SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Special Brew
Posts: 9997
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by Special Brew »

Solklar interference i målgården.
msoe
Posts: 1619
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by msoe »

Jaja, ingen höjdarmatch, men det är tidigt på säsongen än. Man orkar fan inte ens bry sej om hur domarna ska försöka motivera att det där inte är målvaktsinterference.
hillbilly
Posts: 856
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by hillbilly »

Fy fan vad det svider med förlust. Helgen förstörd…
p-play
Posts: 6766
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by p-play »

De där ändringarna i kedjeformationerna var inte helt speciellt lyckade. Tyskarna får för lite speltid och spelar dessutom med en spelare som inte är mogen för SHL ännu. Linus L får chansen i en produktiv formation och får ett kanonläge i slutet, men skjuter som vanligt i magplattan. Man får nog flytta tillbaka Loibl till den formationen. Välförtjänt seger till Brynäs. Rödin är dock en äcklig filmare och han borde bestraffas för det.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1596
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by Dwight_Shrute »

En dålig bortamatch och vi är ändå med på tavlan fram till slutet. Det är på något konstigt sätt ändå ett litet styrkebesked. Biffarna är ju i form så..ja, jag är ändå rätt positiv. En dålig bortamatch får man acceptera ibland och särskilt med ett nästan helt nytt lag.

Sen finns det ju massor att förbättra, men skitresultat kan ju ofta limma ihop ett lag och skapa en vi-mot-dom - mentalitet. Särskilt som domarna fortsätter att uppträda som sinnessjuka nötter.

Tror det var viktigt att Jayce fick skåra. Känns ändå som att kedjorna är lite..fel. Skulle behöva stuva om lite.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1596
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by Dwight_Shrute »

..och varför tar domarna nästan aldrig för filmning? Det är ju ett par stycken varje match - också från våra spelare ska jag säga. Det i sig skulle rensa upp i spelet och skapa en trevligare hockey.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by Chippen »

p-play wrote: 25 Sep 2021, 17:32 De där ändringarna i kedjeformationerna var inte helt speciellt lyckade. Tyskarna får för lite speltid och spelar dessutom med en spelare som inte är mogen för SHL ännu. Linus L får chansen i en produktiv formation och får ett kanonläge i slutet, men skjuter som vanligt i magplattan. Man får nog flytta tillbaka Loibl till den formationen. Välförtjänt seger till Brynäs. Rödin är dock en äcklig filmare och han borde bestraffas för det.
Vem ska Tyskarna spela med just nu då?
Solklart att Sundsvik ska in där.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by Chippen »

Gillar ändå att det döms mål vid 2-1.
Det är kamp i målgården, och Lindvalls klubba/arm försvinner, men pucken går in på en retur och då är det en ny sekvensen. Mycket bättre dömt än ifjol.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Torsgatan
Posts: 960
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by Torsgatan »

Förs det ingen statistik över målsituationer där domaren behöver ringa? Vi måste ju ligga top-1 som laget som missgynnas mest.
andreas22222
Posts: 1498
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by andreas22222 »

Mitt problem är den totala avsaknaden av konsekven i bedömningarna. Brynäs spelare är i målgården långt före målet.

Han stör Lindvall då han står framför.

Redan där bör spelet vara avblåst enligt gällande regler.

Nu gömmer man sig bakom ny situation vilket är en räddningsplanka för domarna.

Rödin ruskigt bra men hans ständiga filmningar är grymt frustrerande.

Skellefteå har en del att slipa på och man måste lära sig kunna spela mot den här typen av spelsystem.

Att man inte klarar av att växla mellan några olika spelsystem i dagens svenska hockey är rätt anmärkningsvärt.


Man bör kunna spela med både press och styrspel samt dump and chase.

Trevligt Ohlsson åtminstone är ärlig i sina intervjuer vad han tycker och inte att allt är bra när det inte är det.

Dock credd till Brynäs tränare som på kort tid förvandlat Brynäs till ett helt nytt lag.
User avatar
Special Brew
Posts: 9997
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by Special Brew »

andreas22222 wrote: 25 Sep 2021, 18:12 Mitt problem är den totala avsaknaden av konsekven i bedömningarna. Brynäs spelare är i målgården långt före målet.

Han stör Lindvall då han står framför.

Redan där bör spelet vara avblåst enligt gällande regler.

Nu gömmer man sig bakom ny situation vilket är en räddningsplanka för domarna.

Rödin ruskigt bra men hans ständiga filmningar är grymt frustrerande.

Skellefteå har en del att slipa på och man måste lära sig kunna spela mot den här typen av spelsystem.

Att man inte klarar av att växla mellan några olika spelsystem i dagens svenska hockey är rätt anmärkningsvärt.


Man bör kunna spela med både press och styrspel samt dump and chase.

Trevligt Ohlsson åtminstone är ärlig i sina intervjuer vad han tycker och inte att allt är bra när det inte är det.

