Skellefteå AIK i media

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

Empress wrote: 21 Dec 2021, 15:21 ”Vid tillställningar på fler än 500 gäster eller deltagare krävs vaccinationsbevis samt avstånd mellan sällskapen och en maxstorlek på 8 personer per sällskap.”

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyh ... antas-oka/

Hur tolkar man detta? Ståplats godnatt?

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... t-uppdrag/
Ja.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1521
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Dwight_Shrute »

Aftonbladets sätt att "bevaka" Skellefteå AIK har stört ihjäl mig i flera år nu, och det verkar inte finnas något slut på det heller; En konstig artikel om de "dolda" miljardärerna som finansierar hockeylag i SHL, där det nämns att Skellefteå Kommun skulle sponsra AIK med så stora pengar och att vi i stort sett är dopade. Enligt de artiklar och reportage som gjort på området så är det ju sedan länge bevisat att AIK får väldigt lite pengar av kommunen om man jämför med lag som Växjö, Leksand, Luleå, Färjestad osv.

Vad jag kan se har man inte skrivit en rad om att Skellefteå AIK värvat Filip Sandberg heller. I mina ögon helt jävla otroligt. Finns det någon som har lite inside information här? Är det luleå-/lövensympatierna hos vissa av reportrarna (det finns väl sådana mer än någonsin på redaktionen just nu?) som gör att det skrivs så lite och när det skrivs så är det uteslutande negativa saker eller beskrivet ur ett "mörkt" perspektiv, som Mascherins skada och Strauss kopplingar till Greenwich..jag tycker det är jävligt konstig rapportering överlag och jag inbillar mig att jag besitter så pass mycket kunskap om vad som är journalistik och hur tidningar och media beter sig och varför. (Gift med journalist, fd svåger var en av SVTs större hockeyjournalister och svägerska har jobbat med stora produktioner i svensk media sedan 80-talet.)

Det här har ju nämnts några gånger nu detta år, men i mina ögon är det ett rätt stort problem när ett av topplagen får så lite av den press man ska ha; särskilt i det läget vi lever i men framförallt för att media och varumärken är superviktiga för klubbarna.
Empress
Posts: 6958
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Empress »

Dwight_Shrute wrote: 10 Jan 2022, 23:08 Aftonbladets sätt att "bevaka" Skellefteå AIK har stört ihjäl mig i flera år nu, och det verkar inte finnas något slut på det heller; En konstig artikel om de "dolda" miljardärerna som finansierar hockeylag i SHL, där det nämns att Skellefteå Kommun skulle sponsra AIK med så stora pengar och att vi i stort sett är dopade. Enligt de artiklar och reportage som gjort på området så är det ju sedan länge bevisat att AIK får väldigt lite pengar av kommunen om man jämför med lag som Växjö, Leksand, Luleå, Färjestad osv.

Vad jag kan se har man inte skrivit en rad om att Skellefteå AIK värvat Filip Sandberg heller. I mina ögon helt jävla otroligt. Finns det någon som har lite inside information här? Är det luleå-/lövensympatierna hos vissa av reportrarna (det finns väl sådana mer än någonsin på redaktionen just nu?) som gör att det skrivs så lite och när det skrivs så är det uteslutande negativa saker eller beskrivet ur ett "mörkt" perspektiv, som Mascherins skada och Strauss kopplingar till Greenwich..jag tycker det är jävligt konstig rapportering överlag och jag inbillar mig att jag besitter så pass mycket kunskap om vad som är journalistik och hur tidningar och media beter sig och varför. (Gift med journalist, fd svåger var en av SVTs större hockeyjournalister och svägerska har jobbat med stora produktioner i svensk media sedan 80-talet.)

Det här har ju nämnts några gånger nu detta år, men i mina ögon är det ett rätt stort problem när ett av topplagen får så lite av den press man ska ha; särskilt i det läget vi lever i men framförallt för att media och varumärken är superviktiga för klubbarna.
En del av svaret är nog att Aftonbladet skriver om sånt läsarna är intresserade av, dvs i fallet sport så är hockey en liten sport i Stockholm där fotbollen (klubblagen) engagerar så otroligt många fler än hockeyn. Krasst sätt ungefär som Norran skriver mer om hockey än fotboll.
Money talks.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1521
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Dwight_Shrute »

