Lagbygge 22/23

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Lagbygge 22/23

Post by nr86 »

Känns lite intressant att börja fundera kring lagbygget 22/23 nu då vi går in i ett uppehåll. Gissar att Forsell ligger rätt bra till redan nu med hur han vill formera laget. Jag tror vi får se 2 tröjor i taket under nästa säsong. Nr 21 och 10. Så som Jocke ser ut nu tycker jag inte Forsell ska satsa på honom då jag är rädd för att det bara skadar än gör nytta om man förlänger. Jag är rädd för att vi riskerar att tappa hela succé kedjan till hösten då jag tror hela linan får chansen i kommande VM. Och min erfarenhet av AIK spelare i den turneringen är att alla försvinner. Så min troliga laguppställning ser ut som följer.

Forwards: Möller, Pär, Johnsson, Wingerli, Linus L, Melker, Kuhnkackl, Robertsson, Stenman,

Jag har störst förhoppning att Johnsson stannar trots VM och dyl. Har bara 9 forwards i dagsläget så det ska fyllas på mer. Jag tycker Hawryluk varit så pass bra så jag hoppas han inte är avskriven i dagsläget. Mascherin charmade mig skarpt men jag tror hans skadesituation sätter käppar i hjulet. Ogge är ju min önskespelare nr1 men det känns ändå inte aktuellt i dagsläget.
Med ovan nämnda känns ändå stommen riktigt bra! Forsell ska bara krydda vilket han gjort väldigt bra förut.

Backar: Pudas, Nilsson, Granberg, Forsfjäll, Olsson, Wilsby, Eriksson, Salomonsson

Tror att Roos spelar till sig ett NHL kontrakt så som han beter sig just. Sedan gissar jag att någon av junior backarna kommer att lånas ut till allsvenskan för att utvecklas i lugn och ro där.

Målvakter: Ortio, Forsell värvning.

Här får vi se 2 nya och jag är inte så orolig att Forsell inte kommer att hitta en bra duo.
AIK har ett så pass bra försvarsspel så att vara målvakt hos oss är betydligt lättare än i dagens MIF tex.

Vad tror ni andra? Väldigt kul att spekulera kring kommande lagbygge då vi har chans på ett riktigt bra lag :D
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Lagbygge 22/23

Post by Spökplumpen »

Kul med positiva tongångar. Är inte riktigt lika positiv. Det är väl i det närmaste omöjligt att avgöra efter en halv grundsäsong. Spelarnas karaktär lär visa sig i slutspelet. Men så här;

På forwardssidan är jag övertygad om att 94, 22 och 96 lämnar för NHL/AHL. Ev att 96 kan bli kvar men betydligt sämre dussinlirare än honom har genom åren fått tvåvägserbjudanden från nordamerika. Tror inte vi är intresserade av att förlänga med 43, men det är såklart svårt och orättvist att avgöra redan efter ett par matcher. AIK:s ovilja att chansa på skadehistorik gör att 23 känns långt borta. Blir operationen extremt lyckad finns det väl en chans med räknar inte med det. 88 är en personlig favorit för mig. Tycker han har haft lite otur den här säsongen men stundtals visat hur bra han kan vara. Däremot är det en statusvärvning som kostar (?), och såna måste leverera poäng. Slitjobbet kan andra göra till en lägre ekonomisk belastning för klubben. Han måste växa i slutspelet, annars ryker han.

Loibl tror jag man definitivt är intresserade av att förlänga med. En allroundspelare där känslan är att han kan växa rejält till nästa säsong. Melker är en kulturbärare som är nyttig. Frågan är väl om Jocke själv vill spela mer men klart man vill ha kvar Jocke. Tror också att Jockes kärlek till sporten gör att han spelar så länge han kan bidra och är hel. Bidrar gör han. Hel verkar han.

Slutsatsen då blir att AIK måste ersätta Linus Karlsson, Johnsson, Hugg, Mascherin och Hawryluk (räknar inte in 43 då jag ser honom som en tillfällig ersättare till Mascherin). Det är en jäkla utmaning. OM vi har maxflyt vänder Pär, Lindberg och Wingerli hem. Isf ser det hanterbart ut men ändå en utmaning. Dessutom är det under förutsättning att ingen NHL-klubb gör något överraskande, vilket alltid händer. Dessutom; hemvändarna bidrar till en högre snittålder än de som lämnar. Synd att det är så jäkla svårt att behålla spelare i rätt ålder.

