Skellefteå AIK i media

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

mellan 3 & 20 tecken
Posts: 272
Joined: 12 Dec 2014, 23:26
Location: Umeå

Re: Skellefteå AIK i media

Post by mellan 3 & 20 tecken »

Neutral om tröjan inte är snygg, positiv om den är det.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1845
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by GroovyEd »

Akerman2 wrote:Prideveckan närmar sig i Skellefteå. Nu är det också klart att Skellefteå AIK kommer att dra sitt strå till stacken för att uppmärksamma detta.

När Skellefteå AIK tar sig an Djurgården den 18 februari så kommer man spela i regnbågsfärgade tröjor. Dessa tröjor kommer sedan att auktioneras ut.


Kommentarer?
Bra initiativ.
User avatar
smogz
Posts: 5689
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Skellefteå AIK i media

Post by smogz »

Hoppas de får till en tröja som både visar att det är Skellefteå AIK plus att den är regnbågsfärgad. Jag är klart positiv
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Lappmössan »

Snyggt initiativ.

Och äsch om tröjan blir ful, det är bara en match.
p-play
Posts: 6766
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Jag är definitivt emot det för jag tycker att man skall låta klubbar vara en fristad från politik oavsett om det kan tyckas vara för en god sak. Problemet är för att det i slutändan kan bli en gråzon för vad man egentligen stödjer. Att alla oavsett läggning skall få delta i idrott är självklart, men många Pridefestivaler och liknande arrangemang brukar ha en mycket radikalare agenda än så i många frågor. Personligen vill jag inte att klubbar skall ge sig in och ta ställning i politiska frågor. Vi har tillräckligt med politisering ändå i samhället.
User avatar
Oliman
Posts: 359
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Oliman »

vilka är dessa radikala agendor som pridefestivaler och "liknande arrangemang" brukar ha enligt dig?

Är skellefteås tröjbyte under en match att likställa med pridefestivaler och "liknande arrangemang"? på vilka sätt?

Att Skellefteå som Sveriges rikaste och bästa förening tar ställning och stöttar detta ser jag som bra. Och i linje med en bra värdegrund. Extra skönt att vara Skellefteå-fan med nyheter som denna.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by bsa »

En del är stock konservativa, typ damlag och liknande.
p-play
Posts: 6766
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Oliman wrote:vilka är dessa radikala agendor som pridefestivaler och "liknande arrangemang" brukar ha enligt dig?

Är skellefteås tröjbyte under en match att likställa med pridefestivaler och "liknande arrangemang"? på vilka sätt?

Att Skellefteå som Sveriges rikaste och bästa förening tar ställning och stöttar detta ser jag som bra. Och i linje med en bra värdegrund. Extra skönt att vara Skellefteå-fan med nyheter som denna.
Okej, men vad menar du med en bra värdegrund och vad stöttar man egentligen? Pridearrangemang driver ofta frågor inom familjepolitiken som homoadoption och rätt till av staten betald insemination/provrörsbefruktning. Är det detta man stöttar för Pridearrangemang utnyttjar gärna sin plattform och samarbetspartners för att få ut sitt budskap? De har också varit framgångsrika i sitt lobbyarbete för i idag så är betydligt fler positiva i frågan om homoadoption än för några tiotal år sedan. Jag har egentligen ingen åsikt i just den frågan utan det är mer en fråga om att jag inte vill att klubbar skall ge sin in i politiska frågor, vilket är det man indirekt gör och det vare sig om man har den intentionen eller inte.
User avatar
ossian
Posts: 3635
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ossian »

Om homosexuella kunde leva sitt liv i frihet med samma sociala och samhälliga rättigheter som alla andra människor, så skulle det inte behövas jippon som detta. Bra att AIK tar ställning till att förändra samhället till det bättre.

Det är inte samma sak som att AIK måste ha ett damlag. Det är för mig en helt annan fråga. Skellefteå borde försöka ha ett damlag men ser ingen anledning att de måste heta Skellefteå AIK.
User avatar
Oliman
Posts: 359
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Oliman »

p-play wrote:
Oliman wrote:vilka är dessa radikala agendor som pridefestivaler och "liknande arrangemang" brukar ha enligt dig?

Är skellefteås tröjbyte under en match att likställa med pridefestivaler och "liknande arrangemang"? på vilka sätt?

