Slutspel 2022

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Jocko Homo
Posts: 483
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Slutspel 2022

Post by Jocko Homo »

Ja inte lär det kännas lättare för dom när dom inser vilken straffspark dom missat i år. Dom hade bästa laget, fick bästa möjliga resan genom slutspelet, först ett Örebro som imploderar (resultat av bra grundserie), ett lätt semi mot ett Frölunda som viker ner sig och har riktigt risigt målvaktsspel. Inga skador som håller nyckelspelare borta från spel. Man är egentligen ett bättre lag än Färjestad också och det kändes lite som att dom bara skulle knyta ihop säcken, men inte klarade det..

Tror dom kommer minnas det här ungefär som vi minns 2012 mot Brynäs: Hur fan gick det här till?

Men, med chans att vinna guld och 3-2 i matcher gör dom ett (1) mål. I underläge 0-2, Einar som vallade in pucken bakifrån.

Helt klart dom som förlorade finalserien – mer än att FBK vann den.

Inte så enkelt att få lika bra förutsättningar ett annat år. Visst, många kvar till nästa år, men hur många blir ett år bättre?

Nä, oerhört njutbart detta!

Loserkult.
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Slutspel 2022

Post by ossian »

Visst njuter man. Men sa lange Lulea har ett sadant fantastiskt publikstod kommer de att hota. Har de marknadsansvariga som anvander sig av AI teknik och superjippon for att locka publik? Eller har de en bygd som gillar att ga pa livehockey och vill betala for att stodja sitt lag?
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Slutspel 2022

Post by Dwight_Shrute »

ossian wrote: 13 May 2022, 12:32 Visst njuter man. Men sa lange Lulea har ett sadant fantastiskt publikstod kommer de att hota. Har de marknadsansvariga som anvander sig av AI teknik och superjippon for att locka publik? Eller har de en bygd som gillar att ga pa livehockey och vill betala for att stodja sitt lag?
Ironi är en konstform. Och ja, du har ju en uppenbar poäng. Hoppas verkligen inte att någon tror att HåKKiÄväNT kan skapa en besökskultur och driva på ekonomin..jag förstår din ironi med tanke på hur vissa har låtit i vissa trådar..

Vi måste så klart tillbaka till grunderna och det som gjorde oss till ett obarmhärtigt framgångståg som tuffade över allt och alla för tiotalet år sedan. Det börjar inte med "rätt värvningar" utan att jobbet görs ordentligt, redan i juniorled, men också på andra områden i klubben. Att man hela tiden driver på för att bli bättre på alla sätt, på alla saker som bygger en vinnare.

Värvningar är så klart *också* viktigt, men vi har mycket annat att stå i som förening just nu; allt måste bli bättre, på alla nivåer och i alla delar av Skellefteå AIK. Då kommer också folk tillbaka, det är jag övertygad om. Som det sett ut de senaste åren har vi tappat allt och blivit en rätt så urvattnad historia med spetsvärvningar, halvhjärtade satsningar och en förening i övrigt som trampar vatten. Man tror ofta att gemene man är rätt korkad, men sådana signaler som vår klubb givit ifrån sig de senaste åren övertygar inte alls och skapar inte intresse, snarare tvärtom.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Slutspel 2022

Post by dovienya »

ossian wrote: 13 May 2022, 12:32 Visst njuter man. Men sa lange Lulea har ett sadant fantastiskt publikstod kommer de att hota. Har de marknadsansvariga som anvander sig av AI teknik och superjippon for att locka publik? Eller har de en bygd som gillar att ga pa livehockey och vill betala for att stodja sitt lag?
Jag tror också att det till viss del beror på att de har profiler/stofiler i sitt lag. Sjukt viktigt. Går jag på hockey så gör jag det för att skrika och vråla. Att ha några halvidioter på plan hjälper till att få en att vråla även när spelet inte stämmer, på gott och ont:

Bulan, Shinimin, Engsund, Tyrväinen och Erik Gustafsson, till exempel, gör otroligt mycket för att skapa känslor både på plan och i intervjumikrofonen. Detta blandat med artister/halvartister, såsom Omark (som tydligen har fått klubbhjärta på ålderns höst, och uttrycker det tydligt i media), Lepistö, Komarek, Honka. Övriga spelare som jag utan att blinka kan säga hör till Luleå - utan att de faller in i någon föregående kategori - är Connolly, Fröberg, Jånas Rask, Einar Emanuelsson mfl. Plus att de genomgående gör rätt bra resultat i ligan (inte slutspel dock :lol: ).

