SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

shaquille
Posts: 1955
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by shaquille »

p-play wrote: 18 Sep 2021, 12:59
Jocko Homo wrote: 18 Sep 2021, 12:37 Är rädd AIK gör nåt oseriöst i dag typ ställer Mann i mål. Isf gissar jag 4-5.
Ja, man borde matcha Lindvall resten av månaden och låta Mann få lite mer tid på sig då det inte är speciellt tätt spelschema, men det lär man ju inte göra. Det är viktigt att ta några segrar i början då det ger ett lugn.
:lol:
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by nishog04 »

Torsgatan wrote: 18 Sep 2021, 20:15 Vilken Mann! Grymt skönt med 3p även om matchen i sig inte var nån höjdare.
Who's the Mann? Kan väl inte blir en bättre SHL-debut än så här.
User avatar
vonschnauser
Posts: 925
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by vonschnauser »

Snacka om att Mann täppte till truten på alla tvivlare ikväll :lol:
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by dovienya »

nishog04 wrote: 18 Sep 2021, 20:02 Det var nån som efter förra matchen ansåg att folk valt ut Kapla till "årets hackkyckling". Jag är förvisso av åsikten att det inte finns - och inte har funnits - några hackkycklingar, men det jag tänkte säga var att jag hittills inte tyckt att Kapla har imponerat särskilt mycket. Men denna afton har han spelat solid hockey och inte överarbetat sina lägen. Hoppas han hittar sitt "läge" (som Granberg när han slutade spela fancy).

Men mannen som gjort kvällens insats är ändå Mann!
Jag har kapat honom en hel del... Men håller med hela inlägget :)
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by krysset »

Får han inte fem poäng av Norran så borde betygssättaren byta jobb.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by dovienya »

Manns svaghet är (enligt mig) höga skott, Leksand sköt typ inga höga skott på hela matchen. Väldigt kvick och tät efter marken.
SimonL
Posts: 89
Joined: 10 Jun 2017, 18:36

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by SimonL »

Ja Mann bad alla att hålla käft..

Överlag kass match från båda lag, AIK med triljoner småmissar som får många lovande lägen att rinna ut i sanden. Men som sagt så är det väl inte annat vänta med ett halvt nytt lag. Men tre poäng är tre poäng och det kändes inte speciellt pressat ändå. Hade varit mer förbannad om vi bjudit på 3-0...
User avatar
Special Brew
Posts: 9901
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by Special Brew »

dovienya wrote: 18 Sep 2021, 20:24 Manns svaghet är (enligt mig) höga skott, Leksand sköt typ inga höga skott på hela matchen. Väldigt kvick och tät efter marken.
Höga skott i krysset är alla målvakters svagheter.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by nishog04 »

krysset wrote: 18 Sep 2021, 20:24 Får han inte fem poäng av Norran så borde betygssättaren byta jobb.
Han fick en femma! Det handlar nog, till viss del, om att det var debut i SHL. Hade Lindvall gjort motsvarande match hade det landat i en fyra, gissar jag.
SimonL
Posts: 89
Joined: 10 Jun 2017, 18:36

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by SimonL »

Mann testades inte speciellt hårt, men en nolla i debuten är en nolla i debuten.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by krysset »

Sedan så vet vi inte hur det gått om Gurra fick stå. Bra kvitto på målvaktssidan och försvarsspelet. Kul att Mascherin fick sätta den och Linus Karlsson vad ska man säga? Den kedjan håller hög standard varje match de sliter över hela banan.
Frantisek Pospisil
Posts: 1376
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by Frantisek Pospisil »

Återigen förmånen att få se livehockey.
Hafsig match där egentligen tre LIFmisstag gav AIKseger.
Granberg bäst på planen. Bara att hålla käften om Strausmannen. Tror Tom K kommer att vara en tung kung när säsongen summeras. Satt på läktaren och funderade på hur jag skulle avrätta mazarinen när han plötsligt gör mål. Tur för han.
Karlsson & Roos, vilka kap!
Skarp laginsats.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by krysset »

