AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by nishog04 »

Mann var bäst
lh=1
Posts: 533
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by lh=1 »

nishog04 wrote: 30 Nov 2021, 21:08 Mann var bäst
Absolut👍
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by tazman »

Vinst, hållen nolla. Hyfsat stabilt i första och tredje, en vinst som städas av från ett topplag.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by Empress »

Tack Strauss. Men 2a o 3e var inte bra.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by nishog04 »

Ohlsson sammanfattar matchen bra.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by p-play »

Det är utan att man blir lite orolig för ekonomin med de här tomma läktarna. Det kommer inte bara att påverka denna säsong utan även nästa. Kul att se att JJ fått det att lossna. Hans spel i PP var otroligt bra. Överbetyg åt Mann. Wilsby har det tungt.
Frantisek Pospisil
Posts: 1376
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by Frantisek Pospisil »

Makalöst lite folk på plats. Kunde om jag velat åka rollerblades i korridorerna i pauserna.

Starusmann räddar oss från fiasko.
Granberg gigant i defensiven, Loibl å Hugg de enda med fart under rören när man ska åka framåt.

Hoppas man rehabbar sig i form till torsdag.
shaquille
Posts: 1955
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by shaquille »

Nåt måste göras med att locka folk, men vad ? Vi är ett topplag och ändå kommer inte folket.
Frantisek Pospisil
Posts: 1376
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by Frantisek Pospisil »

Gick faktiskt för första gången i mitt liv hem med 7 minuter kvar.
Har varit på läktaren sedan 1958 men aldrig gjort något liknande. Undrar om jag behöver terapihjälp, eller är det en sjukdom som "går" just nu i Skellefteå.
Jocko Homo
Posts: 483
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by Jocko Homo »

Som det är nu är det ju tragedi publikmässigt, både i sig självt och för att det överskuggar så mycket annat med laget.

Det här laget är riktigt, riktigt bra och kan gå väldigt långt. JJ:s utveckling är fantastisk, vi väntar in två målskyttar av hög kaliber i 88 och 23 och flera kan prestera bättre än de gör nu.

Vore värt att få ägna oss åt det!
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by tazman »

Frantisek Pospisil wrote: 30 Nov 2021, 22:02 Gick faktiskt för första gången i mitt liv hem med 7 minuter kvar.
Har varit på läktaren sedan 1958 men aldrig gjort något liknande. Undrar om jag behöver terapihjälp, eller är det en sjukdom som "går" just nu i Skellefteå.

Varför gick du hem?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by Empress »

tazman wrote: 30 Nov 2021, 22:08
Frantisek Pospisil wrote: 30 Nov 2021, 22:02 Gick faktiskt för första gången i mitt liv hem med 7 minuter kvar.
Har varit på läktaren sedan 1958 men aldrig gjort något liknande. Undrar om jag behöver terapihjälp, eller är det en sjukdom som "går" just nu i Skellefteå.

Varför gick du hem
Nåja om du är 70? år och sett hockey i 63 år så kanske det inte är så farligt gå hem lite innan slutsignal. Jag är mest impad vi har så gamla forumskribenter som orkar hänga här.
Keep the good work up.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by tazman »

Självklart får man gå hem om man vill. Mer nyfiken på orsaken till detta
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Tompa
Posts: 490
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by Tompa »

Det är fullt tydligt att dagens AIK-ledning inte har några lösningar eller idéer hur man ska locka folk till arenan, det fattas bara att det ska lockas med en gratismatch som bara har motsatt effekt.
Vad gör andra klubbar som lyckas dra folk till arenan? Hur jobbar exempelvis Luleå för att få fullsatt i nästan varje hemmamatch?
Winning isn't everything, it's the only thing
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by p-play »

Jocko Homo wrote: 30 Nov 2021, 22:03 Som det är nu är det ju tragedi publikmässigt, både i sig självt och för att det överskuggar så mycket annat med laget.

Det här laget är riktigt, riktigt bra och kan gå väldigt långt. JJ:s utveckling är fantastisk, vi väntar in två målskyttar av hög kaliber i 88 och 23 och flera kan prestera bättre än de gör nu.

Vore värt att få ägna oss åt det!
Laget är mycket väl balanserat för första gången på flera år. Det här laget kan definitivt gå hela vägen och skulle man få in någon bra värvning inför slutspelet så skulle chanserna öka rejält. Just nu är det bara Frölunda och Rögle (och kanske Luleå) som ser lite bättre ut, men skillnaden mellan de 8-9 första lagen känns mycket liten. Frölunda fick dessutom behålla stommen i laget till i år så de har haft ett försprång vad gäller att bygga truppen. Vi är garanterat riktigt svåra att möta då vi äger puck så mycket. Man har säkert tagit lite höjd beträffande ekonomin, men frågan om man räknat med att det skall vara så här dåligt? Jag undrar hur lätt det kommer att vara för Forsell att få loss pengar om de här publiksiffrorna fortsätter?
andreas22222
Posts: 1415
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by andreas22222 »

Publik siffrorna är låga i det flesta SHL lag.
Nu ligger Djurgården sist men lägsta publiksiffran i dag på 13 år.
Växjö knappt 4000 Leksand 5800 Frölunda cirka 9000.

