Omg 5 AIK- Färjestad 30/9 kl 1900

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: Omg 5 AIK- Färjestad 30/9 kl 1900

Post by kriwi »

Med en sådan här insats från ståplats kommer även publiken på sitt att öka. Grym stämmning.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 5 AIK- Färjestad 30/9 kl 1900

Post by p-play »

Det är kul att båda transatlantvärvningarna ser ut att bli riktigt bra förstärkningar, men den ena var en toppspelare i AHL ifjol och den andra en etablerad NHL-spelare. Loibl, Karlsson och Roos är fantastiska värvningar givet bakgrund och sett till hur de spelar.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Omg 5 AIK- Färjestad 30/9 kl 1900

Post by TS_ »

Jag tycker laget är bättre balanserat än förra året.
Förra året så kändes vi inte byggda för ett fysiskt slutspel, vilket märktes mot Rögle som hade Everberg, Sjögren, Tambellini, Edström, Seider m.fl som spelade bra fysiskt spel på gränsen.
Känns som Forre tog till sig det när han ersatte Frödén och Berggren med Hawryluk och Kühnhackl.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Omg 5 AIK- Färjestad 30/9 kl 1900

Post by bsa »

Masarinen är ingen vekis hellre.
Nu spelade AIK en match i 60 minuter, det var en rolig match att titta på.
AIK tog medsig sista perioden mot Brynäs.
I like it!!!
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Omg 5 AIK- Färjestad 30/9 kl 1900

Post by nr86 »

Ingen annan som kände att fbk hade oss i ett järngrepp efter vårt1-0? Oj vad de trummade på. Vi blev små och Lindvall höll oss kvar. Vilka små marginaler det är från att hela laget tokhyllas till att bara vara hyfsade. Visst vi vann men om fbk kvitterat under sin press tror jag inte vi vunnit i går. Vårt lag psyke måste ha fått en rejäl boost tror jag. Hållen nolla och 4 mål framåt mot topptippade fbk stärker. Kapla har jag hyllat tidigare men igår var det lite för plottrigt spel. Men jag är inte orolig ang honom. Roos var väldigt bra däremot 😁
gvargo
Posts: 102
Joined: 25 Sep 2020, 18:02

Re: Omg 5 AIK- Färjestad 30/9 kl 1900

Post by gvargo »

TS_ wrote: 01 Oct 2021, 07:04 Jag tycker laget är bättre balanserat än förra året.
Förra året så kändes vi inte byggda för ett fysiskt slutspel, vilket märktes mot Rögle som hade Everberg, Sjögren, Tambellini, Edström, Seider m.fl som spelade bra fysiskt spel på gränsen.
Känns som Forre tog till sig det när han ersatte Frödén och Berggren med Hawryluk och Kühnhackl.
Och om Sundsvik kollar på Hawryluk/Kuhnhackl och kopierar det dom gör så har vi en till spelare i samma genre, för han har det helt klart också i sig.
I hadd aller vorte aintjeli
Frantisek Pospisil
Posts: 1371
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Omg 5 AIK- Färjestad 30/9 kl 1900

Post by Frantisek Pospisil »

Sundsvik är för jävligt bra.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 5 AIK- Färjestad 30/9 kl 1900

Post by p-play »

Fjärdekedjan var kanske den bästa kedjan. Låt vara att de kanske inte spelar mot lika bra motstånd alltid, men de satte definitivt press på Färjestads backar. Linus L hade många klara lägen.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Omg 5 AIK- Färjestad 30/9 kl 1900

Post by tazman »

Har vi någonsin haft en sådan här stark (fysiskt) och hyfsat spelskicklig fjärdekedja?

Fokus nu i helgen, viktigt att inte bli en varannan match-klubb.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Omg 5 AIK- Färjestad 30/9 kl 1900

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 01 Oct 2021, 11:45 Fjärdekedjan var kanske den bästa kedjan. Låt vara att de kanske inte spelar mot lika bra motstånd alltid, men de satte definitivt press på Färjestads backar. Linus L hade många klara lägen.
Håller med, men mot Färjestad så spelade dom absolut mot väldigt bra motstånd och höll flaggan högt. Väldigt impad av LL, som frångått någon slags idé om att prestera poäng i en förstakedja med Jocke, som han hamnade i för några år sedan och istället förenklat sitt spel och helt enkelt fokuserat på det han är riktigt bra på.

Jag tycker Pudas borde göra samma sak - klippa bort vissa överambitioner, spela enklare och låta passion och inställning driva på istället.

Oscar Nilsson ser också ut att ha en del att tänka på just nu? Inte riktigt lika säker och självklar på banan. Märkt av slutspelet ifjol eller bara kontraktsbryderier?

Kapla har jag varit otroligt förväntansfull på, men nu är han på väg att kantra, känner jag. Måste steppa upp några snäpp..

..och vaffan har hänt med JJ? Han är ju en SPELARE nu. En offensiv kraft som VINNER närkamper?! Vi har många spelare som kan bli "årets överraskning" men för mig är han kanske den största kandidaten till den titeln just nu, i konkurrens med Loibl, som jag hade riktigt låga förväntningar på. Stefan gör det mesta rätt på banan tycker jag och fyller en enormt viktig roll framförallt i PP som vi saknade helt ifjol!
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 5 AIK- Färjestad 30/9 kl 1900

Post by p-play »

Oscar Nilsson hade det tufft i slutspelet ifjol och matchen igår var av slutspelskaraktär. Hans spel passar bättre in i grundseriematcher med ganska mycket yta och lite fysik. Oscar är duktig och man kommer säkert att förlänga där, men jag föredrar backar som klarar det fysiska spelet bättre då det i slutspel handlar mer om att stänga ned motståndarna än att skapa något framåt. Om LL bara kunde förbättra sina avslut en aning så skulle han vara en spelare för en roll högre upp i hierarkin. Nu vet jag inte hur mycket han tränar på skottet, men det är det som saknas trots målet igår.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Omg 5 AIK- Färjestad 30/9 kl 1900

Post by dovienya »

Dwight_Shrute wrote: 01 Oct 2021, 14:08 ..och vaffan har hänt med JJ? Han är ju en SPELARE nu. En offensiv kraft som VINNER närkamper?! Vi har många spelare som kan bli "årets överraskning" men för mig är han kanske den största kandidaten till den titeln just nu
Våldsamt enig med dig i denna fråga.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Omg 5 AIK- Färjestad 30/9 kl 1900

Post by krysset »

Man måste givetvis se till förväntningarna och då är Johnsson den största hittills. Roos också.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Omg 5 AIK- Färjestad 30/9 kl 1900

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 01 Oct 2021, 14:53 Oscar Nilsson hade det tufft i slutspelet ifjol och matchen igår var av slutspelskaraktär. Hans spel passar bättre in i grundseriematcher med ganska mycket yta och lite fysik. Oscar är duktig och man kommer säkert att förlänga där, men jag föredrar backar som klarar det fysiska spelet bättre då det i slutspel handlar mer om att stänga ned motståndarna än att skapa något framåt. Om LL bara kunde förbättra sina avslut en aning så skulle han vara en spelare för en roll högre upp i hierarkin. Nu vet jag inte hur mycket han tränar på skottet, men det är det som saknas trots målet igår.
Håller med där. Oscar tillhör nog de spelare som jag vill se lägga mer fokus på det han är bra på..

När det gäller LL och skott så minns jag det som att han var en riktigt bra avslutare i "unga år"? Minns jag fel där? Tycker nog han ser ut att ha bra teknik - det kanske snarare är en fysisk fråga - typ taskig balans eller något liknande?
Post Reply