IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by Trollet »

Humlannitton wrote: 22 Oct 2022, 20:28
Poet wrote: 22 Oct 2022, 20:27
Trollet wrote:Hand uppe = avvaktande = stryks vid mål?
Hade vi inte PP vid målet?
Japp. Så vi borde fått två nya minuter.
Aha, jag såg inte matchen. Kanske jag borde sagt :)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by GroovyEd »

Empress wrote: 22 Oct 2022, 20:45 Vi behöver minst två, troligen tre forwards in.
Samt en målvakt, och en till två backar.
panzerfaust
Posts: 72
Joined: 10 Aug 2014, 19:37

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by panzerfaust »

Vad slutade eländet? La mig naken i soffan och utforskade förnedrande saker på xhamster.com istället, kändes mer relevant.
andreas22222
Posts: 1415
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by andreas22222 »

Håller med är väl Pudas som brinner men annars känns det
likgiltigt.

Man måste inte slåss men för fan markera mot Bryce som dessutom fortsätter på samma sätt resten av matchen.
Samt A kapten får ju markera mot domaren med.

Två tacklingar mot huvudet samt slag med stöt brukar normalt rendera i matchstraff.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by dovienya »

vonschnauser wrote: 22 Oct 2022, 20:42 Ja, det är svårt att veta om det är försvaret eller målvakten som gör att vi läcker som ett såll eftersom de går lite hand i hand med tillit osv. Men faktum är att vi varit 90% bakåt vid 4 tillfällen i år. 2 av dom stod Söderström… Med Gurra är det typ 2 av 10. Någonting spökar i vårt försvar iaf.
Intressanta siffror att ta upp, faktiskt. Taget helt utan sammanhang ser det ut såhär på backsidan:
Med Pudas på isen har vi 85 räddningsprocent; med ON 88%. Anton Olsson 84%.

Å andra sidan
Med #44 har vi 96%, med Arvid 95%, Sandin Pellikka 95%.

Sedan stabila Petter 90%, Måns 89%.

Framåt har vi ganska oväntat Kühn sämst med 83 räddningsprocent när han är på isen, tätt följd av en hög med spelare runt 88%.

Bäst bland FW är Möller, Hugg och Jocke(!) med 92%+ ...

Nu är det oklart om det är inräknat boxplay; jag antar detta helt enkelt, och då Kühn spelar 14% av tiden i BP kanske det gör lite. Iofs spelar Arvid 17% av istiden i boxplay och ändå på 95%...
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by tazman »

Bara att titta på deras två första mål för att förstå eländet:

Deras första: Wingerli förlorar en 50/50 igen zon och Forsfjäll bestämmer sig för att tokchansa och gå framåt.

Deras andra: Pudas har först markeringen framför mål och bestämmer sig sedan helt sonika för att få ut och stirra pick, helt jävla oförklarligt. Bedrövligt försvarsspel.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Tompa
Posts: 490
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by Tompa »

Jag är så trött på det mjuka, politiskt korrekta AIK som genomsyrar hela föreningen.
Spelidén där det ska duttas och spela naivt och man vägrar inse att fysik är en del av ishockey. Klubben vägrar säga ifrån när man drabbas av oförätter, se raka motsatsen när Mitell i FBK uttalar sig efter domarnas katastrofmatch i deras förlust i veckan.
Winning isn't everything, it's the only thing
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by Chippen »

tazman wrote: 22 Oct 2022, 21:00 Bara att titta på deras två första mål för att förstå eländet:

Deras första: Wingerli förlorar en 50/50 igen zon och Forsfjäll bestämmer sig för att tokchansa och gå framåt.

Deras andra: Pudas har först markeringen framför mål och bestämmer sig sedan helt sonika för att få ut och stirra pick, helt jävla oförklarligt. Bedrövligt försvarsspel.
Visst är det väl ändå Nilsson som tokchansar och gör sig som ett streck ist för så stor han kan.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by dovienya »

tazman wrote: 22 Oct 2022, 21:00 Bara att titta på deras två första mål för att förstå eländet:

Deras första: Wingerli förlorar en 50/50 igen zon och Forsfjäll bestämmer sig för att tokchansa och gå framåt.

