Lagbygge 22/23

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge 22/23

Post by nr86 »

Gissar att Olsson från Malmö är Wilsbys ersättare. AIK vet säkert hur del ligger till och hur spelarna resonerar. MEN skulle det stå mellan att förlänga med Jocke eller Signa Ogge att axla hans roll är det ett lätt val enl mig.
Tompa
Posts: 488
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Lagbygge 22/23

Post by Tompa »

AIK:s viktigaste uppgift är att öka intäktssidan, mer och större sponsring. Vi måste tillbaka till att vara topp 6 i spelarbudget som under Lasses tid, vi får inte förlora en hemvändare som Oscar till Växjö eller Örebro för att ”vi inte har råd”.
Winning isn't everything, it's the only thing
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge 22/23

Post by p-play »

Hugg känns fysmässigt närmare NHL än Linus Karlsson. Karlsson skulle verkligen må väl av att stanna ett år till och jobba på skridskofysen. Han skulle få en bättre utveckling av det än att spela ett år i AHL. Max Lindholm känns som en naturlig ersättare i truppen för Hugg. Han kommer att konkurrera om de positioner som Hugg, K-hackl och Sundsvik har just nu. I hierarkin kan han nog hamna efter det två sistnämnda första året. Växjö kan nog få ett mycket starkt lag nästa år när det finns så många lediga klasspelare på marknaden. De har haft en billigare trupp i år och det känns som att de går för det vissa år när förutsättningarna är goda.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge 22/23

Post by Snuskhummern »

Så länge inte Oscar Lindberg går till nått annat SHL-lag så är jag nöjd. Tror fanimej jag hade imploderat i vredesblandad besvikelse.
Fdskebo
Posts: 1100
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge 22/23

Post by Fdskebo »

Jag själv är rätt övertygad om att Ogge spelar här till hösten. (Inget som jag fått bekräftat så, men känslan är att han återfinns i svartgult.)

När det gäller Jocke så är beslutet 100% hans, och där handlar det om motivation, vill han spela ett år till så gör han det i AIK.
Han kommer att fatta det beslutet efter säsongen och jag tror hans egen prestation (i kombination med lagets framgångar) helt avgör hans beslut.

När det kommer till Melker så handlar det om kroppen, håller den för en säsong till?
Antingen spelar han i AIK eller så lägger han skridskorna på hyllan.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Lagbygge 22/23

Post by Dwight_Shrute »

Inte för att jag tycker vi ska prioritera honom, men hur har John Norman sett ut de sista säsongerna? Jag tyckte alltid han var lite underskattad hos oss; väldigt all-round förutom möjligen att han saknar ett riktigt bra närkampsspel.

Misstänker att han blir snordyr med tanke på kapacitet, dock - och ser att hans poängleverans dalat lite sista säsongen. Passar säkert bättre hos typ Växjö eller Djurparken..för rätt pris tycker jag han kan vara ett bra alternativ om Ogge, Winge eller Jocke faller ifrån.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge 22/23

Post by p-play »

Inget ont om Norman, men man vill nog helst se spelare som är på väg uppåt i karriären. Strömwall, Lilja eller Wedin hade varit bra KHL-värvningar. Det känns dock troligare med någon utländsk spelare då kostnaden är lägre. Det kan nog dyka upp väldigt bra spelare i augusti och september till låg kostnad.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Lagbygge 22/23

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 22 Mar 2022, 13:51 Inget ont om Norman, men man vill nog helst se spelare som är på väg uppåt i karriären. Strömwall, Lilja eller Wedin hade varit bra KHL-värvningar. Det känns dock troligare med någon utländsk spelare då kostnaden är lägre. Det kan nog dyka upp väldigt bra spelare i augusti och september till låg kostnad.
Han är iofs fortfarande bara 30, har lite känslor för klubben och fortfarande väldigt bra speed vad jag kan se; jag har dock bara sett väldigt lite av honom de sista säsongerna och poängproduktionen har som sagt dalat lite. Synd. Som sagt, tycker jag ju inte han ska prioriteras. Tror tyvärr att vi är ganska chanslösa på Strömwall och Wedin tyvärr, där lär det finnas andra lag som lockar mer. Huvudspåret hoppas jag är Ogge och Winge.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygge 22/23

Post by Trollet »

Jag tror inte Ogge spelar här i höst. Här som i Sverige.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge 22/23

Post by Snuskhummern »

Trollet wrote: 22 Mar 2022, 16:16 Jag tror inte Ogge spelar här i höst. Här som i Sverige.
Ogge i typ Plastex-tröja hade gjort att jag tagit hockeyavbrott en lång tid. Fifan...bara tanken. Gott om det stämmer för Schweiz lär säkert ligga på honom.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge 22/23

