K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

hillbilly
Posts: 845
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by hillbilly »

Fram med golfklubborna. Till nästa år vill jag se en ökad snittvikt på minst 5 kg. Skippa alla dvärgar
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by kriwi »

Os72 wrote: 07 Apr 2022, 21:18 Fan också. Det här vänder vi aldrig. Fan vad jag hatar det självgodaste laget i landet.
Pär, Wingerli, Lindberg kan ju iaf stå upp när det blir fysiskt.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by LeeGoren »

Klart mycket bättre spel utan Nilsson, då Kapla får mer förtroende. Han ser verkligen påkopplad ut.
Os72
Posts: 869
Joined: 22 Jun 2011, 17:21

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by Os72 »

Det är fan pinsamt om det blir 4-1.
Tommy och Annika
Posts: 93
Joined: 16 Jun 2011, 00:55

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by Tommy och Annika »

Det är lite lagom irriterande att dom satsar med massor med skär i deras tacklingsspel, och sedan ligger ner och flännar när dom får samma medicin tillbaka. Men, men, knappast orättvist ikväll. Vi drog en enorm nitlott med FBK i kvarten. Jag tycker vi ändå har ett lag för final utifrån det man sett av de andra kvartarna, men guld hade det nog knappast blivit ändå. 22-94-96, ruggigt osynliga förutom målet. Det håller förstås inte.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by nishog04 »

Os72 wrote: 07 Apr 2022, 21:18 Fan också. Det här vänder vi aldrig. Fan vad jag hatar det självgodaste laget i landet.
Jag skulle önska en smula självkritik istället. Jag tycker själv att AIK verkar vara självgoda, som hela tiden drar sig för att bli lite smutsiga. Ledningen borde se och lära av andra lag istället för att envist tro på Lasses hockey med teknik och kontroll i fokus.

Det är på sätt och vis frigörande att se att kampen och inställningen blivit de viktigaste vapnen i hockey igen - inte snygga passningar mellan två backar bakom eget mål.
andreas22222
Posts: 1404
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by andreas22222 »

Var väl Otur och små marginaler igen.

Man kan säga mycket om domarna och deras bedömningar första målet och utv är horribel.

Men man har lärt sig noll efter guldåren vi förlorar ständigt på ett helt enormt dåligt fysiskt spel.

Sen har vi noll coachning i år igen.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by tazman »

hillbilly wrote: 07 Apr 2022, 21:20 Fram med golfklubborna. Till nästa år vill jag se en ökad snittvikt på minst 5 kg. Skippa alla dvärgar
Har ingeting med vikt att göra, är inställning och sluspelsmood som saknas. Strandberg väger inte mycket och vinner typ mest av alla i den offensiva zonen.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by ossian »

LeeGoren wrote: 07 Apr 2022, 21:21 Klart mycket bättre spel utan Nilsson, då Kapla får mer förtroende. Han ser verkligen påkopplad ut.
Skamtar du med mig? Mycket battre spel? Sa har utspelade, krossade, mosade, har jag ALDRIG sett AIK i en slutspelsmatch. Det kanns som ett 15 min langt BP nar Forsfjall spelar. Utspelade, backarna ser livradda ut. Battre spel hahahaha vilken javla match har du sett?
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by p-play »

Vi lyckades ju i alla fall spela oavgjort i 5 mot 5. Coacherna är säkert nöjda med den underliggande statistiken. Inga förändringar här inte. Helt otroligt att man skall behöva bevittna ett likadant slutspel igen. Rensa ut och bygg om med spelare som klarar av slutspel. Skicka coacherna på statistikträning i sommar. LL hör hemma i en fjärdekedja. Helt jävla korkat av #88 att dra på sig en utvisning när vi var på gång i matchen. Vi hade tur i lottningen som fick ett spelande lag, men vi klarar ju inte ens av att utföra vårt spel utan chippar bara okontrollerat ned pucken.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by ossian »

Hur ar det med Nilsson? Finns den nagon rapport? Kanske Salomonsson far istid nasta da.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1566
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by Dwight_Shrute »