Dock credd till Brynäs tränare som på kort tid förvandlat Brynäs till ett helt nytt lag.
Ja. Det borde varit avblåst innan pga spelare i målgården. Sjukt irriterande!
p-play
Posts: 6766
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by p-play »

Chippen wrote: 25 Sep 2021, 17:54
p-play wrote: 25 Sep 2021, 17:32 De där ändringarna i kedjeformationerna var inte helt speciellt lyckade. Tyskarna får för lite speltid och spelar dessutom med en spelare som inte är mogen för SHL ännu. Linus L får chansen i en produktiv formation och får ett kanonläge i slutet, men skjuter som vanligt i magplattan. Man får nog flytta tillbaka Loibl till den formationen. Välförtjänt seger till Brynäs. Rödin är dock en äcklig filmare och han borde bestraffas för det.
Vem ska Tyskarna spela med just nu då?
Solklart att Sundsvik ska in där.
Han kanske är påtänkt att centra Möllers lina? Jag har svårt att se att Linus L skall placeras i en offensiv kedja över en längre tid.
p-play
Posts: 6766
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by p-play »

andreas22222 wrote: 25 Sep 2021, 18:12 Mitt problem är den totala avsaknaden av konsekven i bedömningarna. Brynäs spelare är i målgården långt före målet.

Han stör Lindvall då han står framför.

Redan där bör spelet vara avblåst enligt gällande regler.

Nu gömmer man sig bakom ny situation vilket är en räddningsplanka för domarna.

Rödin ruskigt bra men hans ständiga filmningar är grymt frustrerande.

Skellefteå har en del att slipa på och man måste lära sig kunna spela mot den här typen av spelsystem.

Att man inte klarar av att växla mellan några olika spelsystem i dagens svenska hockey är rätt anmärkningsvärt.


Man bör kunna spela med både press och styrspel samt dump and chase.

Trevligt Ohlsson åtminstone är ärlig i sina intervjuer vad han tycker och inte att allt är bra när det inte är det.

Dock credd till Brynäs tränare som på kort tid förvandlat Brynäs till ett helt nytt lag.
Vi har haft svårt mot den här typen av spelsystem i åtminstone 7-8 års tid så det är ingen ny företeelse. Det är inte bara mot Växjö, Örebro och nu Brynäs som man sett det utan även i CHL. Jag tycker för övrigt att de nämnda lagen kan växla och spela både ett modernt styrspel (inte det gamla 1-3-1), men även gå ut och sätta press. Vi går bara ut och pressar på allt och åker skridskor som idioter första minuterna att sedan tröttna och spela väldigt runt och få kontringar mot oss. Manner är en skicklig tränare.
andreas22222
Posts: 1498
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by andreas22222 »

Håller med Skellefteå har tydligt haft problem mot defensiva lag som ställer upp och styr i flera år. Frustrerande man inte har löst det att spela annorlunda mot dom lagen i stället gör man precis det dom vill. Spelar med huvudet under armen och ger dom spelvändningar från att man anfaller huvudlöst.

Brynäs ställde mest upp och tog det Skellefteå gav dem
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by Chippen »

p-play wrote: 25 Sep 2021, 18:20
Chippen wrote: 25 Sep 2021, 17:54
p-play wrote: 25 Sep 2021, 17:32 De där ändringarna i kedjeformationerna var inte helt speciellt lyckade. Tyskarna får för lite speltid och spelar dessutom med en spelare som inte är mogen för SHL ännu. Linus L får chansen i en produktiv formation och får ett kanonläge i slutet, men skjuter som vanligt i magplattan. Man får nog flytta tillbaka Loibl till den formationen. Välförtjänt seger till Brynäs. Rödin är dock en äcklig filmare och han borde bestraffas för det.
Vem ska Tyskarna spela med just nu då?
Solklart att Sundsvik ska in där.
Han kanske är påtänkt att centra Möllers lina? Jag har svårt att se att Linus L skall placeras i en offensiv kedja över en längre tid.
Så kan det vara, men då du kvar att välja på Robertsson eller Lirre med Tyskarna.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
cleo
Posts: 667
Joined: 17 Aug 2011, 11:23

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by cleo »

Chippen wrote: 25 Sep 2021, 17:56 Gillar ändå att det döms mål vid 2-1.
Det är kamp i målgården, och Lindvalls klubba/arm försvinner, men pucken går in på en retur och då är det en ny sekvensen. Mycket bättre dömt än ifjol.
men… skulle ha varit avblåst för spelare i målgården i första sekvensen (…men det blåser som bara för när någon genar i målgården vid spel 5-5😂)
Larionov
Posts: 213
Joined: 10 Aug 2011, 10:07

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by Larionov »

Okej, två timmar efter match, tänker fortfarande, skiter i resultatet nästa match mot Brynäs, men ligger Rödin ned så hoppas jag han har ont.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by Skidrow »

Det som stör mej är at man inte skjuter utan försöker passa till ett ännu bättre läge och att backarna misslyckas väldigt ofta med skott från blå, där det blir en tåfjösare.