Inget annat lag i ligan kan jag snabbt nämna så många spelare ur, och det är inte för att jag är extra intresserad av Luleå, utan för att de syns och väcker känslor, och också drar sådan publik. "Skoterraggare"...
Övriga SHL-lags spelare ur huvudet är typ såhär:

FBK har han slewfoot-Ryfalk, Johansson och han den sjukt snabba..
Växjö har Gynge, Rosén och Hallam. Arvid, Martin och Häman Aktell också; skyller på AIK-anknytningar där.
Malmö har bröderna Sylvegård och Westerholm?
Brynäs har Adam P och Timashov och han som alltid fick spela i landslaget av någon anledning, #44 Danielsson. Adam för AIK-anknytning.
Frölunda har Roger, Lundqvist, Friberg och LÄSCH. Och någon till säkert.
Leksand hade Frallan, Norén och Zacke och han som alltid gjorde mål. Verronneault?
OIK: Karlqvist och hans två kumpaner, vad de nu hette.
Linköping har skäggot som skäller på sina lagkamrater hela tiden. Junland.
Timrå har Tim Erixon, Albin Lundin, Laleggia, Rattie, Lööke. Två med AIK-anknytning, och Lööke som hänger med pga att han spelade med Dahlén..
Rögle har ifs lite synliga profiler i Abbot, Bristedt, Everberg, Zaar, Lesund, Brithen...
Örebro har Abols.
HV har Ledin, Jämtin... oh wait.

Världens längsta dravel och kommer fram till ingenting. Det bjuder jag på :)
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Slutspel 2022

Post by p-play »

Det var åtminstone två incidenter i början av matchen som skulle ha renderat i avstängningar under grundserien, men nu inte ens gav utvisningar. Det är sjukt viktigt att ha några spelare som ligger på gränsen i slutspel och det utan att sätta det egna laget i problem.
Randyandy
Posts: 68
Joined: 22 Jun 2011, 12:13

Re: Slutspel 2022

Post by Randyandy »

Att nivån i slutspel höjs i slutspel är väl knappast något att diskutera, men tycker inte det är solklart vad man bör förändra.
Dels är det spelare som helt enkelt växer när det blir viktiga matcher och tvärtom. Sandberg och Jocke kan väl ingå i den förra kategorin medan L Karlsson föll bort just i år. Vet för lite för att säga om det inte kan vara annorlunda ett annat år, klart vissa matchas hårdare mot andra lags bästa defensiv t.ex.
Sen är det det du nämner, allmänt vårdslösa spelare, som får en gratis fördel i slutspel men samtidigt inte är jätteroliga att ha laget under grundserien, som ändå har viss betydelse i den hela bedömningen.
En tredje kategori är spelare som har fysik och psyke att kunna hantera den höjda domarnivån. Storlek är väl en viktig parameter men knappast enbart även om det underlättar, se Oskar Nilsson.
Tycker personligen AIK borde försöka ha en bredare trupp lagom till slutspel så man kan hantera en skada eller två och inte behöva matcha juniorer helt plötsligt. Gärna nån Marcus Kristofferson-typ där som 13-14:e.
Frantisek Pospisil
Posts: 1370
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Slutspel 2022

Post by Frantisek Pospisil »

p-play wrote: 13 May 2022, 16:03 Det var åtminstone två incidenter i början av matchen som skulle ha renderat i avstängningar under grundserien, men nu inte ens gav utvisningar. Det är sjukt viktigt att ha några spelare som ligger på gränsen i slutspel och det utan att sätta det egna laget i problem.
Tyrväinens armbåge i början av matchen är ju inte rumsren för fem öre. Hade vid en granskning i grundserien gett 5 matcher....... om Tyrväinen haft AIK tröja på sig,Gud förbjude.
cleo
Posts: 629
Joined: 17 Aug 2011, 11:23

