Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

henkenorth12
Posts: 70
Joined: 25 Apr 2012, 21:57

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by henkenorth12 »

Rollie wrote: 23 Aug 2022, 23:17 Mycket möjligt att man återigen ska gå sin egen väg som inte håller. Men sen den där Anton Olsson, jösses vilket projekt ...snubben kan ju inte åka skridskor och totalt ofysisk trots sin storlek. Floppvarning delux
Tagga ner.
henkenorth12
Posts: 70
Joined: 25 Apr 2012, 21:57

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by henkenorth12 »

tazman wrote: 23 Aug 2022, 21:12
lh=1 wrote: 23 Aug 2022, 20:54 Shinnimin lika ful som vanligt iaf😡
Inget fult i den tacklingen.
Klart att den är ful och feg precis som vanligt.
Rollie
Posts: 2019
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by Rollie »

henkenorth12 wrote: 24 Aug 2022, 04:38
Rollie wrote: 23 Aug 2022, 21:14
hillbilly wrote: 23 Aug 2022, 20:59 Nu vill jag ha 1 powerforward o en stor elak back som sista värvningar. Less att se Shinimin hoppa in tacklingar, Engsund crosschecka ner 2 spelare, Tyrväinen köra över Lindvall utan konsekvenser. Fy fan vilket fysiskt svagt lag vi har…
Exakt vad jag också tänker, vi ser extremt ofysiska och mesiga ut.
Ni är medvetna om qttxdet saknades 8! Spelare igår
???
Man vinner en match som man enligt de förutsättningarna.inte ska kunna vinna.
Så tagga ner me de traditionella gnället ,tack!
Vem av dom där 8 som saknades tillför den fysik och tuffhet som efterfrågas, vem av dom kommer få Tyrväinen, Engsund och Shinimin att börja fundera vad dom törs göra?
sikt
Posts: 51
Joined: 16 Jun 2011, 22:44

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by sikt »

Helt rätt av Per L
"Matchen mot Löven var ju ett riktigt derby för båda lagen. I dag kändes det som om det var mer ett derby för Luleå. Vi stod upp rätt bra ändå. De gick ut hårt, men det är ju mer deras derby."
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by Snuskhummern »

Rollie wrote: 24 Aug 2022, 09:14
henkenorth12 wrote: 24 Aug 2022, 04:38
Rollie wrote: 23 Aug 2022, 21:14
hillbilly wrote: 23 Aug 2022, 20:59 Nu vill jag ha 1 powerforward o en stor elak back som sista värvningar. Less att se Shinimin hoppa in tacklingar, Engsund crosschecka ner 2 spelare, Tyrväinen köra över Lindvall utan konsekvenser. Fy fan vilket fysiskt svagt lag vi har…
Exakt vad jag också tänker, vi ser extremt ofysiska och mesiga ut.
Ni är medvetna om qttxdet saknades 8! Spelare igår
???
Man vinner en match som man enligt de förutsättningarna.inte ska kunna vinna.
Så tagga ner me de traditionella gnället ,tack!
Vem av dom där 8 som saknades tillför den fysik och tuffhet som efterfrågas, vem av dom kommer få Tyrväinen, Engsund och Shinimin att börja fundera vad dom törs göra?
Det handlar inte om att tackla lika hårt som motståndaren utan att inte försätta sig i situationen där motståndaren kan utnyttja sin fysik. Det krävs erfarenhet och skicklighet för att lära sig detta och därför ser man sällan tex. #10 bli krossad mot sargen.
User avatar
ossian
Posts: 3535
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by ossian »

Wingerli ar smavaxt men spelar anda ganska tufft. Sallan man ser honom aka pa stryk pga hans intelligens. Men klart du blir mer utsatt nar du ar en back.
User avatar
tazman
Posts: 1965
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by tazman »

Har varit gnäll om att vi bör värva fysiska spelare de senaste 20 åren, har gått rätt bra ändå.

Som det skrivits så måste spelarna var beredd och bara för att tacklas en del, är publikfriande så behöver detta inte betyda att matcherna vinns.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by p-play »

tazman wrote: 24 Aug 2022, 14:52 Har varit gnäll om att vi bör värva fysiska spelare de senaste 20 åren, har gått rätt bra ändå.

