Skellefteå AIK i media

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by nishog04 »

Sjukt festligt!
User avatar
Jathy
Posts: 372
Joined: 15 Jun 2011, 23:59
Location: Göteborg / Kiruna

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Jathy »

Haha kul men kan nog inte hålla med om Tornedalen där riktigt, är själv från norra delarna av Tornedalen och tycker det är mer och mer skellefteå som gäller, har nog att göra med att dom flesta tornedalingar till vardags bor i just Kiruna
Sed
Posts: 1594
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Sed »

Karin Granberg med fin keps i Robinson! Image
ante08
Posts: 2554
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Det kommer att bli spännande att se om Martin Lundberg och Arvid Lundberg ska visa upp bucklan i Skellefteå.

Och frågan är hur många som kommer för att se den. https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6942248
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

ante08 wrote: 27 Apr 2018, 15:43 Det kommer att bli spännande att se om Martin Lundberg och Arvid Lundberg ska visa upp bucklan i Skellefteå.

Och frågan är hur många som kommer för att se den. https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6942248
Arvid lär ju ta den till Ursviken.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ossian »

ante08 wrote: 27 Apr 2018, 15:43 Det kommer att bli spännande att se om Martin Lundberg och Arvid Lundberg ska visa upp bucklan i Skellefteå.

Och frågan är hur många som kommer för att se den. https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6942248
Ja en sak är då säker. Bucklan kommer inte att vara en minut i Växköp Kommun.
ante08
Posts: 2554
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Någon som heter André Reimer ska vara klar som tränare i Skellefteå AIK! Någon som vet vilket lag det gäller?
http://www.nsk.se/2018/05/23/andre-reim ... kelleftea/
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Skidrow »

Måste vara J20 lr J18.
ante08
Posts: 2554
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Skidrow wrote: 23 May 2018, 17:06 Måste vara J20 lr J18.
U16!

Johan Karlsson och André Reimer tränar Skellefteå AIK:s U16-lag kommande säsong.
Johan Karlsson är en tidigare ungdomsledare och spelare i klubben. Förra säsongen var han inblandad i Västerbottens TV-puck- och länslag.

Nu är han klar som ny huvudtränare i AIK:s U16 men kommer även jobba kvar som polis.

– Det blir 80 procent hos oss och 20 som polis. Det är en bra lösning och Johan är en väldigt bra kille, säger Lasse Marklund, junioransvarig i AIK.

Ny assisterade tränare är 24-årige André Reimer, som senast var tränare i Skåneklubben i division I, Tyringe.

– En ung kille som fick sluta spela på grund av en knäskada men som varit med på flera olika nivåer. En väldigt ambitiös kille som vi fått väldigt goda intryck av och vitsord om.

Detta innebär att ledarna i AIK:s ungdomsled är spikade.

– Det känns väldigt bra. Vi har analyserat och utvärderat och har en bra bild av vad vi måste göra för att hitta tillbaka till den höga nivå vi var på för några år sedan, säger Marklund. https://www.norran.se/sport/skelleftea- ... ngdomsled/
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Skellefteå AIK i media

Post by nr86 »

Och norran kan inte släppa Jocke incidenten mot FBK. Släpp det och gå vidare!
Hoppa fram 30 minuter! Innan dess bara skitprat.......
https://www.norran.se/hockeybloggen/bul ... kelleftea/
Bulan är rolig att lyssna på:)
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Skidrow »

nr86 du missar vad dom säger, vad dom säger är att man inte ska döma i förväg och hålla kvar vid vad man sagt om man ser man gjort fel som media gör nu, sen säger dom döm efter vad som hände inte om det blev skada lr inte.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Skellefteå AIK i media

Post by nr86 »

Så är det i många fall när domar fallit. Dvs att spelare döms i förväg i mediadrevet. Kommer säkert att hända kommande säsong också. Men visst, det är inte bra om spelare döms i förväg bara för att de heter Lindström eller Jämtin och att man anser att det missats vid något tidigare tillfälle.
Någon som kan delge Lindgrens tankar efter Alvarez intåg i AIK?
addebeck
Posts: 537
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: Skellefteå AIK i media

Post by addebeck »

Bert Robertsson snackar om den klara backbesättningen.
Bert Robertsson snackar om den klara backbesättningen. Foto: Adam Savonen
Robertsson: ”Du blir snabbt omsprungen om du tar saker för givet”