Att Skellefteå som Sveriges rikaste och bästa förening tar ställning och stöttar detta ser jag som bra. Och i linje med en bra värdegrund. Extra skönt att vara Skellefteå-fan med nyheter som denna.
Okej, men vad menar du med en bra värdegrund och vad stöttar man egentligen? Pridearrangemang driver ofta frågor inom familjepolitiken som homoadoption och rätt till av staten betald insemination/provrörsbefruktning. Är det detta man stöttar för Pridearrangemang utnyttjar gärna sin plattform och samarbetspartners för att få ut sitt budskap? De har också varit framgångsrika i sitt lobbyarbete för i idag så är betydligt fler positiva i frågan om homoadoption än för några tiotal år sedan. Jag har egentligen ingen åsikt i just den frågan utan det är mer en fråga om att jag inte vill att klubbar skall ge sin in i politiska frågor, vilket är det man indirekt gör och det vare sig om man har den intentionen eller inte.
nice try. . .haha, så du har uppriktigt ingen åsikt i frågan gällande homoadoption och betald insemination/provrörsbefrukning? Så du tycker att de som vill ha de har lika rätt som de som är tvärt emot det?

Jag ser inte de frågor som ett U N S politiska, däremot ser jag dem som mänskliga rättigheter. Och det är just där jag tycker värdegrunden kommer in. Föreningen är större än att bara spela hockey, och att stå upp för ett rättvisare och tolerantare och bättre samhälle är föredömligt.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3017
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Foppas skridskocoach »

Jag tycker också att politik och idrott är två saker som inte ska blandas samman.
Tigerränderna går aldrig ur.
John
Posts: 253
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Skellefteå AIK i media

Post by John »

Att vara pro Pride/homosexualitet är ju lika logiskt som att vara mot rasism. I min bok är inte det politiska ställningstaganden. Snarare sunt förnuft.
User avatar
nr86
Posts: 5334
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Skellefteå AIK i media

Post by nr86 »

John wrote:Att vara pro Pride/homosexualitet är ju lika logiskt som att vara mot rasism. I min bok är inte det politiska ställningstaganden. Snarare sunt förnuft.
+1 på den.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

http://norran.se/guld/hockeybloggen/sa- ... -product=1

En bild på matchtröjan som det ska spelas i när det är Pridematchen.
Känns som en bra kompromiss att sätta ränderna på armarna, för då försvinner inte vår grundtröja. Var rädd att vi skulle göra något i stil med det som Kiruna gjorde.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5689
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Skellefteå AIK i media

Post by smogz »

Den var ju riktigt schysst. Ska nog bjuda på en på auktion sen.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
GroovyEd
Posts: 1845
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by GroovyEd »

Tycker man kunnat gå lite mer all in. Jag tänker typ en prideflagga med ett lönnlöv på bröstet. Mest för att se hysterin i Norrans kommentatorsfält.
Fdskebo
Posts: 1108
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Fdskebo »

Jag tror det handlar om marknadsföring mer än något annat.
Ett simpelt sätt att få "gratis" reklam helt enkelt.

Det är ju inte så att AIK skriver om sina stadgar eller radikalt förändrar sitt värdegrundsarbete. Det kommer att skrivas lite extra om Skellefteå AIK i media, sponsorer betalar tröjorna som sedan aktioneras ut. Kostar inget och ger lite mediebrus.


*Borde alla föreningar med normalt sunda värderingar ha regnbågsfärgade kläder en dag per år?
*Borde alla företag ha det?
*Om man inte har det, betyder det då per automatik att man har gjort ett ställningstagande åt andra hållet?

Jag tycker faktiskt att det hela är lite löjligt.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1845
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by GroovyEd »

Tycker du detsamma om Movember-tröjorna?
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Nu blir det väl lite skevt att jämföra med allt som rör Movember då det verkar vara något som hela Ligan har bestämt sig för att göra och inte den enskilda klubben.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1845
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by GroovyEd »

Sååå, om hela ligan hade explicit stått bakom Pride och spelat en match med regnbågsfärger hade man inte sagt att hela grejen är löjlig? Och det hade helt plötsligt varit löjligt om enbart Skellefteå hade lirat en match med Movember-tröja?
p-play
Posts: 6766
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Movember rör sjukdomar, medan det var länge sedan som det aktuella ämnet klassades som just det. Ni som är för detta, borde man i sådana fall inte hänga upp en LO-flagga på kortsidan tillsammans med de andra flaggorna för att försvara arbetarnas löner och anställningsvillkor för det är ju i grunden också något gott? Och varför stanna där, borde man inte spela en match i sameflaggans färger för att manifestera ursprungsminoriteter och deras kamp (Plockar man bara bort de lila ränderna så är man redan hemma. :) )?
User avatar
GroovyEd
Posts: 1845
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by GroovyEd »

Ingen dum idé faktiskt.