Empress wrote: 11 Jan 2022, 07:22
Dwight_Shrute wrote: 10 Jan 2022, 23:08 Aftonbladets sätt att "bevaka" Skellefteå AIK har stört ihjäl mig i flera år nu, och det verkar inte finnas något slut på det heller; En konstig artikel om de "dolda" miljardärerna som finansierar hockeylag i SHL, där det nämns att Skellefteå Kommun skulle sponsra AIK med så stora pengar och att vi i stort sett är dopade. Enligt de artiklar och reportage som gjort på området så är det ju sedan länge bevisat att AIK får väldigt lite pengar av kommunen om man jämför med lag som Växjö, Leksand, Luleå, Färjestad osv.

Vad jag kan se har man inte skrivit en rad om att Skellefteå AIK värvat Filip Sandberg heller. I mina ögon helt jävla otroligt. Finns det någon som har lite inside information här? Är det luleå-/lövensympatierna hos vissa av reportrarna (det finns väl sådana mer än någonsin på redaktionen just nu?) som gör att det skrivs så lite och när det skrivs så är det uteslutande negativa saker eller beskrivet ur ett "mörkt" perspektiv, som Mascherins skada och Strauss kopplingar till Greenwich..jag tycker det är jävligt konstig rapportering överlag och jag inbillar mig att jag besitter så pass mycket kunskap om vad som är journalistik och hur tidningar och media beter sig och varför. (Gift med journalist, fd svåger var en av SVTs större hockeyjournalister och svägerska har jobbat med stora produktioner i svensk media sedan 80-talet.)

Det här har ju nämnts några gånger nu detta år, men i mina ögon är det ett rätt stort problem när ett av topplagen får så lite av den press man ska ha; särskilt i det läget vi lever i men framförallt för att media och varumärken är superviktiga för klubbarna.
En del av svaret är nog att Aftonbladet skriver om sånt läsarna är intresserade av, dvs i fallet sport så är hockey en liten sport i Stockholm där fotbollen (klubblagen) engagerar så otroligt många fler än hockeyn. Krasst sätt ungefär som Norran skriver mer om hockey än fotboll.
Money talks.
Det hade ju fungerat som svar om AB inte skrev något om något lag i SHL, men som det är nu får man ju stå ut med drösvis med artiklar om hur det är i Lövens och Luleås omklädningsrum, vilken storlek Omark har på suspen, när Frölunda vinner en träningsmatch eller hur bäst Rögle är. Klart fotbollen är intressantast, men den är ju över för säsongen.

Det känns ju lite som att hockeyredaktionen gett upp. De får ju sig ju yta tilldelad i tidningen, men Abrahamsson verkar ju trött på livet, mer eller mindre. Hans texter är lika initierade och spännande som att läsa ett användaravtal för en nyinköpt dammsugare. Överlag så har alla artiklar blivit dåligt researchade, innehåller ganska ofta någon slags faktafel och är otroligt formuläriska. De skriver samma artikel om och om igen med ett par, tre variationer. Krönikorna är skrattretande usla. Ska verkligen Mats Wennerholm vara stjärnan på en sportredaktion med någon som helst ambitioner?

Med det åt sidan så tycker jag nog att de flesta lag får ganska bra med ljus på sig med tanke på ambitioner och resultat och att tonen är förhållandevis positiv. AIK verkar dock faktiskt inte ens hatade, man finns inte med alls..och det är obegripligt med tanke på att vi väl måste ses som ett av 3-4 riktiga topplag denna säsong. De övriga får sin press, till och med Luleå. Vi får det inte. Så, jag envisas med att hålla fast vid min initiala ståndpunkt - något är jävligt lurt här.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Aftonbladet och andra tidningars problem är att väldigt få köper tidningar eller prenumererar på betaltjänster. Inkomstkällorna består av bidrag och reklam och därför blir allting i ett bantat format där allmänrapportering och det som genererar mest klick blir kvar. I grunden har det väl inte skrivits några bra reportage i tidningar det senaste decenniet.
User avatar
Talbot25
Posts: 1018
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Talbot25 »

User avatar
nr86
Posts: 5211
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Skellefteå AIK i media

Post by nr86 »

Ramlade över ”islossning ” norrans podd med Niclas Lundqvist. De flesta har kanske hört den men ni som inte gjort det rekas den och det varmaste. Känns väldigt bra att ha Forsell och Lundqvist på toppen av aik berget.

