Slutspel 2022

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Sportis
Posts: 634
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Slutspel 2022

Post by Sportis »

Det börjar dra ihop sig. Känns otroligt öppet iår. Har vi någrot önskemotstånd i kvarten? Själv ser jag gärna att vi slipper FBK redan i kvarten av de alternativ som finns.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Slutspel 2022

Post by Dwight_Shrute »

Vi har vunnit allt mot FBK och LIF i år. Tappat en match mot Växjö. Bara vunnit 1 (av 3) mot Örebro. Med det sagt så betyder sånt ju inte ett skit inför slutspelet. Håller med om att det är galet öppet i år. Det känns som att man inte kan räkna med någonting över huvud taget.

Jag är till exempel "livrädd" för Malmö. De har tuggat igång rejält och kan slå alla och förlora mot alla. Om de grejjar slutspel så finns det stor risk att de blir årets slutspelsöverraskning. (Det brukar alltid bli minst en sådan) Deras lag känns ganska "slutspelsmässigt" i mina ögon. De har de flesta verktyg, förutom kanske någon målskytt till. Om de grejjar slutspel, maler ner Örebro/Leksand och ställs mot Rögle i kvarten så kan allt hända. Tror inte att Robot-Cam ens skulle gilla en sådan situation, även om det skulle bli en cool slutspelsserie.

Frölunda och till viss del Växjö har ju "alla" räknat bort, men de kommer säkert bli tuffa att möta i ett slutspel. Känslan är att alla kvartar kommer att bli härliga upplevelser för en hockeyälskare.

Jag har otroligt svårt att välja vilket lag jag vill ha i en kvart. Örebro är ju *egentligen* ett lag med dålig balans vars försvar varit riktigt dåligt över egentligen hela säsongen, men framförallt på slutet. Det kanske var ett genialiskt drag att låta Klockare gå till Närke? ;-) "Plattan-i-mattan" Kovacs kommer säkert höja sig inför slutspelet, Emil Larsson bli mer hjärndöd och med tanke på hur bra man är offensivt när det klickar så kanske det är skitsamma med försvaret. Särskilt om man lyckas trycka ner oss i egen zon hela tiden.. Det känns som att matchen ikväll är superviktig av många skäl, men framförallt för att laget behöver visa att man kan stå emot Örebros press och hitta vägar till mål. Om vi visar något annat än vi gjort de senaste 10 matcherna mot Örebro så tar jag gärna dom i kvarten, främst för att alternativen är sämre i mina ögon, möjligen med undantag av Leksand..så jag sitter *väldigt* gärna på position 1 eller 2 efter sista omgången..
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Slutspel 2022

Post by ossian »

Malmo, Oskarshamn och Vaxjo ar val de lag som drar mest nytta av att domarna slutar blasa, de har tyngden. Vaxjo tror jag inte pa, tror inte de har hungern. Haller med om att Malmo kan bli den stora overraskningen om de tar sig till slutspel, de har spelat med kniven not strupen, har inga forvantningar pa sig, pa papperet har de en bra och erfaren trupp.
Sportis
Posts: 634
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Slutspel 2022

Post by Sportis »

Visst har vi haft ganska lätt mot FBK. Samtidigt är dom i uppåtgående trend. Senast hade de även borta sina tre bästa centrar.
Fdskebo
Posts: 1100
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Slutspel 2022

Post by Fdskebo »

FBK var ju den givna guldkandidaten inför säsongen, och sitter väl på den dyraste truppen.
Tror det kan bli en obehaglig överraskning för alla lag att möta dem i slutspelet.