Men visst hade man önskat mera publik.
Hockeyn har väldigt länge tagit publiken för givet och sällan lyssnat på publiken vad som gör dom kommer eller avstår gå på matchen.

Corona verkar ändrat beteende hos många.

Inga enkla frågor lösa dock känns det som det måste kunna gå göra mer från klubben.

Om inte annat få ditt skolklasser och ny generation publik.

3 sköna poäng om än slarvigt spel 2 sista. Vilka målvakter vi har grymt bra match av Mann.
User avatar
haggloader
Posts: 703
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by haggloader »

Vad heter de 2 kvinnorna som var i AIK:s bås?
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by p-play »

andreas22222 wrote: 30 Nov 2021, 23:03 Publik siffrorna är låga i det flesta SHL lag.
Nu ligger Djurgården sist men lägsta publiksiffran i dag på 13 år.
Växjö knappt 4000 Leksand 5800 Frölunda cirka 9000.

Men visst hade man önskat mera publik.
Hockeyn har väldigt länge tagit publiken för givet och sällan lyssnat på publiken vad som gör dom kommer eller avstår gå på matchen.

Corona verkar ändrat beteende hos många.

Inga enkla frågor lösa dock känns det som det måste kunna gå göra mer från klubben.

Om inte annat få ditt skolklasser och ny generation publik.

3 sköna poäng om än slarvigt spel 2 sista. Vilka målvakter vi har grymt bra match av Mann.
I Djurgårdens fall så påverkar tabelläget och kaoset i föreningen publiksiffrorna. Växjö verkar dock lida av samma problem som oss där publiken går och väntar på slutspel om ens det. Vi är många som har påpekat de här problemen i många år och även vad man kan göra för att förbättra situationen. Pandemin har bara gjort att publiktappet gått snabbare. Det känns som att klubben och ledningen tidigare varit lite fångad i sin egen förträfflighet och inte velat ta tag i problemen när någon påpekat dem.
User avatar
Special Brew
Posts: 9901
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by Special Brew »

Lathet och bekvämlighet är det inte mycket som biter på. Tror inte vi skulle komma upp i ett snitt på mycket över 5000/match även om det vore gratis att gå.
Frantisek Pospisil
Posts: 1376
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by Frantisek Pospisil »

Anledningen till att jag gick hem?
Svårförklarligt.
Dåligt spel, dålig stämning, 23 åskådare på västra stå som försökte sjunga, men sjöng falskt. Inga kringarrangemang. Besvikelse över att jag inte tog rollerbladesen med mig.
Hoppas det inte händer igen, men sitta bland kanske 2200 åskådare som är 0 engagerade är ingen höjdare. Kändes lite som matchen efter Husumförlusten för att antal år sedan.
User avatar
Special Brew
Posts: 9901
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by Special Brew »

Frantisek Pospisil wrote: 01 Dec 2021, 07:51 Anledningen till att jag gick hem?
Svårförklarligt.
Dåligt spel, dålig stämning, 23 åskådare på västra stå som försökte sjunga, men sjöng falskt. Inga kringarrangemang. Besvikelse över att jag inte tog rollerbladesen med mig.
Hoppas det inte händer igen, men sitta bland kanske 2200 åskådare som är 0 engagerade är ingen höjdare. Kändes lite som matchen efter Husumförlusten för att antal år sedan.
Håller med. Det är en ond cirkel. Bra stämning och inramning bidrar till att locka folk. Många av de som gick igår stannar nog hemma nästa gång.
lobo
Posts: 1525
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by lobo »

Ond spiral absolut, tamt arrangemang, absolut. Bekvämare hemma, absolut. Man kan göra en hel del för att förbättra dessa saker men jag hävdar med en dåres envishet att det är spänningen som saknas.. Who F%¤%¤g cares hur det går???? Alla går till slutspel ändå. Finns ingen rivalitet. Hockey har blivit en uppvisningssport, eller kanske uppvisningsunderhållning (bra för spelare, skador självklart). Och Skellefteå är ganska bortskämda vid det här laget. Nerven infinner sig slutspel, och då menar jag inte kval till slutspel (vilket jävla påhitt)

