Silly Season 22/23

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly Season 22/23

Post by Gargamel »

Chippen wrote: 06 Apr 2022, 08:27 Roos ska vara klar för Blackhawks
Hoppade till då jag läste Redhawks i hastigheten.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 22/23

Post by marre »

Måste ändå va ganska stor chans vi får behålla Roos 1 år till.
Ripper83
Posts: 117
Joined: 31 May 2014, 08:39

Re: Silly Season 22/23

Post by Ripper83 »

Hoppas det är för att få upp lönen dessa rykten kommer. Får lite kräk känsla när man tänker på det.
https://hockeynews.se/articles/23902/


Skickat från min LE2113 via Tapatalk

p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

bruno wrote: 06 Apr 2022, 18:15 Läser man om det nya NHL-avtalet som börjar gälla nästa säsong så hittar man en intressant grej för vår trupp. I det tidigare avtalet så hade SHL rätt att få tillbaka kontrakterade spelare som var under 21 år och draftade i andra rundan eller senare. Detta om de inte tog plats i NHL-truppen och blev nedskickade till AHL.

I det nya avtalet så är denna ålder höjd till 24 år, så detta borde betyda att både Linus Karlsson, Wilsby och Roos går under denna regel då alla är under 24 år då nästa säsong startar.
Fråga är väl bara om det har en praktisk bäring. Kommer SHL-klubbarna att tvinga spelarna att komma tillbaka? Risken är väl stor att NHL-klubbarna bara säger åt spelarna att de vill ha dem kvar och så blir det så.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Ripper83 wrote: 07 Apr 2022, 12:02 Hoppas det är för att få upp lönen dessa rykten kommer. Får lite kräk känsla när man tänker på det.
https://hockeynews.se/articles/23902/


Skickat från min LE2113 via Tapatalk
Det är en sak att gå till Leksand om man vill tjäna några extra kronor då de inte kommer att ha något med SM-guldet att göra och knappast kan betraktas som konkurrent. Går han till Rögle är han en persona non grata och man vill aldrig se honom i klubben igen. Det illa nog att som ML och Arvid L gå till Växjö, men i de fallen var de icke önskvärda hos oss. I det här fallet har vi garanterat erbjudit en rimlig lön. Vidrigt! Rögle är också på väg att plocka upp Lekkerimäki. Tillägg: Djurgården verkar nu sätta stopp för det. Hockeygymnasieelever har andra avtal. Bra gjort av Djurgården. Han utvecklas säkert bättre i Allsvenskan också.
Last edited by p-play on 07 Apr 2022, 13:58, edited 1 time in total.
Tompa
Posts: 488
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Silly Season 22/23

Post by Tompa »

Ripper83 wrote: 07 Apr 2022, 12:02 Hoppas det är för att få upp lönen dessa rykten kommer. Får lite kräk känsla när man tänker på det.
https://hockeynews.se/articles/23902/


Skickat från min LE2113 via Tapatalk
Får hoppas på det. Är verkligheten Anton klar för Rögle/Leksand och samtidigt är och tränar på arenan i AIK:s gym?
Last edited by Tompa on 07 Apr 2022, 14:08, edited 1 time in total.
Winning isn't everything, it's the only thing
bruno
Posts: 565
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Silly Season 22/23

Post by bruno »

p-play wrote: 07 Apr 2022, 12:55
bruno wrote: 06 Apr 2022, 18:15 Läser man om det nya NHL-avtalet som börjar gälla nästa säsong så hittar man en intressant grej för vår trupp. I det tidigare avtalet så hade SHL rätt att få tillbaka kontrakterade spelare som var under 21 år och draftade i andra rundan eller senare. Detta om de inte tog plats i NHL-truppen och blev nedskickade till AHL.

