AIK- DIF 22/2 kl 19:00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: AIK- DIF 22/2 kl 19:00

Post by Chippen »

Tänk vad olika man ser på spelare. Jag tycker Jayce är bland de svagare forwards i truppen och att gan omedelbart bör byta plats med Sandberg. Tycker han tar så oerhört många felbeslut, speciellt I egen zon.

Filip Roos blir bara bättre och bättre.

Totalt sett så tycker jag vi gör en 50 min bra prestation igår. Första 10 är DIF bättre än oss.

Salak kan bli viktig för dem i kvalet och den där Söderlund i DIF var ju inte alls bra. Såg ut som en rädd hare där han åkte omkring och undvek att vara där det kunde bli kroppskontakt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: AIK- DIF 22/2 kl 19:00

Post by tazman »

TS_ wrote: 23 Feb 2022, 10:16 Går det att se Pudas istid igår i jämförelse med de andra backarna?

Yes, finns på shl.se. Klicka sedan på matchen som spelades igår.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Ultron
Posts: 364
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: AIK- DIF 22/2 kl 19:00

Post by Ultron »

TS_ wrote: 23 Feb 2022, 10:16 Går det att se Pudas istid igår i jämförelse med de andra backarna?
Varsågod: https://www.shl.se/gamecenter/qZl-8uIKi ... tics/14307
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: AIK- DIF 22/2 kl 19:00

Post by Skidrow »

Känns som Jocke har vaknat nu dom senaste matcherna.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK- DIF 22/2 kl 19:00

Post by p-play »

nr86 wrote: 23 Feb 2022, 09:00 Kändes som en tuff match på förhand som DIF dessutom startade bättre än oss. Men vi åt oss in i matchen och fick den berömda "farten genom mittzon" vilket gjorde att vi vände på matchbilden. Det är mot de lag som stoppar oss i mittzon vi haft väldigt svårt mot. När vi kan spela oss igenom försvaret med fart blir vi svårstoppade. Vill lyfta tre spelare från gårdagen. Linus L är väldigt bra nu. Lite av en Forsell kopia med fart. Kan spela alla spelformer och därmed väldigt användbar. Albin Sundsvik gör sällan en dålig match och är duktig på att vinna puck och lyfta ner spelet i anfallszon. Gjorde ett välförtjänt mål igår dessutom. Men vilken storback Filip Roos kommer att bli! Det var länge sedan jag såg en sådan härförare på backplats i AIK. Skulle vara Adam Larsson i så fall men jag vet inte om ens han spelade med sådan pondus som Filip gör nu när han kom fram. Stor och stark, bra på rören och rörlig för sin storlek. Kommer bli en topp 4 back i NHL vad det lider. Men vilket självförtroende Pudas har nu. Snart går han på vatten som han spelar. Väldigt viktig i uppspelsfasen för att få den berömda farten genom mittzon. Starkt bidragande till vinsten igår.
Nu väntar en roadtripp med 3 bortamatcher. FBK, TIK och VLH står på menyn. Ser fram emot de fighterna och jag gissar att Mann kommer att få chansen i minst 2 av dem.
Precis. Vi har mycket större problem mot lag som fokuserar på att stänga mittzonen och klarar av det. Blir det öppen hockey eller om vi möter lag som Linköping med gammaldags styrspel så vinner vi nästan alltid. Tränarna behöver nog fundera inför slutspelet på hur man skall hantera de här lagen rent taktiskt. Det känns som att man mot de här lagen inte får någon fart i spelet, samtidigt som man drar på sig lite för många spelvändningar bakåt.
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: AIK- DIF 22/2 kl 19:00

Post by Rollie »

p-play wrote: 24 Feb 2022, 00:30
nr86 wrote: 23 Feb 2022, 09:00 Kändes som en tuff match på förhand som DIF dessutom startade bättre än oss. Men vi åt oss in i matchen och fick den berömda "farten genom mittzon" vilket gjorde att vi vände på matchbilden. Det är mot de lag som stoppar oss i mittzon vi haft väldigt svårt mot. När vi kan spela oss igenom försvaret med fart blir vi svårstoppade. Vill lyfta tre spelare från gårdagen. Linus L är väldigt bra nu. Lite av en Forsell kopia med fart. Kan spela alla spelformer och därmed väldigt användbar. Albin Sundsvik gör sällan en dålig match och är duktig på att vinna puck och lyfta ner spelet i anfallszon. Gjorde ett välförtjänt mål igår dessutom. Men vilken storback Filip Roos kommer att bli! Det var länge sedan jag såg en sådan härförare på backplats i AIK. Skulle vara Adam Larsson i så fall men jag vet inte om ens han spelade med sådan pondus som Filip gör nu när han kom fram. Stor och stark, bra på rören och rörlig för sin storlek. Kommer bli en topp 4 back i NHL vad det lider. Men vilket självförtroende Pudas har nu. Snart går han på vatten som han spelar. Väldigt viktig i uppspelsfasen för att få den berömda farten genom mittzon. Starkt bidragande till vinsten igår.
Nu väntar en roadtripp med 3 bortamatcher. FBK, TIK och VLH står på menyn. Ser fram emot de fighterna och jag gissar att Mann kommer att få chansen i minst 2 av dem.
Precis. Vi har mycket större problem mot lag som fokuserar på att stänga mittzonen och klarar av det. Blir det öppen hockey eller om vi möter lag som Linköping med gammaldags styrspel så vinner vi nästan alltid. Tränarna behöver nog fundera inför slutspelet på hur man skall hantera de här lagen rent taktiskt. Det känns som att man mot de här lagen inte får någon fart i spelet, samtidigt som man drar på sig lite för många spelvändningar bakåt.
Vilka lag tänker du på specifikt av de vi kan möta i ett slutspel?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: AIK- DIF 22/2 kl 19:00

Post by Skidrow »

Örebro.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: AIK- DIF 22/2 kl 19:00

Post by nr86 »

Örebro är bästa exemplet på ett lag som stänger mittzon på ett väldigt effektivt sätt mot oss. Växjö kan också spela på det sättet men Brynäs är kanske tydligaste laget i ligan som bildar en köttmur på röda linjen och tvingar motståndaren att dumpa puck och jobba därifrån. Både Växjö och Örebro har dessutom förmågan att checka när tillfälle ges och tar väl oss inte ur den så blir det jobbigt. Blir spännande att se hur vi tar oss an vlh i det kommande dubbelmötet nästa vecka.
Post Reply