K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by p-play »

Helt rättvist. Sjukt dålig coachning där vi har spelat hela serien med två formationer som är helt fel sammansatta.
Os72
Posts: 868
Joined: 22 Jun 2011, 17:21

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by Os72 »

Tompa wrote: 11 Apr 2022, 21:11 Oj vilket tråkigt avslut på säsongen. Mycket att fundera på för herrar Ohlsson och Forssell…
”Hade vi bara haft lite mer tur och bättre domare så. Japp, bara att köra på”
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by dovienya »

Vi får börja filma. Köra Neymar hela tiden. Det är totalt värt att filma, slänga stoltheten; ta böterna för laget. Varje gång man filmar får man ju ändå med sig motståndaren för att reglerna är så vansinniga då det finns inget att förlora för laget som filmar. Nåt måste vi ju prova, liksom?
Fikakassan betalar böterna. Varje gång Rydahl, Shinnimin, finnen i Luleå, Röglebacken som ska va nåt i hästväg och nån till tacklar skall man lägga sig ner och självdö, likt Shinnimin, Ortio och Lindvall. Och Furch idag då naturligtvis.

Overkligt dålig domarinsats och supertypiskt att de två klaraste tvåorna under matchen görs av Rydahl som sedan får göra världens enklaste sopmål. Jag hade för övrigt bytt ut Lindvall där och då. Var flera tillfällen till under matchen där han inte var i position överhuvudtaget, men de valde att inte skjuta eller missade helt enkelt.

Men de sakerna ovan säger en del om dagen. Förmodligen pajar växellådan på bussen på väg hem, det tankas bensin istället för diesel och topplocket ryker. Skjortärmen fastnar i dörrhandtaget på väg in och får Holm att spilla kaffet över Pudas, osv. En helt vanlig måndag, alltså.
Last edited by dovienya on 11 Apr 2022, 21:17, edited 1 time in total.
number 7
Posts: 764
Joined: 15 Jun 2011, 23:11

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by number 7 »

Ja ja plågan av denna matchen är då över och säsongen med
Revansch nästa säsong då ev..
Kom vår och sommar..
Rollie
Posts: 2025
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by Rollie »

Skämmigt att torska med 5-0 måste man säga
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by nishog04 »

Hahaha, ursäkta att jag skrattar. Men det är komiskt att AIK år efter år envist trott att enbart spelfördelare och snabba spelare ska bära hem guldet till stan. Det gick på den tiden motståndarna rökte cigaretter på bänken och spelarbussen stannade på Frasses på väg till och från match.

FÖRSVARARE:
Pudas - offensiv
Nilsson - offensiv
Wilsby - offensiv
Kapla - offensiv (har dock höjt sig i slutspelet)
Granen - defensiv
Roos - defensiv

ANFALLARE:
Total avsaknad av fysik (alltså sådan fysik som sänker kroppar och står framför målet och täcker).

Utöver det undrar jag hur länge man ska bygga lag med "rightare". Tycker att pucken hamnade på backhand mest hela tiden i alla fall.
Last edited by nishog04 on 11 Apr 2022, 21:26, edited 1 time in total.
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by kriwi »

Godkänd säsong. Med detta relativa budgetbygge med många tapp inför säsongen. Centersidan och backsidan som blir för svaga. Spelmässigt är vi ju inte ett dugg sämre, snarare bättre än FBK över 6 matcher.
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by ossian »

Sen nog maste man val anda lyfta fram domarna litegrann ocksa, magisk insats! Hihihihi
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by ossian »

Furch otroligt duktig i Farjestad. I AIK sa tycker jag Kapla ar ruggigt bra
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by Dwight_Shrute »

Jahaja, vilken jävla parentes det här laget blev till slut. Vi känns förbannat amatörmässiga på alla plan just nu. Gnatt, vi ses till hösten.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by p-play »

Rollie wrote: 11 Apr 2022, 21:17 Skämmigt att torska med 5-0 måste man säga
Vi är inte bättre. Backsidan håller inte för slutspel och när Lindvall gör två tavlor så går det så här. Man måste bygga om laget med starkare spelare och spelare som klarar av det spel som råder i slutspel. Det är liksom ingen överraskning att domarna slutar döma och att det går ut på vara stark i positionsspelet. #10 och #15 har också gjort sitt på den här nivån. De klarar inte av att driva spelet längre. Bygg om, bygg nytt!
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by svea_man »

Jocke håller än hoppas han spelar 1 år till bästa spelarn framåt
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by Empress »

Vi vann ju alla fall en plats i Champions Hockey League…
lundkvist
Posts: 104
Joined: 21 Jun 2011, 20:53

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by lundkvist »

svea_man wrote: 11 Apr 2022, 21:24 Jocke håller än hoppas han spelar 1 år till bästa spelarn framåt
+1
andreas22222
Posts: 1401
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by andreas22222 »

Furch grym men är också skillnad på försvarspel.
Skellefteås skott är i stort sett alibi skott medans FBK får stå och laddda i slottet gång på gång.

Puck ägo är inte mycket värt om det inte resulterar i mål.

