hemsida så man kunde se hur mycket pengar som tickar in.
Eller kanske det skulle vara skatteverket som tyckte det var roligast?
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Erwynn »

bsa wrote:Mer än 500 verkar långt bort. Nu en klar ökning i Fjollträsk + det som händer i Europa. Så en par tusen verkar lååååångt bort.
Västerbotten har väl också för den delen lite att vara bekymrade över
Hata allt.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Skellefteå AIK i media

Post by krysset »

Menar med betoning B O R D E. Givetvis är folk lite så att man vill äta kakan och ha den kvar.

Skatteverket har intresse? Kanske men må så vara. Alla intäkter är av godo för AIK och Skatteverket.

Tror nog att max 500 på matcherna är det vi får räkna med. Nu i och med tester så ökar det ju i vårat län.

Undrar lite hur ekonomiansvarig i Skell södra resonerar?
Post Reply