Lagbygge 22/23

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Lagbygge 22/23

Post by GroovyEd »

Kanske André Pettersson vore nåt att försöka värva hit om HV åker ur, verkar haft bra stäm med Pär L!
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge 22/23

Post by marre »

Visar ju att Pär har för dålig omgivning.Höjer inte Jocke sig rejält,har vi ett stort bekymmer.Han ser ju ut som Foppa när han hade fotproblemen.
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Lagbygge 22/23

Post by king_louie »

marre wrote: 11 Nov 2022, 15:24 Visar ju att Pär har för dålig omgivning.Höjer inte Jocke sig rejält,har vi ett stort bekymmer.Han ser ju ut som Foppa när han hade fotproblemen.
Skrev tidigare att Pär får tillbringa allt för mycket istid med att rädda upp efter Jockes tappade puckar på fel ställen.
Syntes ganska tydligt igår att vi inte får ut tillnärmelsevis allt av Pär.

Jocke kan blixtra till ibland, allt för sällan numera för att motivera en plats i 1a kedjan.
Lägg därtill att han vinner typ noll närkamper och är i mina ögon närmast oduglig i egen zon.
Han måste höja sig rejält eller backa i hierarkin.
Och det skriver jag trots att Jocke är en av mina stora hjältar som betytt hur mycket som helst för laget genom åren.
Tyvärr tror jag den tiden är över.

Undrar förresten var Mascherin ska in? Han spelade väl mest med Möller förra svängen om jag inte minns fel.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Lagbygge 22/23

Post by tazman »

OM Melker skulle spela i AIK denna säsong så skulle detta kunna vara våran fjärdekedja:

Kühnhackl-Linus Lindström-Karlsson.

Nog många motståndare som inte skulle vilja möten en sådan kedja.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge 22/23

Post by nr86 »

Fortsätter resonemanget här istället för rbk-aik tråden.
Ja vi sitter i angenäm sits nu då alla steppat upp rejält. Jocke ser ut som i fornstora dar och jag tycker hela kedjan har blivit sylvass. Pär är ju nivåer bättre nu samtidigt som Sandberg kompletterar de 2 perfekt. Jag och andra sidan vill se en ny kedja med Linus, Mascherin och Robertsso/Kuhnhackl.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge 22/23

Post by p-play »

Jag kan tänka mig att man vill återförena Möller och Mascherin när och om den sistnämnde kommer i matchform och om man lyckas värva in en till högerfattat målskytt. Det smidigaste vore om det gick att låna in Linus Karlsson från sista transferfönstret.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge 22/23

Post by marre »

Är nog färdigvärvat på forwardssidan.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge 22/23

Post by nr86 »

Har också svårt att se en till forward utifrån när läget är som det är med spelarmarknaden. Nu har våra juniorer varit så pass bra att behovet inte alls är som förväntat. Mascherin kommer in som en joker och håller han ihop och kan leverera som senast blir vi väldigt giftiga.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge 22/23

Post by marre »

Är ju Linus man kan hoppas på.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge 22/23

Post by Chippen »

p-play wrote: 11 Dec 2022, 13:03 Jag kan tänka mig att man vill återförena Möller och Mascherin när och om den sistnämnde kommer i matchform och om man lyckas värva in en till högerfattat målskytt. Det smidigaste vore om det gick att låna in Linus Karlsson från sista transferfönstret.
Ser det som svårt att splittra på Möller-Johnsson-Hugg.

När Mascherin är spelduglig så hoppas att Max Lindholm blir nerpetad till 4:e alt 13:e forward. Max försöker och försöker men tycker inte han kommer till.

Tyckar att en kedja med Kuhn-Winge-Mazarin skulle bli spännande.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge 22/23

Post by Snuskhummern »

Detta vill jag se:

Sandberg - Lindholm - Lindström
Hug - Johnson - Möller
Kühnhackl - Wingerli - Mascherin
Robertsson - Lindström - Lindholm

Det här är inte Max Lindholms år att blomma ut, utan han behöver nog en till sommarträning att bygga på sig fysik för att fullt ut kunna få timing.
Frantisek Pospisil
Posts: 1373
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Lagbygge 22/23

Post by Frantisek Pospisil »

Jo, det är jobbigt med en bred trupp.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Lagbygge 22/23

Post by krysset »

Snuskhummern wrote: 12 Dec 2022, 14:03 Detta vill jag se:

Sandberg - Lindholm - Lindström
Hug - Johnson - Möller
Kühnhackl - Wingerli - Mascherin
Robertsson - Lindström - Lindholm

Det här är inte Max Lindholms år att blomma ut, utan han behöver nog en till sommarträning att bygga på sig fysik för att fullt ut kunna få timing.
Så du placerar Sundsvik på läktaren?
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge 22/23

