Forumregler

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Forumregler

Post by schteffe »

Huvudregler
För att detta forum ska följa gällande svensk lag samt vara en trevlig mötesplats där alla kan känna sig välkomna följer här några regler som alla medlemmar måste följa om de vill använda forumet. Reglernas efterlevnad säkerställs av moderatorer och administratörer. Dessa personer sköter forumet och svarar gärna på dina frågor om du har några.

§1 Vett & etikett

•1.1 Försök hålla en vänlig ton och respektera varandra i forumet. Försök undvika att använda svordomar, könsord och annat fult språk i forumet, du får gärna uttrycka dina åsikter men det finns andra sätt att göra det på utan svordomar och annat fult språk. Istället för att använda fult språk så går det bra att använda känsloikonerna för att uttrycka sina känslor.

•1.2 Personliga påhopp, direkta förolämpningar, nedsättande kommentarer och liknande är inte tillåtet. Detta gäller medlemmar, personer, företeelser och annat. Personliga påhopp definieras som personlig, etnisk och/eller könsbaserad förolämpning, förtal eller hånfull kommentar.

§2 Onödiga inlägg, skräpinlägg
Onödiga inlägg och skräpinlägg är inlägg som inte tillför något till diskussionen, inte är relevanta eller är utanför ämnet (kan även anses vara chattning). Vi ska försöka undvika att skriva sådana här inlägg, i den mån som det går.

§3 Chattning
Chattning är något sådant här: Person X: "Hej, hur mår du idag?" Person Y: "Hej, jag mår bra, hur mår du?" Person X: "Jag mår bra.". Detta är alltså en diskussion som inte är speciellt intressant och passar inte i forumet.

§4 Spamming
Spamming är när man skriver samma sak igen och igen i samma ämne, forum eller alla forum. Spamming kan också anses vara om du skriver samma åsikter, kommentarer eller kritik flera gånger och i mer än ett inlägg.

§5 Pornografi & Sex
Pornografiska eller stötande sexuella kommentarer får absolut inte förekomma och pornografiska bilder får inte visas i detta forum. Detta är en regel som kommer att hållas på hårt och överträdelser kommer att bestraffas där efter.
Vad kommer att hända om detta inte följs?
Eftersom att vi ser allvarligt på detta, så kommer följderna antagligen bli en avstängning eller moderering under en viss period. Varje fall bedöms individuellt och bestraffningen utdelas därefter.

§6 Signaturer
Signaturer är tillåtna i forumet, men de får inte vara längre än 3 rader och inga bilder får användas, även tomma rader räknas som en rad (gäller i upplösningen 1024 x 768).
Detta är p.g.a. att signaturen inte skall vara större än vad själva inlägget kan vara, inte skall ta för mycket utrymme i forumet och ta bort fokus från själva diskussionen.
Om din signatur inte följer dessa regler så kommer du att meddelas om att ändra din signatur, om inte detta sker inom en rimlig tid så kommer en forumledare att ändra din signatur.

Åtgärder vid regelbrott
Om forumets regler inte följs av en användare, så kommer åtgärder vidtas av antingen moderator eller administratör. Åtgärdens art beror på vilken förseelse som har begåtts. I de allra flesta fall handlar det om mindre avsteg från reglerna, vilket kommer leda till en vänlig tillsägelse, i tråden eller via ett privat meddelande till användaren, samt eventuellt en redigering av inlägget. Upprepade förseelser kommer att leda till varningar i inlägget eller privat meddelande.

Om problemet fortsätter efter varningarna, alternativt omedelbart om det rör sig om allvarligare förseelser, så kommer användaren att bli avstängd. Det finns olika sätt att stänga av en medlem på: En temporär avstängning där namnet stängs av, de mer allvarligare åtgärderna är att stänga e-post adressen eller IP-adressen.

Om alla former av avstängningar misslyckas, så kommer vi att rapportera ditt uppträdande till din Internetleverantör. Väljer du att registrera ett nytt alias medan du är avstängd, så kommer du utan undantag att bli permanent avstängd.