Publicerad idag 08:03 (uppdaterad idag 08:07)
Det har hunnit gå lite mer än en månad sedan säsongen tog slut för AIK. Tränaren med ansvar för backarna, Bert Robertsson, har hunnit reflektera och få distans. För Norran berättar Bert om den tuffa arbetsbelastningen och synen på backuppsättningen som är helt klar inför kommande säsong. ”Det ser lovande ut”
Det har hunnit gå lite mer än en månad sedan säsongen tog slut. En säsong som började med förhoppningar om att slåss om både serietitel och SM–guld.

– Vi hade rustat för att gå hela vägen. Och med facit i hand lyckades vi ta oss till final.

Säsongen har pendlat kraftigt mellan berg och djupa dalar, hur ser du på det?

– För mig har det ändå känts som en ganska normal säsong. Det går upp och ned. Det är väl som alltid i Skellefteå att vi målas upp som en stor favorit med några andra lag och då förväntar sig många kanske större framgångar under säsong, säger Bert och fortsätter.

– Under alla år jag har varit Skellefteå har det faktiskt varit något liknande, men tidigare har vi fått med oss mer poäng och legat högra upp i tabellen. För att sedan bli starkare och starkare. Det blev vi den här säsongen också.

Robertsson pekar också på en yttre faktor att ta hänsyn till.

– Turbulensen är mer ett resultat av en jämn serie än att vi har varit för ojämn.

Lång framgång

I serien slutade AIK femma och var ytterst nära att knipa fjärdeplatsen. Det är en placering bättre än året innan.

Slutspelet blev en framgång sett till hur allt hade utvecklats. Finalplatsen är den sjunde på åtta säsonger, något som är unikt. För framgång är allt annat än självklart, något Robertsson verkligen vill påpeka.

– Du blir snabbt omsprungen om du tar saker för givet. Den noggrannhet som krävs, det jobb som krävs, det är exceptionellt. Det ska man ha respekt för och inte ta för givet. Ett sånt jobb att fostra varandra i den mentaliteten, stå upp för varandra, är framgångsfaktorn.

AIK:s tränare minns en episod mer än alla andra i slutspelet.

– En av mina finaste stunder här i Skellefteå var när folk står och sjunger långt in i ceremonin trots att vi har förlorat SM-finalen. Det var helt underbart.

Hård arbetsbelastning

AIK tog beslutet att inte ersätta Fredrik Öberg. Det innebar förändringar för alla övriga.

Hur ser du arbetsfördelningen när ni blev en man mindre?

ANNONS

– Det har blivit mer att göra, både fysiskt och mentala arbetsområden. Sett till mig och Stefan, har fått sprida ut vår arbetstid på fler områden. Mycket media och representation. Det var en större förändring än jag hade väntat mig.

Hur menar du då?

– Det är tufft att vara i offentlighetens ljus. Det tar mycket energi och du får många stå till svars för mycket. Saker man säger som presenteras på ett sätt man kanske inte är bekväm i. Och det tar också mycket energi att bearbeta. Jag har varit med om det tidigare, men kanske inte så omfattande.

I vilket skede kände du att ni skulle behöva utöka ledarstaben på nytt?

– Om det inte var ett krav så var det i alla fall ett önskemål. När det blev som det blev med Fredde var ambitionen att det var kortvarigt. Sen är allt relativt vad som är kortvarigt, men nog kändes det viktigt att fylla upp den tjänsten. Vi har nog varit överens om att som det var förra säsongen var en kortsiktig lösning.

Hur väl känner du Tommy sedan tidigare?

– Vi har stött på varandra och pratat. Vi har inte känt varandra privat, men professionellt känner vi varandra. Relationen är väl att jag har sett upp till honom. Han har en stor respekt för hockey.

Hur blir din roll i ledarstaben?

– De har inte ändrats särskilt mycket. Vi har våra arbetsområden. Nu fick Stefan gå in och coacha forwards ifjol medan jag har fortsatt med backar. Vi fortsätter så kommande säsong. Tommy blir en koordinator, som kan avslasta och blir vår person utåt. Han kommer att coacha oss i våra roller. Det var den rollen Micke skulle ha, men det blir för mycket att göra. Han behöver lägga koncentrera sig på andra sportsliga frågor, säger Bert och drar slutsatsen:

– Vi har återställt en bra ordning. Så att vi kan jobba spetsigare.