Post by Snuskhummern »

krysset wrote: 12 Dec 2022, 15:49
Snuskhummern wrote: 12 Dec 2022, 14:03 Detta vill jag se:

Sandberg - Lindholm - Lindström
Hug - Johnson - Möller
Kühnhackl - Wingerli - Mascherin
Robertsson - Lindström - Lindholm

Det här är inte Max Lindholms år att blomma ut, utan han behöver nog en till sommarträning att bygga på sig fysik för att fullt ut kunna få timing.
Så du placerar Sundsvik på läktaren?
Sundsvik på 13:e-platsen.
Anti Allo
Posts: 643
Joined: 16 Jun 2011, 09:52

Re: Lagbygge 22/23

Post by Anti Allo »

Mascherin lär nog matchas in försiktigt. Han kommer att börja som 13:e och få lite byten då och då för att se om han håller ihop.
Fdskebo
Posts: 1101
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge 22/23

Post by Fdskebo »

Snuskhummern wrote: 12 Dec 2022, 17:09
krysset wrote: 12 Dec 2022, 15:49
Snuskhummern wrote: 12 Dec 2022, 14:03 Detta vill jag se:

Sandberg - Lindholm - Lindström
Hug - Johnson - Möller
Kühnhackl - Wingerli - Mascherin
Robertsson - Lindström - Lindholm

Det här är inte Max Lindholms år att blomma ut, utan han behöver nog en till sommarträning att bygga på sig fysik för att fullt ut kunna få timing.
Så du placerar Sundsvik på läktaren?
Sundsvik på 13:e-platsen.
Jag skulle gärna se att #26 får en ärlig chans efter JVM.

Sandberg - Lindholm - Lindström
Hugg - Johnson - Möller
Kühnhackl - Wingerli - Robertsson
Sundsvik - Lindström - Lindholm

13e Mascherin (tills han är i matchform)
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge 22/23

Post by nr86 »

Ja då välkomnar vi Linus Högström till laget. Vem kommer han att få kampera ihop med? Vilken back får nöta bänk? Jag tycker att Olsson känns som det självklara valet att kanske till och med låna ut till allsvenskan eller om intresse finns i annat shl lag. Visst har han lyft sitt spel men han är för ojämn och slarvar bort för många 1a pass för att jag kan se honom gå in på 7 backar. Känner mig väldigt spänd på att se hur Linus funkar hos oss. Kontraktet är ju bara för resterande del av säsongen så han har mycket att spela för. Vi har en riktigt tuff road tripp framför oss efter uppehållet. Rögle, vlh och Malmö. Ett bra läge för Linus att komma in i laget med en resa tillsammans med sina nya lagkamrater.
dovienya
Posts: 2168
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge 22/23

Post by dovienya »

Anton har absolut höjt sig, vinner närkamper och ligger bättre i banan och är inte lika skraj på banan. Fortfarande har dock han kvar de oattackerade indianpassningarna; de är typ lika många som ON's slumpmässiga ramlingar. Pellikka är våldsamt mycket bättre i spelet med puck, men just nu klart sämre än AO i försvarsspelet. Någon av dem bör få utlåning eller tillåtas dominera med J20 en stund.
Empress
Posts: 7002
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge 22/23

Post by Empress »

Tror Elias och Pellika kommer spela j20 mestadels framöver.
Gissar Elias och Anton kommer varva 7e backplatsen.
Time will tell.

Pudas-Forsfjäll
Arvid-Högberg (spelade dom något ihop i Lakers?)
Granberg-Olsson
Salomonsson
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge 22/23

Post by Snuskhummern »

Empress wrote: 11 Feb 2023, 17:07 Tror Elias och Pellika kommer spela j20 mestadels framöver.
Gissar Elias och Anton kommer varva 7e backplatsen.
Time will tell.

Pudas-Forsfjäll
Arvid-Högberg (spelade dom något ihop i Lakers?)
Granberg-Olsson
Salomonsson
Högberg varvades med antingen Arvid Lundberg eller Peter Andersson under sitt sista år i Plastex.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge 22/23

Post by Chippen »

Empress wrote: 11 Feb 2023, 17:07 Tror Elias och Pellika kommer spela j20 mestadels framöver.
Gissar Elias och Anton kommer varva 7e backplatsen.
Time will tell.

Pudas-Forsfjäll
Arvid-Högberg (spelade dom något ihop i Lakers?)
Granberg-Olsson
Salomonsson
Ok? Så Nilsson ska sitta på läktaren?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Empress
Posts: 7002
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge 22/23

Post by Empress »

Chippen wrote: 11 Feb 2023, 19:59
Empress wrote: 11 Feb 2023, 17:07 Tror Elias och Pellika kommer spela j20 mestadels framöver.
Gissar Elias och Anton kommer varva 7e backplatsen.
Time will tell.

