Silly Season 22/23

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14207
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 22/23

Post by Chippen »

tazman wrote: 21 Aug 2022, 21:19
Randyandy wrote: 21 Aug 2022, 20:40 Intressant artikel om Roos. Verkar som ingen direkt tror han tar en plats i NHL i närtid, men en del pratar om Rockford. Är det ett alternativ?
https://theathletic.com/3335893/2022/05 ... lackhawks/
Inte enligt Marre.
Om Roos inkluderas i det nya NHL-avtalet så borde Rockford inte vara ett alternativ, om inte Skellefteå godkänner det (vilket vore korkat i detta läge).
För nya avtalet säger ju att om en spelare, antingen via draft-regeln eller åldersregeln, inte tar plats i NHL så ska han i första hand skickas tillbaka till sin Europeiska klubb.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
ante08
Posts: 2540
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 22/23

Post by ante08 »

Dahlen föga förvånade muntligt överens om ett 5års kontrakt med Timrå.
Största i Timrås historia enligt Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... a-kontrakt
marre
Posts: 3134
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 22/23

Post by marre »

Nämen nu får det gärna presenteras en till forward.
John
Posts: 250
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Silly Season 22/23

Post by John »

Det finns en forwardplats kvar. Vikt för Linus Karlsson. Det finns en backplats kvar. Vikt för Filip Roos.
marre
Posts: 3134
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 22/23

Post by marre »

Verkar ju som Linus ska börja i AHL om han inte tar plats.
Frantisek Pospisil
Posts: 1351
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 22/23

Post by Frantisek Pospisil »

Har svårt se att Roos kommer att spela något mer för AIK. Hans avslut efter säsongen var knappast någon kärleksförklaring.
Rollie
Posts: 2019
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 22/23

Post by Rollie »

Frantisek Pospisil wrote: 28 Aug 2022, 19:16 Har svårt se att Roos kommer att spela något mer för AIK. Hans avslut efter säsongen var knappast någon kärleksförklaring.
Vad sa/gjorde han då?
User avatar
tazman
Posts: 1965
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly Season 22/23

Post by tazman »

John wrote: 28 Aug 2022, 11:44 Det finns en forwardplats kvar. Vikt för Linus Karlsson. Det finns en backplats kvar. Vikt för Filip Roos.
Då skulle vi få ett otroligt slagkraftigt lag, frågan är hur stor sannolikheten är.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
aikekke
Posts: 208
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Silly Season 22/23

Post by aikekke »

Varför vart de så tyst om Pudas :?: :|
henkenorth12
Posts: 70
Joined: 25 Apr 2012, 21:57

Re: Silly Season 22/23

Post by henkenorth12 »

Nya NHL Avtalet gör Roos med största sannolikhet en svartgul lirare .
Jag har då inte hört ett ord eller sett något från någon på något forum som påstår att Roos ogillar AIK.
Linus lär inte spela i AIK För Jule ,jag är väl tveksam om han kommer att spela i AIK överhuvudtaget denna säsong.
Kunde sista fwd :en in vara Justin Bailey ?AHL för Abbotsford ,NHL Vancouver Canucks...
marre
Posts: 3134
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 22/23

Post by marre »

Tror ni AIK är intresserade av Mario Kempe? Känns som en spelartyp AIK gillar.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 22/23

Post by Snuskhummern »

Han hade passat väldigt bra i AIKs spelstil så nog kan jag tänka mig att vi är där och hugger. Men jag tror inte det kommer komma någon forward tills NHL-camperna och träningsmatcherna är över här vid slutet av månaden.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Är han numera verkligen tillräckligt bra för en förstakedja i SHL och den spelartypen vi söker? Spontant så känns det inte som en värvning som vi brukar göra.
User avatar
nr86
Posts: 5211
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

Tror inte Mario Kempe är något för oss. Det är en avslutare vi kommer att behöva.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 22/23

Post by svea_man »

Hoppas det trillar in nån fler spelare snart truppen ser jätte tunn ut o väldigt skade känsligt..
User avatar
nr86
Posts: 5211
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

Att vi ändå gått så pass på Johan Sundström men inte fått till någon lösning med Frölunda och Johan själv. Enl Sanny/Svensson podden. Vet inte vad jag tycker om den värvningen faktiskt. Robban har väl ett finger med i spelet gissar jag. Men varken Roos eller karlsson verkar återkomma vilket ju är riktigt tråkigt.
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Silly Season 22/23