Re: Slutspel 2022

Post by cleo »

Jag har svårt att förstå varför domarnivån ska höjas under ett slutspel så att det som var utvisning i grundserien inte är det i ett slutspel. Blir det ”bättre” hockey på det sättet? Vem är det som egentligen kräver höjd nivå? Är det domarna som säger att man inte vill avgöra matcherna… men tar man inte utvisning kan det vara lika matchavgörande, eller om det blir en skada utan domaråtgärd.
User avatar
TigerShark
Posts: 3749
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Slutspel 2022

Post by TigerShark »

cleo wrote:Jag har svårt att förstå varför domarnivån ska höjas under ett slutspel så att det som var utvisning i grundserien inte är det i ett slutspel. Blir det ”bättre” hockey på det sättet? Vem är det som egentligen kräver höjd nivå? Är det domarna som säger att man inte vill avgöra matcherna… men tar man inte utvisning kan det vara lika matchavgörande, eller om det blir en skada utan domaråtgärd.
Jag hade tänkt vara kontroversiell och komma in här med liknande tankar, skönt att det finns folk som ställer samma frågor.

Jag ställer mig lite frågande till fenomenet med höjd domarnivå i slutspelet. Vissa säger ibland att slutspel är "en helt annan sport". Då måste man ju fråga sig vad som är vitsen med en grundserie på 52 matcher. Speciellt om detta är en sak som gör slutspelet som produkt mer intressant, då kan man ju förstå att en del inte engagerar sig lika mycket i grundserien.

Skickat från min IN2023 via Tapatalk

lobo
Posts: 1522
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Slutspel 2022

Post by lobo »

TigerShark wrote:
cleo wrote:Jag har svårt att förstå varför domarnivån ska höjas under ett slutspel så att det som var utvisning i grundserien inte är det i ett slutspel. Blir det ”bättre” hockey på det sättet? Vem är det som egentligen kräver höjd nivå? Är det domarna som säger att man inte vill avgöra matcherna… men tar man inte utvisning kan det vara lika matchavgörande, eller om det blir en skada utan domaråtgärd.
Jag hade tänkt vara kontroversiell och komma in här med liknande tankar, skönt att det finns folk som ställer samma frågor.

Jag ställer mig lite frågande till fenomenet med höjd domarnivå i slutspelet. Vissa säger ibland att slutspel är "en helt annan sport". Då måste man ju fråga sig vad som är vitsen med en grundserie på 52 matcher. Speciellt om detta är en sak som gör slutspelet som produkt mer intressant, då kan man ju förstå att en del inte engagerar sig lika mycket i grundserien.

Skickat från min IN2023 via Tapatalk
THIS

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Slutspel 2022

Post by p-play »

Jag tror inte att det är en avsiktlig höjning av nivån utan att domarna helt enkelt är rädda för att få kritik för att det var de som avgjorde matchen och därför släpper de allt utom det mest solklara. Det blir mer och mer tydligt ju längre slutspelet går. Nu blir det ju indirekt så att man ändå avgör då det blir väldigt svårt att spela sig till chanser p g a alla hakningar och fasthållningar. Skall man ta in fysiska spelare skall de också kunna spela lite högre upp i hierarkin och tillföra något till spelet. Widerström tillförde t ex inte mycket hos oss. Fjärdefemman skall bestå av BP-spelare. Luleå har hittat rätt där. Färjestad kändes framförallt lite bättre taktiskt sett. Med tanke på vår begränsade budget ifjol till följd av pandemin och tidigare ekonomiska problem och hur truppen såg ut när säsongen startade så är kvartsfinal nästan bättre än man vågade hoppas på. Låt vara att det gav hopp om ett bättre resultat, men i grunden hade vi inte truppen för att gå hela vägen.
jowa
Posts: 463
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Slutspel 2022

Post by jowa »

p-play wrote:Det var åtminstone två incidenter i början av matchen som skulle ha renderat i avstängningar under grundserien, men nu inte ens gav utvisningar. Det är sjukt viktigt att ha några spelare som ligger på gränsen i slutspel och det utan att sätta det egna laget i problem.
Grejen är ju att det är helt omöjligt att veta var gränsen går. Nästa år kanske dessa spelare blir avstängda och sabbar chansen att vinna på så sätt. Men visst, vi behöver tuffa till oss men det behövs även en konsekvent nivå som alla vet var den ligger.

