Skellefteå AIK i media

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

andreas22222
Posts: 1379
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Skellefteå AIK i media

Post by andreas22222 »

Alltså det är extremt snåriga avtal. Dock förra säsongen så gick alla matcherna på Telia play. Är en spegling av det man kan se på sitt ordinarie tv utbud. Så alla cmores matcherna grundserien och slutspel samt dom försäsongsmatcher dom visar. Under förutsättning man har löst det paketet med kanaler där alla hockeymatcher /Cmore ingår.
User avatar
haggloader
Posts: 701
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Skellefteå AIK i media

Post by haggloader »

När jag kontaktar Telia säger dom att det inte går att strömma samma match på både Telia play och Cmore play.
User avatar
haggloader
Posts: 701
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Skellefteå AIK i media

Post by haggloader »

andreas22222 wrote: 03 Sep 2021, 10:24 Alltså det är extremt snåriga avtal. Dock förra säsongen så gick alla matcherna på Telia play. Är en spegling av det man kan se på sitt ordinarie tv utbud. Så alla cmores matcherna grundserien och slutspel samt dom försäsongsmatcher dom visar. Under förutsättning man har löst det paketet med kanaler där alla hockeymatcher /Cmore ingår.
För SHL verkar det gå att göra som du skrev.
Möjligen går det också att 2 st strömmar samma match på Telia play...
andreas22222
Posts: 1379
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Skellefteå AIK i media

Post by andreas22222 »

Tyvärr verkar det vara rätt olika kunskaper bland deras säljare.
Jag provade i år. Träningsmatch Cmore sände.
Jag kunde se samma Skellefteå match på min TV.
Farsan Telia play och brorsan Cmore inloggning.

Allt ingår i Telia sport abbonemang 599 kr.
Då ingår även Viasats sport kanaler blandat NHL.
andreas22222
Posts: 1379
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Skellefteå AIK i media

Post by andreas22222 »

Kan säkert vara så att det gäller olika avtal för olika sporter är bara hockeyn jag engagerat mig i. 🤭
andreas22222
Posts: 1379
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Skellefteå AIK i media

Post by andreas22222 »

Kan säkert vara så att det gäller olika avtal för olika sporter är bara hockeyn jag engagerat mig i. 🤭
User avatar
Halford
Posts: 131
Joined: 30 Jul 2011, 05:55

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Halford »

Ser fram emot klarhet i vad som funkar. Någon som har koll på boxers cmore-abbonemang?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Skidrow »

Kan också vara att cmore får en notice nu används abonnemang xxx på flera apparater och samma match och om det händer igen och igen så dödare dom kontot. Dock långt ifrån säkert :)
User avatar
tazman
Posts: 1965
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Skellefteå AIK i media

Post by tazman »

Norran med lätt kritik mot AIKs spel, blir dom svartlistade nu?

Om man ska försöka hitta detaljer som gör PP2 mer effektiva än PP1 just nu bör man nog nämna oberäkneligheten och pucktempot. I PP1 handlar väl mycket om att "Jocke" ska ha puck och hitta direktskott från Möller/Pudas eller inspel mot Melker/Loibl.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
sju-t
Posts: 266
Joined: 18 Jun 2011, 15:37

Re: Skellefteå AIK i media

Post by sju-t »

AIK verkar få ut mest av lönekostnaderna!

Klubbarnas lönekostnader säsongen 2020/2021

1) Brynäs 103,6 miljoner (13:e plats)
2) Linköping 99,8 miljoner (12:e plats)
3) Växjö 92,7 miljoner (1:a plats)
4) Rögle 85,6 miljoner (2:a plats)
5) Leksand 83,5 miljoner (3:e plats)
6) HV71 81,9 miljoner (14:e plats)
7) Färjestad 80,8 miljoner (8:e plats)
8) Luleå 79,1 miljoner (5:e plats)
9) Frölunda 78,6 miljoner (7:e plats)
10) Djurgården 78,0 miljoner (10:e plats)
11) Örebro 77,4 miljoner (6:e plats)
12) Skellefteå 65,7 miljoner (4:e plats)
13) Malmö 60,4 miljoner (9:e plats)
14) Oskarshamn 50,3 miljoner (11:e plats
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Jag vet inte var siffrorna kommer ifrån, men det ser inte ut att vara lönekostnader kopplade till det sportsliga utan totala lönekostnader. Vissa klubbar som driver restauranger och annan sidoverksamhet har högre lönekostnader, men det har också högre intäkter.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Snuskhummern »