En riktigt dålig insats av vårt lag tyvärr. Vi spelar inte på våra styrkor och blir livrädda när FBK spelar hårt och fult. Många som ser byxis ut på banan; tyvärr framförallt JJ-linan som har extremt många byten i egen zon, hårt fastnaglade.. Tror vi måste chansa lite. Kasta om som fan i formationerna. Skaka om laget. Gör något. Om vi inte vinner och - framförallt - hittar ett sätt att hantera FBKs fysiska överlägsenhet så är det kört. Överlag under säsongen så har vi behövt blanda om laget mer och utforska det mer ordentligt, för vi har uppenbarligen inte rätt formationer på plats idag. Spelare som JJ, LK och RH behöver mer stöd och spela med spelare som har varit med förr. De ser ganska vilsna och skräckslagna ut på banan.

Finns många att vara grymt besvikna på efter en sådan här match, men det känns rätt onödigt; det är ju en kollektiv kollaps där egentligen ingen spelare gör en riktigt bra match. Förutom Mann ska det väl vara Sandberg, som faktiskt ser ganska cool ut och vågar göra lite saker. Han gör det spelare som Jocke, Oscar och exempelvis Tom borde göra. Hela backsidan ser helt körd ut, tyvärr.

Vi behöver absolut bygga om det här laget. Det behövs tyngd och kraft, men också intelligens och spelskicklighet; jag tycker vi gjort bort oss kraftigt i många matcher när det handlar om att fatta bra beslut och anpassa oss efter olika matchbilder..vi har till exempel varit rejält usla att hantera andraperiodernas långa avstånd till båset, vilket är helt obegripligt. Vet inte hur många matcher när vi blivit helt fastnaglade under långa perioder just under andraperioderna och då bränt alldeles för mycket kraft på viktiga spelare..

FBK är ju bara att gratulera; satan så mycket bättre slutspelsform än oss. Satan så mycket smartare och hårdare man spelar än vad vi gör. En riktig lektion i slutspelshockey som vi får - återigen - ska man väl säga..... Ja och domarna är värdelösa, skulle jag absolut säga. Det är en sak att missa situationer, men att ha helt olika regelböcker för två lag som är inblandade i en sådan här kamp är bedrövligt.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by nishog04 »

Som ett tillägg till mitt tidigare inlägg: jag tror att om AIK skulle spela som FBK gör just nu hade det varit fullsatt på betydligt fler hemmamatcher. Ska man raljera litet är det ju blod publiken vill se; hårda satsningar, kamp, känslor, någon i motståndet att bua åt och den sköna känslan när AIK gör ett svinigt GWG (läs: Wernblom) efter en riktig holmgång.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by ossian »

Domarna ar inte bra men inte domarnas fel att vi ser livradda ut och bara kastar ivag en blindpuck hela tiden istallet for att passa den till lagkompisen och soka yta. 1-4 ar i underkant. Mann och Roos ar bra.
Fdskebo
Posts: 1100
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by Fdskebo »

Fruktansvärt besviken på Linus Karlsson.
Jag kan köpa om FBK hade satt en gubbe på att markera bort honom men han har ju plockat bort sig själv!

Undviker närkamper.
Vågar inte utmana 1 mot 1.
Tar inte ens en tackling för att vinna puck utan slår stopp istället.

Sjukt irriterande inställning.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by tazman »

Skriver under på mycket av det du skriver Dwight_Shrute. Vill även tillägga att laget kom in helt fel in i slutspelet, dålig match mot Örebro. Fel kedjor ihopsatta och coacherna utgick från att Johnssons kedja skulle briljera.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by Chippen »

Till nästa match vill jag se Loibl som 13:e och Robertsson in.

4:e kedjan ska ha en order: "in och tacklas". Inget mera.
Skulle kunna tänka mig att flytta Karlsson till Möller-Jocke (Möller center). Får för mig att det skulle bli mera utrymme för Linus att spela med Jocke.