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk

jowa
Posts: 463
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Slutspel 2022

Post by jowa »

Tycker NHL är ett föredöme här. Deras slutspel blir också tuffare men deras domare är ändå stenhårda och framförallt konsekventa mot spelförstörande moment.

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk

p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Slutspel 2022

Post by p-play »

jowa wrote: 13 May 2022, 19:13
p-play wrote:Det var åtminstone två incidenter i början av matchen som skulle ha renderat i avstängningar under grundserien, men nu inte ens gav utvisningar. Det är sjukt viktigt att ha några spelare som ligger på gränsen i slutspel och det utan att sätta det egna laget i problem.
Grejen är ju att det är helt omöjligt att veta var gränsen går. Nästa år kanske dessa spelare blir avstängda och sabbar chansen att vinna på så sätt. Men visst, vi behöver tuffa till oss men det behövs även en konsekvent nivå som alla vet var den ligger.

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk
Just de där två individerna i Luleå eller den i Löven kanske inte är de som man vill se. Jimmie är en bättre profil av vad man borde leta efter, d v s inte någon "headhunter" utan någon som är bra på att kampa i och runt kassen. K-hackl var säkert påtänkt att vara något liknande men han saknar ju offensiv kapacitet. Hawryluk skulle också tillföra "grit", men skadan gjorde ju att han inte kunde göra sig själv rättvisa.
Frantisek Pospisil
Posts: 1370
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Slutspel 2022

Post by Frantisek Pospisil »

p-play wrote: 13 May 2022, 19:24
jowa wrote: 13 May 2022, 19:13
p-play wrote:Det var åtminstone två incidenter i början av matchen som skulle ha renderat i avstängningar under grundserien, men nu inte ens gav utvisningar. Det är sjukt viktigt att ha några spelare som ligger på gränsen i slutspel och det utan att sätta det egna laget i problem.
Grejen är ju att det är helt omöjligt att veta var gränsen går. Nästa år kanske dessa spelare blir avstängda och sabbar chansen att vinna på så sätt. Men visst, vi behöver tuffa till oss men det behövs även en konsekvent nivå som alla vet var den ligger.

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk
Just de där två individerna i Luleå eller den i Löven kanske inte är de som man vill se. Jimmie är en bättre profil av vad man borde leta efter, d v s inte någon "headhunter" utan någon som är bra på att kampa i och runt kassen. K-hackl var säkert påtänkt att vara något liknande men han saknar ju offensiv kapacitet. Hawryluk skulle också tillföra "grit", men skadan gjorde ju att han inte kunde göra sig själv rättvisa.
Visste inte att skadan satt i huvudet på Havreluckan.
Har aldrig sett varken förr eller senare sett någon ta så huvudlösa utvisningar som Jaycee under kvartarna.
jowa
Posts: 463
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Slutspel 2022

Post by jowa »

p-play wrote:
jowa wrote: 13 May 2022, 19:13
p-play wrote:Det var åtminstone två incidenter i början av matchen som skulle ha renderat i avstängningar under grundserien, men nu inte ens gav utvisningar. Det är sjukt viktigt att ha några spelare som ligger på gränsen i slutspel och det utan att sätta det egna laget i problem.
Grejen är ju att det är helt omöjligt att veta var gränsen går. Nästa år kanske dessa spelare blir avstängda och sabbar chansen att vinna på så sätt. Men visst, vi behöver tuffa till oss men det behövs även en konsekvent nivå som alla vet var den ligger.