Var också på plats. Härlig seger och faktiskt vår kanske sämsta insats hittills i SHL denna säsong.
Ja Roos och Linus Karlsson är riktiga kap. Jonsson är uppgraderad från ifjol.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by p-play »

shaquille wrote: 18 Sep 2021, 20:16
p-play wrote: 18 Sep 2021, 12:59
Jocko Homo wrote: 18 Sep 2021, 12:37 Är rädd AIK gör nåt oseriöst i dag typ ställer Mann i mål. Isf gissar jag 4-5.
Ja, man borde matcha Lindvall resten av månaden och låta Mann få lite mer tid på sig då det inte är speciellt tätt spelschema, men det lär man ju inte göra. Det är viktigt att ta några segrar i början då det ger ett lugn.
:lol:
Det är sådär man levererar en jinx i världsklass. ;) Det såg ut som han släppte varenda puck på plockhandsksidan på uppvärmningen precis som någon påpekade efter den första isträningen. Han får ett stort plus för att han spelar aggressivt och går ut och möter skytten och inte låter forwards stå och styra framför honom. Det är något man väldigt sällan ser. Jag hoppas att Holm låter honom fortsätta så. Han släpper en del returer, men han styr bort dem bra. Kapla är bra idag. Roos är ännu bättre och Granberg är bäst på backsidan. Linus Karlsson spelar nog inte hos oss nästa säsong om han fortsätter så här. Det är faktiskt överraskande att någon kan komma upp från Hockeyallsvenskan och vara så här bra direkt från säsongsstart. JJ har hittat en nivå till och hela den kedjan är bra. Ett stort plus till Forsell och klubbens scouting. Det finns förutsättningar för att alla nyförvärv kan komma att fungera i lagbygget så småningom när de har kommit i form. Ingen jättebra match, men spelet är stabilt defensivt sett.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by päran »

Sämsta matchen, men laget ser otroligt lovande ut.

Hoppas bara coacherna inser att både Melker och Kűhnhackl kommer att bli flera klasser bättre om de slipper varandra, för att inte tala om hur mycket bättre Jocke skulle bli.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Frantisek Pospisil
Posts: 1376
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by Frantisek Pospisil »

p-play wrote: 18 Sep 2021, 21:22
shaquille wrote: 18 Sep 2021, 20:16
p-play wrote: 18 Sep 2021, 12:59
Jocko Homo wrote: 18 Sep 2021, 12:37 Är rädd AIK gör nåt oseriöst i dag typ ställer Mann i mål. Isf gissar jag 4-5.
Ja, man borde matcha Lindvall resten av månaden och låta Mann få lite mer tid på sig då det inte är speciellt tätt spelschema, men det lär man ju inte göra. Det är viktigt att ta några segrar i början då det ger ett lugn.
:lol:
Det är sådär man levererar en jinx i världsklass. ;) Det såg ut som han släppte varenda puck på plockhandsksidan på uppvärmningen precis som någon påpekade efter den första isträningen. Han får ett stort plus för att han spelar aggressivt och går ut och möter skytten och inte låter forwards stå och styra framför honom. Det är något man väldigt sällan ser. Jag hoppas att Holm låter honom fortsätta så. Han släpper en del returer, men han styr bort dem bra. Kapla är bra idag. Roos är ännu bättre och Granberg är bäst på backsidan. Linus Karlsson spelar nog inte hos oss nästa säsong om han fortsätter så här. Det är faktiskt överraskande att någon kan komma upp från Hockeyallsvenskan och vara så här bra direkt från säsongsstart. JJ har hittat en nivå till och hela den kedjan är bra. Ett stort plus till Forsell och klubbens scouting. Det finns förutsättningar för att alla nyförvärv kan komma att fungera i lagbygget så småningom när de har kommit i form. Ingen jättebra match, men spelet är stabilt defensivt sett.
Det är till att gräva i arkiven!

Orkar inte gräva i alla jinxar du dragit genom åren. Kan bara konstatera att Strausmann gjorde en heroisk insats idag.
Gillar det mesta jag ser, även Kapla. Såg honom mycket ifjol i Västervik, ett lag han bar. Ge grabben tid så kommer detta att bli riktigt bra,,,,,,, med risk att få äta upp det när det grävs i arkiven om 6 månader.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by krysset »

Kapla är bra. Varenda SHL klubb skulle ta över hans kontrakt rakt av om någon eller några här fick vara sportchef i en timme. Var ju många som för två tre veckor sedan ansåg att vi hade för dåliga backar.
Men jag tycker och hoppas att vi får se lite mer av Pudas. Han skulle behöva få sätta ett skott från blå då bör det lossna.
Roos är ett klipp, klassen bättre än Broberg, Granberg är som i fornstora dagar. Forsfjäll gör det bra när han är inne.

