AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Tompa
Posts: 482
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by Tompa »

Tankar efter en kväll på Templet:
•Salomonsson imponerar, inga problem med Malmös tunga och fysiska lag.
•Pudas spel i egen zon är symtomatiskt för AIK, är det möjligt att vinna Le Mat med ett så naivt försvarsspel med det här ständiga duttandet och en ovilja/oförmåga att spela enkelt?
•AIK:s matcharrangemang håller fortsatt korpennivå. Inga förändringar och en tro på att man förutom matchen inte behöver locka med någonting…En periodpaus 2022 ska inte innehålla en quiz utan gör istället en ordentlig matchstudio med intervjuer och gäster.
Winning isn't everything, it's the only thing
Rollie
Posts: 2019
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by Rollie »

tazman wrote: 17 Sep 2022, 22:08 Märkligt ändå att Luleå aldrig vunnit SM-guld sedan sedan typ -96, dom som alltid har ett sådant fysiskt anpassat lag för slutspelet.

Vad beror på det på?
Av den enkla anledningen att dom inte haft tillräcklig mix av fys och skicklighet. Vi har däremot en övertro att vi kan vinna enbart pga av skicklighet vilket vi i princip gjorde 2013 och 2014, men den klassen på spelare har vi inte längre. Vi behöver inte lika många fysiska spelare som Groko har men någon till adderad till truppen både på backsidan och fw sidan.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by p-play »

Rollie wrote: 17 Sep 2022, 22:22
tazman wrote: 17 Sep 2022, 22:08 Märkligt ändå att Luleå aldrig vunnit SM-guld sedan sedan typ -96, dom som alltid har ett sådant fysiskt anpassat lag för slutspelet.

Vad beror på det på?
Av den enkla anledningen att dom inte haft tillräcklig mix av fys och skicklighet. Vi har däremot en övertro att vi kan vinna enbart pga av skicklighet vilket vi i princip gjorde 2013 och 2014, men den klassen på spelare har vi inte längre. Vi behöver inte lika många fysiska spelare som Groko har men någon till adderad till truppen både på backsidan och fw sidan.
Om du kollar trupperna för 2013 och 2014 så kommer du att se att vi hade en hel del fysiska spelare. Det är snarare klubben som har valt en annan inriktning efter det.
User avatar
tazman
Posts: 1965
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by tazman »

Att lira spelskickligt och samtidigt lika fysiskt är i principt omöjligt, att tro något annat är orealistiskt.

Vi kan köpa in era Shirminin, Tyrväinen och Komarovs och flera legoknektar. Skulle ni trivas då?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
andreas22222
Posts: 1379
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by andreas22222 »

Det handlar om balans i laget med olika spelartyper tycker jag men man kan tycka annorlunda
Min högst personliga åsikt är att Skellefteå har oerhört svårt vinna matcher mot lag som spelar defensivt tillknäppt och är fysiskt tyngre.

Sen kan för all del lättare spelare vars fysiska med som 85 kg stenhård Libor P var.

Jag upplever Skellefteå släpper in oerhört mycket mål för man förlorar kampen i egen zon.

Ofta har man pucken i första skedet men tappar den.

Sen om det är fysiskt eller för man envist ska spela pucken i varje situation kan man såklart i viss mån diskutera.

Då man mer eller mindre skänker bort den här matchen sätter man sig i en tuff sits.

LHC borta sen Leksand borta och Rögle hemma. Skellefteå är såklart tillsammans med LHC enda laget med 3 matcher nästa vecka.

Tycker ligan gör det lätt för sig då man gör det sportsligt orättvist när man inte i möjligaste mån har sammanhållna omgångar.
Chippen
Posts: 14207
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by Chippen »

Jävligt tråkigt slut på en kväll som kunde varit magisk.
PP1 är makalöst dåligt och osynkat.
Inställningen var bra i ungefär 20 sek, och då gjorde vi två mål.

Pudas var en katastrof, Lindvall släppte väl 2 billiga.
Nilsson??? Olsson??

Lindholm, Salomonsson, Arvid, Winge och Kuhn bäst ikväll.
Det mest positiva är att vi förhoppningsvis inte blir sämre.

