Skellefteå AIK i media

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Skidrow »

Problemet är dom gick på is förra veckan.
MBB

Re: Skellefteå AIK i media

Post by MBB »

Os72 wrote:
Tack!
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Skellefteå AIK i media

Post by snorhyveln »

Någon som vet om matchen mot Röbäckarna sänds via Norran eller annan media?
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Skellefteå AIK i media

Post by smogz »

Norran borde ta 15 kr i månaden bara för bloggen och AIK-delen av sporten. Tror det skulle locka hyfsat många av oss utbölingar som skiter i bortsprugna katter i Kågedalen, fredagsfika på Skega och lokala Sossars ansträngningar för att riva ner M och SD-valplanscher.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Snuskhummern »

smogz wrote: 19 Aug 2018, 14:32 Norran borde ta 15 kr i månaden bara för bloggen och AIK-delen av sporten. Tror det skulle locka hyfsat många av oss utbölingar som skiter i bortsprugna katter i Kågedalen, fredagsfika på Skega och lokala Sossars ansträngningar för att riva ner M och SD-valplanscher.
Verkligen, alla hockey-nyheter läcks ju ändå av personer som valt att betala dom rätt saftiga (med tanke på vad man får) 99kr/mån för Plus, hade priset varit något mer överkomligt hade jag och förmodligen många fler valt att pröjsa för det, om än bara för hockeyn.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by bsa »

Jag tyckte det var intressantast att läsa motståndarnas lokal tidningar efter matcher. När man läst allt i Norran ett par år så behöver man inte vara Einstein för att veta ungefär vad de skriver. Men de andra lokalmurvlarna kan vara intressant att läsa och få andra infallsvinklar, men den tiden är förbi.
Moroschnoe
Posts: 12
Joined: 14 Nov 2012, 12:14

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Moroschnoe »

Betalar du för norran kan du ju läsa några fler iaf, inte alla landets tidningar men fler kanske följer.
https://sverigeslokalnyheter.se
ante08
Posts: 2582
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

De supportrar som inte vill gå på matchen för att de ogillar bortastå straffar bara sig själva genom bojkotten. Ja de sviker ju sitt eget lag också, man stöttar väl sin klubb oavsettt i bur och skur? Jag kan inte låta bli att tycka att fjantigt agerande av våran supoortklubb. Väx upp, snälla.

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... shl-klubb/
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: Skellefteå AIK i media

Post by nomercy »

Fast...om man läser artikeln så står det: "Och även i Skellefteå har supporterföreningen bestämt sig för att agera.
– Ja, på något sätt. Det lutar mot att bojkotta helt - eller möjligen någon annan form av aktion, säger Ludvig Palmberg, ordförande i North Power."
Iallafall får jag det till att något bojkottbeslut inte är taget av NP. Dock att man funderar på det som ett alternativ.

Jag har varit och sett styggelsen till bortastå IRL och kan för min del konstatera att den är...vedervärdig.

Tycker du ante att man inte alls ska reagera alls?

Edit: Är det inte Rydén som är ordf. i NP?
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Ludvig är ny ordf sedan årsmötet.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
dovienya
Posts: 2204
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by dovienya »

¤!"#¤!"#¤ vilken överklass-wannabeskit det har blivit för att ens kunna se SHL!
Sitter och kollar på abonnemang för att kunna se SHL i vinter. Vilken bedövande irriterande läsning!
Jag måste alltså betala 3000-3500 spänn för att se en säsong SHL hemma (med Lars Lindberg som kommentator i säkert 77% av matcherna), och skulle jag dessutom vilja kolla någon match live så kostar det mig och min familj runt 1300 spänn för sittplatser, därtill tillkommer resa till Skellefteå.
*no swearing*
Om denna säsong blir som en "normal säsong" lägger jag alltså runt 8000 spänn enbart för att ATT TITTA PÅ hockey denna säsong. Sjuka siffror. *no swearing* SHL. *no swearing* CMore. *no swearing* spelaragenter.*no swearing* jag som ändå betalar.
Sed
Posts: 1611
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Sed »

dovienya wrote:¤!"#¤!"#¤ vilken överklass-wannabeskit det har blivit för att ens kunna se SHL!
Sitter och kollar på abonnemang för att kunna se SHL i vinter. Vilken bedövande irriterande läsning!
Jag måste alltså betala 3000-3500 spänn för att se en säsong SHL hemma (med Lars Lindberg som kommentator i säkert 77% av matcherna), och skulle jag dessutom vilja kolla någon match live så kostar det mig och min familj runt 1300 spänn för sittplatser, därtill tillkommer resa till Skellefteå.
*no swearing*
Om denna säsong blir som en "normal säsong" lägger jag alltså runt 8000 spänn enbart för att ATT TITTA PÅ hockey denna säsong. Sjuka siffror. *no swearing* SHL. *no swearing* CMore. *no swearing* spelaragenter.*no swearing* jag som ändå betalar.
Nån måste betala det nya högre ligabidraget på 45 miljoner/år.... :)
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Skellefteå AIK i media