Post by Bob Probert »

Vad sa de mer exakt om Roos och Karlsson?
henkenorth12
Posts: 70
Joined: 25 Apr 2012, 21:57

Re: Silly Season 22/23

Post by henkenorth12 »

nr86 wrote: 12 Sep 2022, 18:43 Att vi ändå gått så pass på Johan Sundström men inte fått till någon lösning med Frölunda och Johan själv. Enl Sanny/Svensson podden. Vet inte vad jag tycker om den värvningen faktiskt. Robban har väl ett finger med i spelet gissar jag. Men varken Roos eller karlsson verkar återkomma vilket ju är riktigt tråkigt.
Karlsson nej men Roos med 95-100% säkerhet är han här i Oktober.
Detta p g a nya NHL avtalet. Roos är inte draftad och har åldern då han enligt avtalet i första hand ska tillbaka till klubben han hade kontrakt med.
Sannolikheten att han tar sig in bland Chicago Black HAwks topp 6 sex backar är ju inte troligt.
Att Forsell skulle släppa Roos om han inte hade något minst lika bra på G är också knappast troligt.
henkenorth12
Posts: 70
Joined: 25 Apr 2012, 21:57

Re: Silly Season 22/23

Post by henkenorth12 »

henkenorth12 wrote: 12 Sep 2022, 22:20
nr86 wrote: 12 Sep 2022, 18:43 Att vi ändå gått så pass på Johan Sundström men inte fått till någon lösning med Frölunda och Johan själv. Enl Sanny/Svensson podden. Vet inte vad jag tycker om den värvningen faktiskt. Robban har väl ett finger med i spelet gissar jag. Men varken Roos eller karlsson verkar återkomma vilket ju är riktigt tråkigt.
Karlsson nej men Roos med 95-100% säkerhet är han här i Oktober.
Detta p g a nya NHL avtalet. Roos är inte draftad och har åldern då han enligt avtalet i första hand ska tillbaka till klubben han hade kontrakt med.
Sannolikheten att han tar sig in bland Chicago Black HAwks topp 6 sex backar är ju inte troligt.
Att Forsell skulle släppa Roos om han inte hade något minst lika bra på G är också knappast troligt.
Forsell söker en ytter en målgörare.
Sundström är en dyr center tror knappast det är troligt.
andreas22222
Posts: 1379
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Silly Season 22/23

Post by andreas22222 »

Vad dom sa är att enligt nya avtalet om inte Roos tar plats i NHL har AIK rätt att återkalla honom.
Dock vill Roos slå sig in i NHL via AHL.
Så tror vi kan glömma Roos med att kalla hem en spelare som inte vill lär knappast vara en bra lösning.
User avatar
nr86
Posts: 5211
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

andreas22222 wrote: 13 Sep 2022, 06:33 Vad dom sa är att enligt nya avtalet om inte Roos tar plats i NHL har AIK rätt att återkalla honom.
Dock vill Roos slå sig in i NHL via AHL.
Så tror vi kan glömma Roos med att kalla hem en spelare som inte vill lär knappast vara en bra lösning.
Precis så gick tongångarna. AIK vill INTE ha en spelare som hellre är någon annanstans.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2940
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 22/23

Post by Foppas skridskocoach »

Jag tror att en motiverad Roos hade varit en toppback i årets SHL.

Dock; med Salomonsson och Pelikka på tillväxt så känner jag nästan att jag föredrar att ge dem utvecklingsmöjligheter. Vi har ganska skaplig bredd på backsidan för tillfället.
Tigerränderna går aldrig ur.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 22/23

Post by svea_man »

Såg att Sonny Milano har blivit släppt av Ducks skulle vara jävligt nice å få se i AIK
Rollie
Posts: 2019
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 22/23

Post by Rollie »

Foppas skridskocoach wrote: 13 Sep 2022, 08:44 Jag tror att en motiverad Roos hade varit en toppback i årets SHL.

Dock; med Salomonsson och Pelikka på tillväxt så känner jag nästan att jag föredrar att ge dem utvecklingsmöjligheter. Vi har ganska skaplig bredd på backsidan för tillfället.
Jo bredden har vi på backsidan men inte spetsen för att gå hela vägen i ett slutspel
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Foppas skridskocoach wrote: 13 Sep 2022, 08:44 Jag tror att en motiverad Roos hade varit en toppback i årets SHL.

