Skellefteå AIK i media

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
ossian
Posts: 3666
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ossian »

Varför finns det inga homosexuella hockeyspelare på elitnivå? Dummar mig nu, klart att det finns många. Jag skulle då vilja att en sådan person kände sig välkommen i vår förening, och det hjälper denna aktion till att förmedla.
User avatar
Erwynn
Posts: 2414
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Erwynn »

Movember/rosa bandet handlar ju om en sjukdom och sprida info för att få pengar till forskning. Går ju inte jämföra riktigt på samma sätt, såvida du inte är en av dom som anser att homosexualitet är just en sjukdom?
Hata allt.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Lidlund »

Tycker främst det är dåligt att inte skellefte AIK står för att ingen ska diskrimineras för sitt kön!

Nu kanske jag är oinsatt, men känns rätt långt ifrån en könsjämnställd arbetsplats!

Ang. Movember.. tycker inte det är samma budskap som Pride, även om det är i princip lika viktigt.. om inte Pride är viktigare..

Jag håller nog alla människors lika värde något högre än kampen mot prostata cancer, även om det är svårt att göra den differenceringen!
Fdskebo
Posts: 1110
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Fdskebo »

Foppas skridskocoach wrote:Sport är säkert en rätt bra plattform för att föra ut diverse budskap via. Frågan är dock om det per automatik innebär att man ska göra det.

2017 kan man knappt göra någonting utan att mötas av diverse ställningstaganden i alla möjliga frågor. I princip alla former av kulturyttringar är bärare av budskap till höger och vänster. Loggar man in på sociala medier bombarderas man av politiska ställningstaganden i alla möjliga och omöjliga frågor. Företag inom alla möjliga branscher använder politiska ställningstaganden för att stärka sina varumärken (men inte AIK väl?). Osv osv. Sportens värld har varit en av få frizoner som fortfarande återstår och jag tycker att det är trist att den också ska politiseras. Vad är egentligen vunnet av det? Samhället blir mer och mer polariserat för varje dag som går. Idrotten har, åtminstone tidigare, erbjudit en arena där socialdemokraten och moderaten kan stå sida vid sida och skrika sig hesa för ett gemensamt mål. Där sverigedemokraten och killen med invandrarbakrund kan omfamna varandra i eufori efter ett mål. Och där homofoben kan se sina fördomar få en törn när han möter en likasinnad homosexuell supporter. Det finns inte särskilt många andra arenor som kan erbjuda detta på en lika genuin/passionerad nivå. Att politiken hålls borta från idrotten har ett egenvärde. I synnerhet så som utvecklingen ser ut i världen i övrigt.

Angående sakfrågan så har jag personligen svårt att tro att någon på allvar tvivlat på att AIK's värdegrund är neutral avseende sexuell läggning. Som redan konstaterats tycker "alla" redan att homosexualitet är helt ok. Det fåtal som inte gör det kommer givetvis inte att ändra sig bara pga att AIK lirar en match i regnbågströjor, det tror jag att vi kan enas om. Så vad är poängen med detta, egentligen? Vad förändras pga detta?

Förstå mig rätt nu - jag skulle förvänta mig att klubben tar tydlig ställning för homosexuellas rättigheter och agerar kraftfullt om det exempelvis skulle komma fram uppgifter om att en homosexuell spelare/ledare/åskådare behandlas illa i något sammanhang som rör klubben. Det är en sak. Det är att reagera på ett oacceptabelt beteende. Men att lira en match i regnbågsfärgade tröjor 2017 är för mig bara en ytlig gest. Att ta ställning för något som "alla" redan tycker är inte särskilt modigt i mina ögon. Jämförelsen med Movember har vissa poänger, men haltar på den punkten att Movember är ett arrangemang som genomförs för att samla in pengar för behandling av dödliga sjukdomar - det syftar inte till att påverka folks åsikter i en viss fråga.
Bra och tänkvärt skrivet. Klockren sammanfattning enligt mig!
Jocko Homo
Posts: 484
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Jocko Homo »

Foppas skridskocoach: paren du räknar upp i exemplet. Moderat/Sosse är fullt jämförbara. Båda handlar om personernas åsikter.

Men sen: SD/"person med invandrarbakgrund" och homofob/"homosexuell supporter".
User avatar
Erwynn
Posts: 2414
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Erwynn »

Foppas skridskocoach wrote:Sport är säkert en rätt bra plattform för att föra ut diverse budskap via. Frågan är dock om det per automatik innebär att man ska göra det.

