K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
tazman
Posts: 1983
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by tazman »

Fredagkväll, relativt nyligen fått lön, första hemmamatchen i slutspel på år och dagar.

Saknades en rad publik i Skellefteå kraft, otroligt tråkigt och visar rätt tydligt att Skellefteå inte är en hockeystad längre.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Tompa
Posts: 488
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by Tompa »

Färjestad överaskar, håller ihop spelet bättre än vad jag trodde.
Att vissa av AIK:s backar har problem i slutspelshockey är inga nyheter, mer oroande är att förstakedjan skapar så lite framåt.
Winning isn't everything, it's the only thing
Frantisek Pospisil
Posts: 1370
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by Frantisek Pospisil »

Hemma från arenan.
Märklig match där det verkade som spelarna trodde det var sudden death som gällde. Efter vårt mål rasade spelet ihop fullständigt.
FBK är ett helt nytt lag sedan tränarbytet ( som borde varit gjort för flera år sedan).
Detta blir tufft, speciellt om Fursch bestämmer sig för att spela som han gjorde idag.
Rollie
Posts: 2025
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by Rollie »

Är som tragiskt om vi åker mot Fbk nu i kvarten för då kommer Lulä ta guldet, vi är dom enda som spöar dom
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by Chippen »

Usch så tafatta vi blev efter period 1. Vi förlorar faktiskt rättvist ikväll.

Det jag funderar på:
* varför spelar Loibl med Melker-Jocke och Sandberg i 4:e? Byt plats på dem omg.

* varför spelar Hawryluk så mycket som han gör? Tar felbeslut på felbeslut och är en direkt bidragande orsak till förlusten ikväll. Måste agera mera resolut vid tekningen i offensiv zon. Nu missar han pucken, släpper fram De La Rose och får Wilsby att se fånig ut. Iofs ska Wilsby agera med mera pondus i sarghörnet oxå.
Sätt in Robertsson där nästa match och in med Sandberg i PP på Hawryluks plats.

* #34 var fan prickfri ikväll. Kan ju inte finnas någon som vill göra sig av med honom längre?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rollie
Posts: 2025
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by Rollie »

34 prickfri....jag har då hellre prickar på han då där han stångar sig in på mål oftare och sprätter in en avgörande puck nån gång
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by nr86 »

Tung förlust såklart men väldigt jämnt och det kunde gå hur som helst. Tror vi mycket väl kan vinna i Karlstad.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by p-play »

Vi förlorade även coachmatchen med lite distans till matchen. Färjestad har ju naturligtvis insett att det är nästintill bara en kedja som producerar och att alla forwards där gärna trycker på vilket gör dem lite kontringskänsliga. Smart att matcha Nygårds mot den kedjan så ofta som möjligt. Känslan är tyvärr att det är som ifjol att man har satt ihop kedjor för att spela 0-0, vilket gör att man gör få mål. Jag tror att vi kan vända på det här, men det känns som att det är lite frågetecken på 2-3 spelare skademässigt och på någon prestationsmässigt. Förstakedjan känns också fullständigt felkomponerad. Hawryluk är tyvärr inte tillbaka på någon bra nivå och bör få begränsat med speltid. Hans defensiva spel är på en alldeles för låg nivå. Sandberg borde få chansen i förstakedjan. Om inte så borde man i alla fall återgå att spela Möller där. Den kedja Möller är i nu blir alldeles för trög med tre ganska skridskomässigt sega spelare.
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by nr86 »

Loibl har inte fått igång spelet och jag håller med om att exempelvis Sandberg borde få chansen med Jocke. Jocke har sett väldigt bra ut och Melker gör sitt jobb. Något borde testas i alla fall.
User avatar
ossian
Posts: 3591
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by ossian »

Jag hade bytt plats pa Jocke och Kuhnackel
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by päran »

ossian wrote:Jag hade bytt plats pa Jocke och Kuhnackel
+1

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by Snuskhummern »

Så extremt mycket ligger i att ha fungerande kedjor, bygg kring det vi vet fungerar!
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by krysset »

Nilsson ska inte spela PP. Sedan måste en målskytt in med Melker och Jocke.
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by Empress »

I princip har Robban bara växlat på Möller och Loibl efter jul, så inte mycket talar för någon ändring till i morgon.
Tror jag.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by p-play »

Snuskhummern wrote: 02 Apr 2022, 13:20 Så extremt mycket ligger i att ha fungerande kedjor, bygg kring det vi vet fungerar!
Det mest irriterande är att vi åter igen är i slutspel med dysfunktionella formationer. Det man kan trösta sig med är att vi till skillnad från ifjol åtminstone har en fungerande formation och även testat andra tidigare på säsongen. Man vet t ex att Loibl och Möller är bra ihop, precis som LL/K-hackl och Melker/Lindström. Det gäller bara att hitta den tredje länken i kedjorna.
medli
Posts: 265
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by medli »

Hade verkligen behövt en till farlig målskytt som Mascherin, riktigt synd han gick sönder.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by p-play »

medli wrote: 02 Apr 2022, 14:30 Hade verkligen behövt en till farlig målskytt som Mascherin, riktigt synd han gick sönder.
Ja, Möller är en bra tvåvägsforwards, men tyvärr inte den där utpräglade målskytten längre även om han petar in en och annan puck. Han har blivit lite långsammare vilket gör att han kommer senare in i situationerna. Med tanke på att man tappar Linus Karlsson till NHL så behöver man nog fylla på med 3 utpräglade målskyttar till nästa år. Vi skapar ganska mycket i matcherna, men det gör skillnad vem som får lägena.
andreas22222
Posts: 1401
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by andreas22222 »

Långa stunder en jämn match med perioder för båda lagen då motståndaren trycks ner.