p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

– Jag ska inte säga att vi skiter i om spelarna blir bättre - men vi är bara intresserade av en enda sak och det är att vinna, säger Evertsson i “Road to SHL”.
https://hockeysverige.se/2022/04/21/road-to-shl-vaxjo
Jag önskar att vi skulle få tillbaka mer av den inställningen som vi också hade tidigare. Vi har de senaste 5-6 åren ägnat åt oss godhetssignalering och aktiviteter kopplat till det för att framstå som broder duktig istället för att lägga mer fokus på sådant som kan förbättra ekonomin och göra att man kan öka resurserna för sportcheferna.
User avatar
ossian
Posts: 3535
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ossian »

Viktigt att vi lockar tillbax publiken och far ett drag runt hockeyn igen. Solklart att marknadssidan kan forbattras.

Ser man pa lagbygget sa har offensiven inte vart spetsig nog att spela ut motstandarna, istallet borjar vi torska matcher dar vi ar spelforande eftersom defensiven ar for klen. Vi maste vaga upp den klenheten.

Ovan kan man gora utan att tappa identitet och sjal. Saklart ska vi vara ett lag med en majoritet ur egna led samt spela en offensiv attraktiv hockey. Forlorar hellre an att vi ska bli nagot trakspelande kopelag med klappor
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Det känns ju ganska lönlöst att fylla laget med små spelskickliga backar och forwards när det blir ett helt annat spel i slutspelet som följd av att domarna höjer bedömningsnivån och därmed utjämnar skillnaden i spelskicklighet. Det är sådan skillnad att inte heller statistik från grundserien är speciellt gångbar. Det är snarare en nackdel att vara spelförande. Positionsspel, hålla motståndarna på utsidan, utnyttja misstag och snabbt kunna vända spelet är det som fungerar. Det går bra eller är t o m är bra att ha ett par kvicka spelare, men stommen måste bestå av spelare som klarar av att hantera det spel som är i slutspel.
User avatar
nr86
Posts: 5211
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Skellefteå AIK i media

Post by nr86 »

Lite kul att vi ligger närmast hjärtat för kungen😁
ante08
Posts: 2540
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Matchen mot Modo kommer att spelas i Östersund istället för Strömsund på grund av isproblem.
https://www.modohockey.se/artikel/cjo6a ... -ostersund
https://www.hockeyettan.se/ostersunds-i ... _id=233394
ante08
Posts: 2540
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Hmm?
Från artikeln:
"En svensk ishockeyspelare stoppades i sin personbil med 0,32 promille alkohol i blodet"
"Spelaren i fråga har NHL-meriter och har tidigare spelat flera säsonger i SHL."
Enligt Västerbottens Kuriren betalvägg är han hemmahörande i Västerbotten
” Händelsen inträffade lördagen den 13:e augusti i en stad i Norrland. ”
Spelar väl ingen roll vem det är? Lika korkat oavsett.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... attfylleri
https://www.flashback.org/t3447315p2
krysset
Posts: 1974
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Skellefteå AIK i media

Post by krysset »

Sebastian Aho.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

ante08 wrote: 24 Aug 2022, 19:32 Hmm?
Från artikeln:
"En svensk ishockeyspelare stoppades i sin personbil med 0,32 promille alkohol i blodet"
"Spelaren i fråga har NHL-meriter och har tidigare spelat flera säsonger i SHL."
Enligt Västerbottens Kuriren betalvägg är han hemmahörande i Västerbotten
” Händelsen inträffade lördagen den 13:e augusti i en stad i Norrland. ”
Spelar väl ingen roll vem det är? Lika korkat oavsett.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... attfylleri
https://www.flashback.org/t3447315p2
Varför skriver du på Flashback vem det är då? Tomte
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
krysset
Posts: 1974
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Skellefteå AIK i media

Post by krysset »

Flashback, vem skriver där?
User avatar
haggloader
Posts: 701
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Skellefteå AIK i media

Post by haggloader »

Sebastian Aho måste ha druckit ganska stora mängder.

Från Norran.
Om han började dricka kl 18 och åkte fast 10, är 16 timmar.
Han förbränner minst 2 cl 40 procentig sprit per timme (ekvivalenter).
Det blir 32 centiliter 40 procent. Minst 5-6 stycken 50 cl starköl.