På backsidan är väl arbetet mindre. Roos är en favorit och jag ser inte att han blir kvar. Kaplas kontrakt går ut och en förlängning med honom beror nog mycket på vad som i övrigt händer på backsidan. Jag hade gärna sett att Anton Lindholm kommer hem. Rundblads kontrakt går ut, hans lag ligger sist i KHL och han bygger hus. Det är kanske är nu det händer? Men det vore överraskande. Av rapporterna jag fått bidrar han men är lika långsam och har större defensiv roll. Av sentimentala orsaker är jag för ändå.

Forwardssidan ser jag som knepig. Lägg till att vi ska in med minst en toppmålvakt. Ortio vore fint men kostar rejält.
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Lagbygge 22/23

Post by king_louie »

Svårt (men kul) spekulera när man inte har tillgång till Forres email eller SMS, tror han har bra koll redan nu på hur det kommer att se ut nästa säsong.

Backar:
Salomonsson och Fred Nilsson tar backplats 7/8.
Kapla (inte tillräckligt bra helt enkelt) och O Eriksson (sidsteppad av Fred N senast) försvinner.
Pudas, ON, Petter & Forsfjäll blir kvar.
Roos och Wilsby frågetecken, kan gå åt båda håll, väldigt svårt sia om. Roos imponerar i spelet men har knappast en produktion som imponerar på de statistikgalna over there. Wilsby med sin gudomliga skridskoåkning är nog största risken att han försvinner, tycker dock han är ganska slarvig emellanåt.

Forwards:
Fortsätter Linus K sin poängproduktion lär han försvinna, tror däremot på stor chans att både Johnsson & Hugg blir kvar.
Mascherin, i mina ögon vår bäste fwd innan skadan, hoppas op lyckas och han kommer tillbaka, har karisma också till skillnad från Hawryluk som jag tror försvinner.
Jocke fyller 40 nästa år och har gjort sitt, hans lön behövs för Ogge.
Sandberg försvinner och mest troligt Loibl också.
Melker frågetecken, beror nog på hur det blir i övrigt, men jag tycker han är bra och vill gärna se honom i laget.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge 22/23

Post by p-play »

Backar:
Jag hålller med ovanstående. Forsfjäll, Salomonsson och Fred Nilsson tar plats 6-8. Lägg därtill till Pudas, ON, Granberg och om man får tro medierna Anton Olsson. Både Wilsby och Roos lär få kontraktsförslag från NHL och det var väl något rykte om att Wilsby lämnar. Det hänger väl på Roos då om det kommer in någon fler. Jag ser inte speciellt mycket allsvensk hockey numera, men jag gillar Bernhardts spel i offensiv zon och han hamnar i SHL nästa säsong. Anton Lindholm vill man ju gärna få hem. Det brukar alltid hända något oväntat och kanske någon schweizisk klubb plockar upp ON. Rapperswill? Han skulle passa ännu bättre in i den ligan och då kanske han får vara den ledande backen vilket han verkar må bra av.

Centrar: Melker kanske kan få något kontrakt i Schweiz där det finns någon svensk tränare, men han är knappast högst upp på de schweiziska sportchefernas lista till att börja med. Han har dessutom en verksamhet att ta tag i den dag han slutar. Det kanske i slutändan hänger på fysisk status och motivation. Om han gör en säsong till och Lindholm verkligen kommer så tas de andra platserna av JJ och LL. Jag gillar Loibl som vi säkert fick till reapris, men han kommer att få bättre betalt i DEL så han återvänder nog dit. Stenman blir femtecenter om Sundsvik går ytterforward.
Ytterforwards:
Hawryluk går nog till KHL. Mascherin kanske får ett kontrakt av någon förmögnare klubb som kan chansa eller någon bottenklubb som inte har så många alternativ. Linus Karlsson och Hugg kommer att få erbjudanden från NHL/AHL, men förhoppningsvis gör de ett år till. Slutspelet avgör nog där. Slutspelet avgör nog också vad som händer med #10. Det känns som det är sista säsongen och även om han kör på en säsong till så kommer det att frigöras pengar. HV kommer att kunna erbjuda Sandberg ett kontrakt som vi inte kan så han går nog dit. Om Djurgården åker ur (vilket jag inte tror de gör) så hoppas jag att man anstränger sig för att få in Filip Cederqvist. Lekkerimäki är också intressant. Vi kommer säkert att plocka in någon allsvensk forward. Axel Ottosson är garanterat en spelare som SHL-klubbarna tittar på, men Luleå känns nog som ett naturligare val givet hur vår trupp ser ut.
Målvakter:
Ingen aning.
Frantisek Pospisil
Posts: 1371
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Lagbygge 22/23

Post by Frantisek Pospisil »

Lite specialstuderat MoDos backar den senaste tiden.
Bernhardt är intressant, men har en skridskoåkning som får Karlquist att likna vd Pool. Kan sammanhänga med usel fys. Bernhardt har vilket som alla verktyg i övrigt. Hasa i samma lag är desto intressantare. Total respektlöshet, bra på skridskorna och kan med lätthet dribbla bort tre framrusande motståndare på blålinjen. Inte alltid det lyckas, men jag gillar grabben.
Lodin i TIK är en annan kille som med lätthet skulle gör succé i ett bättre lag. Är tyvärr bara på lån till TIK.