Jimmies tal var det bästa med cermonin.
Nu blir det väl som att svära i kyrkan, men jag trodde AIK skulle göra det lite bättre. Finner det oxå lite märkligt att AIK väljer att publicera videohälsningar från t.ex Bud och Harkins på Instagram ist för under cermonin.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rollie
Posts: 2019
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by Rollie »

tazman wrote: 17 Sep 2022, 23:32 Att lira spelskickligt och samtidigt lika fysiskt är i principt omöjligt, att tro något annat är orealistiskt.

Vi kan köpa in era Shirminin, Tyrväinen och Komarovs och flera legoknektar. Skulle ni trivas då?
Ett Fbk som vann ifjol hade både fys och spelskicklighet så hur är det omöjligt att förena menar du?
User avatar
tazman
Posts: 1965
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by tazman »

Real Färjestad, en otrolig pengakista till att börja med.

Vilka spelare stack ut och spelade fysiskt, till gränsen till fult?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Chippen
Posts: 14207
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by Chippen »

tazman wrote: 18 Sep 2022, 00:32 Real Färjestad, en otrolig pengakista till att börja med.

Vilka spelare stack ut och spelade fysiskt, till gränsen till fult?
Rydahl, som fick kontrakt med Rangers
Lennström, som såg till att Hawryluk sänkte oss i matcherna
Ejdsell
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Jathy
Posts: 372
Joined: 15 Jun 2011, 23:59
Location: Göteborg / Kiruna

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by Jathy »

Måste skriva av mig lite.

Besökte Västra Stå igår för första gången sedan 2013. Saken är helt enkelt den att jag bott senaste 10 åren i Göteborg och helt enkelt inte haft möjlighet att besöka hemmamatchern, däremot stöttat laget på bortaplan så ofta jag kunnat under dom gågna åren.
Innan 2010 bode jag däremot i Västerbotten och stod på västra första åren i elitserien och minns mycket väl stämningen när laget lyckades knipa poäng mot t.ex Hv71 och andra storlag i början, det fick mig helt enkelt att köra 20 tal mil i veckan för att uppleva det vecka efter vecka. Däremot gick jag till hotellet efter matchen igår med en helt annan känsla, först och främst, när har vi börjat gå hem när laget ligger under som igår? Va fan är de för sätt? För det andra så var Västra mer som ett stort mellanstadie disco igår istället för en ståplats. Jag försökte byta plats på västra mellan perioderna men vart jag än stod så var jag omringad av ungdomar i tonåren med TikTok i högsta hugg.. Va fan har hänt? Har folk blivit mätta? Nu förstår jag att jag tagit fram den stora sågen, det fanns förstås ljusglimtar, all heder åt er 4 klackledare som verkligen försökte och visst kände jag igen en del ansikten som skrek sig hesa och försökte få med dom brevid sig men stämningen som jag upplevde innan och under guldåren fanns tyvärr inte där igår fast vi skulle hylla en av dom största.
User avatar
Larstage
Posts: 681
Joined: 15 Jun 2011, 22:41

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by Larstage »

En mycket svag insats av AIK som det gäller att snabbt skaka av sig och kunna studsa tillbaka från. Skulle det fortsätta på det här sättet några matcher till är risken stor att vi får vara med om en tung vinter. Marginalen mellan topp och botten i den här serien är inte stor. De flesta av våra motståndare ställer starkare trupper på is än under förra säsongen.
Det är framförallt hur defensiven ser ut som oroar mig, det var akilleshälen förra året och det ser inte bättre ut nu.
I en tid av universellt bedrägeri är sanningen en revolutionär handling - George Orwell
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by Skidrow »

Jathy Jo när pucken släpps skulle AIK ha blockera mobiltelefon data och bara ha på i pauser :)
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by p-play »

Jathy wrote: 18 Sep 2022, 10:09 Måste skriva av mig lite.

