Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by nr86 »

Tittar på tisdagens motståndare Örebro och de importerar stort mot Rögle i 1a perioden. Vi kommer att kanske att inkassera den tredje raka torsken är jag rädd för. Och andra sidan står inte Rögle att känna igen. Men inte kan väl Abols lämna så som han dominerar?
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2964
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by Foppas skridskocoach »

Inget nytt där. Örebro har importerat stort ända sedan de tog steget upp till finrummet. Lätt för oss har de också.
Tigerränderna går aldrig ur.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by marre »

Ändå lekte vi med dom i 2 perioder.Dock riktigt dåligt förlora matchen.
User avatar
vonschnauser
Posts: 925
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by vonschnauser »

Förlusten vi drog på oss mot som sist vi möttes är väl den suraste förlusten vi haft i år. Den matchen skulle vi bara vunnit. Men it goes both ways i guess… vi har vunnit matcher som vi inte borde vunnit oxå.
Ultron
Posts: 364
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by Ultron »

Hur går det för Möller på hemmafronten, kan han åka med på bortamatcherna?
Poängligan wrote:1 45 Möller, Oscar SKE RW 9 7 7 14 1.56 4 10:3
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by nr86 »

Stämmer det att vi åker på turné med bara 9 ordinarie forwards? Ajaj då tror jag vi kommer att ligga i botten av tabellen när vi kommer hem igen. Det håller inte hur bra juniorverksamhet vi än har. Blir väldigt glad för varje poäng vi lyckas sno med oss då vi har Örebro, Hv och Oskarshamn på schemat.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by Empress »

Jocke blir kvar hemna. Möller åker väl knappast innan leverans av nr 4 är skedd. Linus S förkyld och Simon osäker.
Torsgatan
Posts: 943
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by Torsgatan »

Suck…
shaquille
Posts: 1955
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by shaquille »

Stabilt
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by krysset »

Lite galet att ha sådan tunn trupp. Juniorer i all ära men de ska inte vara dem som ska rädda skutan. Bättre att man tagit in två spelare tidigare. Det är så pass jämnt mellan lagen så vi kan inte "skänka" bort poäng här och där.
Det har säkerligen funnits chansen att ta in spelare men av någon anledning har man backat.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2964
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by Foppas skridskocoach »

…samtidigt får man ha viss respekt för den ekonomiska verkligheten. Med stigande inflation, sannolikt vikande publikintäkter etc är det långt från givet att det långsiktigt är i klubbens intresse att värva breddspelare för att fylla ut truppen vid tillfälliga skador.

Det kan till och med vara i vårt intresse att ge killar som Keilin, Zeb, Stenman etc mer speltid, även om det tillfälligt kostar ett par poäng.

Växjötaktiken, med tunn trupp under hösten som sedan kompletteras med ett par Bomber i januari kan mycket väl vara ännu mer rationell en säsong som denna.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by nr86 »

Foppas skridskocoach wrote: 18 Oct 2022, 08:57 …samtidigt får man ha viss respekt för den ekonomiska verkligheten. Med stigande inflation, sannolikt vikande publikintäkter etc är det långt från givet att det långsiktigt är i klubbens intresse att värva breddspelare för att fylla ut truppen vid tillfälliga skador.

Det kan till och med vara i vårt intresse att ge killar som Keilin, Zeb, Stenman etc mer speltid, även om det tillfälligt kostar ett par poäng.

Växjötaktiken, med tunn trupp under hösten som sedan kompletteras med ett par Bomber i januari kan mycket väl vara ännu mer rationell en säsong som denna.
Sant men hamnar du sist i tabellen med spelare som inte tror på det dom gör pga många förluster och ännu hårdare belastning på bärande spelare med ännu fler skador som följd.......Är det värt det? Vi sätts på prov nu som förening och vi kan mycket väl gå stärkta ur denna "prövning" men jag är rädd för att vårt "sparande" kan bita oss i arslet vad det lider.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2964
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by Foppas skridskocoach »

nr86 wrote: 18 Oct 2022, 09:20
Foppas skridskocoach wrote: 18 Oct 2022, 08:57 …samtidigt får man ha viss respekt för den ekonomiska verkligheten. Med stigande inflation, sannolikt vikande publikintäkter etc är det långt från givet att det långsiktigt är i klubbens intresse att värva breddspelare för att fylla ut truppen vid tillfälliga skador.

Det kan till och med vara i vårt intresse att ge killar som Keilin, Zeb, Stenman etc mer speltid, även om det tillfälligt kostar ett par poäng.

Växjötaktiken, med tunn trupp under hösten som sedan kompletteras med ett par Bomber i januari kan mycket väl vara ännu mer rationell en säsong som denna.
Sant men hamnar du sist i tabellen med spelare som inte tror på det dom gör pga många förluster och ännu hårdare belastning på bärande spelare med ännu fler skador som följd.......Är det värt det? Vi sätts på prov nu som förening och vi kan mycket väl gå stärkta ur denna "prövning" men jag är rädd för att vårt "sparande" kan bita oss i arslet vad det lider.
Jo, det är en avvägning såklart. Men just nu ligger vi trea och har överlag sett starka ut, så lite is i magen tror jag att vi kan kosta på oss.