FBK spelar en så mycket smartare hockey om än på gränsen och över. Vilket man kan ha åsikter om men fakta är ju slutspelet ser ut så här.
Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by Torsgatan »

Empress wrote:Vi vann ju alla fall en plats i Champions Hockey League…
Till råga på allt! Går ut och gräver en bivack…
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by ossian »

andreas22222 wrote: 11 Apr 2022, 21:26 Furch grym men är också skillnad på försvarspel.
Skellefteås skott är i stort sett alibi skott medans FBK får stå och laddda i slottet gång på gång.

Puck ägo är inte mycket värt om det inte resulterar i mål.

FBK spelar en så mycket smartare hockey om än på gränsen och över. Vilket man kan ha åsikter om men fakta är ju slutspelet ser ut så här.
Du menar att man far armbaga folk i ansiktet eller sla klubban ur handerna? Foljdfraga: varfor fick vi utv for det i sa fall?
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by nr86 »

Humlannitton wrote: 11 Apr 2022, 21:02 Sämst när det gäller. Sjukt dåligt idag, och nu väntar en ombyggnation av laget som kommer bli jävligt svår. Kulturbärare som Melker och Jocke lägger troligtvis av, Möller är over the hill, Karlsson, Roos och Wilsby till AHL. I princip inga riktigt lovande hungriga juniorer som flåsar i nacken för speltid.

Fattar inte vilka förväntningar folk har på Wingerli, han är väl en habil tredjekedje-spelare i ett lag som vill slåss i toppen.

Sjukt dåliga vibbar inför kommande säsonger.
Jag är då säker på att vi blir väldigt giftiga till hösten. Tänk på vilka ingångsvärden vi hade inför. Otroligt många tunga tapp. Lindholm vet vi kommer hem. I mina ögon SHL s bäste center. Väljer Jocke att sluta frigörs pengar för annat. Min stora våta dröm är Ogge. Wingerli vet vi han kan i våra färger då han verkligen kommer till sin rätt. Ahl spel passar inte och jag är övertygad om att han kommer igen hos oss om han kommer hem igen. Backsidan kommer att se annorlunda ut men jag tror vi kommer att ställa bra backar på isen när det bränner till.
Självklart känns det väldigt surt just nu men jag tycker ändå att vi gör det riktigt bra när man summerar helheten. Fbk har ett väldigt bra lag på pappret och Mitell skruvade på rätt saker och vips så har man ett lag för guldet. Jag tror det kommer gå hela vägen när det ska summeras. Det är mycket som ska klaffa och nu får Robban en helt annan start inför kommande säsong och jag tror vi kommer att vara ett topplag.
User avatar
tazman
Posts: 1982
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by tazman »

Robban Olsson är nyanserad i sin analys. Går inte att knäppa i fingrarna för att ska fungera.

Hoppas att vi går in med fyra fungerande kedjor till nästa slutspel.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by Chippen »

Var Loibl med idag?
Hawryluk var tyvärr med.
Vem stod i Lindvalks tröja? Gaber Glavic?
Så någon Sheriffen Granberg?

Vi har ett grundserielag, FBK har ett lag gör SM-guld
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rollie
Posts: 2025
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by Rollie »

Såklart det är för svagt framåt att inte göra ett enda mål, men Lindvalls insats är bland det sämsta jag sett i en sån viktig match.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by Humlannitton »

Lindvalls insats var under all kritik, men vi vinner ändå inga matcher utan att göra mål. Och sanningen att säga så skapade vi fan inte många farliga chanser idag. Var ju inte direkt som att pucken låg och dansade på mållinjen eller det klingade till i ribba eller stolpar.

Rent krasst så är det för många som presterar under par idag, när det gäller som mest. Vi viker ner oss igen, passningarna sitter inte på bladen, och när de gör det så har mottagaren ström i klubban.

Vi förlorar helt rättvist idag mot ett bättre lag, och måste fundera på vad fan det är som krävs för att vi ska nå högre. Är tiden över när vi kunde träna oss förbi övriga lag med stenhård sommarfys?

Varför har vi så få vinnarskallar? Vem förutom Pudas är beredd att gå genom eld i varje jävla byte? Varför kommer det upp så få juniorer som är beredda att dö för en plats i a-laget?

Har X:ets och Lasse Marklunds arv gått förlorat? Under en period strömmade det ut alla typer av nybakade a-lagsspelare, nu händer det inte mycket. Jag har försvarat Forsfjäll tidigare, men vill han ens vara på planen idag?
andreas22222
Posts: 1401
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by andreas22222 »

Ossian jag är inget fan av domarna och deras bedömningar. Har fotograferat hockey några säsonger och möt diverse hockey människor framförallt i Stockholm och från förbundet.

Det är bara fakta större klubbar har en annan möjlighet komma undan med fulspel än en mindre.

Då behöver man som förening/spelare tänka till lite om man går för guld eller nöjd med åka ur slutspelet.

Fick pamparna i hockey Sverige bestämma så består SHL enbart av större städers lag. Vilket också har gjorts mindre lyckade försök med.