Vid regelbrott kan även ämnen stängas och inlägg redigeras eller raderas av moderatorer och administratör, oftast när så är möjligt med en kommentar i någon form om varför åtgärden vidtagits.

Dessa riktlinjer för åtgärder är generella och kan komma att frångås vid individuella tillfällen efter administratörers och moderatorers gottfinnande. Förseelser riktade mot administratörer eller moderatorer kan som regel medföra striktare och mer omedelbara påföljder.

Riktlinjer,tips och annan information

Skriv och formatera rätt:
För att dina inlägg ska vara lättlästa så är det bra om du tänker på att formatera dem på ett bra sätt. Försök tänka på att stava bra, använda bra interpunktion (punkt, komma, kolon, m.m.) och att använda stor bokstav vid början av en mening. Om du skriver ett längre inlägg så kan det även vara bra att dela in det i stycken.

Det finns flera medlemmar som helt enkelt inte läser igenom ditt inlägg eller bara delvis läser det för att det inte används stor bokstav och punkt eller för att det inte är indelat i stycken. Hoppar man över sådana enkla saker så blir inläggen ibland så röriga att dom blir väldigt svåra att läsa.

Detta betyder självklart inte att du behöver skriva perfekt svenska, men vi vill att du åtminstone tänker lite mer på hur du skriver. Detta är ändå ett forum och inte en chatt.

Citat:
Använd citat-knappen med måtta. Om du ska svara på det senaste inlägget så behöver du inte citera det. Då räcker det med att helt enkelt skriva ditt inlägg som vanligt. En bra tumregel att följa är att endast citera när det är svårt att förstå vilket inlägg du refererar till.

Om citering är nödvändigt, så försök minimera antalet inlägg som citeras. Oftast så räcker det med att citera ett eller två inlägg och sedan redigera bort de andra.

Förhandsgranska:
Innan du skickar ditt inlägg så vill vi gärna att du åtminstone förhandsgranskar ditt inlägg en gång. Oftast så kan man med en förhandsgranskning hitta de enklaste stav- och formateringsfelen.

Skrik inte:
Att enbart skriva med STORA BOKSTÄVER betyder på nätet att man skriker. Om du av någon anledning vill markera ett visst ord, använd fet stil eller kursiv stil.

Särskrivning:
Särskrivning är något som har blivit väldigt vanligt i det svenska språket. Skriver man isär ord som ska skrivas ihop så kan det ibland bli väldigt fel. En enkel regel att följa är att om ett ord uttalas som ett ord så skrivs det även som ett ord. T.ex. kassapersonal och inte kassa personal.

Röstning:
Tänk dig för innan du startar en röstning. Finns den innan? Behövs den verkligen? Vi tolererar inga röstningar som förolämpar medlemmar eller vår klubb.

Skriv inlägg i rätt forum:
Handlar ditt inlägg om t.ex. en spelare i Skellefteå AIK, så skriv det i spelarens tråd såvida det inte rör den aktuella matchen, då kan matchtråden passa bättre. Är du osäker, läs beskrivningen som finns under varje forum eller så kan du kontakta en moderator.

Dubbeldiskussioner:
Vi försöker hålla våra diskussioner om samma ämne i ett ämne. Vi skulle uppskatta om du gör en sökning innan du startar ett nytt ämne. Detta för att vi ska ha god ordning i forumet.

Administratörer:
Administratörerna sköter om hela forumet. Uppgraderar när det kommer nya versioner och underhåller hela systemet. De agerar även som moderatorer. Har du förslag på något som behöver förbättras eller läggas till så kan du kontakta en administratör.

Moderatorer:
Moderatorer kan redigera, flytta och radera ämnen/inlägg i de forum som de är tilldelade. Deras uppgift är att hålla ordning på forumet/forumen och styra upp diskussioner och se till så att reglerna följs. Har du någon fråga om forumen så kan du kontakta någon av moderatorerna.


(Regler och riktlinjer kommer att förnyas om något behöver läggas till eller ändras.)
Locked