Det finns mycket orättvisor i världen och jag tycker att idrott utgör en god plattform att motverka dessa. Många unga som budskapen går ut till, samtidigt som de representeras av deras största idoler. Och är det några som kan påverkas att normalisera dessa saker är det unga människor, bevisligen inte inskränkta äldre herrar.
p-play
Posts: 6766
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Problemet är bara vem som skall avgöra vad som "rätt" eller "fel" eller "bra" eller "dåligt" och vad som skall inkluderas. Skall klubben manifestera för sänkt fastighetsskatt för det är ju också något bra för de som det berör? Det är därför detta är politiska frågor och skall hållas borta från idrottsklubbar enligt min mening. Det finns så många andra sätt och plattformar att få ut åsikter på.
User avatar
Oliman
Posts: 359
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Oliman »

p-play wrote:Movember rör sjukdomar, medan det var länge sedan som det aktuella ämnet klassades som just det. Ni som är för detta, borde man i sådana fall inte hänga upp en LO-flagga på kortsidan tillsammans med de andra flaggorna för att försvara arbetarnas löner och anställningsvillkor för det är ju i grunden också något gott? Och varför stanna där, borde man inte spela en match i sameflaggans färger för att manifestera ursprungsminoriteter och deras kamp (Plockar man bara bort de lila ränderna så är man redan hemma. :) )?
nice try ! haha. . .

så med din logik så borde Skellefteå även strunta i Movember.

"ty, ni som är för detta, borde man i sådana fall inte hänga upp en AIDS-flagga på kortsidan tillsammans med de andra flaggorna för att stödja kampen mot aids för det är ju i grunden också något gott? Och varför stanna där, borde man inte spela en match i kaki-kläder för att manifestera kampen mot malaria.. "

haltar resonemangen? JA.

Många bäckar små, löjligt att säga att man inte kan engagera sig för en bra sak med motivation varför man inte engagerar sig för andra saker.

Att göra något är bättre än att inte göra något.
Du tycker tvärtom.
Jag tycker tvärtom vad du tycker.
User avatar
Oliman
Posts: 359
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Oliman »

p-play wrote:Problemet är bara vem som skall avgöra vad som "rätt" eller "fel" eller "bra" eller "dåligt" och vad som skall inkluderas. Skall klubben manifestera för sänkt fastighetsskatt för det är ju också något bra för de som det berör? Det är därför detta är politiska frågor och skall hållas borta från idrottsklubbar enligt min mening. Det finns så många andra sätt och plattformar att få ut åsikter på.
fler framtida argumentklassiker haglar nu. . .mycket inskränkt kan man vara. Ser du verkligen en parallell mellan fastighetsskatt och HBTQ-frågor? på riktigt?
User avatar
GroovyEd
Posts: 1845
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by GroovyEd »

p-play wrote:politiska frågor
Är regnbågströja en politisk ställning? I min bok är det en humanitär ställning.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

GroovyEd wrote:Sååå, om hela ligan hade explicit stått bakom Pride och spelat en match med regnbågsfärger hade man inte sagt att hela grejen är löjlig? Och det hade helt plötsligt varit löjligt om enbart Skellefteå hade lirat en match med Movember-tröja?
Nej, det var inte så jag menade.
Vad jag syftade på är precis bara det jag skriver, att det blir lite skevt att jämför det som Ligan verkar stå bakom kontra det den enskilda klubben har beslutat göra.

Det är även helt utan värdering i vad jag syftar till, utan jag tycker bara det blir som att jämföra äpplen och päron.
Vidare anser jag att Movember är en bra grej. Detta med Pride är oxå bra, men förbannat tråkigt att det ska behövas.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6766
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Oliman wrote:
p-play wrote:Movember rör sjukdomar, medan det var länge sedan som det aktuella ämnet klassades som just det. Ni som är för detta, borde man i sådana fall inte hänga upp en LO-flagga på kortsidan tillsammans med de andra flaggorna för att försvara arbetarnas löner och anställningsvillkor för det är ju i grunden också något gott? Och varför stanna där, borde man inte spela en match i sameflaggans färger för att manifestera ursprungsminoriteter och deras kamp (Plockar man bara bort de lila ränderna så är man redan hemma. :) )?
nice try ! haha. . .

så med din logik så borde Skellefteå även strunta i Movember.