Post by ossian »

Wedin skulle vara en grym varvning
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Lagbygge 22/23

Post by king_louie »

Så länge vi har Forre känner jag mig lugn, tror faktiskt att han redan nu har ganska klart för sig hur truppen nästa säsong kommer att se ut och hur det blir med Jocke, Ogge, Rundblad, Linus K, Roos, Wilsby etc etc.
Det blir nog bra i slutändan ska ni se :-)
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge 22/23

Post by p-play »

Är det K-hackl som det antyds kan komma att lämna för tyska ligan?
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge 22/23

Post by Snuskhummern »

Enbart läst löst om det på Twitter, att det skulle röra sig om Tom alltså. Ändå passande då det skulle frigöra pengar och plats för ev. hemvändare eller en annars stark värvning. Till nästa säsong är det en fördel att ha några tunga löneposter lediga.
medli
Posts: 265
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Lagbygge 22/23

Post by medli »

Det är Kuhnhackl. Berlin, München och Mannheim uppges intresserade.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge 22/23

Post by p-play »

Det är ganska logiskt att tyskarna går till DEL. De kommer att höja sin löner rejält. Jag gillar K-hackl, men för den rollen borde det att gå att hitta billigare spelare och det är väl det man har gjort i Max Lindholm. Den värvningen känns ganska logisk nu när det verkar som att K-hackl lämnar. K-hackl kommer att var oerhört nyttig i slutspelet, men det känns ändå som ett bra drag av Forsell. Det frigör resurser för hemvändare. Kontrakten på Loibl, K-hackl, Mascherin och Hawryluk kommer att frigöra pengar. #10 kommer knappast att få ett kontrakt på samma nivå som tidigare om han väljer att fortsätta.
Empress
Posts: 6991
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge 22/23

Post by Empress »



Tänk er någon från Norran våga ställa frågan till Erik Forsell:
”Kan AIK tänka sig värva en spelare som valt stanna kvar i KHL trots Rysslands terrorkrig mot Ukraina?”
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge 22/23

Post by Snuskhummern »

I min cynism så tvivlar jag på att det är nått sorts idealistiskt synsätt som gjort att flera spelare lämnat Ryssland. Snarare mer osäkerhet och rädsla för förlorade utbetalningar.
User avatar
micktålbot
Posts: 538
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: Lagbygge 22/23

Post by micktålbot »

Get yo money!
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge 22/23

Post by nr86 »

Gillar verkligen Tom då även hans skridskoåkning steppat upp flera nivåer sista tiden. Otroligt svårt att ta pucken från honom och han väldigt duktig på att läsa spelet i bp spelet. Men det är klart att om vi vill få hem spelare till nästa säsong måste vi göra oss av med ex Tom för att få råd. Det skulle smärta men bara han inte återfinns i annan SHL klubb känns det bättre.
Fdskebo
Posts: 1100
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge 22/23

Post by Fdskebo »

Såklart att DEL-lag är beredda att slanta rätt hårt för att få in Tom.
Han skulle vara en riktig profilvärvning och ett kaptensämne i alla tysklag.
Tompa
Posts: 488
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Lagbygge 22/23

Post by Tompa »

Låter som en bra lösning. Släpper Kühnhackl alla dagar i veckan om det står emot att få in exempelvis Wingerli eller Anton Lindholm.
Winning isn't everything, it's the only thing
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge 22/23

Post by p-play »

Vad händer med Frödén? Borde han inte kunna vara aktuell nästa år?
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge 22/23

Post by Chippen »

Tom ska inte släppas. Det han gör ute på isen är fantastiskt. Han gör det enkelt för sina kedjekamrater och kommer bli otroligt nyttig i Slutspelet.
Han är en riktig rollspelare, vi är nog bara inte vana vid att ha sådana.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygge 22/23

Post by päran »

Chippen wrote:Tom ska inte släppas. Det han gör ute på isen är fantastiskt. Han gör det enkelt för sina kedjekamrater och kommer bli otroligt nyttig i Slutspelet.
Han är en riktig rollspelare, vi är nog bara inte vana vid att ha sådana.
Visst. Men det är moneyball vi pratar om och vi får fyra Sundsvik för en Kühnhackl. Jag litar på att Forsell ser helheten.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge 22/23

Post by p-play »

Årets lagbygge är ett budgetlag som följd av pandemin, men bara de förlängningar som har gjorts till nästa år kostar en del. Lindvall höjer nog lönen rejält som följd av landskamper och hans spel som han hade vid tiden för förlängning. Mann var nog en extremt billig lösning med sign-on/sign-off. På backsidan så höjer nog ON lönen motsvarande vad Wilsby har idag. Om Anton Lindholm kommer in så motsvarar hans lön säkert vad man idag betalar för Roos och Kapla. Forsfjälls kontrakt motsvarar Oscar Erikssons och Salomonsson spelar till sig ett kontrakt motsvarande det Forsfjäll har haft i år. Därutöver skall man finansiera Olsson. Utöver den här fördyringen så skall man försöka få in Lindholm, Lindberg och Wingerli i laguppställningen samt försöka hitta minst två spetsiga forwards som är utpräglade målskyttar. Lindberg går nog till Schweiz, men låt säga att han kommer, så skulle det se ut som följer.

