Skellefteå AIK i media

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

msoe
Posts: 1581
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Skellefteå AIK i media

Post by msoe »

p-play wrote: 18 Nov 2019, 16:37
nishog04 wrote: 18 Nov 2019, 12:02 Bra synpunkter! Jag håller med dig i resonemanget om regelboken.

Dessutom tycker jag att zonernas storlek också förstör väldigt mycket för spelet, då backarna numera endast täpper till luckorna framför målvakten och sällan känner sig frestad att utmana utanför boxen. Detta betyder att det aldrig uppstår situationer där någon "gör sin gubbe" och att det därmed öppnas ytor (för ovanlighetens skull hände det faktiskt förra matchen när Brynäs gjorde 5-4). Likväl är hybridicingen värdelös, då det i sin tur enbart betyder att man kan dumpa och sedan idiotåka för att hinna först. Lag som dumpar puck ska bestraffas med icing och inget annat.

Och som du säger, följer man regelboken skulle utvisningsbåsen (i nuläget) vara proppfullt med hakande och slashande spelare. Det är för dåligt att tillåta sånt!
Jag påpekade redan när man flyttade ut blålinjerna och gjorde zonerna större att det blev en försämring. Man ser nästan aldrig de där stenhårda slagskotten som går direkt i mål numera. Istället handlar allt om att man skall kasta puckar på mål och samtidigt skymma målvakten. Det är också enklare att spela med större marginaler med större zoner. Närkampsspelet minskar och det blir handbollsliknande anfall där spelarna försöker luckra upp motståndarnas försvarsbox. När man ser en NHL-match är det första man märker hur rent spelet är med ett minimalt antal spelförstörande moment. Det allra största problemet är dock att det är 50 svenska spelare i AHL. Det är alldeles för billigt för NHL-lagen att signa upp spelare.
Som du skriver försämrades spelet i elitserien över en natt när man flyttade blålinjerna. Extremt konstigt att man inte på något sätt utvärderar de förändringar man genomför, speciellt när det dessutom motiverades med att det skulle leda till ett mer offensivt spel om jag minns rätt. Sen undrar man ju när ligan ska ta tag i de spelförstörande momenten egentligen. tittar man t ex på en NHL-match så är det en enorm skillnad på vad som tillåts, vilket såklart gynnar de skickliga spelarna. Döm efter regelboken för fan!
John
Posts: 250
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Skellefteå AIK i media

Post by John »

Har någon Aftonbladet plus och kan klistra in texten om AIK:s 20 största spelare?
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

Skellefteå sitter en hockeypublik som kan sitt lag, sin historia och sina hjältar.
De verkliga experterna.
Så att plocka ut de 20 största genom tiderna är en vandring på tunn is.
Men jag tar risken.
Det går ju att dela upp klubbens historia i tre storhetstider.
Ett sent 1950-tal och tidigt 60-tal med gamla VM-hjältar som ”Klimpen” Häggroth, ”Acka” Andersson och ”Garvis” Määttä och tjugo år senare med med den epok som kulminerade med klubbens första SM-guld 1978.
Sedan närmast bortglömda på hockeyns skuggsida under sexton långa säsonger i dåvarande division I och allsvenskan 1990-2006, innan den nya storhetstid kom som håller i sig än i dag.
Så det blir en svår mix från tre generationer storspelare, plus ett fåtal som blev hjältar däremellan och tog tillbaka Skellefteå till högsta serien igen.
Jag har hunnit följa dem alla, då jag föddes samma år som Skellefteå gick upp i högsta serien första gången 1955.
Jag har sett Klimpen, Acka och Garvis spela live.
Jag var inte gammal - men ändå.
Men den här typen av listor färgas alltid av personliga favoriter. Det är oundvikligt.
Samtidigt måste de ha gjort ett avgörande avtryck i klubben, en princip som aldrig går att kringgå.
Ändå sitter man alltid med en fullbordad lista och har lite dåligt samvete för de som inte kom med.
I Skellefteå är de många.
Hardy Nilsson länge själva symbolen för Skellefteå
Karl-Sören Hedlund Johnny Forsman, Mikael Granstedt, Pontus Petterström, Jörgen Wännström, Daniel Pettersson, Thomas Hedin.
För att nämna några.
För att inte tala om Kent ”Nubben” Norberg som glänste i Skellefteå i fyra säsonger, öste in mål och poäng och snittade 1,277 poäng per match.
Ingen har kommit upp i det poängsnittet som spelat i klubben fyra säsonger eller fler.
Och ja.
Just den ”Nubben” som är sportchef i Timrå numera.
Svårt att att tro, med tanke på dagens kroppshydda.
Men det är ändå två härförare som står ut, två representanter för varsin storhetstid som slutade med att de fick lyfta SM-bucklan.
Båda lagkaptener på sin tid.
Hardy Nilsson som så länge var själva symbolen för Skellefteå, inställningen och hjärtat som gav första SM-guldet 1978.
Och sedan Jimmie Ericsson, denne late bloomer som blev en toppspelare när han insåg vad som krävdes av honom och sedan var 2000-talets naturliga härförare och lagkapten.
Och travintresserade Hardy förlorade den matchen med en noslängd.