Hoppas domarna är konsekventa med om man hindrar målvakten utanför målområdet godkänns mål. Sen at Filmaren gör två mål.
User avatar
Special Brew
Posts: 9997
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by Special Brew »

Sjukt att ingen förutom oss ifrågasätter den jävla divingen när Jocke får 2 minuter! Rödin verkar vara en osportslig jävel!
dovienya
Posts: 2199
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by dovienya »



Anton Rödin ..
User avatar
GroovyEd
Posts: 1845
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by GroovyEd »

cleo wrote: 25 Sep 2021, 19:58
Chippen wrote: 25 Sep 2021, 17:56 Gillar ändå att det döms mål vid 2-1.
Det är kamp i målgården, och Lindvalls klubba/arm försvinner, men pucken går in på en retur och då är det en ny sekvensen. Mycket bättre dömt än ifjol.
men… skulle ha varit avblåst för spelare i målgården i första sekvensen (…men det blåser som bara för när någon genar i målgården vid spel 5-5😂)
Exakt. Det där stör jag mig ordentligt på. Jimmie hade ju typ 2 målgårdsoffsides per match i sin karriär, trots att han varken störde målvakten eller att det var en målchans just då. Men när det vankas mål, då kan det tillåtas lite hur som helst.
User avatar
ossian
Posts: 3635
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by ossian »

Jag har sagt upp mitt abonnemang eftersom domarna och situationsrummet ar for daliga och inkonsekventa. Det kommer aldrig bli battre tills personalen byts ut.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by schteffe »

Fick vi inte ett mål som gjordes på liknande sätt bortdömt i semin mot RBK i våras?
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by schteffe »

Svarar min egen fråga - jodå, Nisses mål i första semin.

https://www.shl.se/gamecenter/qZh-ANSFz ... icles/post
Fdskebo
Posts: 1108
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by Fdskebo »

Min Amatöranalys…
Så går det om man bara försöker spela helhjärtat i en period.
Jag nöjer mig med det och hoppas att de lärt sig något till nästa match.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by Markman »

Resonemanget från domarhåll/situationsrummet är tydligen att Lindvall sätter sig i situationen själv, när han fastnar med klubban på Scotts högra skridsko, och att han försöker ta tillbaka klubban för att fastna på Scotts vänstra grilla istället. Ny situation när målskottet kommer, och Scott är ute ur målområdet och att domarna/SR bedömer att Scott inte gjort det medvetet, utan att det är Lindvalls fel att klubban är där. Lex "skyll dig själv".

Jag vet inte riktigt om jag håller med, kan man väl lugnt säga.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by Chippen »

Markman wrote: 26 Sep 2021, 07:28 Resonemanget från domarhåll/situationsrummet är tydligen att Lindvall sätter sig i situationen själv, när han fastnar med klubban på Scotts högra skridsko, och att han försöker ta tillbaka klubban för att fastna på Scotts vänstra grilla istället. Ny situation när målskottet kommer, och Scott är ute ur målområdet och att domarna/SR bedömer att Scott inte gjort det medvetet, utan att det är Lindvalls fel att klubban är där. Lex "skyll dig själv".

Jag vet inte riktigt om jag håller med, kan man väl lugnt säga.
Tror vi måste få se några till granskningar innan vi ser ett mönster, eller ja iaf kan ana ett mönster.
För går man efter ifjol borde detta blivit bortdömt, men personligen tycker jag det är ett godkänt mål.

Det jag tror gick i Brynäs favör är att Scott är på väg att lämna målgården och inte parkerat i den. Han tagit bort klubban och parkerat så hade det nog blivit bortdömt. Nu är han i rörelse.

https://mobile.twitter.com/swehockeygif ... 83170?s=21
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5333
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by nr86 »

Är det inte nya regler för målgården den här säsongen?
Jag har släppt den där situationen då jag tycker det ska vara mål även om det svider. Vi vann inte pga många andra faktorer som vi själva rår för. Tror inte vi gynnades av att det är så långt mellan matcherna nu så vi kommer inte in i matchrytmen.
User avatar
ossian
Posts: 3635
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by ossian »

Jag skulle saga att det ar VALDIGT tydligt att Scott ar i malgarden innan pucken ar dar och det ar VALDIGT tydligt att han stor Lindvall. Men det ar Lindvalls fel, en specialtilkning av reglerna. Helt godtyckligt, helt inkonsekvent, finns ingen regel som styrker bedomningen.

Detta tillsammans med 5 min for random tackling nar nagon gor sig illa, filmningar leder till utv for den drabbade 9 ganger av 10, och sen ett par jattegrodor 1-2 ganger per match dar alla i are an ser vad som hande forrurom 4 st domare som har som jobb att se vad som hande.

Allt detta gor att det blivit ointressant att folja ligan, vill inte betala pengar for att stoda. Nar domarna och situationsrummet byts ut betalar jag igen.
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: SHL omg:4 Brynäs - AIK Lördag 25 sep kl: 15:15

Post by Gargamel »

Det sedvanliga domargnället är här igen. Helt korrekt dömt mål, tyvärr var det Brynäs som gjorde det. Lägg ner gnället och gå vidare.
Post Reply