Wingerli - Lindholm - Lindström
Möller - Lindberg - Ny
Ny - JJ - Sundsvik/Lindholm
Melker - LL - Sundsvik/Lindholm
Stenman - Robertsson

Om K-hackl lämnar och Forsell får ned lönen på Lindström en rejäl bit och Melker lite grann så fattas det pengar i hela lagbygget på motsvarande omkring 2 målfarliga forwards för de övre kedjorna. För att få råd med en stjärnspelare och en allsvensk spelare så måste man nog höja budgeten rejält. Kanske ingen omöjlighet givet att man säkert budgeterade lågt i år.
Last edited by p-play on 27 Mar 2022, 20:55, edited 1 time in total.
Frantisek Pospisil
Posts: 1371
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Lagbygge 22/23

Post by Frantisek Pospisil »

Man kunde ju önska att NorthVolt började generera sådana pengar att sponsring var möjlig.
Kan tänka mig "Kecka" har fullt upp att besöka den myriad av nya företag som etablerar sig i stan just nu.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge 22/23

Post by Chippen »

p-play wrote: 27 Mar 2022, 15:45 Årets lagbygge är ett budgetlag som följd av pandemin, men bara de förlängningar som har gjorts till nästa år kostar en del. Lindvall höjer nog lönen rejält som följd av landskamper och hans spel som han hade vid tiden för förlängning. Mann var nog en extremt billig lösning med sign-on/sign-off. På backsidan så höjer nog ON lönen motsvarande vad Wilsby har idag. Om Anton Lindholm kommer in så motsvarar hans lön säkert vad man idag betalar för Roos och Kapla. Forsfjälls kontrakt motsvarar Oscar Erikssons och Salomonsson spelar till sig ett kontrakt motsvarande det Forsfjäll har haft i år. Därutöver skall man finansiera Olsson. Utöver den här fördyringen så skall man försöka få in Lindholm, Lindberg och Wingerli i laguppställningen samt försöka hitta minst två spetsiga forwards som är utpräglade målskyttar. Lindberg går nog till Schweiz, men låt säga att han kommer, så skulle det se ut som följer.

Wingerli - Lindholm - Lindström
Möller - Lindberg - Ny
Ny - JJ - Sundsvik/Lindholm
Melker - LL - Sundsvik/Lindholm
Stenman - Robertsson

Om K-hackl lämnar och Forsell får ned lönen på Lindström en rejäl bit och Melker lite grann så fattas det pengar i hela lagbygget på motsvarande omkring 2 målfarliga forwards för de övre kedjorna. För att få råd med en stjärnspelare och en allsvensk spelare så måste man nog höja budgeten rejält. Kanske ingen omöjlighet givet att man säkert budgeterade lågt i år.
Om Forsell är så smart och bra på sitt jobb så har gan knappast använt upp hela det utrymne Pär Lindholm lämnade i lönebudgeten, då man vet att han kommer att återvända.

Sedan får vi inte glömma att vi tydligen har två klara redan till nästa säsong i Max Lindholm och Anton Olsson.

Allt rördes ju till iom att det blev som det blev med KHL oxå, vilket nog gör att vi kommer få se många spelare i lag som de inte förknippas med.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge 22/23

Post by nr86 »

Enl eliteprospects har vi bara 6 backar klara inför säsongen 22/23 varav 2 är Wilsby och Roos som vi kommer tappa. Dvs 4. Olsson vet vi är klar så hittills 5 backar under kontrakt.
Bland forwards är det 9 st och då är Linus Karlsson med men inte Pär LIndholm och Max Lindholm. Dvs 10 st i skrivande stund. Hoppas det börjar ramla in en del nu så lagbygget börjar klarna även för oss supportrar. :D
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge 22/23

Post by nr86 »

Såg inte 3kr matchen men målen verkar Pär ha legat bakom. Finns väldigt mycket mer i den pajken att kräma ur hos oss tror jag. Kanske Mascherin kan få igång den kedjan?
Post Reply