Dock; med Salomonsson och Pelikka på tillväxt så känner jag nästan att jag föredrar att ge dem utvecklingsmöjligheter. Vi har ganska skaplig bredd på backsidan för tillfället.
Man kan inte jämföra Roos med dessa. Roos är en landslagsback och enligt min mening var han bäste back ifjol i 5 mot 5. Pellikka är inte SHL-mässig utan kommer att få något inhopp här och där, speciellt senare på säsongen precis som Salomonsson fick ifjol. Man kan heller inte begära att Salomonsson skall klara av att logga minuter när han ställs mot SHL-motstånd. Jag tycker att det har varit smart av tränarteamet att ge honom mycket istid på försäsongen för att han ska få en chans att vänja sig, men skulle han klara av att spela 7-8 minuter per match i SHL får man vara väldigt nöjd. Det skall bli intressant att se hur mycket det där nya SHL-avtalet är värt. Inte mycket skulle jag tro. Man borde ha byggt in att NHL-lagen får betala en avgift om de inte låter spelarna gå tillbaka.
andreas22222
Posts: 1379
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Silly Season 22/23

Post by andreas22222 »

Det är svårt, omotiverade spelare leverera ju inte.
Angående Roos och avtal är det ju inga problem återkalla om han inte tar plats i NHL.
Fast om Chicago och Roos själv tycker AHL är bästa chansen för han att ta en plats i NHL.
Spelar avtal inte så stor roll.

Spelare som inte vill är mest en surdeg deluxe i ett lag.

Så det nya NHL avtalet känns mest som en pappersprodukt och rätt lite värt i realiteten.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

andreas22222 wrote: 13 Sep 2022, 13:12 Det är svårt, omotiverade spelare leverera ju inte.
Angående Roos och avtal är det ju inga problem återkalla om han inte tar plats i NHL.
Fast om Chicago och Roos själv tycker AHL är bästa chansen för han att ta en plats i NHL.
Spelar avtal inte så stor roll.

Spelare som inte vill är mest en surdeg deluxe i ett lag.

Så det nya NHL avtalet känns mest som en pappersprodukt och rätt lite värt i realiteten.
Jag håller inte riktigt med. :) Spelarna vet ju om förutsättningarna och det är inte direkt så att de ha så mycket att säga till om ändå då det är NHL-klubbarna som bestämmer. Att han inte skulle vara motiverad vid en återkomst har jag svårt att se. Att gör en bra säsong i SHL och landslaget skulle höja hans status rejält på marknaden. Avtalet mellan ligorna har kommit till därför att NHL-klubbarna haft en tendens att plocka över spelare alldeles för tidigt. Många som spelar i AHL skulle ha utvecklats bättre av att göra något år till i SHL. Jag tycker att det bra att man fick till ett sådant avtal, men avtalet blir ju helt verkningslöst om det inte får några konsekvenser. Nu kommer bara NHL-klubbarna att säga till spelarna att de skall säga åt SHL-klubbarna att de vill spela i AHL. Det blir också en omöjlig situation för spelarna då att säga att de hellre vill spela i SHL kan påverka deras möjligheter.
User avatar
nr86
Posts: 5211
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

Det är tydligen väldigt ”dött” på marknaden just nu. Vi får nog invänta att camperna börjar solla bort spelare. Ang Roos pudlar jag lite och tycker att vi ska ta hem honom om han inte platsar. Visst kan han sura lite men han kommer att göra precis allt för att visa upp sig och det vinner bara vi på. Tycker också shl (och vi) som liga måste sätta ner foten och utnyttja rätten som vi förhandlat fram.
andreas22222
Posts: 1379
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Silly Season 22/23

Post by andreas22222 »

https://www.skellefteaaik.se/spelare/qQ9-37adKe7Jq

Kan det vara så det blir Sundström in ändå?

Brorsan kollade runt på Skellefteås hemsida och hittade detta se länk ovan.
Chippen
Posts: 14207
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 22/23

Post by Chippen »

andreas22222 wrote: 18 Sep 2022, 11:05 https://www.skellefteaaik.se/spelare/qQ9-37adKe7Jq

Kan det vara så det blir Sundström in ändå?

Brorsan kollade runt på Skellefteås hemsida och hittade detta se länk ovan.
Nope.
Vi håller på att signa Linus Johansson från FBK ist.

https://www.skellefteaaik.se/spelare/qR ... statistics
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Post Reply