I det nya avtalet så är denna ålder höjd till 24 år, så detta borde betyda att både Linus Karlsson, Wilsby och Roos går under denna regel då alla är under 24 år då nästa säsong startar.
Fråga är väl bara om det har en praktisk bäring. Kommer SHL-klubbarna att tvinga spelarna att komma tillbaka? Risken är väl stor att NHL-klubbarna bara säger åt spelarna att de vill ha dem kvar och så blir det så.
Ja den risken finns ju och så har det ju varit i vissa fall även nu, fast det då handlat om spelare under 21 år. Men samtidigt så kan man ju tänka att NHL kanske börjat inse att SHL är en rätt bra miljö för en ung spelare att utvecklas i. Annars vet jag inte varför man skulle skriva på ett sådant avtal.
Fdskebo
Posts: 1100
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Silly Season 22/23

Post by Fdskebo »

p-play wrote: 07 Apr 2022, 13:04
Ripper83 wrote: 07 Apr 2022, 12:02 Hoppas det är för att få upp lönen dessa rykten kommer. Får lite kräk känsla när man tänker på det.
https://hockeynews.se/articles/23902/


Skickat från min LE2113 via Tapatalk
Det är en sak att gå till Leksand om man vill tjäna några extra kronor då de inte kommer att ha något med SM-guldet att göra och knappast kan betraktas som konkurrent. Går han till Rögle är han en persona non grata och man vill aldrig se honom i klubben igen. Det illa nog att som ML och Arvid L gå till Växjö, men i de fallen var de icke önskvärda hos oss. I det här fallet har vi garanterat erbjudit en rimlig lön. Vidrigt! Rögle är också på väg att plocka upp Lekkerimäki. Tillägg: Djurgården verkar nu sätta stopp för det. Hockeygymnasieelever har andra avtal. Bra gjort av Djurgården. Han utvecklas säkert bättre i Allsvenskan också.
Konstig inställning angående Anton Lindholm,

Har du någon aning om Forsell har en vettig plats för Anton, och vilken roll (och lön) som erbjuds?

Tänk på att Forre bygger ett lag för nästa säsong där truppen till stora delar redan är klar och att det bara ska kompletteras med en handfull spelare inom en viss budget. Om Anton passar in i det lagbygget som hand i handske och ryms inom budget så spelar han här, om inte så spelar han någon annanstans.

Om han inte hamnar i AIK så kvittar det var i SHL det blir (så länge det inte är i Luleå) och jag hoppas att han i så fall äter en så stor del av deras lönebudget som möjligt, men givetvis så önskar jag att han väljer utlandet istället.

Jag personligen, om jag spelade hockey, hade då hellre skrivit på för ett lag med framgång (läs Rögle) än ett looserlag (som Leksand) om jag inte fick en passande roll i AIK till marknadsmässig lön.
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

Fdskebo wrote: 07 Apr 2022, 14:46
p-play wrote: 07 Apr 2022, 13:04
Ripper83 wrote: 07 Apr 2022, 12:02 Hoppas det är för att få upp lönen dessa rykten kommer. Får lite kräk känsla när man tänker på det.
https://hockeynews.se/articles/23902/


Skickat från min LE2113 via Tapatalk
Det är en sak att gå till Leksand om man vill tjäna några extra kronor då de inte kommer att ha något med SM-guldet att göra och knappast kan betraktas som konkurrent. Går han till Rögle är han en persona non grata och man vill aldrig se honom i klubben igen. Det illa nog att som ML och Arvid L gå till Växjö, men i de fallen var de icke önskvärda hos oss. I det här fallet har vi garanterat erbjudit en rimlig lön. Vidrigt! Rögle är också på väg att plocka upp Lekkerimäki. Tillägg: Djurgården verkar nu sätta stopp för det. Hockeygymnasieelever har andra avtal. Bra gjort av Djurgården. Han utvecklas säkert bättre i Allsvenskan också.
Konstig inställning angående Anton Lindholm,

Har du någon aning om Forsell har en vettig plats för Anton, och vilken roll (och lön) som erbjuds?

Tänk på att Forre bygger ett lag för nästa säsong där truppen till stora delar redan är klar och att det bara ska kompletteras med en handfull spelare inom en viss budget. Om Anton passar in i det lagbygget som hand i handske och ryms inom budget så spelar han här, om inte så spelar han någon annanstans.

Om han inte hamnar i AIK så kvittar det var i SHL det blir (så länge det inte är i Luleå) och jag hoppas att han i så fall äter en så stor del av deras lönebudget som möjligt, men givetvis så önskar jag att han väljer utlandet istället.