Pudas-Forsfjäll
Arvid-Högberg (spelade dom något ihop i Lakers?)
Granberg-Olsson
Salomonsson
Ok? Så Nilsson ska sitta på läktaren?
Sorry glömde honom.
Ok - då ryker Olsson.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Lagbygge 22/23

Post by tazman »

Tycker att Nilsson högt sig rejält efter att han parades ihop med Lundberg. Känns naturligt att Högberg går in med ramstarka Granberg. Det betyder att vi får spelskicklighet samt styrka och hårdhet i samtliga kedjepar.

Bredden och konkurrens bland forwards är inte mördande. Vi har Sundsvik och Linus L som båda kan (förtjänar?) mer speltid. Dock med någon/några skador på nyckelspelare och det blir tufft.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge 22/23

Post by marre »

Salle då??
dovienya
Posts: 2168
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge 22/23

Post by dovienya »

En viktig grej för mig är att det fortfarande är AIK, och inte förvandlas random köpelag. Torskar helt ärligt hellre med "vårat gäng" än vinner med en svindyrt dream team; därför känns det viktigt med att inte köpa in "för många".

Arvid, Petter, Pudas, Möller, Jocke, Lirre, Sundsvik, Pelli, Salle, Gurra, Forsfjäll (x2), Pär, Winge, Robertsson etc. Ganska lokal/lojal stomme, liksom.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge 22/23

Post by p-play »

dovienya wrote: 11 Feb 2023, 20:31 En viktig grej för mig är att det fortfarande är AIK, och inte förvandlas random köpelag. Torskar helt ärligt hellre med "vårat gäng" än vinner med en svindyrt dream team; därför känns det viktigt med att inte köpa in "för många".

Arvid, Petter, Pudas, Möller, Jocke, Lirre, Sundsvik, Pelli, Salle, Gurra, Forsfjäll (x2), Pär, Winge, Robertsson etc. Ganska lokal/lojal stomme, liksom.
Vi har inga pengar att köpa in alltför många dyra spelare, men jag vinner hellre än förlorar. Elithockey går ut på att vinna. Jag tror att vi alla vill ha spelare som har tagit steget från ungdomsverksamheten, men att vi måste köpa in spets eller vissa typer av spelare är självklart. Det som är svårförståeligt är att vi missar Häman-Aktell eller skriver ett dyrt långtidskontrakt med en sådan som Nilsson och därefter inte har råd att ta in hemvändare.
dovienya
Posts: 2168
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge 22/23

Post by dovienya »

Tänk dig att köpa ihop stofiler som Daniel Rahimi, Joel Lundqvist, Anton Rödin, Juhani Tyrväinen, Brendan Shinnimin, Erik Gustafsson, Niclas Lasu, Sylvegårds, Jonas Junland istället för att lira med våra boys... då ligger jag hellre och harvar på i topp 6 som nu ;) Nu blir det här ett typ worst case, och ingen skulle vinna med den skaran iofs, så det blir rätt hypotetiskt. :D

Vart våldsamt off-topic, ber om ursäkt :)
User avatar
ossian
Posts: 3596
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge 22/23

Post by ossian »

Vi kan inte konkurrera med Frolunda, HV, Farjestad etc nar det kommer till ekonomi och loner. Istallet kan vi konkurrera genom att fostra egna spelare och krydda med spelartyper som saknas ur egna led. Det betyder ocksa att vi maste he egna spelare chansen att utvecklas. Precis som vi gjort. Visst kan laget bli kortsiktigt battre genom att kopa in kors och tvars men enligt mig leder det till att laget blir langsiktigt samre
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge 22/23

Post by p-play »

ossian wrote: 12 Feb 2023, 05:26 Vi kan inte konkurrera med Frolunda, HV, Farjestad etc nar det kommer till ekonomi och loner. Istallet kan vi konkurrera genom att fostra egna spelare och krydda med spelartyper som saknas ur egna led. Det betyder ocksa att vi maste he egna spelare chansen att utvecklas. Precis som vi gjort. Visst kan laget bli kortsiktigt battre genom att kopa in kors och tvars men enligt mig leder det till att laget blir langsiktigt samre
Det är väl ingen som hävdat att man skall göra som Luleå, Växjö eller Örebro och byta ut en fungerande strategi. Det är väl mer att enskilda värvningar utifrån kan diskuteras, samt att man hittar en bra balans på laget mellan fysik och teknik. Grundserie och slutspel är olika sporter. Jag har sett några allsvenska matcher på sistone och domarnivån har höjts rejält även där. Allt tillåts i princip och det krävs att spelaren ramlar för att det skall dömas. När det blir så här mycket hockeyförstörande moment som tar ned tempot så behöver man även andra spelartyper i ett lag.
Post Reply