Sätt ihop Sandberg-Johnsson-Hugg, Lirre-Melker-Tom, Robertsson-Sundsvik-Hawrluk

Rör om för fan.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by p-play »

Det mesta är väl sagt, men måste bara tillägga att centerspelet är helt bedrövligt. JJ är den enda som kan slå en passning rätt. De andra känns som ytterforwards med svagt spelsinne, vilket i och för sig just är vad de är. Jag vill se omkastningar i formationer och Loibl som center. Sandberg har varit bäste spelare i 5 mot 5 så här långt i slutspelsserien. Han är en av få som är fokuserad och utför jobbet precis som det ska göras. Han får alldeles för litee speltid i förhållande till prestation. Det måste vara hopplöst att spela i ett lag där formationer aldrig skall förändras.
Fdskebo
Posts: 1100
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by Fdskebo »

Oj vad vi saknar en centertank som Pär Lindholm.
Och vad jag önskar att vi hade fler vinnarskallar som Pudas.

Säga vad man vill om ONs spel, men hans inställning saknades idag.

Nej, det här känns inget vidare.
Norrland74
Posts: 870
Joined: 12 Jun 2014, 18:26

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by Norrland74 »

ossian wrote:Wilsby blir radd och slanger ivag en blindpuck, igen. Efter 40 skott sa slinker en in i krysset
Irriterad över det. Bara slänger punken i rädsla.
persson82
Posts: 653
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by persson82 »

Bragd guld och SM guld 2022 hade smakat mumma..... hoppet är det sista som överger
Norrland74
Posts: 870
Joined: 12 Jun 2014, 18:26

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by Norrland74 »

Svårt det här med slutspel. Domarnivån höjs 3 steg. Vi tjänar inte på det.

VI spelar ligans kanske vackraste hockey och i slutspelet blir den spelmodellen ganska uddlös.

Tycker inte domarna gynnar FBK. Lika för bägge lagen.

Skillnaden är att FBK har ett skickligt lag med speed och fysik. De har 6-7 spelare med grit och tyngd som de kompletterar med skills.

AIK har Roos, Melker , Granberg som kan stå upp.

Vi måste försöka spela ut dem. Inget lag (även FBK) orkar åka och tacklas i om de inte når pucken.
Frantisek Pospisil
Posts: 1373
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by Frantisek Pospisil »

Ihjälkörda ikväll. Kilon, fysik, inställning,,,,, allt hade FBK.
Nilsson vågade gå mellan sarg och en sumobrottande gris som inte ens får en tvåa, utan han får istället smälek från så kallade supportrar på forumet.
Man kan få vinterkräksjukan för mindre.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by dovienya »

Norrland74 wrote: 07 Apr 2022, 22:22 Svårt det här med slutspel. Domarnivån höjs 3 steg. Vi tjänar inte på det.

Tycker inte domarna gynnar FBK. Lika för bägge lagen.
Klart att ett fysiskt lag gynnas av höjd domarnivå, allra helst när man möter ett icke-fysiskt lag. Nåt annat är ju ganska konstigt.

Tycker dock domarna gör en helt okej match fram till Jockes utvisning som föregås av 238 likadana crosscheckings under matchen i övrigt. Den skulle de naturligtvis släppt - men att köra döende svanen fungerar, vilket är sjukt irriterande. Snart har vi ett SHL i full Neymar-style...

Domarna skulle naturligtvis vågat ta filmningen/förstärkningen när Wilsby stod kvar. Fy fan så äckligt. Ligga ner och leka självdöd.
Samma när JC åkte ut. Naturligtvis superklantig utvisning; vet man om att motståndarna lägger sig för en prutt genom spandexbyxor måste man också inse att sådana där reaktioner leder till utvisningar, om än enbart för att FBKaren lade sig ner likt en 18-åring som försupit sig på Etage.

Filmningar måste fan anmälas i högre grad, anser jag. Och straffas med avstängning. Äckligt.
Och tacklingen på ON som man fick se en repris i periodpausen på vore ju kul att analysera lite. Tycker han blir nertryckt på ett konstigt sätt (borde han inte ramlat åt andra hållet egentligen?), men ser ändå ut att vara en vanlig tacklig, med något höga händer.

Värdelös inställning från kommentatorerna dock: "Här är en kille som alltid spelar på gränsen - då måste man vara beredd, (annars åker man på en hjärnskakning)"??