Besökte Västra Stå igår för första gången sedan 2013. Saken är helt enkelt den att jag bott senaste 10 åren i Göteborg och helt enkelt inte haft möjlighet att besöka hemmamatchern, däremot stöttat laget på bortaplan så ofta jag kunnat under dom gågna åren.
Innan 2010 bode jag däremot i Västerbotten och stod på västra första åren i elitserien och minns mycket väl stämningen när laget lyckades knipa poäng mot t.ex Hv71 och andra storlag i början, det fick mig helt enkelt att köra 20 tal mil i veckan för att uppleva det vecka efter vecka. Däremot gick jag till hotellet efter matchen igår med en helt annan känsla, först och främst, när har vi börjat gå hem när laget ligger under som igår? Va fan är de för sätt? För det andra så var Västra mer som ett stort mellanstadie disco igår istället för en ståplats. Jag försökte byta plats på västra mellan perioderna men vart jag än stod så var jag omringad av ungdomar i tonåren med TikTok i högsta hugg.. Va fan har hänt? Har folk blivit mätta? Nu förstår jag att jag tagit fram den stora sågen, det fanns förstås ljusglimtar, all heder åt er 4 klackledare som verkligen försökte och visst kände jag igen en del ansikten som skrek sig hesa och försökte få med dom brevid sig men stämningen som jag upplevde innan och under guldåren fanns tyvärr inte där igår fast vi skulle hylla en av dom största.
Vad jag hört så går en hel del av ungdomarna inte dit primärt för ett hockeyintresse utan för att träffa kompisar. Jag antar att det under pandemin blev ett av ganska få sätt att träffa andra då hockeyn var ganska tidig med att öppna upp jämfört med annan verksamhet. Det blev därför lite av en ungdomsgård. I grunden är det mycket positivt att man fått unga att gå på matcherna och jag hoppas att klubben och supporterklubben tar tillvara på den här möjligheten. Många av dem kommer efterhand att utveckla ett genuint hockeyintresse. De flesta vuxna som går på hockey ser inte heller hockeyn som vi gör utan de går dit för att det är ett nöjesevent.
User avatar
Jathy
Posts: 372
Joined: 15 Jun 2011, 23:59
Location: Göteborg / Kiruna

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by Jathy »

p-play wrote: 18 Sep 2022, 12:45
Jathy wrote: 18 Sep 2022, 10:09 Måste skriva av mig lite.

Besökte Västra Stå igår för första gången sedan 2013. Saken är helt enkelt den att jag bott senaste 10 åren i Göteborg och helt enkelt inte haft möjlighet att besöka hemmamatchern, däremot stöttat laget på bortaplan så ofta jag kunnat under dom gågna åren.
Innan 2010 bode jag däremot i Västerbotten och stod på västra första åren i elitserien och minns mycket väl stämningen när laget lyckades knipa poäng mot t.ex Hv71 och andra storlag i början, det fick mig helt enkelt att köra 20 tal mil i veckan för att uppleva det vecka efter vecka. Däremot gick jag till hotellet efter matchen igår med en helt annan känsla, först och främst, när har vi börjat gå hem när laget ligger under som igår? Va fan är de för sätt? För det andra så var Västra mer som ett stort mellanstadie disco igår istället för en ståplats. Jag försökte byta plats på västra mellan perioderna men vart jag än stod så var jag omringad av ungdomar i tonåren med TikTok i högsta hugg.. Va fan har hänt? Har folk blivit mätta? Nu förstår jag att jag tagit fram den stora sågen, det fanns förstås ljusglimtar, all heder åt er 4 klackledare som verkligen försökte och visst kände jag igen en del ansikten som skrek sig hesa och försökte få med dom brevid sig men stämningen som jag upplevde innan och under guldåren fanns tyvärr inte där igår fast vi skulle hylla en av dom största.
Vad jag hört så går en hel del av ungdomarna inte dit primärt för ett hockeyintresse utan för att träffa kompisar. Jag antar att det under pandemin blev ett av ganska få sätt att träffa andra då hockeyn var ganska tidig med att öppna upp jämfört med annan verksamhet. Det blev därför lite av en ungdomsgård. I grunden är det mycket positivt att man fått unga att gå på matcherna och jag hoppas att klubben och supporterklubben tar tillvara på den här möjligheten. Många av dem kommer efterhand att utveckla ett genuint hockeyintresse. De flesta vuxna som går på hockey ser inte heller hockeyn som vi gör utan de går dit för att det är ett nöjesevent.
Ja så kan de nog vara, lite den känslan jag fick igår. Har under ett par år följt Bk Häcken i fotboll och stått i klacken där. Häcken har ungefär samma publikmängd som AIK har men där har det byggts en familjeläktare brevid ståplats där många av ungdomarna hänger eftersom det är en del extra evenemang för ungdomarna på den sektionen. Kanske inte en lösning för oss men en ide som slog mig
dovienya
Posts: 2152
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by dovienya »

