AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by Torsgatan »

Skämmes tamefan
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1565
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by Dwight_Shrute »

dovienya wrote: 30 Oct 2021, 20:26 Loibl och Kühnhackl får oförskämt lite speltid. Tycker det är tydligt att de har så otroligt mycket i sig men får ju inget flyt när de får spela 12-13 minuter per match. Världens dyraste checking line, typ.
Loibl, Kühnhackl och Hawryluk hade varit intressant. Samt ge dem 22 minuter per match, i tre-fem matcher.
Tänkte precis samma sak idag. Loibl är duktig med puck och har bra blick, kossan är bra på allt egentligen, utom skottet möjligen, och Hawrxjkjkg är sanslöst bra i offensiv zon.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by p-play »

Man måste också separera Hugg från JJ och LK. De två sistnämnda har mycket spel i sig men saknar fysen. Man kan se att Hugg kan bättre. Möller, Loibl och Hugg skulle kunna fungera. Sedan får K-hackl åka runt och städa upp efter JJ och LK. LL är inte en spelare för en producerande enhet.
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by Special Brew »

Spelet framför eget mål var inte jättebra ikväll.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by Trollet »

Poängen till trots - är inte Möller en väldigt blek kopia av tidigare säsonger?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by Rollie »

Trollet wrote: 30 Oct 2021, 21:52 Poängen till trots - är inte Möller en väldigt blek kopia av tidigare säsonger?
Ja han och Jocke kan rimligtvis inte få förlängt om man tänker långsiktig utveckling och framgång
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by Special Brew »

Rollie wrote: 30 Oct 2021, 21:59
Trollet wrote: 30 Oct 2021, 21:52 Poängen till trots - är inte Möller en väldigt blek kopia av tidigare säsonger?
Ja han och Jocke kan rimligtvis inte få förlängt om man tänker långsiktig utveckling och framgång
Tycker att Jocke inledde säsongen betydligt piggare än vad han inlett de senaste säsongerna.
Men de 2-3 senaste matcherna har han inte varit sig lik.
Empress
Posts: 6996
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by Empress »

Trollet wrote: 30 Oct 2021, 21:52 Poängen till trots - är inte Möller en väldigt blek kopia av tidigare säsonger?
Jag skyller allt på Möllers omgivning. Ge han chansen med Melker och Jocke. Jayce är så pass bra så han passar in med dom flesta.

Norran fantiserade ju att Möller borde få chans i Tre Kronor, men den tiden är nog förbi.

Testa:
Möller-Karlsson-Lindström
Hugg-Sundsvik-Linus K
Jayce-JJ-Loibl
Kuhnhackl-LL-Stenman (tills vidare)
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by p-play »

Rollie wrote: 30 Oct 2021, 21:59
Trollet wrote: 30 Oct 2021, 21:52 Poängen till trots - är inte Möller en väldigt blek kopia av tidigare säsonger?
Ja han och Jocke kan rimligtvis inte få förlängt om man tänker långsiktig utveckling och framgång
Allt handlar väl om kontraktsnivå. Möller är fortfarande en bra och stabil spelare på den här nivån, men han kanske inte längre är en av de 10 bästa i ligan. #10:s defensiva spel är katastrofalt svagt emellanåt. Han spelar med extremt små marginaler runt blålinjen i anfallszon och i egen zon så är markeringsspelet obefintligt. Det har i och för sig alltid sett ut lite åt det hållet, men känslan är att det nu straffar sig bakåt. Jag antar att det är resultatet av att han tar tappat någon procent i spelet, vilket kanske inte är konstigt med tanke på hans ålder. Tränarna borde inse detta och ge honom lite mindre istid för då skulle det fungera bättre. Man skall komma ihåg att vi inte har några forwards som kan ta över och driva laget om Möller och Lindström skulle försvinna. Det är om Lindholm och Lindberg skulle komma tillbaka, men de kan lika gärna försvinna året efter om de skulle få bra anbud. Hade vi inte haft de här stomspelarna så skulle vi inte ha varit så etablerade på över halvan som vi har varit de senaste åren.
User avatar
StigVig
Posts: 1557
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by StigVig »