Jag personligen, om jag spelade hockey, hade då hellre skrivit på för ett lag med framgång (läs Rögle) än ett looserlag (som Leksand) om jag inte fick en passande roll i AIK till marknadsmässig lön.
+1 på den.
Litar fullt ut på Forsell/Lundqvist ang truppen. Vi har ingen insyn i ekonomin och vad som prioriteras. En spelartyp så som Anton tror jag att vi kan hitta på annat håll om lönen skulle springa iväg. Men en Ogge växer inte på trän…😁
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 22/23

Post by Empress »

nr86 wrote: 07 Apr 2022, 16:03
Fdskebo wrote: 07 Apr 2022, 14:46
p-play wrote: 07 Apr 2022, 13:04
Ripper83 wrote: 07 Apr 2022, 12:02 Hoppas det är för att få upp lönen dessa rykten kommer. Får lite kräk känsla när man tänker på det.
https://hockeynews.se/articles/23902/


Skickat från min LE2113 via Tapatalk
Det är en sak att gå till Leksand om man vill tjäna några extra kronor då de inte kommer att ha något med SM-guldet att göra och knappast kan betraktas som konkurrent. Går han till Rögle är han en persona non grata och man vill aldrig se honom i klubben igen. Det illa nog att som ML och Arvid L gå till Växjö, men i de fallen var de icke önskvärda hos oss. I det här fallet har vi garanterat erbjudit en rimlig lön. Vidrigt! Rögle är också på väg att plocka upp Lekkerimäki. Tillägg: Djurgården verkar nu sätta stopp för det. Hockeygymnasieelever har andra avtal. Bra gjort av Djurgården. Han utvecklas säkert bättre i Allsvenskan också.
Konstig inställning angående Anton Lindholm,

Har du någon aning om Forsell har en vettig plats för Anton, och vilken roll (och lön) som erbjuds?

Tänk på att Forre bygger ett lag för nästa säsong där truppen till stora delar redan är klar och att det bara ska kompletteras med en handfull spelare inom en viss budget. Om Anton passar in i det lagbygget som hand i handske och ryms inom budget så spelar han här, om inte så spelar han någon annanstans.

Om han inte hamnar i AIK så kvittar det var i SHL det blir (så länge det inte är i Luleå) och jag hoppas att han i så fall äter en så stor del av deras lönebudget som möjligt, men givetvis så önskar jag att han väljer utlandet istället.

Jag personligen, om jag spelade hockey, hade då hellre skrivit på för ett lag med framgång (läs Rögle) än ett looserlag (som Leksand) om jag inte fick en passande roll i AIK till marknadsmässig lön.
+1 på den.
Litar fullt ut på Forsell/Lundqvist ang truppen. Vi har ingen insyn i ekonomin och vad som prioriteras. En spelartyp så som Anton tror jag att vi kan hitta på annat håll om lönen skulle springa iväg. Men en Ogge växer inte på trän…😁
Sedan torde aik inte bli ett lag med 8-9 seniorspelare på backsidan, och 13-14 dito forwards. Betänk Örebro som sätter Kovacs plus en till på läktaren och har ändå fullt lag.
Hade Adam inte gått sönder , så hade inte Sandberg värvats
Summa summarum: svårt se både Lindholm och Rundblad in om bara Kapla/Wilsby ryker. Roos får vi hoppas stannar som lånad nhl-spelare.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

För alla som har sett matchen ikväll är det väl uppenbart att man inte kan bygga en backbesättning med dvärgbackar. Hockeyn har förändrats mycket de senaste 5-6 åren och alla lag är så mycket bättre på att sätta press på backarna. Man blir verkligen illamående på tanken att Lindholm dominerar i Rögle nästa år samtidigt som man får bevittna ännu ett slutspel med backar som inte klarar av slutspelshockey.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly Season 22/23

Post by GroovyEd »

Vi måste måste måste gå all in på Anton Lindholm. Kapla kommer då i alla fall inte jag sakna.
Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Silly Season 22/23

Post by Torsgatan »

Då man inte har någon insyn i ekonomin så är det svårt att veta vad vi har råd med. Stora starka spelare med killer instinct samt händer kostar därefter.