Bahhhhh, man kan spekulera och önska i all evighet. Forsell har säkert 93% klart för sig vad som händer. Någon plötslig försvinnande själ tillkommer säkert hur han än tänker.

Kommer ihåg året efter senaste guldet då vi brandskattades å det grövsta. Pratade med en kompis på kansliet om alla som drog från laget.
- De e lugnt, vi har koll.
Dagen efter braskade rubrikerna att Melker åkså stack. Jag ringde och frågade om detta fanns i kollen?
-.................Nu är det fan kris, var svaret.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge 22/23

Post by p-play »

Jag håller med om Bernhardt. Jag har för mig att han gick forward i någon match. I de matcher jag har sett så ställer Hasa till det mycket bakåt. Det påminner lite hur det såg ut med Djuse där där det gick lite på chans ibland. Lodin tar nog steget över till AHL nästa år. Hartmann är intressant, men där handlar det nog lite om att bedöma om han kan ta ett steg till.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge 22/23

Post by Snuskhummern »

Man kan spekulera hur mycket som helst, jag tycker man kan räkna med att vi blir lika brandskattade som förra året när Berggren, Wingerli och Frödén lämnade, för att sedan ta det därifrån. Ifall Johnson borde förlänga med Loibl, på så sätt kan man fortsätta bygga på honom då man ser att han har nycklarna för att blir något bra. Vi kommer att få tillbaka Lindholm och Wingerli och det lär bli viktigt, runt dom kan vi bygga två toppkedjor. Förövrigt så borde man förlänga med Jocke på ett något reducerat kontrakt, hans sätt att visa vägen ffa. för dom yngre spelarna är extremt viktigt, han och Möller verkligen driver vårat lag, trotts att poängproduktionen börjat dala.

Toppmålvakt
HA-målvakt

Möller - Lindholm - Lindström
Olsson - Pudas

Ny ytter - Wingerli - Ny ytter
Nilsson - Granberg

Kühnhackl - Lindström - M. Karlsson
Forsfjäll - Ny back

Sundsvik - Lobil - Robertsson
Salomonsson / Eriksson

Något sånt här tror jag, men hoppas på att åtminstone någon av Hugg, Johnson eller Karlsson stannar.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Lagbygge 22/23

Post by Humlannitton »

Jag tycker Säll bör skrivas fast också, ser ut att finnas mycket hockey i honom. Bra skridskoåkning, bra defensiv, läser spelet. Producerar även bra i J20, även om det normalt sett brukar ta några säsonger att omsätta det i senior-produktion. Salomonsson, Robertsson och Stenman har väl redan kontrakt… Även Fred Nilsson verkar ha rätt karaktär. Förvisso lär det kanske behövas utlåning på en eller några, men jag gillar verkligen tanken på att fortsätta fylla på med lokal talang från egna led.

Dels är det ekonomiskt, men det finns även en känslomässig aspekt.
jowa
Posts: 463
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Lagbygge 22/23

Post by jowa »

Är inte lika övertygad som er att Jocke är slut. Skulle faktiskt inte bli förvånad om han dominerar slutspelet och superkedjan här helt osynlig där.

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk

krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Lagbygge 22/23

Post by krysset »

Då kan vi räkna in Gurra i lagbygget.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge 22/23

Post by nr86 »

Föga förvånande att Kapla är högvilt bland våra konkurrenter. Med de väldigt duktiga juniorer som är på väg in i a laget skulle jag bli förvånad om Kapla ingår i framtidsplanerna. Både Salomonsson och Nilsson har varit väldigt bra när de fått chansen. Dessutom har Forsfjäll överraskat positivt.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge 22/23

Post by ossian »

Kapla har spelat upp sig defensivt aven om han ar slarvig, passningsspelet haller mycket hog SHL klass
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge 22/23

Post by p-play »

Kanske så här? Roos, Wilsby, Kapla och O. Ericsson ut. Olsson, Salomonsson, A. Lindholm och F. Nilsson in. Kapla har spelat upp sig och 17 p och +15 är bra.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge 22/23

Post by Snuskhummern »

p-play wrote: 03 Mar 2022, 13:40 Kanske så här? Roos, Wilsby, Kapla och O. Ericsson ut. Olsson, Salomonsson, A. Lindholm och F. Nilsson in. Kapla har spelat upp sig och 17 p och +15 är bra.
Hade skapat bättre balans i backparen, med endast en något dyrare kostnad.