Jag skulle helst ta Linköping om jag fick välja.
Empress
Posts: 6990
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Slutspel 2022

Post by Empress »

Vore skönt slippa Oskarshamn. Jobbiga resor och inte vårt favoritmostånd. I övrigt är det nog even-steven vilka vi möter av lag 7-10.
Tompa
Posts: 488
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Slutspel 2022

Post by Tompa »

Absolut inte Örebro i kvartsfinal. Har en backsida och spel som passar perfekt för slutspelshockey när domarna slutar blåsa. Färjestad och Växjö kan vi ta i 5 matcher.
Winning isn't everything, it's the only thing
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Slutspel 2022

Post by bsa »

Hockeylabbet har räknat ut att AIK har bäst underliggande siffror.
Ska man skratta eller gråta, det är frågan. :oops:
Sportis
Posts: 634
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Slutspel 2022

Post by Sportis »

Jahapp. Blir Färjestad i kvarten.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Slutspel 2022

Post by dovienya »

bsa wrote: 24 Mar 2022, 17:39 Hockeylabbet har räknat ut att AIK har bäst underliggande siffror.
Ska man skratta eller gråta, det är frågan. :oops:
Flest skott i magplattan från bra lägen? :lol:
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Slutspel 2022

Post by Special Brew »

Vi ska bara ta FBK! Tror och hoppas på 5 eller 6 matcher. Och så jävla skönt att äckliga LHC missar slutspelet!
Ultron
Posts: 364
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Slutspel 2022

Post by Ultron »

dovienya wrote: 24 Mar 2022, 21:17
bsa wrote: 24 Mar 2022, 17:39 Hockeylabbet har räknat ut att AIK har bäst underliggande siffror.
Ska man skratta eller gråta, det är frågan. :oops:
Flest skott i magplattan från bra lägen? :lol:
Räknat ut och räknat ut, här är den officiella statistiken:

Vi har en corsi på 54,18% - bäst i ligan!
Vi har en close corsi på 54,29% - bäst i ligan!
Vi har en fenwick på 52,80% - 2:a i ligan!
Vi sätter 11,42% av alla skott - bäst i ligan!
Vi har tagit 1098 skott i skottsektorn - 2:a i ligan! (Och inte skjuter våra spelare oftare i magplattan än motståndarna, även om det känns så i TV-soffan. Och gör de det så jämnas det ändå ut av att vi skjuter 1000+ skott, medan t ex regerande mästarna ligger sist i samma liga.)
Vi har gjort 42 mål i powerplay - bäst i ligan!
Vårt PP är 18,34%-igt - 2:a i ligan!

men

vår PDO är också bäst i ligan, så vi kanske har haft en del tur... :roll:

Det som också oroar när man tittar på statistiken är att vi (som puckförande lag i 80+% av matcherna) är ligans näst mest utvisade. Det håller inte att ta alla dessa dumma tvåor. Jocke får (och ska) förstås ta dessa, men resten av laget måste skärpa sig: håll ner klubborna, räkna till fem, och slå sarg ut istället för puck out.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Slutspel 2022

Post by ossian »

Det ar PRECIS det som ar problemet. Du ar det puckforande laget, du anfaller och trycker pa. Det ar hakning, fasthallning, slashing. Det blir bara utvisning nar spelare faller eller ojjar sig. Vara spelare mastea fa klara order att ramla och ojja sig.

I vilka idrotter eller inom vilka andra ligor ar det sa? Far Bayern Munich eller Barca mer frisparkar emot sig? Tampa Bay, de spelar mest boxplay?
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Slutspel 2022

Post by ossian »

Kolla matchen igar i repris. Herrejosses, domaren vill pa riktigt att det samre laget ska vinna matchen
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Slutspel 2022

Post by lobo »

Ser kvartsfinaler, är det nån annan som har bekymmer med CMORE TV appen? Har hyfsat bra wifi, har dessutom testat att sätta en repeater i vardagsrummet..
Men appen vägrar hålla jämn bildkvalitet.. 5sekunder grynig, 5sekunder HD-kvalla, men det värsta är att däremellan blir den helt svart i 0.05 sekunder, blinkar till, sjukt irriterande

Skickat från min SM-G781B via Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
medli
Posts: 265
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Slutspel 2022