2017 kan man knappt göra någonting utan att mötas av diverse ställningstaganden i alla möjliga frågor. I princip alla former av kulturyttringar är bärare av budskap till höger och vänster. Loggar man in på sociala medier bombarderas man av politiska ställningstaganden i alla möjliga och omöjliga frågor. Företag inom alla möjliga branscher använder politiska ställningstaganden för att stärka sina varumärken (men inte AIK väl?). Osv osv. Sportens värld har varit en av få frizoner som fortfarande återstår och jag tycker att det är trist att den också ska politiseras. Vad är egentligen vunnet av det? Samhället blir mer och mer polariserat för varje dag som går. Idrotten har, åtminstone tidigare, erbjudit en arena där socialdemokraten och moderaten kan stå sida vid sida och skrika sig hesa för ett gemensamt mål. Där sverigedemokraten och killen med invandrarbakrund kan omfamna varandra i eufori efter ett mål. Och där homofoben kan se sina fördomar få en törn när han möter en likasinnad homosexuell supporter. Det finns inte särskilt många andra arenor som kan erbjuda detta på en lika genuin/passionerad nivå. Att politiken hålls borta från idrotten har ett egenvärde. I synnerhet så som utvecklingen ser ut i världen i övrigt.

Angående sakfrågan så har jag personligen svårt att tro att någon på allvar tvivlat på att AIK's värdegrund är neutral avseende sexuell läggning. Som redan konstaterats tycker "alla" redan att homosexualitet är helt ok. Det fåtal som inte gör det kommer givetvis inte att ändra sig bara pga att AIK lirar en match i regnbågströjor, det tror jag att vi kan enas om. Så vad är poängen med detta, egentligen? Vad förändras pga detta?

Förstå mig rätt nu - jag skulle förvänta mig att klubben tar tydlig ställning för homosexuellas rättigheter och agerar kraftfullt om det exempelvis skulle komma fram uppgifter om att en homosexuell spelare/ledare/åskådare behandlas illa i något sammanhang som rör klubben. Det är en sak. Det är att reagera på ett oacceptabelt beteende. Men att lira en match i regnbågsfärgade tröjor 2017 är för mig bara en ytlig gest. Att ta ställning för något som "alla" redan tycker är inte särskilt modigt i mina ögon. Jämförelsen med Movember har vissa poänger, men haltar på den punkten att Movember är ett arrangemang som genomförs för att samla in pengar för behandling av dödliga sjukdomar - det syftar inte till att påverka folks åsikter i en viss fråga.
Spot on och kan bara skriva under på varenda rad du kritat ned!
Hata allt.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

En fråga: Tröjorna från Pridematchen ska ju auktioneras ut, men är det någon som läst vad behållningen ska gå till?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Lappmössan »

Men att lira en match i regnbågsfärgade tröjor 2017 är för mig bara en ytlig gest. Att ta ställning för något som "alla" redan tycker är inte särskilt modigt i mina ögon.
Modigt kanske är att överdriva men med tanke på all homofobi som dyker upp varje gång detta kommer på tal behövs det nog fortfarande.
Den moderne svensson ser inte detta som ett politiskt ställningstagande utan som en gest för människors lika värde. Kan aldrig bli för mycket av det.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Akerman2 »

Har du stött på mycket homofobi gällande denna match? Måste ha missat det isåfall.

Läser inte så mycket övriga kommentarer (norran osv) utan bara det som skrivs här.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1862
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by GroovyEd »

Ja, läs kommentarerna på Norran och facebook. Cirka hälften är "usch, vidrigt!", " SAIK (ja, SAIK) svärtar ner sitt varumärke!", "ska bojkotta denna match!" och liknande.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Akerman2 »

Jasså, det har jag inte läst. Väldigt illa av dessa individer.

Var rädd att Lappis menade diskussionen som varit här på forumet, där vissa är "motståndare" men ändå diskuterar sakfrågan på ett vettigt sätt. Det måste man kunna göra.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1862
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by GroovyEd »

Akerman2 wrote:Jasså, det har jag inte läst. Väldigt illa av dessa individer.

Var rädd att Lappis menade diskussionen som varit här på forumet, där vissa är "motståndare" men ändå diskuterar sakfrågan på ett vettigt sätt. Det måste man kunna göra.
Absolut, det håller jag också med om!
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Skellefteå AIK i media

Post by persson82 »

Har norran slutat bevaka träningarna när det är landslagsuppehåll? eller kör AIK stängda träningar ;)
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Markman »

Lidlund wrote:Nu kanske jag är oinsatt, men känns rätt långt ifrån en könsjämnställd arbetsplats!
Personligen tycker nog jag att definitionen på en "könsjämställd arbetsplats" är att den som är bäst lämpad för jobbet får det, oavsett kön. Det är ju definitivt något som är otroligt svårt att veta för någon som inte varit med i anställningsförfarandet i så fall. Att vara könsjämställd behöver ju inte innebära en 50/50-fördelning på tjänsterna, bara att ingen förfördelas på grund av sitt kön, oavsett vilket kön det nu må vara.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Skellefteå AIK i media

Post by karjala »

Undrar om någon smyglövare sitter på kansliet och är nöjd över att ha fått in tydligt grön/gult på vår tröja?

Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
GroovyEd
Posts: 1862
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by GroovyEd »

http://norran.se/sport/skelleftea-aik/l ... um=twitter

Jag har svårt att avgöra om Roger Lindström är sämre som skribent eller som intervjuare av engelsktalande spelare.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Skellefteå AIK i media

Post by smogz »

Nä, går överhuvudtaget inte få nån ordning på det han skriver. Ingen tanke alls innan han börjar och motsägelser i vartannat stycke.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
ante08
Posts: 2584
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Riktigt cool video. Kul att Skellefteå AIK fick vara med!!

http://www.svt.se/melodifestivalen/se-d ... valen-2017" onclick="window.open(this.href);return false;
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Skellefteå AIK i media

Post by dj_tobias »

Någon som har Folkbladet Plus?

http://www.folkbladet.nu/plus/1793911/m ... k-for-alla" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

http://norran.se/sport/skelleftea-aik/a ... ter-781047
http://norran.se/sport/skelleftea-aik/v ... -ar-781042

Ska bli intressant att se vad som kommer hända på söndag. Kommer folk att vägra betala avgiften nu, med tanke på vilket ramaskri det vart då Kommunen skulle höja parkeringsavgiften i stan med typ 3 kr eller vad det nu var.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by dovienya »

Tidigare fick man ju en parkeringslott, det borde alltså inte räknas som ren avgift utan som att man köper en lott? I år har jag inte fått ngn lott dock.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Tänkte på det med :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Skellefteå AIK i media

Post by dj_tobias »

Chippen wrote:http://norran.se/sport/skelleftea-aik/a ... ter-781047
http://norran.se/sport/skelleftea-aik/v ... -ar-781042

Ska bli intressant att se vad som kommer hända på söndag. Kommer folk att vägra betala avgiften nu, med tanke på vilket ramaskri det vart då Kommunen skulle höja parkeringsavgiften i stan med typ 3 kr eller vad det nu var.
Om jag förstår texten rätt så betalar de hyra nu och därmed kan ta betalt för parkeringen?
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Det är mycket som Pea sagt genom åren som jag inte håller med om, men i det här fallet håller jag verkligen med om att Norran "gör en höna av en fjäder". Det har länge varit känt att det har varit ett sätt att få in lite extra slantar till ungdomshockeyn och att det inte har varit någon officiell parkeringsavgift. Vill man inte stötta det så går det utmärkt att parkera bara ett stenkast därifrån och gå hundra meter extra.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

dj_tobias wrote:
Chippen wrote:http://norran.se/sport/skelleftea-aik/a ... ter-781047
http://norran.se/sport/skelleftea-aik/v ... -ar-781042

Ska bli intressant att se vad som kommer hända på söndag. Kommer folk att vägra betala avgiften nu, med tanke på vilket ramaskri det vart då Kommunen skulle höja parkeringsavgiften i stan med typ 3 kr eller vad det nu var.
Om jag förstår texten rätt så betalar de hyra nu och därmed kan ta betalt för parkeringen?
Jo, det verkar ju så iaf.
Men jag reagerade mest på att kommentarer på norran var att detta var OK men inte den lilla höjningen generellt i stan.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1862
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by GroovyEd »

p-play wrote:Det är mycket som Pea sagt genom åren som jag inte håller med om, men i det här fallet håller jag verkligen med om att Norran "gör en höna av en fjäder". Det har länge varit känt att det har varit ett sätt att få in lite extra slantar till ungdomshockeyn och att det inte har varit någon officiell parkeringsavgift. Vill man inte stötta det så går det utmärkt att parkera bara ett stenkast därifrån och gå hundra meter extra.
Jag håller med. Jag har då vetat i alla år att det är frivilligt att betala, men känns inte som att parkeringsvakterna vet det då det låter som ett krav från dem för att få ställa sig på parkeringen.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Kände inte igen namnen på de som skrivit artikeln. Nya stjärnor som vill synas?
Kul att David är tillbaka som sportchef oxå.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Det verkar vara slyngeln som skrev för Folkbladet förut och som påstod sig ha "säkra källor" emellanåt om olika saker som senare inte visade sig stämma. Han verkar nu praktisera på Expressen, vilket kanske förklarar den något tabloida infallsvinkeln. Jag antar att det är ungdomens entusiam som gör sig gällande här. :) Om några år är han tillbaka och vill ha lagom mycket att göra och recenserar Disney-filmer tillsammans med "Skjutjärnsroger". :D
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Men om det är han från Folkbladet, varför skulle han då skriva en artikel åt norran om han nu är på expressen?
Aja, fattar inget av den där mediasnurren hit och dit, men det kan mycket väl vara han som är "hjärnan" bakom verket.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Hela mediasvängen i dag bygger på frilansartiklar. Det är få personer som är fast anställda.
Post Reply