Ja AIKs spelarbudget lär ligga i spannet 40-45 miljoner så dessa siffror är garanterat de totala utgifterna kopplade till löner. Dock ska det vara sagt att AIK varit (bortsett från Micke Lindgrens mörka år) väldigt bra på att vara effektiv när det kommer till kronor och ören, även nu under Forre.
Frantisek Pospisil
Posts: 1351
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Frantisek Pospisil »

https://hockeynews.se/articles/21240/?f ... M9xwlWjylk

Spännande läsning. Enligt detta är ju AIK en oerhört välskött klubb.
Ultron
Posts: 359
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Ultron »

Absolut! Hockeyekonomi är lite knepigt och det är ingen hemlighet att vi haft det tufft med kassaflödet, men det är ändå skönt att ha SHLs näst bästa siffra för eget kapital i ryggen och en organisation som presterar så fina sportsliga resultat år efter år, trots en spelarbudget som sällan eller aldrig legat på den övre halvan. Sett till hel organisation skulle jag då inte vilja byta med något annat lag i Sverige.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Den sportsliga organisationen är bra i i klubben, men klubben i övrigt sköts lite grann som en gammaldags förening där man drar in lite pengar på försäljning av varm korv och man endast samverkar med sponsorer som finns på en armlängds avstånd. En ny klubbdirektör som kommer från en hög post i företag och vet hur man driver en marknadsdriven organisation skulle göra mycket för intäktsbasen. Det finns klubbar som ligger ljusår före oss där. Pea borde satsa på en politisk karriär då han i grunden känns som en sådan: Mycket snack och väldigt lite verkstad.
Sportis
Posts: 620
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Sportis »

p-play wrote: 10 Sep 2021, 19:44 Den sportsliga organisationen är bra i i klubben, men klubben i övrigt sköts lite grann som en gammaldags förening där man drar in lite pengar på försäljning av varm korv och man endast samverkar med sponsorer som finns på en armlängds avstånd. En ny klubbdirektör som kommer från en hög post i företag och vet hur man driver en marknadsdriven organisation skulle göra mycket för intäktsbasen. Det finns klubbar som ligger ljusår före oss där. Pea borde satsa på en politisk karriär då han i grunden känns som en sådan: Mycket snack och väldigt lite verkstad.
Utan Pea hade vi aldrig varit där vi är idag. Pea är en hjälte och ska givetvis fortsätta vidare
Ultron
Posts: 359
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Ultron »

p-play wrote: 10 Sep 2021, 19:44En ny klubbdirektör som kommer från en hög post i företag och vet hur man driver en marknadsdriven organisation skulle göra mycket för intäktsbasen.
Alltså... jag vete f-n.

1) Är det dit vi vill?
2) Och om så är fallet: kan vi ö h t nå dit?

Jag förstår nog tänket. Ryktesmässigt har ju våra "storsponsorer" inte direkt kräkts pengar över oss (vet inte hur mycket som är sant, och vad som bara är snack dock), men att som Northvolt plocka in Volkswagen och Goldman Sachs (för att hårddra) är en helt annat upplägg än "Bygdens lag", varmkorv, och allt som är Peaiskt. Det blir en oerhört fin balansgång på rakbladseggen för att inte sälja föreningens själ fullt ut till marknadsdjävulen. Micke L (helgad varde din skridskoåkning och ditt hockeyhjärta) var ju t ex ingen* lyckad värvning från företagsvärlden in i vår förening. Produkten CHL har ju inte heller direkt lyft, och produkten SHL lever väl fortfarande på varumärket Elitserien (eller så är det bara jag, som inte kan släppa namnbyten från Domusparkeringen etc). Ja, absolut borde vi kunna nå en större marknad, men bryr den större marknaden om oss? Det är förstås lite beige att krypa inför Schelläfteftekraft å bolidn med mössan i hand (om det nu är så det går till), men kanske är det så det ska och måste vara? Vi som betalar är väl liksom vana med korv, Lövångersrevyn** som pausunderhållning och ett skönt toalettbesök i paus (ev ackompanjerat av en svindyr öl + Jäger strax innan)? Jag förstår att man går långsamt fram; arenainvesteringar, restaurangverksamhet, mediakuber och annan marknads/publik-anpassning har både varit nödvändiga, men samtidigt gamblat en hel del med föreningens vara. Tänk om vi gjort Brynäs eller Timrås sportsliga resultat under säg en tioårsperiod? Alla dessa satsningar och ett lite mer normalt norrländskt utfall?