Bedrövligt att förlora mot ett sånt skitlag som Brunäs
Förr om åren förlorade vi aldrig mot detta skitlag
Storstryk om vi inte skärper till oss på tisdag 😠
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1565
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 30 Oct 2021, 22:38
Rollie wrote: 30 Oct 2021, 21:59
Trollet wrote: 30 Oct 2021, 21:52 Poängen till trots - är inte Möller en väldigt blek kopia av tidigare säsonger?
Ja han och Jocke kan rimligtvis inte få förlängt om man tänker långsiktig utveckling och framgång
Allt handlar väl om kontraktsnivå. Möller är fortfarande en bra och stabil spelare på den här nivån, men han kanske inte längre är en av de 10 bästa i ligan. #10:s defensiva spel är katastrofalt svagt emellanåt. Han spelar med extremt små marginaler runt blålinjen i anfallszon och i egen zon så är markeringsspelet obefintligt. Det har i och för sig alltid sett ut lite åt det hållet, men känslan är att det nu straffar sig bakåt. Jag antar att det är resultatet av att han tar tappat någon procent i spelet, vilket kanske inte är konstigt med tanke på hans ålder. Tränarna borde inse detta och ge honom lite mindre istid för då skulle det fungera bättre. Man skall komma ihåg att vi inte har några forwards som kan ta över och driva laget om Möller och Lindström skulle försvinna. Det är om Lindholm och Lindberg skulle komma tillbaka, men de kan lika gärna försvinna året efter om de skulle få bra anbud. Hade vi inte haft de här stomspelarna så skulle vi inte ha varit så etablerade på över halvan som vi har varit de senaste åren.
Håller verkligen med när det handlar om Jocke; att han snittar 17 medan tyskarna snittar 13 och 14 känns ju inte riktigt bra med tanke på vad de olika spelarna levererar. Tror som dig att Lindström behöver mindre istid för att riktigt komma till sin rätt.

Möller och ett par andra spelare känns som de lider kraftigt av att tvingas in i en "jack of all trades" - roll; jag tror att tydligare roller och rakare linjer kan göra mycket för ett par av våra spelare som bevisligen har ganska tydliga brister i delar av spelet. Jag tänker på Pudas, Oskar Nilsson, Möller och Melker. Möller och Melker skjuter för lite, Pudas skjuter i fel lägen och gör konstiga försök till uppåkningar som är på för hög nivå för honom...och Oskar Nilsson må ha bra spelsinne, men tar otroligt korkade beslut emellanåt.

Det känns ändå som vi har ett lag med verktygen som behövs för att nå framgång, bara vi använder spelare på det dom är bra på..
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by p-play »

Dwight_Shrute wrote: 30 Oct 2021, 23:48
p-play wrote: 30 Oct 2021, 22:38
Rollie wrote: 30 Oct 2021, 21:59
Trollet wrote: 30 Oct 2021, 21:52 Poängen till trots - är inte Möller en väldigt blek kopia av tidigare säsonger?
Ja han och Jocke kan rimligtvis inte få förlängt om man tänker långsiktig utveckling och framgång
Allt handlar väl om kontraktsnivå. Möller är fortfarande en bra och stabil spelare på den här nivån, men han kanske inte längre är en av de 10 bästa i ligan. #10:s defensiva spel är katastrofalt svagt emellanåt. Han spelar med extremt små marginaler runt blålinjen i anfallszon och i egen zon så är markeringsspelet obefintligt. Det har i och för sig alltid sett ut lite åt det hållet, men känslan är att det nu straffar sig bakåt. Jag antar att det är resultatet av att han tar tappat någon procent i spelet, vilket kanske inte är konstigt med tanke på hans ålder. Tränarna borde inse detta och ge honom lite mindre istid för då skulle det fungera bättre. Man skall komma ihåg att vi inte har några forwards som kan ta över och driva laget om Möller och Lindström skulle försvinna. Det är om Lindholm och Lindberg skulle komma tillbaka, men de kan lika gärna försvinna året efter om de skulle få bra anbud. Hade vi inte haft de här stomspelarna så skulle vi inte ha varit så etablerade på över halvan som vi har varit de senaste åren.
Håller verkligen med när det handlar om Jocke; att han snittar 17 medan tyskarna snittar 13 och 14 känns ju inte riktigt bra med tanke på vad de olika spelarna levererar. Tror som dig att Lindström behöver mindre istid för att riktigt komma till sin rätt.