"ty, ni som är för detta, borde man i sådana fall inte hänga upp en AIDS-flagga på kortsidan tillsammans med de andra flaggorna för att stödja kampen mot aids för det är ju i grunden också något gott? Och varför stanna där, borde man inte spela en match i kaki-kläder för att manifestera kampen mot malaria.. "

haltar resonemangen? JA.

Många bäckar små, löjligt att säga att man inte kan engagera sig för en bra sak med motivation varför man inte engagerar sig för andra saker.

Att göra något är bättre än att inte göra något.
Du tycker tvärtom.
Jag tycker tvärtom vad du tycker.
Movember rör sjukdomar och även aids och malaria är sjukdomar, medan Pride är en politisk manifestation som inkluderar en rad olika åsikter, så ja, i min bok är det en skillnad. Vi kan åtminstone vara överens om att vi är oense på den punkten. :) För övrigt får de gärna spela resten av säsongen i rosa tröjor bara de ändrar på forechecken och mittzonsspelet utan puck. :D
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3017
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Foppas skridskocoach »

Sport är säkert en rätt bra plattform för att föra ut diverse budskap via. Frågan är dock om det per automatik innebär att man ska göra det.

2017 kan man knappt göra någonting utan att mötas av diverse ställningstaganden i alla möjliga frågor. I princip alla former av kulturyttringar är bärare av budskap till höger och vänster. Loggar man in på sociala medier bombarderas man av politiska ställningstaganden i alla möjliga och omöjliga frågor. Företag inom alla möjliga branscher använder politiska ställningstaganden för att stärka sina varumärken (men inte AIK väl?). Osv osv. Sportens värld har varit en av få frizoner som fortfarande återstår och jag tycker att det är trist att den också ska politiseras. Vad är egentligen vunnet av det? Samhället blir mer och mer polariserat för varje dag som går. Idrotten har, åtminstone tidigare, erbjudit en arena där socialdemokraten och moderaten kan stå sida vid sida och skrika sig hesa för ett gemensamt mål. Där sverigedemokraten och killen med invandrarbakrund kan omfamna varandra i eufori efter ett mål. Och där homofoben kan se sina fördomar få en törn när han möter en likasinnad homosexuell supporter. Det finns inte särskilt många andra arenor som kan erbjuda detta på en lika genuin/passionerad nivå. Att politiken hålls borta från idrotten har ett egenvärde. I synnerhet så som utvecklingen ser ut i världen i övrigt.

Angående sakfrågan så har jag personligen svårt att tro att någon på allvar tvivlat på att AIK's värdegrund är neutral avseende sexuell läggning. Som redan konstaterats tycker "alla" redan att homosexualitet är helt ok. Det fåtal som inte gör det kommer givetvis inte att ändra sig bara pga att AIK lirar en match i regnbågströjor, det tror jag att vi kan enas om. Så vad är poängen med detta, egentligen? Vad förändras pga detta?

Förstå mig rätt nu - jag skulle förvänta mig att klubben tar tydlig ställning för homosexuellas rättigheter och agerar kraftfullt om det exempelvis skulle komma fram uppgifter om att en homosexuell spelare/ledare/åskådare behandlas illa i något sammanhang som rör klubben. Det är en sak. Det är att reagera på ett oacceptabelt beteende. Men att lira en match i regnbågsfärgade tröjor 2017 är för mig bara en ytlig gest. Att ta ställning för något som "alla" redan tycker är inte särskilt modigt i mina ögon. Jämförelsen med Movember har vissa poänger, men haltar på den punkten att Movember är ett arrangemang som genomförs för att samla in pengar för behandling av dödliga sjukdomar - det syftar inte till att påverka folks åsikter i en viss fråga.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1845
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by GroovyEd »

Grejen är väl att om NÅGON kan påverkas och fundera över sina värderingar har man kommit någonstans på vägen?

Idrott i allmänhet präglas av ganska homofobiska attityder och jargonger, kanske ishockey i synnerhet (även om det nog har gått åt rätt håll där också på senare år) och ser unga utövare sina idoler stå för ett sånt här budskap tror jag man kan ge dem en knuff i en riktning där man accepterar olikheter. Barn "utsätts" dessutom inte alls för det enorma flöde av politiska ställningstagande och liknande (som du annars har en poäng i) som kanske äldre gör och just på grund av detta tror jag att detta är ett väldigt bra initiativ.
Post Reply