AIK har ännu flera platser att fylla till kommande säsong. Men backsidan är helt klar med åtta backar i a-truppen och ett gäng talanger som knackar på dörren.

– Skönt att det är klart på backsidan. Jag ser stor potential inför kommande säsong. Vi kommer att börja på en högre nivå än fjolåret.

Bert Robertsson om backarna
Filip Berglund: ”Förra årets utropstecken. Har skapat en stabilitet som jag trodde skulle ta några år till. Har en fysisk grund och är stabil på många sätt. Mångsidig.”

Emil Djuse: ”Har haft en bra utveckling. Har varit en grundläggande pelare i vårt försvarsspel. Spelar många minuter. Har skapat en rutin som är viktig för lagets framgång. En spetskvalité.”

Jonathan Pudas: ”Är en kille, som vi visste vilken kapacitet han hade. Var tidigt under säsongen våran tydligaste ledande spelare. Är pålitlig i sin prestation och har en hög skicklighetsnivå.”

Johan Alm: ”Brottades med skador. När han fick ordning på den biten, växte han till att bli en backklippa och en fysisk bit. Han börjar på en högre nivå i år än förra året.”

Fredrik Lindgren: ”Kom in sent och överträffade alla förväntningar. Han fyllde upp det hål som fanns när Ellis försvann. En otroligt stabil back.

Petter Granberg: ”Skönt att få hem honom. En laglojal pjäs. Vill ta tillbaka sin landslagsplats och visa att han är bra internationellt. Att få komma hem till AIK och få jobba med grunder, kommer ta honom dit. Fysiken, arbetsmoralen och spelet har högsta klass.”

Patrik Norén: ”En intressant kille. Vi har haft ögonen på honom en längre tid. En jämn spelare, där vi tror att att vi kan få ut lite mer av allt här i Skellefteå. Han har en hängiven spelstil och står upp för laget.”

Felix Dahlroth: ”Har varit talangfull länge. Har visat de sista åren att han är villig att jobba hårt. Att han kan spela hockey har vi vetat länge. Tog steg förra året med J20. Kan bli oerhört vass i framtiden med rätt inställning.

Backar i J20 som ligger nära a-laget: Ludvig Stenvall, Fredrik Granberg, Andreas Zetterman.
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå AIK i media

Post by kopitar »

addebeck wrote: 05 Jun 2018, 14:38 Shitload of text
Du kopierade verkligen hela tidningen :lol:
lobo
Posts: 1525
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Skellefteå AIK i media

Post by lobo »

Och du qoutade.........................

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå AIK i media

Post by kopitar »

lobo wrote: 05 Jun 2018, 20:23 Och du qoutade.........................

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Japp kanske var lite dumt de också :lol:
ante08
Posts: 2554
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Känns tyvärr som Thomson Trophy börja likna mer ett jippo än en tävling! Var är det för fel på Vitbergsbacken.
https://www.skellefteaaik.se/artikel/zq ... trophy-2-0
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Markman »

Måste spelarna gå med i sekten också? Döpa om sina sociala medier till "Crossfit-Ogge", "CF-Jocke" och sånt och konstant lägga upp bilder från "boxen" på när de gör "power snatch and jerk" och "wall balls to the maxxxx" också?

Sorry föra off-topic, men fy fan vad less man blir, det heter gym, marklyft, stöt, etc... Vi andra skiter fullständigt i hur många timmarna crossfit-människorna spenderar på träning, man behöver inte lägga upp bilder varje gång man tränar!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Skellefteå AIK i media

Post by smogz »

På sitt sätt känns ju Triathlon väldigt långt ifrån kravbilden på en hockeyspelare
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Balotelli
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Balotelli »

Dock bra att försöka kränga ett par fler årskort!
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Snuskhummern »

Lyssnat på AIK-podden med Tommy, gillar hans filosofi starkt, speciellt när det gäller den psykologiska aspekten och tänket hos spelarna. Känns som en del i spelet som vi har saknat de två senaste åren men fick se effekten av i slutskedet av förra säsongen, vilken otrolig energi det finns att hämta när spelarna verkligen tror på det dom gör och känner driv.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Skellefteå AIK i media