Som det skrivits så måste spelarna var beredd och bara för att tacklas en del, är publikfriande så behöver detta inte betyda att matcherna vinns.
Men när vi var som bäst för 7-8 år sedan hade vi ju spelare som Jimmie och även Ševc. Det var även ett annat spel där motståndarna inte hade lärt sig att stänga mittzonen. Det har varit uppenbart de senaste säsongerna att vi saknat någon kraftfull spelare som kan spela rejält runt kassarna. Man skall naturligtvis inte värva spelartyper som Shinnimin som åker runt och letar tjuvsmällar. Varje slutspel ser ju likadant ut numera med mycket hakningar och fasthållningar som krymper ytorna och tar ned farten. Det är liksom bara att acceptera att det ser ut så och addera någon kraftfullare spelare till truppen så att man har verktyg att även hantera den typen av hockey.
User avatar
tazman
Posts: 1965
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by tazman »

Skriver under på mycket som du skriver P-play, förhoppningsvis kan en spelare som Pär Lindholm vara hård framför motståndarna mål och vinna de lösa puckarna. I försvarszon får vi förlita oss på spelare som Pudas, Granberg och Lundberg.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by p-play »

Max Lindholm kommer också att tillföra mycket till spelet runt kassen. Jag gillar verkligen den värvningen även om han troligtvis behöver ett inskolningsår innan han kan vara en ledande spelare. Om Roos ansluter så känns ändå backsidan bra balanserad. Visst hade man föredragit Lindholm före Lundberg, men budgeten är vad den är och förhoppningsvis så kan Lundberg hitta tillbaka till det spel han hade för ett par säsonger sedan. Jag hoppas att Forsell tar in en kraftfull, högerfattad målskytt som sista forward, men de är självklart inte lätta att hitta. Jag tycker att stommen ser bra ut och hittar man rätt med de sista värvningarna så blir det en rolig säsong.
Rollie
Posts: 2019
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by Rollie »

Snuskhummern wrote: 24 Aug 2022, 13:45
Rollie wrote: 24 Aug 2022, 09:14
henkenorth12 wrote: 24 Aug 2022, 04:38
Rollie wrote: 23 Aug 2022, 21:14
hillbilly wrote: 23 Aug 2022, 20:59 Nu vill jag ha 1 powerforward o en stor elak back som sista värvningar. Less att se Shinimin hoppa in tacklingar, Engsund crosschecka ner 2 spelare, Tyrväinen köra över Lindvall utan konsekvenser. Fy fan vilket fysiskt svagt lag vi har…
Exakt vad jag också tänker, vi ser extremt ofysiska och mesiga ut.
Ni är medvetna om qttxdet saknades 8! Spelare igår
???
Man vinner en match som man enligt de förutsättningarna.inte ska kunna vinna.
Så tagga ner me de traditionella gnället ,tack!
Vem av dom där 8 som saknades tillför den fysik och tuffhet som efterfrågas, vem av dom kommer få Tyrväinen, Engsund och Shinimin att börja fundera vad dom törs göra?
Det handlar inte om att tackla lika hårt som motståndaren utan att inte försätta sig i situationen där motståndaren kan utnyttja sin fysik. Det krävs erfarenhet och skicklighet för att lära sig detta och därför ser man sällan tex. #10 bli krossad mot sargen.
Nr 10 vinner aldrig en 50-50 puck, går aldrig in med kroppen. Har man dom skillsen han har i övrigt kommer man undan med det, men hur många har det? Hockey är en kampsport till 80% som Särkijärvi sa en gång i tiden som AIK tränare.
henkenorth12
Posts: 70
Joined: 25 Apr 2012, 21:57

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by henkenorth12 »

p-play wrote: 24 Aug 2022, 20:15 Max Lindholm kommer också att tillföra mycket till spelet runt kassen. Jag gillar verkligen den värvningen även om han troligtvis behöver ett inskolningsår innan han kan vara en ledande spelare. Om Roos ansluter så känns ändå backsidan bra balanserad. Visst hade man föredragit Lindholm före Lundberg, men budgeten är vad den är och förhoppningsvis så kan Lundberg hitta tillbaka till det spel han hade för ett par säsonger sedan. Jag hoppas att Forsell tar in en kraftfull, högerfattad målskytt som sista forward, men de är självklart inte lätta att hitta. Jag tycker att stommen ser bra ut och hittar man rätt med de sista värvningarna så blir det en rolig säsong.
En grymt överbetald A. Lindholm nej tack! 280 K /mån.😱😱😱
Roos plus en amerikansk sniper yes pls.😇😇
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by Skidrow »