Skellefteås 20 största någonsin

20. Johan Åkerman, back
Säsonger: 7
Kommentar: Var en bortglömd backtalang när han kom till Skellefteå som 27-åring säsongen 1999-00 och växte till en storback. Snittade nästan en poäng per match som back under sina sju säsonger i klubben. Var med och spelade upp Skellefteå, innan han försvann till HV71. Jag är tämligen säker på att han inspirerade den backboom som skulle följa i klubben, med namn som Adam Larsson och David Rundblad. För att nämna några.

19. Magnus Wernblom, forward
Säsonger: 3
Kommentar: Lite på gränsen på att komma med, då han bara spelade tre säsonger i Skellefteå. Men vilka historiska säsonger det var. Han var skillnaden när Skellefteå tog klivet tillbaka till SHL 2005-06, Werners andra år i klubben och den första som lagkapten. Han stannade en säsong till och såg till att laget hängde kvar och kunde bygga vidare innan han återvände till Modo och Ö-vik. Gjorde totalt 165 poäng (96+69) på bara 160 matcher i klubben.

18. Erik Forssell, forward
Säsonger: 9
Kommentar: Skellefteå har haft så många trotjänare genom åren att det är svårt att sålla bland alla stora namn. Men nuvarande sportchefen tillhör en av de största. En nyckelspelare i det Skellefteå där han spelade sex raka SM-finaler och tog två SM-guld. Här talar vi inte så mycket mål och poäng, utan mer vunna tekningar, box play och alltid på plus i plus/minusstatistiken. En lagspelare i ordets rätta bemärkelse och nästa alltid med att ”C” eller ”A” på bröstet.

17. Lennart ”Klimpen” Häggroth, målvakt
Säsonger: 5
Kommentar: Blev Guld-Klimpen med hela Sverige då han storspelade under VM i Colorado Springs 1962 och insågs till turneringens bästa målvakt då svenskarna tog guld. Då hade han just genomfört sin första säsong i Skellefteå efter flytten från Kiruna. Han blev kvar i fem säsonger och stod på huvudet i klubblaget också, även om det gick upp och ner i vardagen här hemma. Men ingen tvekan om att han ska med på den här listan.

16. Martin Karlsson, forward
Säsonger: 6
Kommentar: Kom tillbaka efter en utflykt till Brynäs, lagom till guldsäsongen 1977-78. Det blev helt avgörande för var guldet skulle hamna. Skapade dåvarande elitseriens bästa kedja med Hardy Nilsson och Per Johansson och vann både mål och poängligan med sina 33 mål. 30 assist och 63 poäng. Det var hans tredje raka SM-guld, då han vunnit med Brynäs både 1976 och -77. Men blev inte kvar länge, då han försvann till Örebro två säsonger senare för att bilda den berömda ”Miljonkedjan” med Hardy och Krobbe Lundberg.