Med det sagt så får det fan va nog med dessa mjuka snajdare som skiter ned sig i slutspelet år efter år. AIK får börja böna och be hos sponsorer om vi ska bli en utmanare PÅ RIKTIGT igen. Blir så less.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 22/23

Post by Snuskhummern »

Ge oss Thomas Larkin till nästa säsong.
craft
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2016, 02:35

Re: Silly Season 22/23

Post by craft »

Martin Sevčs kontrakt löper ut i vår.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 22/23

Post by nishog04 »

craft wrote: 08 Apr 2022, 08:15 Martin Sevčs kontrakt löper ut i vår.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
My personal hero :D

Den bästa slutspelsback som någonsin existerat. Väntar på att AIK ska hitta motsvarande kompetens hos kommande generations hockeyspelare.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 22/23

Post by Chippen »

Det är rätt tydligt att vi behöver spelare med lite mera grit i sig. Räcker inte med Granberg, i viss mån Roos och Pudas. Vi har ju inga powerforwards som t.ex Rydahl, Edjsell, Tyrvänien, Shinnimin, Rosseli Olsen, Lasu.
Det måste vi stärka upp med, för vi har ett lag som kan gå och vinna en grundserie men när det blir tuffare spel så faller vi bort.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 22/23

Post by Empress »

Torsgatan wrote: 07 Apr 2022, 22:01 Då man inte har någon insyn i ekonomin så är det svårt att veta vad vi har råd med. Stora starka spelare med killer instinct samt händer kostar därefter.

Med det sagt så får det fan va nog med dessa mjuka snajdare som skiter ned sig i slutspelet år efter år. AIK får börja böna och be hos sponsorer om vi ska bli en utmanare PÅ RIKTIGT igen. Blir så less.

Å massorna måste vallfärda till Ladan och äta och dricka så Forre får mer deg att jobba med.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Chippen wrote: 08 Apr 2022, 11:20 Det är rätt tydligt att vi behöver spelare med lite mera grit i sig. Räcker inte med Granberg, i viss mån Roos och Pudas. Vi har ju inga powerforwards som t.ex Rydahl, Edjsell, Tyrvänien, Shinnimin, Rosseli Olsen, Lasu.
Det måste vi stärka upp med, för vi har ett lag som kan gå och vinna en grundserie men när det blir tuffare spel så faller vi bort.
#88 och K-hackl är väl tänkta att vara det. Den förstnämnda var det till han åkte på sin skada. Även Växjö verkar ha haft liknande problem på backsidan som oss där de har saknat fysik. Man kan till viss del förstå att det är svårt att bygga lag när spelet ser så olika ut jämfört med grundserien, men det kommer knappast som någon nyhet att regelböckerna är olika för grundserie och slutspel. Det har varit så de senaste åren och känslan är att skillnaderna bara har blivit större i och med att domarna har blivit mer noggranna med att ta för allt i grundserien.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 22/23

Post by Chippen »

p-play wrote: 08 Apr 2022, 12:03
Chippen wrote: 08 Apr 2022, 11:20 Det är rätt tydligt att vi behöver spelare med lite mera grit i sig. Räcker inte med Granberg, i viss mån Roos och Pudas. Vi har ju inga powerforwards som t.ex Rydahl, Edjsell, Tyrvänien, Shinnimin, Rosseli Olsen, Lasu.
Det måste vi stärka upp med, för vi har ett lag som kan gå och vinna en grundserie men när det blir tuffare spel så faller vi bort.
#88 och K-hackl är väl tänkta att vara det. Den förstnämnda var det till han åkte på sin skada. Även Växjö verkar ha haft liknande problem på backsidan som oss där de har saknat fysik. Man kan till viss del förstå att det är svårt att bygga lag när spelet ser så olika ut jämfört med grundserien, men det kommer knappast som någon nyhet att regelböckerna är olika för grundserie och slutspel. Det har varit så de senaste åren och känslan är att skillnaderna bara har blivit större i och med att domarna har blivit mer noggranna med att ta för allt i grundserien.
Synar att #88 skulle vara en powerforward i sin rätta bemärkelse. Om han är det så förstår jag varför han inte är i NHL/AHL. Han kommer inte under skinnet på någon och alla verkar komma under skinnet på honom.

#34 var nog inte tänkt som powerforward heller, utan snarare en defensiv forward med sina styrkor i BP. Sedan hoppades vi på lite poäng med som powerforward..nja
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
tazman
Posts: 1983
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly Season 22/23

Post by tazman »

Chippen/ AHL kryllar med fysiska powerforwards, att tror att #88 ska vara i närheten av NHL är inte i realistiskt. Spelarna som nämns är inte heller i närheten av att slå sig sig in så varför slå in den dörren?