Post by medli »

lobo wrote: 28 Mar 2022, 20:37 Ser kvartsfinaler, är det nån annan som har bekymmer med CMORE TV appen? Har hyfsat bra wifi, har dessutom testat att sätta en repeater i vardagsrummet..
Men appen vägrar hålla jämn bildkvalitet.. 5sekunder grynig, 5sekunder HD-kvalla, men det värsta är att däremellan blir den helt svart i 0.05 sekunder, blinkar till, sjukt irriterande

Skickat från min SM-G781B via Tapatalk
Funkar fint för mig
Ultron
Posts: 364
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Slutspel 2022

Post by Ultron »

Cmore har varit svajigt här också ikväll. Det har ju pratats om KHl-invasion, kanske den som inletts?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Slutspel 2022

Post by Skidrow »

Inga problem för mej men då kör jag med kabel inte wifi.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Slutspel 2022

Post by Dwight_Shrute »

..det är ändå spännande med svensk hockey och att ledare som Jocke Fagervall kan fortsätta vara aktuella och (till viss del) i blickfånget varje år. Han lyckas nästan aldrig bygga något bra av det han är givet men får ändå chans på chans..en loser som "hockeyfamiljen" fortsätter att högakta av någon anledning. Jag misstänker att det har att göra med att han blivit en veritabel mysfarbror på senare år.

Nu hade väl inte Djurparken så många alternativ, men man är inte förvånad att Jocke inte lyckats vända den där oundvikliga färden rätt in i väggen. Söderlund och Sörensen är trots allt inga att bygga ett vinnande lag runt, av olika orsaker. Ser att den sistnämnde hade 57 utvisningsminuter på de 8 matcher han gjorde för vårt j20 säsongen 11/12..vad i hela friden hände där?!

Skönt att Timrå blir kvar.
Frantisek Pospisil
Posts: 1371
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Slutspel 2022

Post by Frantisek Pospisil »

Såg en del av de matcherna. Han hade en extremt taskig attityd. Han var ju här för att spela i A-laget, inte J 20.
Typ samma som Albin Eriksson som fiskade ihop var det 29 min på 4 matcher i A-Jun sista året han var här.
Satt på läktaren en match där han skrek, din fi..a till domaren 3 gånger innan den randige fick nog. Karriären verkar stadigt gå nedåt för den herren.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Slutspel 2022

Post by marre »

Nån som hört nåt om Kuhnhackl?
User avatar
Oliman
Posts: 344
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Slutspel 2022

Post by Oliman »

Dwight_Shrute wrote: 29 Mar 2022, 09:44 ..det är ändå spännande med svensk hockey och att ledare som Jocke Fagervall kan fortsätta vara aktuella och (till viss del) i blickfånget varje år. Han lyckas nästan aldrig bygga något bra av det han är givet men får ändå chans på chans..en loser som "hockeyfamiljen" fortsätter att högakta av någon anledning. Jag misstänker att det har att göra med att han blivit en veritabel mysfarbror på senare år.

Nu hade väl inte Djurparken så många alternativ, men man är inte förvånad att Jocke inte lyckats vända den där oundvikliga färden rätt in i väggen. Söderlund och Sörensen är trots allt inga att bygga ett vinnande lag runt, av olika orsaker. Ser att den sistnämnde hade 57 utvisningsminuter på de 8 matcher han gjorde för vårt j20 säsongen 11/12..vad i hela friden hände där?!

Skönt att Timrå blir kvar.
Ett stort mysterium atr varje år läsa hyllningar till honom. Men han lyckas aldrig med.något lag och verkar inte ha någon taktik eller spelidé över huvud taget. De verkar främst gilla att han i intervjuer efter matcher svär och snackar öppenhjärtigt om hur dåligt hans lag spelar.

Men skönt att många av ens hatlag fortsätter anställa honom.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Slutspel 2022

Post by lobo »

Ska man hålla på Luleå ikväll, för vi kanske har lättare för dem i ev semi, eller Örebro för man vil sparka ut Luleå?