15. Jan Erixon, forward
Säsonger: 4
Kommentar: Hänger på Skellefteås ”Wall of Fame”, men spelade för få och obetydliga säsonger i Sverige för att hamna högre än så här på min lista. En av de största NHL-spelare som klubben fostrat - de är ovanligt få - och försvann redan som 22-åring till Nordamerika och tio säsonger i New York Rangers. Drog väl aldrig ner några ovationer från läktarna, utan jobbade i det tysta. Men en av de bästa defensiva forwards svensk hockey skapat. Det räckte långt.

14. Hasse Svedberg, back
Säsonger: 10
Kommentar: Ytterligare en legendar från Skellefteås tidiga år. Känd för sitt stenhårda skott, så hårt att en puck ska ha spruckit när han träffade stolpen. Det ska väl tas med en nypa salt och skyllas på kvalitén på puckarna på 1950-talet, men Svedberg var given i landslaget och spelade fem raka VM-turneringar. Han var med och tog det första svenska VM-guldet 1957 och fick Guldpucken 1958. Att han var lagkapten både i klubb- och landslag är bevis nog på ledaregenskaperna.

13. Anders Söderberg, forward
Säsonger: 8
Kommentar: Modo dröjde med kontraktsförslaget 2004-05 och liraren Anders Söderberg valde att flytta norrut till då allsvenska, men storsatsande Skellefteå. Resten är historia. 169 centimeter Söderberg växte till en av de största i Skellefteås historia. Gjorde en suverän kvalserie när Skellefteå äntligen gick upp 2005-06 och han med två SM-finaler innan han slutade. Och femma i klubbens poängliga genom tiderna.

12. Andreas Hadelöv, målvakt
Säsonger: 7
Kommentar: Hadelöv hade en krokig väg till Skellefteå, men det var där han växte till en oförglömlig hjälte. Dels genom att vara med om att spela upp klubben 2005-06, dels genom att hålla dem kvar efter en suverän kvalserie året efter. Var sedan med på hela resan till två raka SM-finaler 2011 och 2012. En av klubbens stora målvaktshjältar och ingen som var med glömmer hans betydelse.

11. Lars-Gunnar ”Krobbe Lundberg, forward
Säsonger: 5
Kommentar: En artist som skulle kunna vara med på en 20-bästalista i tre klubbar. Men det var i Skellefteå han formades till det puckgeni och den underhållare han alltid var. Det var där han trollband en publik för första gången. Den som sett Krobbe vara på spelhumör glömmer det aldrig. Han hade kunnat uppträda på cirkus med sina dribblingsnummer. Han kunde göra allt med en puck. Utom att äta den.

10. Pär Mikaelsson, forward
Säsonger: 16
Kommentar: En av de största trotjänarna under de ”svåra” åren då Skellefteå höll till i andradivisionen. Även om han aldrig fick vara med om framgångsåren, så är han älskad av fansen. Var med hela vägen, vägrade flytta och byggde det lag som tog sig upp 2005-06. Men då hade ryggen satt stopp och karriären var över. Fortfarande Skellefteås bästa poänggörare genom tiderna med sina 491 poäng (222+269).

9. Per Johansson, forward
Säsonger: 13
Kommentar: Hamnade lite i skuggan av Hardy Nilsson & Co efter SM-guldet 1978, men spelade i samma kedja som mer hyllade Hardy och Martin Karlsson. Men vilken måltjuv. En av mina personliga favoriter och fick självklart smeknamnet ”Tjuven”. Så var det på den tiden. Och i Per Johanssons fall fanns det en anledning. Han gjorde totalt 204 mål på 347 matcher. En lite bortglömd hjälte.

8. Joakim Lindström, forward
Säsonger: 8
Kommentar: Det är sällan jag brukar ta med aktiva spelare på mina listor, men i Jocke Lindströms fall känns det oundvikligt. Det är i Skellefteå han hör hemma på något sätt och kommer till den fulla rätt han sällan gjort under sina utflykter till NHL och KHL. Har ett närmast makalöst facit i Skellefteå - två SM-guld, Guldpucken 2014, Guldhjälmen som seriens MVP tre gånger. Bara för att nämna de tyngsta utmärkelserna.

