Silly Season 22/23

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

marre wrote: 25 May 2022, 12:54 Oscar kan vi nog räkna bort,men med tanke på att backsidan verkar ska innehålla så många billiga lösningar kanske vi kan ha råd med både Fröden och Mazarinen?
Billiga och billiga.... ON har betydligt mer i plånboken nu än tidigare. PG Pudas och Nilsson har alla bra betalt. Mycket tyder ju på att vi kommer att tappa Linus Karlsson. Om AIK har tänkt att fylla det tomrummet med Max Lindholm får vi en tuff säsong även om det visar sig att han kan göra några mål. Vad händer med Jocke? Väldigt tyst efter artikeln i norran. Kanske AIK har laget klart redan vad vet jag men lite oroväckande är det att så lite kommit ut kring lagbygget.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 22/23

Post by marre »

Salomonsson,Forsfjäll,Olsson och kanske Bernhardt.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Jag är inte speciellt orolig till skillnad från andra. Det finns väldigt många bra spelare som ännu inte har sajnat något. Visst kommer både NL, DEL, Liiga och den slovakiska ligan att att absorbera en hel del spelare, men de med ambition att utvecklas kommer i första hand att vilja spela i SHL eller möjligtvis NL. Lindholm - JJ - Wingerli - LL är en väldigt bra centeruppställning i SHL. Det skulle vara väldigt kul och positivt för framtiden om Oscar Lindberg skriver ett långtidskontrakt och han skulle göra skillnad, men kortsiktigt känns behovet ändå större av att få in fysik och målskytte.
bruno
Posts: 565
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Silly Season 22/23

Post by bruno »

Tompa wrote: 24 May 2022, 08:59
nr86 wrote: 24 May 2022, 06:49
Det är positivt, då gäller det även Linus Karlsson.
Gäller tyvärr bara Roos och inte Linus Karlsson. Detta på grund av att Roos var odraftad då NHL-kontraktet skrevs. Linus Karlsson draftades under det gamla avtalet och då gäller det. Samma borde då även gälla Adam Wilsby. Källa är SHL:s sportchef Johan Hemlin, enligt artikel i Folkbladet.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Silly Season 22/23

Post by päran »




king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly Season 22/23

Post by king_louie »

p-play wrote: 25 May 2022, 13:51 Jag är inte speciellt orolig till skillnad från andra. Det finns väldigt många bra spelare som ännu inte har sajnat något. Visst kommer både NL, DEL, Liiga och den slovakiska ligan att att absorbera en hel del spelare, men de med ambition att utvecklas kommer i första hand att vilja spela i SHL eller möjligtvis NL. Lindholm - JJ - Wingerli - LL är en väldigt bra centeruppställning i SHL. Det skulle vara väldigt kul och positivt för framtiden om Oscar Lindberg skriver ett långtidskontrakt och han skulle göra skillnad, men kortsiktigt känns behovet ändå större av att få in fysik och målskytte.
Med Oscar Lindberg skulle vi nog få in en hel del både fysik och målskytte.
Men inte till vilket pris som helst.
Tystnaden tyder på NL.
ante08
Posts: 2553
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 22/23

Post by ante08 »

Då var det bekräftat, Linus Karlsson lämnar för NHL.
https://www.nhl.com/canucks/news/canuck ... -334327386
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 22/23

Post by kopitar »

Andreas Johnson https://www.eliteprospects.com/player/4 ... s-johnsson

Var på leos Leksand idag snacka om silly season...
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 22/23

Post by krysset »

kopitar wrote: 26 May 2022, 23:09 Andreas Johnson https://www.eliteprospects.com/player/4 ... s-johnsson

Var på leos Leksand idag snacka om silly season...
Är ju Jonathan Johnssons brorsa
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 22/23

Post by krysset »

ante08 wrote: 26 May 2022, 22:25 Då var det bekräftat, Linus Karlsson lämnar för NHL.
https://www.nhl.com/canucks/news/canuck ... -334327386
Väntat och otroligt trisst. Borde givetvis fått chansen i VM. Feglir av Garpenlöf
andreas22222
Posts: 1401
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Silly Season 22/23

Post by andreas22222 »

Jo precis väntat och man förstår Linus tar chansen.
Samtidigt tror jag han mått bra av en säsong till i SHL då han hade det svårt i slutspelet.