Skickat från min SM-G781B via Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
medli
Posts: 265
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Slutspel 2022

Post by medli »

lobo wrote: 31 Mar 2022, 12:12 Ska man hålla på Luleå ikväll, för vi kanske har lättare för dem i ev semi, eller Örebro för man vil sparka ut Luleå?

Skickat från min SM-G781B via Tapatalk
Örebro. Blir isf Rögle - Örebro i semi, förutsatt att båda går vidare.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Slutspel 2022

Post by ossian »

Tror att minst en av Oskarshamn och Orebro skraller. De ar tyngre och gynnas av domarna, garanterat
Jocko Homo
Posts: 483
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Slutspel 2022

Post by Jocko Homo »

Det finns väl inget scenario där vi kan möta Örebro i en semifinal.Om både vi och dom vinner är vi antingen högst rankade eller näst högst rankade.

Om vi är högst rankade så har både Rögle och Luleå åkt ur, vilket ger oss Oskarshamn i en semi.

Om vi är näst högst rankade har Luleå åkt ut och vi möter vinnaren Frölunda–Växjö.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Slutspel 2022

Post by Dwight_Shrute »

Jahaja. Om man nu ska ta ut negativa saker i förtid ser det ut som att semifinalerna lutar åt:

Luleå - Oskarshamn
Frölunda - Färjestad

Luleå har lite öppen gata mot guld, men eftersom jag fortfarande menar att de är ett riktigt jävla loserlag så kommer de säkert hitta ett sätt att snubbla inför detta veritabla straffslag de hamnat i 2022.

Lite prekär situation. Man vill *verkligen* inte att äckelmögle ska gå vidare, men om dom gör det så blir det ju en mycket mer problematisk semi för Lulä; ett Frölunda i en jävla medvind.
Empress
Posts: 6990
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Slutspel 2022

Post by Empress »

Man börjar ju fundera om IKO ska göra samma resa som Växjö gjort - värva smart och bygga lag för slutspel.
Jocko Homo
Posts: 483
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Slutspel 2022

Post by Jocko Homo »

Nä det verkar gå totalt åt helvete det här slutspelet. I skrivande stund just nu känns guldrisken för Luleå som >90 %. Dom har ju inte behövt anstränga sig jättemycket mot ett totalt menlöst Örebro.

Men bortsett från det: om man tänker på att vi inte fått ihop det, tror nog Rögle känner det ännu tydligare. Vinna serien och dratta ur mot nian i serien? Ja jävlar.

Vi kunde haft samma gata om vi inte fumlat med bollen som vi gjorde i sista omgången. Det var i våra egna händer, men vi gav dom läget. Säger väl nåt också.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Slutspel 2022

Post by p-play »

Jocko Homo wrote: 08 Apr 2022, 21:30 Nä det verkar gå totalt åt helvete det här slutspelet. I skrivande stund just nu känns guldrisken för Luleå som >90 %. Dom har ju inte behövt anstränga sig jättemycket mot ett totalt menlöst Örebro.

Men bortsett från det: om man tänker på att vi inte fått ihop det, tror nog Rögle känner det ännu tydligare. Vinna serien och dratta ur mot nian i serien? Ja jävlar.

Vi kunde haft samma gata om vi inte fumlat med bollen som vi gjorde i sista omgången. Det var i våra egna händer, men vi gav dom läget. Säger väl nåt också.
Precis. Ett Örebro som spelade på en mycket lägre nivå än vanligt med noll lagspel och som det verkar p g a interna problem. Och sedan kanske ett nöjt och trött O-hamn som de tar i fyra raka. Vi kunde ha fått den resan. Det var inte mycket som krävdes i slutet så man kan väl inte säga annat än att vi inte förtjänade det. Rögle verkar ha en del skador. Det är ganska intressant att Rögle tappade det efter den hårda tacklingen på Bengtsson. Fysiskt spel är viktigt i slutspel.
Post Reply