Möller och ett par andra spelare känns som de lider kraftigt av att tvingas in i en "jack of all trades" - roll; jag tror att tydligare roller och rakare linjer kan göra mycket för ett par av våra spelare som bevisligen har ganska tydliga brister i delar av spelet. Jag tänker på Pudas, Oskar Nilsson, Möller och Melker. Möller och Melker skjuter för lite, Pudas skjuter i fel lägen och gör konstiga försök till uppåkningar som är på för hög nivå för honom...och Oskar Nilsson må ha bra spelsinne, men tar otroligt korkade beslut emellanåt.

Det känns ändå som vi har ett lag med verktygen som behövs för att nå framgång, bara vi använder spelare på det dom är bra på..
Ja, Möller skulle antagligen vara bättre offensivt om han inte behövde logga en massa tid i BP. Jag kan förstå att man vill ge LL eller Sundsvik chanser högre upp i hierarkin efter en del bra prestationer, men när de inte tar den så bör det inte ske på bekostnad av en som Loibl som redan har visat att han håller mycket hög klass. Laget måste framförallt spela enklare och mer kontrollerat och inte försöka spela en totalhockey som man inte klarar av. Motståndarna har självklart sett vilka enorma risker vi tar i spelet och ställer bara upp och väntar på kontring.
Det här med "Kill your darlings" kanske fungerar om du vet att du kan ersätta spelarna med lika bra, yngre spelare med lägre lön samtidigt som de blir kvar under en lång tid. I SHL ser det ju inte riktigt ut så och det kan sluta illa om man tar bort ledande trotjänare även om de inte är lika bra som tidigare. Djurgården försökte göra det till den här säsongen och de tappade alla form av stabilitet.
hillbilly
Posts: 845
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by hillbilly »

Roos bäst i aik. Punkt.
Sportis
Posts: 635
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by Sportis »

hillbilly wrote: 31 Oct 2021, 00:52 Roos bäst i aik. Punkt.
Filip Roos är i mitt tycke våran bästa back. Bra och rejält backspel. Kommer spela i NHL inom 3 år.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by dovienya »

Heh, jag har nog aldrig sett Jocke och Melker (och Möller för den delen) logga så mycket istid någonsin som i slutet av denna match. Att spela (drygt) vartannat byte är nog riktigt bra ur "flyt-synpunkt", men är man då redan nere på 75%-80 av sin kapacitet så gör det inte så våldsam skillnad kanske.

Tänk om de loggat så att de hamnade på 17-18 minuter totalt inklusive denna slutforcering (alltså ett normaltarget på 14-15 minuter), istället för som igår 23 minuter på Jocke och 21-22 minuter på Melker; hur många extra skott hade vi fått på plats då?

Tycker det är helt rätt av Robban att faktiskt köra så hårt på slutet; behövs inget hemjobb, spelarna backar undan lite extra osv. Då behövs de som inte skjuter i täck etc.

Deras kedjekamrat ser inte ut att mattas överhuvudtaget när han spelar, Hawryluk ser ut att ha samma (skridsko)kondis som Winge.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1565
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 31 Oct 2021, 00:32 Ja, Möller skulle antagligen vara bättre offensivt om han inte behövde logga en massa tid i BP. Jag kan förstå att man vill ge LL eller Sundsvik chanser högre upp i hierarkin efter en del bra prestationer, men när de inte tar den så bör det inte ske på bekostnad av en som Loibl som redan har visat att han håller mycket hög klass. Laget måste framförallt spela enklare och mer kontrollerat och inte försöka spela en totalhockey som man inte klarar av. Motståndarna har självklart sett vilka enorma risker vi tar i spelet och ställer bara upp och väntar på kontring.
Det här med "Kill your darlings" kanske fungerar om du vet att du kan ersätta spelarna med lika bra, yngre spelare med lägre lön samtidigt som de blir kvar under en lång tid. I SHL ser det ju inte riktigt ut så och det kan sluta illa om man tar bort ledande trotjänare även om de inte är lika bra som tidigare. Djurgården försökte göra det till den här säsongen och de tappade alla form av stabilitet.
Nej, precis, jag vill ju absolut inte göra mig av med varken Jocke eller Möller, men att se över deras roller är nog nödvändigt för att det här laget ska nå någonstans..de är ju själva extrema tävlingsmänniskor och det måste ju gå att resonera med dom för att hitta en bra balanserad istid.