Verkar som många lag laddar hårt för nästa säsong.
Undrar hur dom resonerar med ekonomin.

Gissar många lag kommer få svårt fylla sina arenor med tanke på hur snabbt folks privat ekonomin ändras just nu.

Svenska landslags hockey mår inte bra.
Kanske kan Sam förändra det.

Bör väl hända lite i Skellefteå truppen senaste 15 Juni då sista övergångs datum för spelare med kontrakt.
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 22/23

Post by Empress »

andreas22222 wrote: 27 May 2022, 03:51 Jo precis väntat och man förstår Linus tar chansen.
Samtidigt tror jag han mått bra av en säsong till i SHL då han hade det svårt i slutspelet.

Verkar som många lag laddar hårt för nästa säsong.
Undrar hur dom resonerar med ekonomin.

Gissar många lag kommer få svårt fylla sina arenor med tanke på hur snabbt folks privat ekonomin ändras just nu.

Svenska landslags hockey mår inte bra.
Kanske kan Sam förändra det.



Bör väl hända lite i Skellefteå truppen senaste 15 Juni då sista övergångs datum för spelare med kontrakt.
Jag tror 90 pct av alla som får chansen, tar den och åker över direkt. Det där att vänta ett år och sedan åka över, känns mest som en klyscha (i vart fall om man är 22-23 eller äldre).
Frantisek Pospisil
Posts: 1370
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 22/23

Post by Frantisek Pospisil »

Var på ladan idag å lyckades få prata med en från fikarummet. Tydligen kan Arvid vara på tapeten för återkomst.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 22/23

Post by krysset »

Arvid är helt klart andrahandssortering.
Tror inte Linus och Philip eller Wilsby kommer att platsa i NHL. Däremot så får de bättre bankkonto.
Frantisek Pospisil
Posts: 1370
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 22/23

Post by Frantisek Pospisil »

Spang på Pär L däruppe idag.
Svetten formligen forsade kring honom. Uppenbarligen körde dom inte lika hårt i Kazan, för på frågan om det var jobbigt gav han mig ett snett leende och sa: Fy faaaan.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Hännikäinen till Linköping vad det verkar. Det sades ju att han skulle gå till en toppklubb i SHL så den artikeln var ju fel. 8-) Han var under många år en spelare som man önskade att vi försökte värva. Jag har inte sett honom de senaste åren så man får hoppas att inte längre är den spelare som man kommer ihåg honom som. Ett par år som rollspelare kan förändra mycket. Jag hoppas att vi inte gör om samma misstag igen till nästa säsong och bygger ett lag för bandyliknande grundseriespel som sedan inte klarar av att hantera slutspel. Det kan ju vara kul att se kombinationsrikt anfallsspel i grundserien, men det fungerar ju uppenbart inte i slutspel när ytorna krymps.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 22/23

Post by marre »

Slutspel? För AIK? Backsidan ser riktigt svag ut.Med Arvid in har vi alltså denna backsida
Pudas(?)-Lundberg
Granberg-Olsson
Forsfjäll-Nilsson
Salomonsson
sämst i SHL?
Rollie
Posts: 2025
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 22/23

Post by Rollie »

Ja blir det Arvid L in som sista back ser backuppsättningen skrämmande svag ut
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 22/23

Post by Empress »

Tror och hoppas Arvid väljer MIF.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 22/23

Post by marre »

Fast å andra sidan skulle Bernhardt kännas lika uselt.Man har ju lärt sig att AIK inte ersätter spelare rätt av,tappar man 3 tar man in två utifrån.Men ersätta Kapla,Roos och Wilsby med Olsson,Salomonsson och Lundberg/Bernhardt klass kommer straffa sig.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Allt handlar väl om lönekrav? Arvid har inte haft den utveckling som förväntades givet lönenivå. Jag vet inte om det är skador eller annat som gjort att han tappat sitt spel. Han är dock i en bra ålder så för rätt peng tycker jag att det vore en bra värvning för den nedersta delen i backhierarkin t ex för tredje backpar eller som sjundeback. Han får säkert gå ned lite i lön oavsett var han hamnar (Örebro, Malmö, Brynäs eller Timrå?) men det är väl tveksam om han går ned så mycket att vi kan ha råd att ha en honom som back 5-7 givet vår ekonomi. I sådana fall så måste han verkligen vilja komma hem.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 22/23