7. Roland Stoltz, forward
Säsonger: 12
Kommentar: Om Hårde Hardy var hård var inte Roland Stoltz långt efter. Skellefteåforwarden som drabbades av att vara lite i skuggan av namnen Rolle Stoltz - den legendariska djurgårds- och landslagsbacken. Men i Skellefteå fanns bara en Rolle Stoltz. En evighetsmaskin som fick smeknamnet ”Grävskopan från Överkalix”. Han kunde väcka döda om det gick emot i matcherna. Älskad hemma, hatad borta och hann även med en sväng i NHL och Washington Capitals.

6. Göte Almqvist, back
Säsonger: 17
Kommentar: Här får jag gå på hörsägen, då det här är den enda spelare på listan jag aldrig sett spela. Men en pionjär och den första bland sex spelare som hamnade på Skellefteås ”Wall of Fame”, klubbens udda version till att hissa tröjor i taket. Dessutom mannen bakom Skellefteås tigerränder på tröjorna som fortfarande finns kvar. Världsmästare med Tre Kronor 1953 och korades på 1940-talet till Västerbottens bäste idrottare i både ishockey, bandy och fotboll. Bara en sån sak.

5. Anders ”Acka” Andersson, forward
Säsonger: 12
Kommentar: Nu går vi tillbaka i tiden till min ungdoms landslagshjältar. Och ”Acka”, alla hade smeknamn på hans tid, var lika stor i Tre Kronor som i sitt älskade Skellefteå. Dirigenten i den berömda ”Myggkedjan”, ja, nästan alla kedjor hade också ett smeknamn på den tiden, var en artist och spelfördelare. Tog två VM-guld 1957 och -62 och snittade 1,13 poäng per match under sina säsonger i Skellefteå. Jag ackar och bockar.

4. Eilert ”Garvis” Määttä, forward
Säsonger: 7
Kommentar: Var med även bland de 20 största jag plockade ut i Södertälje, men är given på den här listan också. Ursprungligen från hockeyfästet Kiruna, men det var i Skellefteå det började och där han blev både dominant och landslagsstjärna. När han vann VM-guld både 1957 och 1962 var det som skelleftespelare. Del i den berömda ”Myggkedjan” som dominerade i dåtidens högsta serie.

3. Göran Lindblom, back
Säsonger: 15
Kommentar: Ännu en guldhjälte från 1978. En otroligt spelskicklig back, som vann backarnas poängliga guldsäsongen 1977-78. Fick chansen att spela i NHL, men nobbade ett anbud från dåvarande Atlanta Thrashers. Underskattad och lite bortglömd kan jag tycka. Var kapten i Skellefteå i tre säsonger och även i Tre Kronor i VM 1982. Det säger något om ledaregenskaperna och karaktären. Har aldrig lämnat sitt älskade Skellefteå.

2. Hardy Nilsson, forward
Säsonger: 13
Kommentar: Det är svårt att komma runt Hardy, som blev själva symbolen för klubbens första SM-guld 1978. Han var lagkapten det året och var den som lyfte SM-bucklan efter sin i särklass bästa säsong av de tretton han gjorde i Skellefteå. Det skulle dröja 35 år till nästa guld. Hårde Hardy och jag må ha haft våra egna duster genom åren, men inget kan ta ifrån honom den här topplaceringen. Slagen på målfoto av Jimmie Ericsson.

1. Jimmie Ericsson, forward
Säsonger:15
Kommentar: Fan vet om det är helt färdigspelat för 39-åringen, som brukar resa sig på nio. Var lagkapten då Skellefteå tog sina senaste och dubbla SM-guld 2012 och -13. En spelare som vaknade sent, men som blev Skellefteås pumpande hjärta. Var även en av förre förbundskaptenen Pär Mårts kulturbärare i Tre Kronor. Och av en anledning. Har även vunnit både VM-guld (2013) och Gagarin Cup i KHL. Det sammantaget gjorde honom till etta till slut.
Strffa
Posts: 254
Joined: 21 Nov 2019, 14:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Strffa »

Tack för artikeln^
Då jag bara varit med under den senaste storhetstiden, har jag inte supermycket att säga till om. Men om några bör Jocke ha klättrat på denna lista samt Möller bör komma med. Funderar på Lindgren också.
ante08
Posts: 2553
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Akerman2 »

Känns lovande! Mycket intressant läsning än så länge.