Lindholm - Pudas
Olsson - Nilsson
Forsfjäll - Granberg
Salomonsson / Nilsson

Detta är en gedigen backsida.

Någon som vet vad expressen säger om Lukas Wernblom?
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge 22/23

Post by marre »

Tydligen Oskarshamn och Linköping som är mest på.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Lagbygge 22/23

Post by krysset »

Roos vill jag ha kvar. Tror att vi kommer att ha en bra backsidan nästa år och Salomonsson kan ta en tröja faktiskt.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge 22/23

Post by Skidrow »

Känns som Salomonsson nu stannar i A-laget.
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Lagbygge 22/23

Post by king_louie »

Snuskhummern wrote: 03 Mar 2022, 13:59
p-play wrote: 03 Mar 2022, 13:40 Kanske så här? Roos, Wilsby, Kapla och O. Ericsson ut. Olsson, Salomonsson, A. Lindholm och F. Nilsson in. Kapla har spelat upp sig och 17 p och +15 är bra.
Hade skapat bättre balans i backparen, med endast en något dyrare kostnad.

Lindholm - Pudas
Olsson - Nilsson
Forsfjäll - Granberg
Salomonsson / Nilsson

Detta är en gedigen backsida.
Ja vi får väl se vad som händer med Wilsby och Roos, tycker båda har en hel del kvar att lära men sämre spelare än så har ju fått NHL-kontrakt försut så...
Kapla ryms inte, blandar och ger för mycket och väger lätt, uppsidan är att han verkar ha bra kondis, får sällan raka ben.
Känslan är att Forre får det ganska lungt på backfronten.
Anti Allo
Posts: 643
Joined: 16 Jun 2011, 09:52

Re: Lagbygge 22/23

Post by Anti Allo »

Det kommer att bli spelarflykt från KHL. Utbudet av spelare till nästa säsong kommer att öka. Kommer Skellefteå att vara med och hugga på dessa spelare.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge 22/23

Post by marre »

Fan vad synd vi har ON på kontrakt.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge 22/23

Post by nr86 »

Ja det har hänt en del sedan jag startade tråden. Khl kommer kanske aldrig att bli som den varit. Lindvall har förlängt och risken att Johnsson och Hugg drar till khl har försvunnit. Men nu blir det väldigt spännande att se vilka vi kan få hem därifrån. Rundblad tränar med laget. Vad kan det betyda? Spännande vår vi går till mötes😁
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge 22/23

Post by nr86 »

Nu när det verkar som att chansen att få hem spelare ökat så pass mycket undrar jag om inte AIK måste säga tack och hej till några spelare.
Gissar att Loibl, Sandberg, Jayce och Mascherin får se sig om efter andra jobb. Hugg tror jag kommer få chansen i NHL. Vi kan få SHLs bästa center sida om allt slår in. Men hur balanserat blir laget? Både Jayce och Loibl står för något vi saknat några år. Men det är klart att Lindberg har både fysik och finess :D
Empress
Posts: 6991
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge 22/23

Post by Empress »

nr86 wrote: 21 Mar 2022, 09:44 Nu när det verkar som att chansen att få hem spelare ökat så pass mycket undrar jag om inte AIK måste säga tack och hej till några spelare.
Gissar att Loibl, Sandberg, Jayce och Mascherin får se sig om efter andra jobb. Hugg tror jag kommer få chansen i NHL. Vi kan få SHLs bästa center sida om allt slår in. Men hur balanserat blir laget? Både Jayce och Loibl står för något vi saknat några år. Men det är klart att Lindberg har både fysik och finess :D
Jag killgissar:
Wingerli och A Lindholm kommer hem
Rundblad och O Lindberg hamnar i Alperna.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge 22/23

Post by Chippen »

Då killgissar jag med:
På minus: Linus Karlsson, Loibl, Jayce, Sandberg, Mazarin, Kapla, Mann. Här ligger nog Hugg och Wilsby i farazonen oxå

På plus: Pär Lindholm, Wingerli, Max Lindholm, Andrén, Anton Lindholm, sedan ska vi ge plats för Stenman och Robertsson.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge 22/23

Post by nr86 »

Men tror ni det är kört med Ogge? Verkar ju finnas signaler på att han blickar hemåt. Bästa hemvändaren sedan Jockes återkomst i min bok om det skulle bli verklighet.