Rollie nu svamlar du, Jocke kommer nästan alltid ut med pucken.
Rollie
Posts: 2019
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by Rollie »

Skidrow wrote: 25 Aug 2022, 09:09 Rollie nu svamlar du, Jocke kommer nästan alltid ut med pucken.
Svamlar...hahaha. Men snälla du torka av glasögonen nästa säsong, verkligen en spelare som ogillar att sticka in näsan där det smäller och är fysiskt.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by Snuskhummern »

Rollie wrote: 24 Aug 2022, 20:59
Snuskhummern wrote: 24 Aug 2022, 13:45
Rollie wrote: 24 Aug 2022, 09:14
henkenorth12 wrote: 24 Aug 2022, 04:38
Rollie wrote: 23 Aug 2022, 21:14

Exakt vad jag också tänker, vi ser extremt ofysiska och mesiga ut.
Ni är medvetna om qttxdet saknades 8! Spelare igår
???
Man vinner en match som man enligt de förutsättningarna.inte ska kunna vinna.
Så tagga ner me de traditionella gnället ,tack!
Vem av dom där 8 som saknades tillför den fysik och tuffhet som efterfrågas, vem av dom kommer få Tyrväinen, Engsund och Shinimin att börja fundera vad dom törs göra?
Det handlar inte om att tackla lika hårt som motståndaren utan att inte försätta sig i situationen där motståndaren kan utnyttja sin fysik. Det krävs erfarenhet och skicklighet för att lära sig detta och därför ser man sällan tex. #10 bli krossad mot sargen.
Nr 10 vinner aldrig en 50-50 puck, går aldrig in med kroppen. Har man dom skillsen han har i övrigt kommer man undan med det, men hur många har det? Hockey är en kampsport till 80% som Särkijärvi sa en gång i tiden som AIK tränare.
Du frågade vem som hade gjort skillnad mot Luleås "goons", jag menar på att man inte behöver vara stor till växten för att kontra deras spel utan att man behöver spelförståelse och kunna läsa spelet bättre. Om inte Kühnhackl, L.Lindström, Pudas, Lundberg och Jocke har det jämfört med en handfull junisar och några div 1-spelare så vette tusan.
Rollie
Posts: 2019
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by Rollie »

Menar som jag skrev: skillnad fysiskt, hårt och elakt och som gärna tryck en handske i ansiktet på Engsund som tror han äger allt och alla på isen..
Pratar inte om spelförståelse och smartness på isen.
hillbilly
Posts: 844
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by hillbilly »

Rollie wrote: 25 Aug 2022, 14:00 Menar som jag skrev: skillnad fysiskt, hårt och elakt och som gärna tryck en handske i ansiktet på Engsund som tror han äger allt och alla på isen..
Pratar inte om spelförståelse och smartness på isen.
Helt rätt! Nämn 2 i aik som skulle kasta handskarna om Lindvall skulle bli brutalt överkörd? Vi måste få in tuffhet i aik. Annars åker vi ut i kvartsfinalen. Alla andra lag vet att spela fysiskt mot aik. Då viker dom ner sig
hillbilly
Posts: 844
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by hillbilly »

Aik alltså
User avatar
GroovyEd
Posts: 1826
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by GroovyEd »

"Kasta handskarna" känns inte särskilt progressivt. Hur många lag har spelare som gör det över huvudtaget?
Chippen
Posts: 14207
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Träningsmatch - Luleå- Skellefteå AIK - 23/8 19:00

Post by Chippen »

GroovyEd wrote: 26 Aug 2022, 12:35 "Kasta handskarna" känns inte särskilt progressivt. Hur många lag har spelare som gör det över huvudtaget?
Ja få se nu..för knappt en vecka sedan: Glenn Gustafsson och Ty Rattie
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Post Reply