Post by nr86 »

Har lite svårt för att höra vilken mat, musik, hundraser och allergier han har. Jag är bara intresserad av hans hockeyfilosofi samt hur han tänker sig att AIK ska spela i vinter. Och det kommer senare i podden som tur är.
User avatar
Miklosoft
Posts: 290
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Miklosoft »

Mycket intressant Pod.
Gissar Tommys syn på PP och att man inte ska luta sig mot en ledande kedja utan att alla måste bidra.
(Som man såg när OS-Kedjan var borta), även forecheckingen pratades om.
Även att vi hade 1 PP förra året som var sönderläst och det inte går ha 1 lösning på PP.
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
ante08
Posts: 2554
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Ros tippar: Så slutar SHL-tabellen 2018/19

4) SKELLEFTEÅ
▪▪ Laget drivs av SHL:s bäste spelare, Joakim Lindström. Men nu fyller han 35 år i december och har passerat zenit. Han kommer vara bra i vinter, men frågan är om han kommer vara så pass bra att det räcker till en topp tre-plats för Skellefteå. Jag tror inte det. Sedan behövs en ny center som ersätter Pär Lindholm i förstakedjan. Men Skellefteå är alltid bra. Man kommer vara topp fyra och med välfylld kassakista finns utrymme att ta hem hockeykompetens under året.

► Flippen: Mantas Armalis. Kommer bli förstekeeper i vinter.

► Floppen: Robin Alvarez. Hade det tufft i Malmö i vintras. Jag har svårt att se att det blir succé i Västerbotten i vinter.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... en-2018-19
Belsibub
Posts: 83
Joined: 16 Jun 2011, 20:43

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Belsibub »

User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå AIK i media

Post by kopitar »

Skellefteå AIK har gjort klart med den 32-årige norske landslagsspelaren Mathis Olimb. ”Vi tänker honom i en centerroll hos oss, säger sportchefen Mikael Lindgren, vars jakt på förstecenter således är över.

Under tisdagsförmiddagen blev det officiellt klart att Mathis Olimb skrivit ett ettårskontrakt med AIK.

– Med sin kvickhet och sitt spelsinne kommer han att passa bra in i det sätt vi vill spela hockey, säger Mikael Lindgren i ett pressmeddelande.

När Norran får tag på Mathis är han hemma i Norge, en bit utanför Oslo, tillsammans med sin fru och son på ett år.

– Det känns väldigt bra att det blev Skellefteå. Jag har ju aldrig vunnit något ute i Europa och som vi vet är ju Skellefteå ett topplag. De säger inte bara att de vill vinna, utan de är alltid med och fightas om guldet varje år, säger 32-åringen.

Viktigt samtal med Tommy

Det såg länge ut som att Olimb skulle hamna i den schweiziska eller tyska ligan.

– Jag kollade lite i Schweiz, det gjorde jag. Men efter att jag pratade med Tommy (Samuelsson, tränare i AIK) om min roll i Skellefteå, och det lät verkligen bra, så bestämde jag mig. Och det känns verkligen som klubben kan vara med och göra mig till en bättre hockeyspelare, säger Olimb.

AIK har varit tydliga med att man jagat en ersättare till Pär Lindholm – en center mellan Jocke Lindström och Oscar Möller.

Givetvis hoppas jag få chansen mellan dem.

En plats som Olimb mer än gärna vill fylla.

– Sen så vet man aldrig hur det blir, exakt vem som kommer spela med vem. Men givetvis hoppas jag få chansen mellan dem. De är ju kanske ligans två bästa spelare, så att bara vara i samma lag som dem känns riktigt bra, säger Olimb, som kommer till Skellefteå senare i sommar:

– Jag tror det blir någon gång den 25–26 juli.
Belsibub
Posts: 83
Joined: 16 Jun 2011, 20:43

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Belsibub »

Mycket matnyttigt i den artikeln.....
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by dovienya »

Han slipper sommarfysen...
MBB

Re: Skellefteå AIK i media

Post by MBB »

Ser på twitter att några lag har gått på is. Ser ingen info från AIK om första isträningen. Nån som vet?
Os72
Posts: 873
Joined: 22 Jun 2011, 17:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Os72 »

Post Reply