Post by phx70 »

Jag betalar 30000 för att se maple leafs hemma matcher denna säsong...
dovienya
Posts: 2204
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by dovienya »

@phx70 : Det lät jättedyrt. Jag gissar att det ingår en resa till USA eller nåt.. Eller så är Viasat (eller whatever) ännu dyrare än cmore.
För mig ingår det - till varje match jag ser live - en resa mellan Umeå och Skellefteå. Med bil. Sträckan är utsedd till Sveriges tråkigaste av en anledning.

Nåja:
Jag som strax över medelintresserad (med en strax över medelintresserad sambo) riskerar än så länge inte, tack relativt god ekonomi, att behöva missa några matcher i onödan.

Hade jag varit strax över medelintresserad med inte så god ekonomi så hade jag nog ytterst sannolikt inte cmore:at, och därför kanske bara blivit påtvingat medelintresserad, och tänker man då på sikt så hade jag som utsocknes ganska troligt inte heller tagit mig iväg och kollat på matcher live, eftersom det fan tar tid att fara till stan från Umeå för att kolla på ett lag jag inte längre har så god koll på, ty jag kollar ju inte på matcherna på TV längre...

1000 spänn i månaden för att titta på hockey. Fy fan.
Jag ska aldrig säga att det är dyrt att hålla på med hockey för barn längre. Eller jo, det är det. Allt är relativt. Innebandy kostar 499 per år inkl en beggad klubba och deltagaravgift i idrottsförening.

Förlåt för årets bittraste inlägg från min sida. Nu är jag klar :)
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Skellefteå AIK i media

Post by phx70 »

dovienya wrote: 22 Aug 2018, 21:20 @phx70 : Det lät jättedyrt. Jag gissar att det ingår en resa till USA eller nåt.. Eller så är Viasat (eller whatever) ännu dyrare än cmore.
För mig ingår det - till varje match jag ser live - en resa mellan Umeå och Skellefteå. Med bil. Sträckan är utsedd till Sveriges tråkigaste av en anledning.

Bor utanför Toronto, biljetterna om man ska nått bra kostar 110 CAD till 600 CAD, alltid slutsålt så dom kan ta såna hutlösa priser. Jag ser hellre OHL där jag betalar 20 CAD match
dovienya
Posts: 2204
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by dovienya »

usch
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

Jag har de senaste åren varit lite skeptisk till Skellefteås möjligheter att stanna kvar i den absoluta toppen.

Tabellsexa och ut i kvartsfinal för två år sedan – sedan femma i tabellen förra säsongen förstärkte den känslan.

Därför var vårens finalplats delvis ett långfinger till mig och andra tvivlare.









▪ KOMMENTAR: Skellefteås facit med sju finaler på åtta år är fullständigt makalöst och saknar motstycke i SHL-historien.

Säsongen 16/17 var Skellefteås resultatmässigt sämsta på nio år. Känslan av en nedåtgående trend förstärktes ytterligare förra året när man vinglade och for en hel del under säsongen och till slut landade på femte plats i tabellen.

Att man lyckades nå en ny final förra säsongen säger en hel del om hur hög lägstanivån fortfarande är.

Ändå fortsätter jag att hävda att klubben lever på lånad tid för att vara ett absolut topplag och finalkandidat. Och det är klart: oddsen för att fortsätta gå till final år efter år borde sannolikt sjunka vilken klubb det än gäller…

Förra säsongen var grundfundamentet fortfarande så starkt att man, trots ett inte allt för märkvärdigt lag, tämligen bekvämt manövrerad ut först Färjestad och sedan Djurgården i sin väg fram till final. En stor del i det här måste man ge tränarduon Robertsson/Klockare som varje dag, varje träning, varje övning, påminner spelarna om vad som krävs för att spela i Skellefteå och vara ett vinnande lag.

Då ska man också komma ihåg att Skellefteå gjorde vårens slutspelsresa i princip utan storstjärnan Joakim Lindström. Han åkte på en lång avstängning i kvartsfinalen mot Färjestad och var sig inte alls lik när han kom tillbaka.

Nu har Tommy Samuelsson återvänt som tränare, för att ha huvudansvaret över Klockare och Robertsson.