Som du säger; vi försöker spela ett spel som stora delar av laget inte alls behärskar, det är lite märkligt att man envisas med att hålla kvar den typen av spel, som inte fungerat de senaste säsongerna. Man undrar lite var de direktiven / ambitionerna kommer ifrån, eftersom de fanns med i Bert Klockare - Eran också.

Vi har ju levererat på en riktigt hög nivå under stora perioder av årets säsong, så det är ju inte fullständigt hopplöst. Jag undrar om spelarna själva driver bort från det strikta försvarsfokuset när tröttheten kommer krypande? Vi brukar ju ha en riktigt låg nivå när träningarna tuffar till sig och det är dags att ta sats in i "andra tredjedelen" av säsongerna.

Sen förstår jag inte riktigt hur man tänker med Loibl; jag ser honom som en otroligt övertygande spelare som bidrar med ett par verktyg vi saknat en tid. Fantastisk framför mål, oöm och uppoffrande, i kombination med riktigt bra handleder. Någon för LL att ta rygg på, inte att ersätta, just nu i all fall.. Loibl påminner för mig en hel del om hur jag minns att Putte Ekholm var på isen; otroligt nyttig i varje byte och aldrig en dålig match, men kanske inte den där riktiga, riktiga spetsen.

När de är två torskarna satt sig så är jag ju ändå förhoppningsfull. Vi har en klart bättre tränare i år, alla nyförvärv verkar lyckade och vi har trots allt en bra poängskörd så här långt.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by nr86 »

Tycker hela spelidén fallerade mot bif igår. Så var det bort också. Vi klarar inte av deras sätt att spela igelkott hockey. Stora delar av matchen mot Rögle var bra tycker jag bortsett från några katastrofala minuter i 2 a. Mot Brynäs såg det ut som i bortamatchen senast mot dem. Tycker inte enskilda spelare kan hängas ut då det är ett systemfel rent taktiskt som är problemet.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by Skidrow »

Det som stör mej mycket är domarna har slutat helt ta för slag hackning runt handskar, armar och midja om inte spelaren faller/kastar sig.
Empress
Posts: 6996
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by Empress »

Skidrow wrote: 31 Oct 2021, 10:05 Det som stör mej mycket är domarna har slutat helt ta för slag hackning runt handskar, armar och midja om inte spelaren faller/kastar sig.
Sören Persson är utan jämförelse SHLs sämsta domare.
Borde gå i pension. Hänger inte med längre.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK - Brynäs Lördag 30 okt.

Post by p-play »

Vare sig man gillar det eller inte så skapas de farligaste chanserna i omställningar och i andra lägen när motståndarna inte hunnit att organisera sig och det finns ytor. Att åka runt med puckkontroll och i lågt tempo i sarghörnen och spela med små marginaler runt offensiv blå är ingen bra strategi och det är det som vi har gjort de senaste åren. Vi har haft problem mot varenda CHL-lag och varenda SHL-lag som spelar avvaktande. I varje match är motståndarna bättre än oss på "handbollsförsvar". Alla lag i serien är jämnbra och har ungefär lika bra fysik så man måste spela med "smartness" för att gå bra över tid. Det fungerar inte längre med en totalhockey där man kan dominera sönder och köra slut på motståndarna. Domarna var inte bra igår, men de har inget med vårt spelsystem att göra.
Post Reply