Är dock rent märkligt Skellefteå som förening har så svårt mot vissa sorters spel framförallt fysiska lag.

Att Färjestad skulle spela på gränsen och över den med tjuvnyp samt tacklingar som är på gränsen framförallt väldigt sena.

Måste man ju förstått innan.

Nu tog ändå domaren fler utv än jag trodde på förhand.

Skellefteås brister är så extremt tydliga att man som supporter inte kan förstå det fortsätter.

Nilsson och Wilsby i samma backpar obegripligt.
Forsfjäll är inte riktigt redo ännu om än lovande tycker Fred har en mera fysisk sida som krävs under slutspelet.

Att spela Lobil med Jocke Melker är lika obegripligt.

Kedjan med Linus Karlsson är väl den som funkar.

Övriga dras ner av minst en spelare i varje kedja som inte kuggar in med dom andra.

Med det sagt så lyckas man återigen bättre med laget i grundserien än åtminstone jag på förhand trott.

Trist man inte riktigt hittar sista pusselbitarna för vara riktigt vassa i slutspelet med.

Vad jag stör mig på är att samma brister egentligen funnits hela säsongen där största problemet börjar i egen zon. Där spelarna suger på pucken för länge och därav fastnar i egen zon som gårdagens 1-1 mål.

Man behöver kunna spela mera smart/enklare speciellt i stora delar av 2:a perioden.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by p-play »

andreas22222 wrote: 02 Apr 2022, 14:54 Långa stunder en jämn match med perioder för båda lagen då motståndaren trycks ner.

Är dock rent märkligt Skellefteå som förening har så svårt mot vissa sorters spel framförallt fysiska lag.

Att Färjestad skulle spela på gränsen och över den med tjuvnyp samt tacklingar som är på gränsen framförallt väldigt sena.

Måste man ju förstått innan.

Nu tog ändå domaren fler utv än jag trodde på förhand.

Skellefteås brister är så extremt tydliga att man som supporter inte kan förstå det fortsätter.

Nilsson och Wilsby i samma backpar obegripligt.
Forsfjäll är inte riktigt redo ännu om än lovande tycker Fred har en mera fysisk sida som krävs under slutspelet.

Att spela Lobil med Jocke Melker är lika obegripligt.

Kedjan med Linus Karlsson är väl den som funkar.

Övriga dras ner av minst en spelare i varje kedja som inte kuggar in med dom andra.

Med det sagt så lyckas man återigen bättre med laget i grundserien än åtminstone jag på förhand trott.

Trist man inte riktigt hittar sista pusselbitarna för vara riktigt vassa i slutspelet med.

Vad jag stör mig på är att samma brister egentligen funnits hela säsongen där största problemet börjar i egen zon. Där spelarna suger på pucken för länge och därav fastnar i egen zon som gårdagens 1-1 mål.

Man behöver kunna spela mera smart/enklare speciellt i stora delar av 2:a perioden.
Vi har en ganska småväxt backbesättning och har haft så länge. Våra forwards är heller inte speciellt bra på att ta ned farten på motståndarforwards i mittzon och egen zon, vilket gör dem till enkla måltavlor. Tanken är väl att man vill ha spelande backar så att man inte fastnar i den egna zonen. När man väl fastnar så blir det dock problem. Tittar man på andra lag så försöker deras forwards hela tiden ta ned farten på motståndarforwards i spelet utan puck. Vi är även direkt svaga i spelet framför egen målvakt och vissa backar står bara och tittar på utan att försöka flytta på motståndarforwards.
medli
Posts: 265
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by medli »

p-play wrote: 02 Apr 2022, 14:43
medli wrote: 02 Apr 2022, 14:30 Hade verkligen behövt en till farlig målskytt som Mascherin, riktigt synd han gick sönder.
Ja, Möller är en bra tvåvägsforwards, men tyvärr inte den där utpräglade målskytten längre även om han petar in en och annan puck. Han har blivit lite långsammare vilket gör att han kommer senare in i situationerna. Med tanke på att man tappar Linus Karlsson till NHL så behöver man nog fylla på med 3 utpräglade målskyttar till nästa år. Vi skapar ganska mycket i matcherna, men det gör skillnad vem som får lägena.
Precis, även om Möller sprattlar till ibland är han mer en tvåvägsforward nu än spets. Får hoppas dom förlänger med Mascherin om han fått ordning på sin axel för sådana målskyttar växer inte på träd.
User avatar
tazman
Posts: 1983
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by tazman »

p-play wrote: 02 Apr 2022, 14:20
Snuskhummern wrote: 02 Apr 2022, 13:20 Så extremt mycket ligger i att ha fungerande kedjor, bygg kring det vi vet fungerar!
Det mest irriterande är att vi åter igen är i slutspel med dysfunktionella formationer. Det man kan trösta sig med är att vi till skillnad från ifjol åtminstone har en fungerande formation och även testat andra tidigare på säsongen. Man vet t ex att Loibl och Möller är bra ihop, precis som LL/K-hackl och Melker/Lindström. Det gäller bara att hitta den tredje länken i kedjorna.
Enig, har varit inne på detta senaste tiden. Rätt tydligt att formationerna inte fungerar och vi får inte speciellt mycket ut av exempelvis Möller och Jocke. Detta har varit ett problem under en längre period och tränarna har gjort rätt lite för att justera detta.

Utgår från att de vill ha tre jämnbra/jämndålig kedjor för att de menar på att serien kommer bli jämn och lång.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
ossian
Posts: 3591
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K 1:7 Skellefteå AIK-Färjestad 1/4 kl. 19.00

Post by ossian »

Byt plats pa Jocke Kuhnackel och spela pa 6 backar - da tror jag vi vinner.
Post Reply