Deras andra: Pudas har först markeringen framför mål och bestämmer sig sedan helt sonika för att få ut och stirra pick, helt jävla oförklarligt. Bedrövligt försvarsspel.
Ja, men läget är å andra sidan sådant att det faktiskt ser ut som en rätt klockren brytning för Winge (men han fuckar upp lite och det skiter sig så mycket det bara går), så jag förstår Måns i det läget. Sedan kanske man inte ska sticka framåt som efter en busringning, men läget var ypperligt för en 2-1:a.
Edit: men det var ju #43 som sticker på kontring, inte #6 som vill göra sig tillgänglig för hemspel och därför hamnar på mellanhand. Osynk deluxe i boxplay och ett tecken på att man vill dutta sig ur alla lägen i alla lägen.

Andra målet: varför är #22 bakom mål och harvar överhuvudtaget?
Edit: jaha, han blir fälld/screenad/interferad av sin Karlqvist och söker sedan inte upp honom igen. Gott så.

Vi behöver kanske sätta linjerna för var vi ska täcka puck igen? Första/andra stolpen? Vad ska vi släppa till keeper? Kanske är det som saknas helt enkelt.
Last edited by dovienya on 22 Oct 2022, 21:14, edited 1 time in total.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by tazman »

Han går åtminstone ut mot sin spelare, Forsfjäll tokchansar och hoppas att Wingerli ska vinna pucken.

Till alla som inte titta på matchen, se våra första två insläppta mål. Sådant agerande håller inte av utespelarna, helt bedrövligt.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by dovienya »

Ändrade lite i mitt inlägg @tazman :)
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by tazman »

dovienya// Inte alls enig, utespelarna måste agera smartare och i detta fall måste backarna jobba hårdare för att försvar den egna zonen, egna slottet.

Framförallt när vi tappat så många enkla mål tidigare, det måste även gås att gnälla på Forsfjäll och Pudas agerande på isen.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by dovienya »

Ja, absolut. Jag menar också att vi är alldeles för mjäkiga och duttiga och ska alltid spela oss ur alla lägen; även i BP. Extra viktigt när man har SHL's med bred marginal bästa avslutare på plan.
Vid tvåan måste Pudas bestämma sig tidigare, men väljer fel, och det sitter i grunden i att #22 släpper sin kille helt efter att han blivit fälld, fastän han borde veta/se att Pudas är åt helvete felplacerad från början.

Fast du har rätt. Vi spelar juniorhockey i försvaret. Alla stirrar puck vid andra målet. Winge börjar markera deras bås, Pudas har följt med runt månen och JJ drar på sig offerkoftan efter att ha ramlat efter en dutt. Enda som gör någorlunda rätt är Måns, som ändå inte är på insidan...
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by Empress »

Nu är Norran kass, men alla får godkänt eller bättre i betyg.
Hedersamma förluster är visst grejjen.
User avatar
TigerShark
Posts: 3761
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by TigerShark »

Våra tilltänkta toppkedjor fungerar dåligt. Wingerli och Pär borde kunna få mer uträttat men dom kanske behöver nya spelkamrater. Hugg och JJ är helt under isen när Möller är borta.

Om man ska hitta något positivt så är det väl att vi vinner 3e perioden.

2 pinnar av 9 möjliga är ett riktigt svagt resultat denna vecka.

Det ska bli intressant att kolla repriser från vissa av ikos förseelser denna match. Får väl se om det blir någon anmälning i efterhand.

Skickat från min IN2023 via Tapatalk

User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by tazman »

Empress wrote: 22 Oct 2022, 21:26 Nu är Norran kass, men alla får godkänt eller bättre i betyg.
Hedersamma förluster är visst grejjen.
Oväntat, kommer nog aldrig några kritiska frågor till Forsell eller Billing.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
andreas22222
Posts: 1415
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by andreas22222 »

Jo betygen var positiva och slutsatsen alla spelat stabilt på alla.

Stora problemet är Skellefteå inser inte att med den här truppen är vi inget topplag utan får snarare slåss för undvika kval.

Det finns enskilda toppar absolut men måste man göra 5 mål för kunna vinna borta mot Oskarshamn.