Fanns ju en tid då vi ovasett vad som bestämts innan vem som Skulle möta vem alltid fick Löven i kvalspel tex.

Min poäng är antingen så anpassar man sig efter verkligheten eller så står man säsong efter säsong och är besviken med en bra grundserie men totalt överkörda i slutspelet.
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by ossian »

Liten skillnad i befolkning mellan Karlstad/Vasterbotten och Skelleftea/Varmland.
Fdskebo
Posts: 1099
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by Fdskebo »

Jag tycker att vi började riktigt bra.
Men sen blev det 1-0 i PP, och 2-0 på en idiotgrej från Roos (som i övrigt gjort det bra i kvarten). Där och då så dog matchen helt. Soppa torsk.

AIKarna åkte mest runt och tyckte synd om sig själva efter det vilket stör mig allra mest. Ja, förutom att vi inte lyckas göra ett enda jävla mål och låter dem göra 5.

Nej, det är bara att konstatera att tränartrojkan satsade på fel hästar. JJ är ingen slutspelslirare och Linus K är iskall och dessutom oroväckande rädd och ärlig (insåg det när han gnällde om att han blev hårt tacklad efter match 1).

Filip Sandberg, Kapla, Kunhackl och Pudas är dem enda som höjt sig i slutspelet och det är på tok för få. Men all heder till dem.

Tror Jocke lägger grillerna på hyllan nu. Tråkigt att hans era slutar i en kvartsfinal i så fall, han förtjänar ett värdigare avslut trots att han blev bäste poänggörare, igen.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by p-play »

Fdskebo wrote: 11 Apr 2022, 23:56 Jag tycker att vi började riktigt bra.
Men sen blev det 1-0 i PP, och 2-0 på en idiotgrej från Roos (som i övrigt gjort det bra i kvarten). Där och då så dog matchen helt. Soppa torsk.

AIKarna åkte mest runt och tyckte synd om sig själva efter det vilket stör mig allra mest. Ja, förutom att vi inte lyckas göra ett enda jävla mål och låter dem göra 5.

Nej, det är bara att konstatera att tränartrojkan satsade på fel hästar. JJ är ingen slutspelslirare och Linus K är iskall och dessutom oroväckande rädd och ärlig (insåg det när han gnällde om att han blev hårt tacklad efter match 1).

Filip Sandberg, Kapla, Kunhackl och Pudas är dem enda som höjt sig i slutspelet och det är på tok för få. Men all heder till dem.

Tror Jocke lägger grillerna på hyllan nu. Tråkigt att hans era slutar i en kvartsfinal i så fall, han förtjänar ett värdigare avslut trots att han blev bäste poänggörare, igen.
Jag tycker nog att det ändå skulle vara ett värdigt avslut. Han har gjort det bra den här säsongen och började även den här matchserien bra. Det var väl egentligen nu i slutet som han föll bort. Grejen är väl snarare att han inte är den där +300'/månad-spelaren som driver laget längre och är garanten för en vinst. Vi inte är en rik klubb med stor budget så vi måste prioritera och kan inte ha kvar trotjänare till höga löner om vi skall klara av att konkurrera. Oscar Lindberg är den naturlige arvtagaren.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by GroovyEd »

Jag är helt säker på att Jocke förlänger, han är så pass bra fortfarande. Men då ska det vara till en rejäl paycut.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by Skidrow »

Färjestad gjorde en väldigt bra match och när domarna hjälper dom som dom gjorde i 2 perioden är det svårt, att sen Lindvall och dom mesta i AIK har en dålig dag där tyvärr Linus Karlsson får symbolisera det med att han aldrig fick in pucken, han gjorde allt rätt fram till skottet.
Frantisek Pospisil
Posts: 1370
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by Frantisek Pospisil »

Ändå en rolig säsong. Många timmar av njutning på läktaren.

Skillnad mellan succé och fiasko är hårfin. Tänker närmast på uttagning av Gurra eller Mann. Typiskt att Gurra gör en av sina sämsta insatser i tröjan sedan hemkomst just i denna match.
Supertunn trupp. Spela runt en hel säsong på 7 backar är ett vågspel som i slutändan gjorde oss till förlorare. Likaså det faktum att kedjefolket lirar utan konkurrens. I min värld ska det finnas spelare nog att skapa så pass mycket konkurrens att en alltid sitter på läktaren.

Färjestad har helt klart något på G. Tillräckligt mycket stålar i kassan. Bra organisation på senare tid. En tränare som vet vad han gör (vilket Pennerborn inte visste). Med Mitell är man åter en maktfaktor. Kommer att dröja innan AIK slår FBK på det vis man gjort de senaste 4-5 åren.

Som sagt, en på det stora hela rolig säsong som tyvärr slutade minst sagt snöpligt, men nästa år, då djävlar.....
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: K 6 Färjestad-Skellefteå AIK 11/4 kl 19.00

Post by nishog04 »

And so it begins:

"Vi möter ett bra lag men hade vi vänt på steken nu, och vunnit match sju, då hade vi vunnit hela skiten" - Lindvall
Post Reply