På plus: Ogge, Pär, Wingerli, Max, Anton Olsson, och Anton Lindholm

På minus: Loibl, Mascherin, Jayce, Sandberg, Kapla, Roos, Mann, Linus Karlsson och Hugg.

6 in och 9 ut hittills.
Sedan tror jag att Robertsson blir utlånad till allsvenskan då han inte riktigt fått fotfäste i SHL ännu. Stenman har större möjligheter att ta en plats tror jag. Så dominant som Roos är nu finns det inte på kartan han blir kvar. I Wilsbys fall är chansen större hoppas jag.

Blir ännu mer "hemvävt" vilket jag gillar.
Empress
Posts: 6991
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge 22/23

Post by Empress »

nr86 wrote: 21 Mar 2022, 12:49 Men tror ni det är kört med Ogge? Verkar ju finnas signaler på att han blickar hemåt. Bästa hemvändaren sedan Jockes återkomst i min bok om det skulle bli verklighet.

På plus: Ogge, Pär, Wingerli, Max, Anton Olsson, och Anton Lindholm

På minus: Loibl, Mascherin, Jayce, Sandberg, Kapla, Roos, Mann, Linus Karlsson och Hugg.

6 in och 9 ut hittills.
Sedan tror jag att Robertsson blir utlånad till allsvenskan då han inte riktigt fått fotfäste i SHL ännu. Stenman har större möjligheter att ta en plats tror jag. Så dominant som Roos är nu finns det inte på kartan han blir kvar. I Wilsbys fall är chansen större hoppas jag.

Blir ännu mer "hemvävt" vilket jag gillar.
Jag tänker mest om AIK har råd med Lindberg. Ska säkert ha 200papp/månad. Får han inte det av aik, så är det nog flera andra lag som har råd. Jocke får säkert ett år till om han vill.
Fdskebo
Posts: 1100
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge 22/23

Post by Fdskebo »

Wilsby och Linus Karlsson kan ni räkna bort, fått det bekräftat att båda tar chansen over there.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Lagbygge 22/23

Post by Humlannitton »

Fdskebo wrote: 21 Mar 2022, 13:37 Wilsby och Linus Karlsson kan ni räkna bort, fått det bekräftat att båda tar chansen over there.
Vilken klubb har Karlsson signat med?
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygge 22/23

Post by bsa »

Lindberg har väl fått ihop en del stålar, så han behöver igentligen inte jaga pengar. Om inte någon Schweizs klubb har en plats över så lär det inte vara så lätt få ett kontrakt för KHL lirare. Så det kan vara läge att lira ett år i AIK till rimlig lön och se vad som händer.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Lagbygge 22/23

Post by Dwight_Shrute »

Herregud vilket lyxproblem med alla potentiella centrar. Winge *borde* kunna köra ytter istället för center med tanke på hur avig och frän han kan vara i spelet, men det är ju lätt att säga och hans defensiva egenskaper känns trist att "slösa bort". Tyvärr rätt övertygad att Ogge hamnar i Växjö, Örebro eller alperna.

Har hört lite saker som får mig att tro att JJ blir kvar nästa säsong. Man vet ju inte vad som händer fram till nästa säsong. Jag tror annars att hans spelstil skulle vara perfekt för en liga i mellaneuropa, där det är ännu mer rollspecifikt och det inte går så snabbt på isen. (Framförallt pengarna i NLA) I de flesta ligor finns det ju dock utlänningskvot, så..

En känsla jag har runt Hugg är att han blir kvar; jag tror han kommer kräva rätt så bra kontrakt för att åka till NHL, som lär vara enda alternativet för honom.

Däremot är ju sannolikheten att Linus K blir kvar mindre än 0.

Sen vet man ju faktiskt inte alls hur allt det som händer i världen kommer påverka KHL, de ryska spelarna där och världen i stort. Tror att det finns en stor mängd ryssar som vill komma bort innan krutdurken exploderar.

Spännande tider; konstiga tider. Jag är dock lite oroad för de kommande månaderna. Skellefteå AIK tillhör ju inte de som drar på spenderarbrallorna så ofta, vilket jag tycker är ett jätteklokt beslut - men lag som Luleå, Växjö, Örebro och Färjestad, exempelvis, som sällan har problem med att köpa horder av spelare, kommer säkerligen ha ett veritabelt smörgåsbord att tabberasa sig på både en och två gånger.
Post Reply