Så behöver man dra några tuffa lärdomar.

Håller med Skellefteå har i flera år haft någon jäkla inställning att bara svälja oförrätter.

Utöver väldigt märkliga domslut/ eller icke beslut.

Så hur kan man gå med på få ett så ruskigt uselt spelschema?
Gezim
Posts: 160
Joined: 03 Jul 2011, 17:49

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by Gezim »

Fyra raka förluster men vi har ändå inte ändrat något i kedjorna alls under matcherna.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by p-play »

TigerShark wrote: 22 Oct 2022, 21:37 Våra tilltänkta toppkedjor fungerar dåligt. Wingerli och Pär borde kunna få mer uträttat men dom kanske behöver nya spelkamrater. Hugg och JJ är helt under isen när Möller är borta.

Om man ska hitta något positivt så är det väl att vi vinner 3e perioden.

2 pinnar av 9 möjliga är ett riktigt svagt resultat denna vecka.

Det ska bli intressant att kolla repriser från vissa av ikos förseelser denna match. Får väl se om det blir någon anmälning i efterhand.

Skickat från min IN2023 via Tapatalk
Wingerli är en besvikelse så här långt. Man kan förstår varför han hade det tungt i AHL då det inte är många närkamper som han kommer ut med pucken under kontroll. Pär skulle nog lyfta med en bättre omgivning. Wingerli gör sig bäst som center i en tredje- eller fjärdefemma.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by Chippen »

Wingerli är en katastrof så här långt. Konstant på mellanhand och tappar puck.

Oskar Nilsson är en katastrof rakt igenom.

Pudas kommer nog undan en del just nu för att han gör poäng,men han är ju en katastrof i egen zon just nu och spelet från bakplan är dåligt.

Om ena PP-uppställningen måste styras av Max Lindholm har vi riktigt stora problem.
Det ser så onaturligt ut att det inte är sant.

Bästa spelare just nu, och de som håller standard är: Granberg, Kuhn, Sandberg, Arvid och Salomonsson.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by Humlannitton »

p-play wrote: 22 Oct 2022, 22:39
TigerShark wrote: 22 Oct 2022, 21:37 Våra tilltänkta toppkedjor fungerar dåligt. Wingerli och Pär borde kunna få mer uträttat men dom kanske behöver nya spelkamrater. Hugg och JJ är helt under isen när Möller är borta.

Om man ska hitta något positivt så är det väl att vi vinner 3e perioden.

2 pinnar av 9 möjliga är ett riktigt svagt resultat denna vecka.

Det ska bli intressant att kolla repriser från vissa av ikos förseelser denna match. Får väl se om det blir någon anmälning i efterhand.

Skickat från min IN2023 via Tapatalk
Wingerli är en besvikelse så här långt. Man kan förstår varför han hade det tungt i AHL då det inte är många närkamper som han kommer ut med pucken under kontroll. Pär skulle nog lyfta med en bättre omgivning. Wingerli gör sig bäst som center i en tredje- eller fjärdefemma.
Är inte alls förvånad. Vill inte dissa Wingerli, han jobbar hårt och åker snabbt. Men han har egentligen aldrig varit en spelare för förstakedjorna. Har helt enkelt inte tillräckligt bra spelsinne. Han ska åka snabbt rakt fram, kontra, jobba hårt, och peta in nåt mål. För liten för att vara gritty, för oteknisk för att åka åttor runt motståndet, för dåligt skott för att ösa in mål.

Man vet vad man får med Wingerli, och det är inte en förstekedje-spelare. Däremot en habil tredje-fjärde.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by ossian »

Kan inte SHL satsa pa att plocka in nagra domare fran rumanska ligan?
shaquille
Posts: 1955
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by shaquille »

Vi får ju iaf fler korta resor nästa år, Östersund ume övik.. Forsell för fan vakna nu det här håller inte.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by Empress »

Hade vår kille inte haft galler så kanske följden blivit annirlunda. Skulle mao gett matchstraff.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by dovienya »

Hade han lagt sig ner och flännat hade det blivit matchstraff. Bra att du har goda värderingar Zeb :)

Tycker det var intressant att man inte fick se repriser från fler håll på tacklingen på Pudas annat än den inzoomade bilden som inte visade tacklingen.
andreas22222
Posts: 1415
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by andreas22222 »

Det är som sagt inte enkelt vara domare. Dock tycker jag man gör sig själva en otjänst när man inte använder dom hjälpmedel som finns. Varför kollar man åtminstone inte situationen med Zeb då man dessutom dömer för smäll mot huvudet.