Till sist: ja, Pea är en hjälte. Snacka kan han, men nog har han levererat också. Ingen varar för evigt, men den dagen han går ska hans guldgula brallor hissas i taket.

* Men som hockeyspelare: herregud vilken underhållning!
** Inget ont om Lövångersrevyn. Bästa revyn norr om Göteborg.
User avatar
Talbot25
Posts: 1018
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Talbot25 »

Hittade en intressant länk på lövens forum. På tidningskungen.se kan man visst köpa ett Cmore-abonnemang och spara 43%
https://www.tidningskungen.se/musik-och ... ort?type=1
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Ultron wrote: 10 Sep 2021, 23:50
p-play wrote: 10 Sep 2021, 19:44En ny klubbdirektör som kommer från en hög post i företag och vet hur man driver en marknadsdriven organisation skulle göra mycket för intäktsbasen.
Alltså... jag vete f-n.

1) Är det dit vi vill?
2) Och om så är fallet: kan vi ö h t nå dit?

Jag förstår nog tänket. Ryktesmässigt har ju våra "storsponsorer" inte direkt kräkts pengar över oss (vet inte hur mycket som är sant, och vad som bara är snack dock), men att som Northvolt plocka in Volkswagen och Goldman Sachs (för att hårddra) är en helt annat upplägg än "Bygdens lag", varmkorv, och allt som är Peaiskt. Det blir en oerhört fin balansgång på rakbladseggen för att inte sälja föreningens själ fullt ut till marknadsdjävulen. Micke L (helgad varde din skridskoåkning och ditt hockeyhjärta) var ju t ex ingen* lyckad värvning från företagsvärlden in i vår förening. Produkten CHL har ju inte heller direkt lyft, och produkten SHL lever väl fortfarande på varumärket Elitserien (eller så är det bara jag, som inte kan släppa namnbyten från Domusparkeringen etc). Ja, absolut borde vi kunna nå en större marknad, men bryr den större marknaden om oss? Det är förstås lite beige att krypa inför Schelläfteftekraft å bolidn med mössan i hand (om det nu är så det går till), men kanske är det så det ska och måste vara? Vi som betalar är väl liksom vana med korv, Lövångersrevyn** som pausunderhållning och ett skönt toalettbesök i paus (ev ackompanjerat av en svindyr öl + Jäger strax innan)? Jag förstår att man går långsamt fram; arenainvesteringar, restaurangverksamhet, mediakuber och annan marknads/publik-anpassning har både varit nödvändiga, men samtidigt gamblat en hel del med föreningens vara. Tänk om vi gjort Brynäs eller Timrås sportsliga resultat under säg en tioårsperiod? Alla dessa satsningar och ett lite mer normalt norrländskt utfall?

Till sist: ja, Pea är en hjälte. Snacka kan han, men nog har han levererat också. Ingen varar för evigt, men den dagen han går ska hans guldgula brallor hissas i taket.

* Men som hockeyspelare: herregud vilken underhållning!
** Inget ont om Lövångersrevyn. Bästa revyn norr om Göteborg.
Mikael Lindgren var sportchef. Han hade säkert gjort ett bättre jobb i en säljroll, men han har heller inte rätt bakgrund för en tjänst som klubbdirektör. Det behövs någon välutbildad med relevant företagsbakgrund. Färjestad har haft exakt samma problem som oss och de träffade rätt i rekryteringen då de tog in en person med erfarenhet från SAS, vilket är en bra matchning då den verksamheten har många likheter från ett marknadsperspektiv. Om det är någon som skall hyllas är det Pär Nordlund och en del andra som kom in och vände klubben. Pea gjorde förstås också ett väldigt bra jobb, men klubben har stått still de senaste 7-8 åren i utveckling och t o m gått tillbaka på vissa områden. Investeringen i restaurangen med "hotellbarer" och där man släppte lös en av Sveriges mest kända arkitekter och inte tänkte på funktion och optimera försäljningen av snabbrörliga produkter som öl är bara ett annat tecken på att man tappade fokus. Vi är många som klagat på att inget händer och att man inte tar tag i grundläggande problem. Känslan är att Pea fokuserat på att positionera sig själv för nästa jobb med saker som är intressant för det politiska etablissemanget snarare än sådant som är viktigt för mig och andra, vilket är att vinna guld. För att vinna måste man se till att sportchefen får så bra förutsättningar som möjligt och då handlar det om att dra in fler sponsorer, fylla arenan och maximera försäljningen. Inget av detta har skötts bra de senaste åren. Klubben behöver ta in någon med nya idéer.
Joner
Posts: 73
Joined: 05 Jan 2019, 00:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Joner »

Att Pea skulle ha lagt fokus på att positionera sig inför ett framtida jobb istället för att göra det som är bäst för AIK är helt befängt. Vad vi behöver är inte att få någon utomstående som inte ser på AIK och hockeyn som något annat än en produkt som ska säljas.