Dessutom fortsätter Jimmie Ericsson, nu som lagkapten.

Kan det bli en SM-final igen?

Ja, gick det förra säsongen kan det givetvis göra det igen.

Men jag tycker inte att värvningarna och lagbygget känns lika genomtänkt som för några år sedan.

Då kändes Skellefteå unikt. Nu känns man mer och mer som en SHL-klubb i mängden

Det är inte kattskit det heller och räcker fortfarande ganska långt.










Mantas Armalis.



Foto: ANDREAS L ERIKSSON / BILDBYRÅN

Mantas Armalis.

MÅLVAKTER +++

Luckan efter Joni Ortio blir inte helt enkel att fylla. Finländaren var en spektakulär målvakt och en riktig matchvinnare, inte minst i slutspelet. Nu har Ortio flyttat till KHL och ersättaren är en SHL-bekanting.

Mantas Armalis slog igenom i Djurgården för tre år sedan, men sedan har det varit lite rörigare. Flytten till Nordamerika blev inget höjdare där Armalis spelade AHL-hockey utan att göra succé. Förra säsongen var han länge klubblös innan det blev en flytt till Dinamo Riga där han fick stå i totalt tolv matcher, men mestadels agera backup till lettiske landslagsmålvakten Janis Kalnins.

Nu är det tänkt att 25-årige Armalis ska få en nystart på karriären och under skicklige Krister Holm. Men det är inte helt givet att Armalis blir etta.

Gustav Lindvall har knackat på porten ett par år nu. Stod i 21 matcher förra säsongen och hade riktigt bra siffror (1,81 insläppta och 93,04 i räddningsprocent).

Jag är helt övertygad om att Lindvall kommer ge Armalis en rejäl match. Oavsett känns det som om Skellefteå har ett stabilt och pålitligt målvaktspar som till och med är nära ++++.




Nyförvärvet Patrik Norén jublar tillsammans med Jimmie Ericsson och Robin Alvarez under träningsmatchen mot Luleå den 22 augusti.



Foto: OLA WESTERBERG / BILDBYRÅN

Nyförvärvet Patrik Norén jublar tillsammans med Jimmie Ericsson och Robin Alvarez under träningsmatchen mot Luleå den 22 augusti.

BACKAR ⁠

En backsida med kraftig nordamerikans prägel har blivit en helsvensk sådan. Katic, Ellis och Kotska har ersatts av Patrik Norén, Petter Granberg och Fredrik Lindgren (ersatte Ellis redan i slutet förra säsongen).

Jag är övertygad om det blir minst lika bra. Troligtvis bättre.

Däremot är det ingen backsida som på pappret kan mäta sig med de bästa i SHL. Framför allt funderar jag på om det inte hade behövts en riktigt spelskicklig back. Jonathan Pudas har många starka sidor, men spelsinnet är inte toppnivå i SHL.

Petter Granberg återvänder efter fem år i Nordamerika, där han inte lyckades etablera sig i NHL. Säkert en liten inkörssträcka till SHL-hockey igen, men Granberg kan både klubben och spelsystemet. Där handlar det i första hand om storlek och rejält spel i egen zon, även om rapporterna under försäsongen skvallrar om lite mer.

Fredrik Lindgren fyller 38 år strax efter premiären men ansågs hålla måttet i minst en SHL-säsong till.

Nyförvärvet från Leksand, Patrik Norén, är en gedigen back. Stryktålig och laglojal men samtidigt inte någon backtyp som Skellefteå direkt saknar.

Unge Filip Berglund var förra säsongens stora överraskning, inte minst i slutspelet. Den tidigare lite tröga backen såg bättre tränad ut och rörde sig nu på ett betydligt bättre sätt.




Juhamatti Aaltonen är en av Skellefteås två spetsvärvningar på forwardssidan, menar Hans Abrahamsson.



Foto: BILDBYRÅN

Juhamatti Aaltonen är en av Skellefteås två spetsvärvningar på forwardssidan, menar Hans Abrahamsson.

FORWARDS ⁠

Klart det finns en del tunga namn i den här lagdelen. Absolut.

Pär Lindholm är givetvis det riktigt tunga tappet. Tilltänkte andrecentern Matt Anderson är också borta, även om han knappt spelade förra säsongen. Och jag saknar centrar, framför allt då offensiva centrar.

Mathis Olimb (lär bli förstecenter) och Juhamatti Aaltonen är Skellefteås två spetsvärvningar. Jag ska villigt erkänna att jag spontant inte gick igång på de två värvningarna. Det är uppenbart att Skellefteå prioriterat deras individuella skicklighet och gjort valet att jobba hårt med de andra bitarna.