Oskarshamn klarar sig undan 2 rätt solklar matchstraff. Blir endast 2 min under matchen.


Trots alla kameror tar man inte upp och kollar smällen på Pudas.

Som jag tycker är ännu värre. Kommer in som tredje person, blindside osv.

Det är klart man behöver självförtroende som domare. För mig som betraktare och även år jag stod vid isen och fotograferade vid isen. Blir det tyvärr en jäkla dryghet.

Där domarkåren tyvärr bara glider längre ifrån publiken och vara en del av upplevelsen. Man har väldigt mycket taggarna utåt.

Alla kan göra fel och det har jag inga problem med.
Dock om man hittar på, chansar, skarvar för dölja uppenbara fel så utvecklas inget. Samt avstånd spelare, publik, tränare osv ökar.

Att 2 min plötsligt blir 3 matchers avstängning så är det ju något som tex uppenbarligen inte blivit rätt.

I en jämn match/ tabell så är det dessutom väldigt viktiga poäng på spel.

Regelboken bör ses över förenklas och ta bort så mycket bedömningar som möjligt.

Hybrid icing tycker jag förstör mer än den tillför.
Gör linjedomaren tappar fokus på sina andra uppdrag offside tex. Upplever jag sen det infördes.

Regeln om målvaktens målområde.

Tycker jag är godtycklig och ren parodi.

Domarna ska avgöra när målvakten störs och ej

Fast samtidigt blåser man för offside i målgården som också är en del av regeln.

Det blir väldigt märkligt. Man får inte vara i målgården om inte pucken är där, men samtidigt får man det om man inte stör målvakten?

Men hur man tar sig in i målgården utan det blir offside före är något jag aldrig förstått. ( Om ni inte pucken är där).

Målet HV71 2-2 mot Skellefteå är HV71 spelaren i målgården före målskottet.
1 kan domaren blåsa Offside i målgården före mål.
2 så skymmer sedan HV71 spelaren Lindvall och står i målgården när målskottet skjuts.

Kanske är jag korkad men hur jag än läser regeln kan jag inte få det till ett godkännt mål.

Denna godtyckliga användande av regler gör man tappar sugen se hockey.

Är tombola varje gång man kollar ett mål för video bedömning enligt mig.
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by Gargamel »

andreas22222 wrote: 22 Oct 2022, 21:41
Så hur kan man gå med på få ett så ruskigt uselt spelschema?
För att de fattar att enda chansen att få folk till Skelleftekraft är att ha hemmamatcher så tätt inpå löning som det går.

Hade gårdagens match mot Oskarshamn varit hemma hade det varit 2.500 närmast sörjande i arenan.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by Empress »

Gargamel wrote: 23 Oct 2022, 15:05
andreas22222 wrote: 22 Oct 2022, 21:41
Så hur kan man gå med på få ett så ruskigt uselt spelschema?
För att de fattar att enda chansen att få folk till Skelleftekraft är att ha hemmamatcher så tätt inpå löning som det går.

Hade gårdagens match mot Oskarshamn varit hemma hade det varit 2.500 närmast sörjande i arenan.
Tror aik är helt ok med schemat, Örebro-Jönköping-Oskarshamn under en vecka istället för behöva chartra plan t/r som kostar pengar. Sedan får laget vara hemma från idag till fredag 3 november innan bortamatch i Götet. Att Möller skulle behöva vara stand by hemma är svårt ha kontroll över.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: IK Oskarshamn - AIK 22/10 kl 1800

Post by ossian »

Vi tar ar in spelare fran Kanada, USA, Tjeckien, Finland till ligan. Kan vi inte plocka in nagra domare ocksa? Domarna ar faktiskt heeeeelt vardelosa. De far en att tappa sugen.
Post Reply