Post by Trollet »

Glöm Bernhardt
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
John
Posts: 250
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Silly Season 22/23

Post by John »

Med Arvid i laget har vi sju backar. Det känns väl ganska troligt att det kommer in ytterligare en. Roos eller någon annan.
Tompa
Posts: 488
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Silly Season 22/23

Post by Tompa »

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... kelleftea/

Jaha, då kan vi räkna in Arvid i truppen. Enligt madhawk så är backsidan då klar om Roos ej tar plats i NHL och återkommer.
Winning isn't everything, it's the only thing
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly Season 22/23

Post by GroovyEd »

Inte precis så man behöver byta kalsonger av den värvningen.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Man hade hellre sett en stor rejäl defensivback (rightare), då den enda man har i den kategorin är Granberg som ju bekant har lite bristande speluppfattning och lätt hamnar lite fel i positionsspelet (därav den lite sämre plusminusstatistiken). Man vet dock vad man får med Arvid och att ytterligare en egen produkt kommer in är alltid välkommet. Backbesättning känns spontant inte uppgraderad jämfört med ifjol. Det finns dock flera spelare som kan ta kliv i utvecklingen.
Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Silly Season 22/23

Post by Torsgatan »

Suck… Arvid såg både trött och långsam ut senaste svängen han va hemma. Är ekonomin helt körd i botten?
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Torsgatan wrote: 30 May 2022, 12:32 Suck… Arvid såg både trött och långsam ut senaste svängen han va hemma. Är ekonomin helt körd i botten?
Det såg ju tyvärr även så ut i Växjö i år. Han hade det tungt när motståndarna satte press på honom.
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 22/23

Post by Empress »

Bara en återkomst av Ogge/Wingerli kan få mig glad nu.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 22/23

Post by krysset »

Att ekonomin är i botten betvivlar jag men visst vore det angenämare om vi har 500 fler åskådare.

Arvid Lundberg är väl ok och jag skulle tro att han skulle ha bättre betalt om han valde annat. Kan tänka mig att hemlängtan bidrager.
Backsidan svag ? Nja mycket beror väl på om Pudas stannar. Han har intresse från NHL men får han verkligen ett envägs kontrakt? Roos tror jag är 50/50 och visst vore det en bonus om han spelar hos oss kommande säsong. Då är backsidan bra ut. Salomonsson ja här har vi något som inte kommit fram sedan Adam Larsson......

Målvaktssidan? Hur tänker vi? De senaste två åren har ju Arvid S och Strauss varit bingo. Knappast dyra heller.
Men jag är lite osäker på Gurra. Han är ojämn och det behövs en målvakt som kan konkurrera likt de två jag nämnde. Visst hade Ortio suttit bra men en hög kostnad för en målvakt som ska lira 50 procent av matcherna. Nyfiken på vad vi är ute efter. Vad finns för alternativ till rimligt pris?

Forwards? Pär Lindholm=kommentarer överflödiga. Max Lindholm betvivlar jag axlar Linus mantel men kommer nog kunna överraska många. Wingerli klar vad det verkar och skulle vara välkommen i samtliga SHL klubbar. Hur går det med Melker och Jocke? Stannar Kuhnhackl, rykten säger ju att han skulle spela i Tyskland. Mascherin fullt återställd vad har man för tankar? Filip Sandberg? Oscar Lindberg och Fröden?
Denna säsong måste Robertsson ta klivet, gör han det?

Är lite frågor jag hoppas få svar på inom kort och lite trisst att Norran inte ligger på mer. Men sista åren verkar deras juurnalister mest intresserad av att få sin lön.
Post Reply