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk
Just de där två individerna i Luleå eller den i Löven kanske inte är de som man vill se. Jimmie är en bättre profil av vad man borde leta efter, d v s inte någon "headhunter" utan någon som är bra på att kampa i och runt kassen. K-hackl var säkert påtänkt att vara något liknande men han saknar ju offensiv kapacitet. Hawryluk skulle också tillföra "grit", men skadan gjorde ju att han inte kunde göra sig själv rättvisa.
Tror du förstår precis vad jag menar. En sådan spelare som rydahl är hjälte idag. Han hade gärna kunnat vara syndabocken. Jag håller helt med Ossian här, det förtar det roliga med hockeyn med usla domare.

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk

p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Slutspel 2022

Post by p-play »

jowa wrote: 13 May 2022, 19:45
p-play wrote:
jowa wrote: 13 May 2022, 19:13
p-play wrote:Det var åtminstone två incidenter i början av matchen som skulle ha renderat i avstängningar under grundserien, men nu inte ens gav utvisningar. Det är sjukt viktigt att ha några spelare som ligger på gränsen i slutspel och det utan att sätta det egna laget i problem.
Grejen är ju att det är helt omöjligt att veta var gränsen går. Nästa år kanske dessa spelare blir avstängda och sabbar chansen att vinna på så sätt. Men visst, vi behöver tuffa till oss men det behövs även en konsekvent nivå som alla vet var den ligger.

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk
Just de där två individerna i Luleå eller den i Löven kanske inte är de som man vill se. Jimmie är en bättre profil av vad man borde leta efter, d v s inte någon "headhunter" utan någon som är bra på att kampa i och runt kassen. K-hackl var säkert påtänkt att vara något liknande men han saknar ju offensiv kapacitet. Hawryluk skulle också tillföra "grit", men skadan gjorde ju att han inte kunde göra sig själv rättvisa.
Tror du förstår precis vad jag menar. En sådan spelare som rydahl är hjälte idag. Han hade gärna kunnat vara syndabocken. Jag håller helt med Ossian här, det förtar det roliga med hockeyn med usla domare.

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk
Ja, jag håller med om att domarna måste ta för klara regelöverträdelser. Men sanningen är ju att inte ens disciplinnämnden vågar ta för saker efteråt. Det är liksom bara att gilla läget och anpassa truppen efter det.
Jirikucera
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2019, 21:47

Re: Slutspel 2022

Post by Jirikucera »

Tycker, precis som de flesta, att domarnivån MÅSTE bli jämnare. Ett exempel som är tydligt, ”våran” Tyrväinen gör en vansinnigt ful armbågstackling första bytet, utan något (kunnat rendera avstängning i vanliga fall), men sen tas det för tripping, som åtminstone jag tycker är mildare, men visst, klockren, i vanliga fall. Luleå förlorade inte därför. Men inkonsekvensen stör. Släpp allt eller ta allt. Samma med målgårds-situationer. Inga subjektiva bedömningar. Raka tydliga linjer önskas där.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Slutspel 2022

Post by dovienya »

dovienya wrote: 13 May 2022, 13:39 såsom Omark (som tydligen har fått klubbhjärta på ålderns höst, och uttrycker det tydligt i media)
Linus Omark, 35, lämnar Luleå.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ll-schweiz

:lol:
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Slutspel 2022

Post by ossian »

dovienya wrote: 18 May 2022, 23:47
dovienya wrote: 13 May 2022, 13:39 såsom Omark (som tydligen har fått klubbhjärta på ålderns höst, och uttrycker det tydligt i media)
Linus Omark, 35, lämnar Luleå.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ll-schweiz

:lol:
Linus Osmart ar val en skicklig spelare och sa, men ar inte direkt kand for att gora de smartaste uttalandena. Anmarkningsvart ar att 35-aringen aldrig vunnit nagot. Faktiskt. Det star VM guld pa meritlistan, men nar Oscar Lindberg kom in i laget i slutet av gruppspelet fick herr Osmart smaka bank. Guld fran banken utan nagon skada ar inte mycket att hanga i julgranen. En typisk knekt som spelar for pengarna, briljerar i grundserien och sen drabbas av gamnacke nar de adla valorerna ska delas ut
Post Reply