Det var för mig någon ny ramsa igår, vilket kan ha bidragit till lite osäkerhet?
Jag var på sittplats (på L-läktaren, och det händer aldrig igen, satan så dött), så jag fick inte riktigt ihop hela ramsan och idag minns jag den inte alls, men det kommer väl.
Men av grabben och hans tjej förstod jag att det var helt tyst på ostbiten mot G-läktaren och att det blev en tydlig skiljelinje i sång i "gången ner"; man kanske ska försöka ta bort de omedvetna gränserna lite smått, iallafall när det är fullsatt? (ett gäng stod mest och pratade om nästa öl, om de skulle gå med fem minuter kvar eller tre minuter kvar, semester och annat, tydligen, och inte ens intresserade av matchen)

Jag upplevde det ändå vara rätt bra tryck från västra, spelet till trots. Övriga hallen orkade ju knappt klappa, dock.
Jag har själv rätt svårt att sjunga samtidigt som jag ser på hockey; kommer liksom av mig ;) Men när jag väl är på Västra så sjunger jag efter bästa koordinationsförmåga...
dovienya
Posts: 2152
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by dovienya »

Vi diskuterade under matchen vilka spelare vi saknade igår, och kom fram till att vi hade full trupp?
Så en Jimmie-typ saknades. Pär är den enda i offensiven som går in på mål och jävlas lite, känns det som.

Tom borde kunna få/ta den rollen lite tydligare, men det är inte hans nuvarande uppgift; han verkar ska vinna närkamper vid sargen och sedan är han klar?
User avatar
nr86
Posts: 5211
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by nr86 »

Oj vad hyllningen av Jimmie sågas av Sanny/Svensson!
Var inte på plats och såg bara på tv men man blir orolig över AIKs ledning som gör ett så DÅLIG avtackning av en av AIKs största genom tiderna.
Chippen
Posts: 14207
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by Chippen »

nr86 wrote: 19 Sep 2022, 08:41 Oj vad hyllningen av Jimmie sågas av Sanny/Svensson!
Var inte på plats och såg bara på tv men man blir orolig över AIKs ledning som gör ett så DÅLIG avtackning av en av AIKs största genom tiderna.
Det är väl helt rätt att såga den?
Jimmies tal var bra, men i övrigt så var AIK´s del faktiskt ganska usel.
Varför fanns inte flera legender på plats på isen? Typ Mikaelsson?
Varför var inte fler från Jimmies familj på isen? Har för mig att hans pappa, Jonte och den tredje brorsan var på plats i arenan.

Kan nästan tycka att Pea borde varit på isen ist för den nya Klubbdirektören. För egentligen skulle detta skett under Peas tid, då borde han fått göra det nu ist.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
shaquille
Posts: 1945
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by shaquille »

Fanns rätt mycket av avtackning som kändes lite beige men att sätta tröjan på en galge och hissa upp den i ett snöre visste man inte om man skulle skratta eller gråta. Kan ju inte vara så svårt att titta hur man gör i NHL där dom kan det där med att pensionera ett nr.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1458
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by Humlannitton »

shaquille wrote: 19 Sep 2022, 21:10 Fanns rätt mycket av avtackning som kändes lite beige men att sätta tröjan på en galge och hissa upp den i ett snöre visste man inte om man skulle skratta eller gråta. Kan ju inte vara så svårt att titta hur man gör i NHL där dom kan det där med att pensionera ett nr.
Just den biten var så sjukt cringe att det behövdes en skämskudde. Trodde fan inte mina ögon! Förnedrande nästan… vem var egentligen ansvarig för arrangemanget? Man hade ju för fan haft ett halvår på sig att planera!!
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by Snuskhummern »

Personligen vill jag bara glömma alltihop, tyvärr men det som kunnat bli riktigt mäktigt kändes mer som en skolavslutning i nian. Säsongsdebut, fullsatt, tifo från NP, pensionering av en av våra största hjältar någonsin. Då håller det inte med sån amatörmässighet! Tar med mig faktumet att vi ö.h.t hissar tröjor i taket samt allt utrymme till lärdom.