Aaltonen har hunnit fylla 33 år och känslan är inte att karriären är på väg uppåt. Skicklig som tusan, men hans kroppsspråk och arbetsinsats kan stundtals vara direkt provocerande. Mathis Olimb är en annan skicklig spelare (34 poäng med LHC förra säsongen) men är inte heller någon som älskar att åka full fart mot eget mål.

Dessutom har man Bud Holloway som det var lite ledsamt att se förra säsongen. Den forne poängkungen åkte runt som värsta alibispelaren och uträttade ingenting. Där krävs en rejäl uppryckning annars tror jag det blir en tidig skilsmässa.

Det finns en hel del att jobba med i vinter, om man säger så.

Skellefteå hoppas givetvis att den här trions individuella skicklighet ska kombineras med hård träning och tydliga krav.

Och lyckas Skellefteå få ut max av de här tre, ja, då kan man återigen ha något stort på gång.

I övrigt lär det precis som de senaste åren handla väldigt mycket om Joakim Lindström och Oscar Möller, även om de åtminstone inledningsvis spelar i varsin kedja. Tidigare försök att sära de två har inte direkt slutat med någon succé. Vidare ska det bli intressant att se vad klubben kan få ut av Edwin Hedberg.

Konflikten med Jimmie Ericsson slutade med att han skrev på för ytterligare ett år och dessutom blev lagkapten.

För en annan veteran, lagkaptenen Pontus Petterström som jag tycker gjorde stor nytta förra året, blev det däremot stack och hej från Skellefteås sida.

VÄRVNINGSBETYG SÅ HÄR LÅNGT +++

Nja, jag går inte riktig igång på det här lagbygget. Visst finns det några intressanta namn, men också många frågetecken.

DET BEHÖVS

Hade gärna sett ytterligare en offensiv back och en center för någon av de två första kedjorna. I utbyte mot någon av alla ytterforwards.


TILL SIST...

Genombrottet: Fortsätter Filip Berglunds utveckling kan han få testa landslagsspel i vinter.

Flopprisken: Det finns alltid en flopprisk med Juhamatti Aaltonen.

Poängkungen: Joakim Lindström.

Slutplacering i SHL: Femma.

ABRAHAMSSONS TABELL (fylls på)

1.

2. Färjestad

3.

4.

5. Skellefteå

6.

7. HV71

8.

9.

10. Malmö

11. Brynäs

12.

13.

14.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Skellefteå AIK i media

Post by nr86 »

Tackar!
User avatar
Halford
Posts: 132
Joined: 30 Jul 2011, 05:55

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Halford »

Tack
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Skellefteå AIK i media

Post by snorhyveln »

Någon som har koll på om Bolzanomatchen sänds i svensk TV?
Kanske tur man har IP TV å typ 100 italienska kanaler?
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Skellefteå AIK i media

Post by snorhyveln »

Någon som har koll på om Bolzanomatchen sänds i svensk TV?
Kanske tur man har IP TV å typ 100 italienska kanaler?
xinkan
Posts: 18
Joined: 02 Oct 2012, 14:20

Re: Skellefteå AIK i media

Post by xinkan »

Viasat hockey sänder
fade
Posts: 14
Joined: 24 Sep 2016, 00:33

Re: Skellefteå AIK i media

Post by fade »

Man kan nog se matchen på chls hemsida om man använder vpn, jag såg Frölunda igår, funkade bra, inga kommentatorer dock, vilket väl kanske bara är bra ?
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Skellefteå AIK i media

Post by smogz »

Från biljett land ska man låssas vara med sin VPN? Om det är det du menar.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Vitberget
Posts: 159
Joined: 16 Dec 2016, 11:54

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Vitberget »

Verkar gå att ställa in vpn på USA och klicka sig vidare till den amerikanska sidan. Jag har nedräkning inför matchen nu på bild iaf.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Skellefteå AIK i media

Post by nr86 »

Någon som vet en stream som funkar??
fade
Posts: 14
Joined: 24 Sep 2016, 00:33

Re: Skellefteå AIK i media

Post by fade »

Jag kör att jag är i Norge via vpn, du lär få dålig uppkoppling om du ska köra streamen över Atlanten .. funkar väldans bra
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Skellefteå AIK i media

Post by nr86 »

Hittade denna http://onhockey.tv
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Skidrow »

Jag hittade den här, dock väldigt låg kvalite http://www.princessbettv.com/pt/watch/b ... leftea-aik
marre
Posts: 3174
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Skellefteå AIK i media

Post by marre »

Vill ni se eländet? ;)
Post Reply