Löven-inlägget är magiskt. :lol:
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: Skellefteå AIK i media

Post by nomercy »

Hoppsan! Nästan lite Hockeykulturvibbar :). Älskar att det första spelarporträttet är... Pål Johnsen.. :)
MBB

Re: Skellefteå AIK i media

Post by MBB »

Fantastiskt initiativ!
Fdskebo
Posts: 1100
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Fdskebo »

Mycket bra!
Sed
Posts: 1594
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Sed »

ante08 wrote:En ny AIK-Blogg typ!
https://parmikaelsson.blogspot.com/
Kanon!
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Skidrow »

Var intressant läsning i den bloggen.
Ultron
Posts: 364
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Ultron »

Äntligen!
User avatar
Halford
Posts: 132
Joined: 30 Jul 2011, 05:55

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Halford »

Mattias Lindström ja, vad hände där??
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Snuskhummern »

Riktigt kul läsning, ska följas.
User avatar
lill-akka
Posts: 162
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Skellefteå AIK i media

Post by lill-akka »

Oj! Måste vara någon som sitter i Coronakarantän.

Men jag gillar det. Varför inte en artikel om legendaren Lill-Akka om man får önska. ;)
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Humlannitton »

Enormt rolig blogg-läsning! Älskar att läsa om the unsung heroes. Skulle gärna se nåt om Håkan Strömqvist, ful och feg på ett sånt där underbart sätt som bara hemmafans kan älska.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Skellefteå AIK i media

Post by krysset »

Vet någon vem som skriver? Verkar ha tid att leta fakta mm. Skriver dessutom bra, mkt bra.
Ultron
Posts: 364
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Ultron »

Jag tycker det osar gamla hockeykultur.com-skribent (dock ej undertecknad). Fantastiskt kul läsning, och en riktig kulturgärning.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Skellefteå AIK i media

Post by krysset »

Japp.
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Erwynn »

Helgula bortaställ nästa säsong alltså, inklusive damasker, handskar och hjälm!
Hata allt.
Strffa
Posts: 254
Joined: 21 Nov 2019, 14:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Strffa »

Jag är inte för gula hjälmar och handskar men resten är snyggt
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Humlannitton »

Strffa wrote: 09 Apr 2020, 09:40 Jag är inte för gula hjälmar och handskar men resten är snyggt
Medhåll. Gula hjälmar känns verkligen inte snyggt.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Skellefteå AIK i media

Post by lobo »

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Snuskhummern »

Tycker det gula stället i år var riktigt snyggt, gula hjälmar blir dock för mycket av samma kulör tror jag.
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Erwynn »

Visst sportade Vallentuna gula hjälmar i Hockeyallsvenskan norra när det begav sig? Färjestad och Frölunda kör väl gröna. Kul med lite nytt!
Hata allt.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by GroovyEd »

Äh, det blir kul! Lite retrokänsla.
MBB

Re: Skellefteå AIK i media

Post by MBB »

Gula stället från denna säsong hade fungerat perfekt som bortaställ. Gula hjälmar är jag inget fan av.
Frantisek Pospisil
Posts: 1370
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Frantisek Pospisil »

Gula hjälmar är ju retro så det stinker. Har en sparad med Spola Kröken reklam på sidan.
Uppriktigt, inte vackert,,,,, men väldigt retro.
Synd jag är för gammal för att fatta hur man lägger in bilder i detta forum.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Snuskhummern »

Image

Från finalen -78. Tänk er Forsman (längst fram nedre bild) med gula damasker och handskar, vette fan om det inte blir för mycket gult alltså. Gillar ändå att man gör nått med tröjorna efter många år i samma stuk.

Edit: Nån som har någon aning om hur hemmastället ska ändras?
Frantisek Pospisil
Posts: 1370
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Frantisek Pospisil »

Kan tänka mig det blir som på 60-70talet. Typ 10 tigerränder och som går mer runt, men inte hela vägen. Synd man inte fattar hur man lägger ut bilder. Funderar om man tänkt slopa SIF randen.
Post Reply