Man får väl utgå från att Forre Lundkvist har bra koll på både ekonomi, skadestatus samt tillgängligt utbud av spelare - och att de har kapacitet att balansera mellan dessa intressen.
Tigerränderna går aldrig ur.
Tompa
Posts: 490
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by Tompa »

Intressant vecka för AIK, 5 poäng eller mer och Forre kan skratta åt oss kritiker, 4 poäng eller mindre ger tappad mark i tabellen som kan visa sig avgörande när slutspelet börjar.
Winning isn't everything, it's the only thing
User avatar
Special Brew
Posts: 9901
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by Special Brew »

Tompa wrote: 18 Oct 2022, 14:28 Intressant vecka för AIK, 5 poäng eller mer och Forre kan skratta åt oss kritiker, 4 poäng eller mindre ger tappad mark i tabellen som kan visa sig avgörande när slutspelet börjar.
Tror att vi tar max 2 poäng den här veckan.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by Empress »

Tompa wrote: 18 Oct 2022, 14:28 Intressant vecka för AIK, 5 poäng eller mer och Forre kan skratta åt oss kritiker, 4 poäng eller mindre ger tappad mark i tabellen som kan visa sig avgörande när slutspelet börjar.
Kan bli 0 eller 9 eller allt däromkring.
Möllers och troligen även Jockes frånvaro påverkar nog nada Forsells ev värvningsjakt.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by Empress »

Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by Empress »

Ok - så nu får Sundsvik chansen. Tar han den?
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by nr86 »

Empress wrote: 18 Oct 2022, 17:13 Ok - så nu får Sundsvik chansen. Tar han den?
Verkligen!

Nu får han verkligen möjlighet att visa framfötterna. Hoppas han tar den!
Frantisek Pospisil
Posts: 1377
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by Frantisek Pospisil »

Detta är ju i princip att spela med 3 femmor.
Naja, hoppas jag har fel och fjärde nyper in ett å annat.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by Humlannitton »

Vi är så sjukt tunna. Missförstå mig rätt, jag älskar att vi kan producera lokala talanger (även om de importerats till HG). Jag VILL verkligen ha en lokal prägel på laget, det har ett värde i sig. Men tittar man på vad dagens fjärdekedja producerat på isen hittills så håller det inte, om vi ska slåss i toppen.

Visst okej, säsongen är lång och vi ligger ändå hyfsat till. Samtidigt är tabellen jämnare än någonsin och ett par förluster kan snabbt leda till en plats på nedre halvan. Men tycker även det på sätt och vis är orättvist mot dessa ungtuppar.

Elias Stenman har mycket hockey i kroppen, men har nästan tagit ett halvt steg bakåt i år. Han skulle troligen behöva en säsong i lite lägre tempo, där han fick växa. Theo Keilin tycker jag ärligt talat inte visat något alls hittills. Betyder inte att han är dålig eller talanglös, bara att han just nu spelar på en nivå som är för svår.

Zeb Forsfjäll har jag förstått ska vara minst lika lovande som brorsan, och är väl mest utfyllnad idag. Se och lära, och det kan också behövas. Men risken är att de fastnar i egen zon precis som tidigare.

Svårlöst ekvation.

Och vad sjutton är det som gör att vi har så mycket svårare att producera vassa forwards än backar?
shaquille
Posts: 1955
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by shaquille »

Vandring neråt i tabellen lär fortsätta, tunt är bara förnamnet.
andreas22222
Posts: 1415
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by andreas22222 »

Laget får mer än gärna överbevisa mig.
Som många var inne på redan innan säsongen för tunn trupp.

Backar Skellefteå släpper upp från juniorerna gör skillnad.
Våra junior forwards räcker tyvärr inte ens till för avlasta.
Jobbar hårt men väldigt bleka intryck så långt.

Jocke 38 år får man nästan räkna med missar lite matcher.

Möller visst ska man måna om sin familj men hur många matcher ska han vara borta på grund av väntar tillökning?

Robertsson också besvärlig skadeproblematik.

SHL jämnare än på länge, vi ger bort poäng på grund av avsaknad av spelare och ärligt talat hur kan Skellefteå godkänna spelschemat?

Är ju direkt osportsligt med upplägget.

Söderström??? Vad är fel där?
Sjuk skadad mest hela tiden.

Självklart ska man beakta ekonomiska förutsättningar.

Dock bör det åtminstone finns spelare som kan fylla en fjärde kedja och döda tid.

Det här är att ge bort poäng.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by tazman »

Empress wrote: 18 Oct 2022, 17:13 Ok - så nu får Sundsvik chansen. Tar han den?
Visst att han får spela högre upp i hierakin men att spela medtävlare av de mest otajmade spelarna (utifrån kompetens och förväntningar) är inte helt optimalt.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Fdskebo
Posts: 1101
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by Fdskebo »

nr86 wrote: 18 Oct 2022, 17:27
Empress wrote: 18 Oct 2022, 17:13 Ok - så nu får Sundsvik chansen. Tar han den?
Verkligen!

Nu får han verkligen möjlighet att visa framfötterna. Hoppas han tar den!
Beror väl hur man ser det.
Jag tror tanken med Sundsvik där är att göra en riktig shutdown-kedja snarare än att ge honom en offensiv roll.
Ska vi vinna ikväll så tror jag att det hänger på JJ. Han måste spela på topp tillsammans med Hugg och 43an.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by dovienya »

Är jag konstig som anser #43 utöver Möller ha högsta lägstanivån hittills under säsongen? Edit: och #8
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by Humlannitton »

dovienya wrote: 18 Oct 2022, 18:58 Är jag konstig som anser #43 utöver Möller ha högsta lägstanivån hittills under säsongen? Edit: och #8
Kan faktiskt hålla med vad gäller forwards. Samtidigt är högstanivån tämligen begränsad. Hugg har förövrigt också varit bra.
andreas22222
Posts: 1415
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by andreas22222 »

Hårt jobbande Sandberg får göra mål.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by Empress »

Gurra såg liten i konstig position ut där?
hillbilly
Posts: 845
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: Örebro-AIK tia 18 okt kl 19

Post by hillbilly »

O Gurra försöker göra sig så liten som möjligt hela tiden….
Post Reply