Domarna gör inte en jättedålig match, det är FBK-spelarna som säljer utvisningar till dem på ett "bra" sätt.
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by Rollie »

För många medelmåttor i laget, för många som gillar bandy-hockeyn som är i serielunken, några som är i utförsbacke, några utan rutin från ett slutspel i SHL, ingen mv som står på huvudet osv...nä det här budgetlaget och värvningarna blev ingen riktig hit men så blir det ibland
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by p-play »

Mann har definitivt inte gjort bort sig. Han har genomgående varit bra och bättre än Lindvall. Spelet är dock uselt i 5 mot 5. Det känns stressigt och det är knappt två passningar på raken som sitter. Centersidan är stabil i defensiven, men riktigt svag ur ett spelfördelande perspektiv. De klarar bara av att försvara och dumpa puck. Det är egentligen bara JJ som kan öppna upp spelet, men han kommer delvis bort på grund av det fysiska spelet och genom att LK och Hugg har fallit bort i spelet. Känslan är precis som ifjol att man har tittat på underliggande siffror från grundserien och kommit fram till att om man spelar 0-0 så vinner man då man är bättre i special teams. Problemet är bara att när utfallet inte blir som väntat så står man bara där handfallen och inte gör några förändringar. Till nästa år så måste man få in mer fysik både på backsidan och forwardssidan och då rätt typ av fysik. #88 är just nu ett dåligt exempel och mest bara ovårdad. Man behöver hitta någon dom dominerar runt kassen som Jimmie gjorde. Melker är en riktig besvikelse där. Man behöver också ha in målskyttar som kan leverera i lite tuffare miljö som i slutspelet och inte bara i grundserien där det är mycket ytor och öppna lägen. Man behöver verkligen tänka om angående lagbygget. När man ser Luleås backsidan i spel så förstår man varför de är bra. Stabila backar som Lepistö gör verkligen skillnad. Laget kämpar, men det där lilla extra insatsen som krävs när det tar emot saknas. Vi får vara glada att vi tog oss genom pandemin med ett budgetlag, vilket bäddar för bättre år framöver.
cleo
Posts: 629
Joined: 17 Aug 2011, 11:23

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by cleo »

En liten kommentar kring ON skada.
Jag har för mig att under grundserien så var det vissa liknande situationer när spelare blev allvarligt skadad, så tittade domarna på videorepris för att kolla om något oschysst hade föregått skadan. Beror det på att domarnivån höjts som man inte tar hjälp av reprisbilder?
Samma sak med Pudas crosschecking på näsan..
Saik78
Posts: 4
Joined: 18 Jun 2011, 13:55

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by Saik78 »

Har lite svårt att fatta varför man börjar släppa på bedömningar när det är slutspel. Att nivån höjs är ju självklart för att nu är det dom bästa lagen som gör upp om guldet. DIF och TIK mm är ju inte med och sänker spelkvalitén i detta slutspel. Det är samma regelbok som gäller i grundserien och i ett slutspel så domarna behöver inte ta ansvar för att höja någon nivå. Räcker att dom gör sitt jobb så får vi njuta av välspelade matcher å inte bara få se en destruktiv hockey som en del lag står för.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by nr86 »

Känner att det blivit lite som det spekulerades om innan serien drog igång. Fbk har ett GRYMT lag på pappret och borde ta hem pokalen. Skit bakom spakarna gjorde att det hackade. Nu är det fixat och vips står vi där med lång näsa. Vi däremot gjorde lite tvärtom. Överraskade positivt och hamnade topp 3! Starkt jobbat med de ingångsvärden vi hade inför säsongen med de många tapp och ny ledning. Nu bygger vi vidare på det här för vi har det väldigt bra förspänt inför kommande säsonger. Bara inse att när fbk får ihop sina lagdelar är de väldigt svårstoppade. Vilket annat lag har någon chans?
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: K4:7 Färjestad - Skellefteå AIK 7/4 kl 1900

Post by LeeGoren »

Norran ger samtliga utespelare en etta i betyg. Vad finns det för anledning att ens skicka Johanna Salo och co på matcherna ifall de inte ens kan se att Filip Roos gör en grym match. Om det nu ska vara någon typ av signal att man inte är AIKs knähundar får man ju se till att vara konkret och visa någon typ av kunskap kring det man förväntas rapportera om. The båttom is nådd gällande Skellefteå och den lokala journalistiken.
Post Reply