Matchen i sig lämnar jag därhän, förutsätter att AIK kommer bättre mentalt förberedda mot LHC. Klart som fan man blir rubbad av att se Ericssons tröja hissas upp på en sketen H&M galge, likt en trofé-fana från Röbäck.
Chippen
Posts: 14207
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by Chippen »

Humlannitton wrote: 19 Sep 2022, 21:45Just den biten var så sjukt cringe att det behövdes en skämskudde. Trodde fan inte mina ögon! Förnedrande nästan… vem var egentligen ansvarig för arrangemanget? Man hade ju för fan haft ett halvår på sig att planera!!
* Lägg även till att man inte säkerställt att Karianders mick fungerade.
* Att framträdandet av Dan&Dom var en dåligt klippt playbackvariant.
* Att nya klubbdirektören var mera nervös än ett asplöv och hade nada vettigt att säga.
* Att Jimmie själv fick hänga upp tröjan på snöret.

Nu kanske man hade förstora förhoppningar, men jag tycker att Jimmie är värd så mycket mera än detta.
Sedan är det speciellt för honom ändå, men om man ska fasta på vad han sa till Norran om lagets present "jag uppskattar när man planerar och gör det genomtänkt" så...ja...
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by Skidrow »

Nog kunde det ha gjorts bättre men det var inte jordensundergång.
lh=1
Posts: 531
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by lh=1 »

Äh, jag hade nöje av det. Dessutom är det alltid kul att se Pelle i rutan.😁
dovienya
Posts: 2152
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by dovienya »

Jag tycker själva hissningen blev ganska epig, tröjan är ganska liten när den är 40 meter bort uppe i mörkret.... men själva huvudpersonen fick ju faktiskt fokuset. Mic-check ska ju naturligtvis fungera, men det löste sig ju. Känns lite typiskt Skellefte att sitta längst bak i klassrummet och skjuta från höften när det är dags att kontrollera kunskaperna :lol: men det är väl ändå vettigt att visa oss från vår rätta/sanna sida när det gäller media och kommunikation?
Lämpligt lång hyllningsfilm, kanske med något fel personer? Men ändå så pass känslostarkt att det var värt det.

Sedan hade man nog tyckt att det känts bättre totalt sett om vi hade spelat bra hockey efteråt...
Torsgatan
Posts: 933
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by Torsgatan »

Haha exakt så dovienya! Kändes som vintage Schellefte att bara halvgöra nånting. Det blir vad det blir, he blir bra nog.

Nu blev man nästan nostalgisk. Skell
dafrank72
Posts: 8
Joined: 13 Sep 2022, 12:06

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by dafrank72 »

Tompa wrote: 17 Sep 2022, 22:18 Tankar efter en kväll på Templet:
•Salomonsson imponerar, inga problem med Malmös tunga och fysiska lag.
•Pudas spel i egen zon är symtomatiskt för AIK, är det möjligt att vinna Le Mat med ett så naivt försvarsspel med det här ständiga duttandet och en ovilja/oförmåga att spela enkelt?
•AIK:s matcharrangemang håller fortsatt korpennivå. Inga förändringar och en tro på att man förutom matchen inte behöver locka med någonting…En periodpaus 2022 ska inte innehålla en quiz utan gör istället en ordentlig matchstudio med intervjuer och gäster.
Håller helt med, det är en gåta att SAIK inte lägger mer resurser på matcharrangemang. Hur är Introt i år?
User avatar
ossian
Posts: 3535
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by ossian »

Jag har nagra tips:

Dela ut klappor
Kiss-cam
Spela klappa handerna nar du ar riktigt glad
Speakern sager fornamnet pa malskytten och publiken ropar efternamnet
Printa STORT HJARTA pa klubbmarket
Raketer + ok oj oj vid mal
Micka upp de 6 st pubertetspojkar som brolar i klacken
Cotton eyed Joe pa repeat
Kor med vuvuzela som de gjorde pa VM i sydafrika
User avatar
ossian
Posts: 3535
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by ossian »

Eller varfor inte lite Bachelor i periodpauserna?
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2940
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: AIK - MALMÖ Lördag 17 september 18:00

Post by Foppas skridskocoach »

Var det inte ett par ryska lag som körde strippor i periodpauserna för att locka folk under åren närmast efter Sovjetunionens fall?

Obs, endast halvseriöst förslag.
Tigerränderna går aldrig ur.
Post Reply