Ibland brukar vissa forskare och poliser anse att åker man fast för rattfylla kan man ha alkoholproblem..
User avatar
Oliman
Posts: 338
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Oliman »

När han började dricka känns lite ointressant, viktigare att veta när han slutade.
Den där sista brickan med flaming B52or är oftast ingen bra idé om en ska upp och köra tidigt.

Vidare så finns det sjukdomar/tillstånd och andra faktorer som påverkar förbränningstakten av alkohol.

Samt ja, varför spekulera kring hur mycket Aho druckit och eventuella alkoholproblem? Visserligen en grovt vag spekulering ("ibland", "brukar" "vissa", "anse" "kan man ha") men..
User avatar
haggloader
Posts: 701
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Skellefteå AIK i media

Post by haggloader »

Du skriver om att man inte ska spekulera och ändå spekulerar du själv... B52.

För länge sedan gick jag en alkoholkurs som urkraft ordnade och där förklarades att förbränningen av alkohol är normalfördelad och att 95 procent av alla svenskar förbränner mer än 2 cl 40 procent.

Om Aho förbränner 3 cl 40 procent i timmen blir det en helt annan historia...
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Snuskhummern »

https://www.skellefteaaik.se/kontakt/ny-personal

Fem nya personer på kansliet. Gott så, event- och försäljningssidan behöver ett rejält uppryck.
petterrr_dd
Posts: 290
Joined: 15 Jun 2011, 23:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by petterrr_dd »

Alltså, dom senaste insändarna i norran?? Vad händer med folket i denna stad? Inte undra på att de är typ 2000 pers på matcherna... kan inte föräldrar prata med sina barn om ett ord? Varför är dom ens där då 😡
Empress
Posts: 6958
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Empress »

petterrr_dd wrote: 26 Aug 2022, 10:13 Alltså, dom senaste insändarna i norran?? Vad händer med folket i denna stad? Inte undra på att de är typ 2000 pers på matcherna... kan inte föräldrar prata med sina barn om ett ord? Varför är dom ens där då 😡
Är det inte samma stollar som skriver i olika ämnen.
Låt dom hållas, ty dom vet inte bättre….
petterrr_dd
Posts: 290
Joined: 15 Jun 2011, 23:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by petterrr_dd »

Empress wrote: 26 Aug 2022, 10:42
petterrr_dd wrote: 26 Aug 2022, 10:13 Alltså, dom senaste insändarna i norran?? Vad händer med folket i denna stad? Inte undra på att de är typ 2000 pers på matcherna... kan inte föräldrar prata med sina barn om ett ord? Varför är dom ens där då 😡
Är det inte samma stollar som skriver i olika ämnen.
Låt dom hållas, ty dom vet inte bättre….
Blir lätt stressad när så många håller med... tänkte på insändaren om hata löven skylten!
Torsgatan
Posts: 933
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Torsgatan »

Kumbaya-supportrar
ante08
Posts: 2540
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Låst artikel för alla som inte har Norran+
Men nog kan jag tycka att AIK borde göra plats åt Affe Asplund så att han får hänga upp sina hockeytröjor ifrån bygden på Arenan.
Då AIK dessutom marknadsför sig som ”Bygdens lag”
https://norran.se/sport/ishockey/artike ... a/rkwy5xzr
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Ja, lite märkligt är det, men det kännetecknar väl hur det sett ut i klubben de senaste åren. Det känns bra att det börjat att blåsa nya vindar. Tröjorna skulle göra sig väldigt väl inramade på arenan.
Strffa
Posts: 254
Joined: 21 Nov 2019, 14:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Strffa »

Hoppas tröjorna får plats på lådan!
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Skulle inte någon från Northpower kunna kontakta honom och ordna så att de hamnar på ladan? Det här är verkligen hockeykultur och det skulle vara kul att få se samlingen.
User avatar
haggloader
Posts: 701
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Skellefteå AIK i media

Post by haggloader »

Problemet är väl som vanligt i liknande sammanhang att det är Afffe som har kommit på idén inte avnämaren AIK...
jowa
Posts: 453
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Skellefteå AIK i media

Post by jowa »

haggloader wrote:Problemet är väl som vanligt i liknande sammanhang att det är Afffe som har kommit på idén inte avnämaren AIK...
Är det så eller var det där bara ett försök att ytterligare nedvärdera aik?



Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk

Post Reply