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

Torsgatan
Posts: 933
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Torsgatan »

AIK nämns knappt i senaste sanny & svensson där man väljer att prata om förlorarna istället. Ett riktigt pissavsnitt.
medli
Posts: 265
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Skellefteå AIK i media

Post by medli »

På tal om Cmore, jag och mormor såg premiärmatchen från samma konto och två olika streams samtidigt. Funkade även för oss under försäsongen.
Jocko Homo
Posts: 480
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Jocko Homo »

Håller med Joner. Går inte att underskatta det jobb som Pea gjort för AIK. Otroligt viktig del av framgången.

Och jag tror nog att positionerandet för ett nytt jobb, om han skulle velat ha ett, nog var klappad och klar redan för åtta år sedan. Kan inte tänka mig att han saknat erbjudanden.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by bsa »

¨I have a dream¨ att se Roger, röd i ansiktet förklara varför rövlunda har noll poäng efter två omgångar mot två lag som de flästa tippat utanför topp sex. Ihave a dream!!!
User avatar
ossian
Posts: 3535
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ossian »

Längtar till den presskonferensen! :D
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Skellefteå AIK i media

Post by schteffe »

I avslutande frågestunden i senaste Sanny & Svensson som tagits fram av AIK:s mediaperson så nämns guldet från -78, men sedan sägs att man ”detta år inledde säsongen som svenska mästare”. Verkar vara ett mindfuck väl, eftersom man söker året -79, men året man inledde som mästare borde väl alltjämt vara (hösten) -78..?
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

schteffe wrote: 28 Sep 2021, 08:51 I avslutande frågestunden i senaste Sanny & Svensson som tagits fram av AIK:s mediaperson så nämns guldet från -78, men sedan sägs att man ”detta år inledde säsongen som svenska mästare”. Verkar vara ett mindfuck väl, eftersom man söker året -79, men året man inledde som mästare borde väl alltjämt vara (hösten) -78..?
Hela frågan:
Skellefteå AIK klev in i denna Elitseriesäsong som regerande mästare och tronföljs av Modo AIK, som vinner sitt första SM-guld detta år. Anders Kallur & Mats Åhlberg tar hem poängligan i grundserien, tätt följda av Göran Lindblom.
Säsongen 78/79 kliver AIK in som regerande mästare och året 1979 vinner Modo sitt första SM-guld. Helt rätt av både Samuel (mediapersonen) och Sanny & Svensson, således.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
ante08
Posts: 2540
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Så AIK har gett Malmö tillåtelse att flytta en Lördagsmatch mot oss i början av Februari när folk nyss har fått lön till en Torsdagsmatch i början av Januari när folk har slut pengar efter julklappsinköpen 🤭
Skellefteå-Malmö: skulle ha spelats den 5 februari, flyttas till torsdagen den 13 januari kl 19.00.
https://www.shl.se/article/nk6raku9f-40 ... matchdagar
Torsgatan
Posts: 933
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Torsgatan »

Undrar när denna ryggradslösa taktik att låta andra lag byta matchdagar till deras favör ska börja löna sig, för OSS.
Empress
Posts: 6958
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Empress »

ante08 wrote: 03 Oct 2021, 15:25 Så AIK har gett Malmö tillåtelse att flytta en Lördagsmatch mot oss i början av Februari när folk nyss har fått lön till en Torsdagsmatch i början av Januari när folk har slut pengar efter julklappsinköpen 🤭
Skellefteå-Malmö: skulle ha spelats den 5 februari, flyttas till torsdagen den 13 januari kl 19.00.
https://www.shl.se/article/nk6raku9f-40 ... matchdagar
Nåja innan ni skjuter från höften:

Olympische Winterspiele 2022 in Beijing/China | 04.02. – 20.02.2022

Loibl och Kuhnhackl torde vilja vara i Beijing då, så kanske var det Malmö som var justa mot AIK….
Post Reply