Den handlar istället om en inställningsfråga än att plocka in en eller två fysiska spelare. Vi måste komma upp i den nivå som vi spelade i tisdags och spela med intensiteten hela matchen, då klarar Färjestad inte av oss.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
ossian
Posts: 3591
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 22/23

Post by ossian »

Vi skulle ha haft 2 till backar som kan hantera fysiskt spel. Samt precis som pplay papekat 1-2 centrar som kan lagga upp spelet och vara kreativ. Det skulle inte medfora att vi behover byta spelmodell eller att vi inte kan fora matcherna och spela offensivt, men det skulle medfora att vi inte blir lika tillbakatryckta nar spelet blir fysiskt och grisogt
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 22/23

Post by Chippen »

tazman wrote: 08 Apr 2022, 21:31 Chippen/ AHL kryllar med fysiska powerforwards, att tror att #88 ska vara i närheten av NHL är inte i realistiskt. Spelarna som nämns är inte heller i närheten av att slå sig sig in så varför slå in den dörren?

Den handlar istället om en inställningsfråga än att plocka in en eller två fysiska spelare. Vi måste komma upp i den nivå som vi spelade i tisdags och spela med intensiteten hela matchen, då klarar Färjestad inte av oss.
Det jag menade är ju naturligtvis att #88 i mina ögon inte ör att betrakta som en powerforward. Tycker snarare han är rätt menlöst och lätt irriterad.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 22/23

Post by lobo »

BUMP. Vill glömma och gå vidare.
Per L, Olsson (MIF), Lindholm (AIK)
Tror Linus stannar, tror Roos stannar,
Wingerli? Ogge?
målvakt..

Mann, Kapla, Loibl, 88 försvinner

Sent from my SM-G991B using Tapatalk



Last edited by lobo on 11 Apr 2022, 22:42, edited 1 time in total.
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 22/23

Post by Empress »

Lukas=Linus K?
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 22/23

Post by lobo »

Empress wrote:Lukas=Linus K?
Image

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Nu vill jag se att man bygger ett lag för slutspel. Det har varit likadant de senaste åren där man har presterat bra spel i grundserien, men sedan när det blir slutspel så blir det bara puckdump och hafsigt spel och mest på utsidan. För att frigöra pengar så vore det bäst om #10 och #15 inte förlänger och man låter Lindholm, Lindberg och Wingerli leda framtiden. Det är dags att ta avsked av några av trotjänarna och göra ett skifte bland ledande spelare. Möller är inte heller den där ledande målskytten längre, men är en viktig lagspelare. Man behöver få in mer målskytte och gärna i form av tyngd. Man behöver fler spelare som kan ta sig in på mål. Markus Hännikäinen som är av den typen av oöm spelare som Jimmie var verkar tyvärr ha tappat offensiv kraft och har rätt så svag statistik sedan han vände tillbaka till Europa. Det är dock den spelartypen vi behöver få in utöver en utpräglad målskytt. Linus Andersson är nog tyvärr inte tillräckligt bra för att gå in på tre kedjor. Filip Cederqvist är en spelare som utöver lite målskytte också skulle tillföra bra sargspel, men jag kan tänka mig att Växjö ligger långt framme där. För att få ihop budgeten så kanske det behöver vara två utländska spelare.

Möller - Lindholm - Ny
Wingerli - Lindberg - Ny
Linus K (om han stannar) - JJ - Hugg (om han stannar)
Sundsvik - LL - Lindholm
Robertsson - Stenman
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 22/23

Post by Trollet »

Förstår inte att folk här är så tvärsäkra på att Oscar Lindberg kommer hem. Ni blir bara besvikna.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Frantisek Pospisil
Posts: 1370
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 22/23

Post by Frantisek Pospisil »

Trollet wrote: 12 Apr 2022, 07:17 Förstår inte att folk här är så tvärsäkra på att Oscar Lindberg kommer hem. Ni blir bara besvikna.
Xakt.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Silly Season 22/23

Post by bsa »

Det blir lite av NHL lookout säsong nästa år.
De lag som snålare nästa år kan få en otrevlig överraskning.
Hur många KHLare drycker upp i SHL? NL & AHL lär svälja en del, men det här med långsiktigt lagbygge kan falera totalt & köpelag kan ställa allt upp och ner.
Vilka får svarte Petter och kvalar våren 2023?
Men det ska ju fås i hop ett LAG också.
Nya tider spännande tider.
Post Reply