- Max 8 lag till slutspel
- Derbygrupper som ger 4 matcher mot 3 motståndare, 2 mot resten = 32 omgångar
- Kortare säsong
- Bara Torsdag + Lördag. Full omgång alltid. Haltande tabeller, oregelbundna matchdagar känns cirkus.
- Slutspel bäst av 5 , max

Nu är TV avtalet och alla intäkter baserade på det rakt motsatta, så jag har inget hopp om ovan.
NFL är ju hyfsat mer skadedrabbat, jag vet, men det dom gjort är ju totalt oamerikanskt egentligen. 16 matcher, liv eller död. 2 raka förluster och det är fullständig panik. Derbygrupper. Bäst av 1 i slutspel. Spännande från dag 1.
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by Empress »

Special Brew wrote: 01 Dec 2021, 07:55
Frantisek Pospisil wrote: 01 Dec 2021, 07:51 Anledningen till att jag gick hem?
Svårförklarligt.
Dåligt spel, dålig stämning, 23 åskådare på västra stå som försökte sjunga, men sjöng falskt. Inga kringarrangemang. Besvikelse över att jag inte tog rollerbladesen med mig.
Hoppas det inte händer igen, men sitta bland kanske 2200 åskådare som är 0 engagerade är ingen höjdare. Kändes lite som matchen efter Husumförlusten för att antal år sedan.
Håller med. Det är en ond cirkel. Bra stämning och inramning bidrar till att locka folk. Många av de som gick igår stannar nog hemma nästa gång.
Jag var uppe och såg lule-matchen i november- grymt drag.
I övrigt: Kazoospel (?) i paus, samma musik, samma intro, ingen förnyelse what so ever. 3000 hardcarefans kommer alltid, men i övrigt krävs rejäla omtag.
Balotelli
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by Balotelli »

Det skulle vara kul att se norran pressa klubben lite på hur de ser på detta och vad planen är framöver för att vända denna trend, det går ju bevisligen göra på andra orter.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by nishog04 »

lobo wrote: 01 Dec 2021, 09:13 Ond spiral absolut, tamt arrangemang, absolut. Bekvämare hemma, absolut. Man kan göra en hel del för att förbättra dessa saker men jag hävdar med en dåres envishet att det är spänningen som saknas.. Who F%¤%¤g cares hur det går???? Alla går till slutspel ändå. Finns ingen rivalitet. Hockey har blivit en uppvisningssport, eller kanske uppvisningsunderhållning (bra för spelare, skador självklart). Och Skellefteå är ganska bortskämda vid det här laget. Nerven infinner sig slutspel, och då menar jag inte kval till slutspel (vilket jävla påhitt)

- Max 8 lag till slutspel
- Derbygrupper som ger 4 matcher mot 3 motståndare, 2 mot resten = 32 omgångar
- Kortare säsong
- Bara Torsdag + Lördag. Full omgång alltid. Haltande tabeller, oregelbundna matchdagar känns cirkus.
- Slutspel bäst av 5 , max

Nu är TV avtalet och alla intäkter baserade på det rakt motsatta, så jag har inget hopp om ovan.
NFL är ju hyfsat mer skadedrabbat, jag vet, men det dom gjort är ju totalt oamerikanskt egentligen. 16 matcher, liv eller död. 2 raka förluster och det är fullständig panik. Derbygrupper. Bäst av 1 i slutspel. Spännande från dag 1.
+1

Detta tror jag också är förklaringen till det svala intresset. Svårt att hitta nerv när spelarna åker åttor med pucken i tjugo omgångar och sen blir det ibland utvisning för att någon ställde sig i vägen.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: AIK-LHC 30/11 kl 19.00

Post by nr86 »

Skön och viktig seger igår. Strauss var skillnaden då period 2 och 3 var rent ut sagt dåliga från vår sida. Har hyllat Kapla tidigare men nu tycker jag han ser väldigt seg ut och blir ofta fast spelad i egen zon. Pudas bidrar offensivt och med en härlig inställning och attityd men ibland är han pucktittande i egen zon. Det var några gånger han gick bort sig rejält och Strauss och flyt räddade oss.

Publik frågan måste vara prio 1 för AIK nu! Hela stan växer så det knakar och vi får många "nya" skellefte bor som AIK måste göra allt för att locka till arenan och bli inbitna AIK supportrar. Bor på annan ort så det blir framför soffan mestadels men så fort AIK är i närheten stöttar jag de svart gula. Hjärtat blöder lite när man får se dessa tomma läktare. All cred till ni som tar er dit i vått och tort men oj vad få ni är! Vet att kylan kan ställa till det men det känns som att AIK måste göra en stor offensiv för att locka fler till arenan. Dyrare att inte lägga pengar på det än att bara sitta med armarna i kors och hoppas folk kommer. Vi har profiler i laget och ligger i toppen av SHL så de ursäkterna finns inte.
Post Reply