Intressant när Sundsvik kommer tillbaka han ska ju in någonstans. Oskar Eriksson får vi heller inte glömma.
Last edited by krysset on 18 Sep 2021, 23:33, edited 1 time in total.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by svea_man »

Sundsvik tror jag mycke på iår
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by nr86 »

Har tittat igenom delar av matchen i efterhand och måste imponeras av Linus Karlsson som redan uppträder som om han är loket i laget. Vilken pondus och det känns som att han gör lite som han vill på isen. Mest glädjande i min bok är försvarsspelet som jag ständigt återkommer till. Det var min absolut största farhåga innan serien drog igång. Nu har dessutom Mann visat att han är en matchvinnare. Imponerad av Forsell som verkar ha hittat rätt i vartenda nyförvärv! Nästan lite skönt med tunt spelschema nu när vi vinner som man kan suga på segrarna och spela ihop oss än mer samt läka ihop de skadade spelarna som jag hoppas är tillbaka snart. Sundsvik tror jag också mycket på men där måste vi ge honom än mer tid då han verkar ha råkat ut för något av allvarligare art.
Oj vad skönt och viktigt med 3 pinnar i går 😁
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by Skidrow »

Jag tycker AIK gjorde en okej match där det behövs finslipas medans Leksand har långt kvar till att få ihop ett lag.
lh=1
Posts: 533
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by lh=1 »

Jo matchen var väl ok från vår sida, men faktum är ju att våra tre mål tillkom i slumpartade situationer. De var inte ett resultat av ett bländande anfallsspel direkt, utan några individuella prestationer avgjorde det hela.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by Humlannitton »

lh=1 wrote: 19 Sep 2021, 11:39 Jo matchen var väl ok från vår sida, men faktum är ju att våra tre mål tillkom i slumpartade situationer. De var inte ett resultat av ett bländande anfallsspel direkt, utan några individuella prestationer avgjorde det hela.
Å ena sidan håller jag med, å andra sidan får man tänka positivt. Vi jobbade hårt vilket definitivt påverkar slumpen, vi satte chanserna klockrent, vi hade ett bortdömt (korrekt) mål och två klockrena stolpträffar.

Individuella prestationer är också en del av spelet.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by p-play »

Spelet kommer säkert att bli bättre, men Djurgården är det lag som jag sett mest av de senaste åren av de andra lagen och det är väl ungefär så här som deras spel brukar se ut – snabbt, hafsigt och hyggligt rakt. Vi har skickligare spelare så det kommer säkert att se mer strukturerat efterhand, men man ser ganska tydliga drag av det spelsystem som Robban Ohlsson satte i Djurgården. Han är liksom ingen tränare som använder sig av en volym av uppspelsvarianter genom mittzonen eller någon som Hallam som vill ha ett extremt kontrollerande spel där varje skeende skall kontrolleras utan som någon uttryckte det lite mer åt NHL-hållet. Då vi har varit extremt "runda" de senaste åren så skall det bli spännande att se hur det här utvecklas.
lh=1
Posts: 533
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: SHL omg:3 AIK:Leksand Lör 18 sep kl:18:00

Post by lh=1 »

Humlannitton wrote: 19 Sep 2021, 11:52
lh=1 wrote: 19 Sep 2021, 11:39 Jo matchen var väl ok från vår sida, men faktum är ju att våra tre mål tillkom i slumpartade situationer. De var inte ett resultat av ett bländande anfallsspel direkt, utan några individuella prestationer avgjorde det hela.
Å ena sidan håller jag med, å andra sidan får man tänka positivt. Vi jobbade hårt vilket definitivt påverkar slumpen, vi satte chanserna klockrent, vi hade ett bortdömt (korrekt) mål och två klockrena stolpträffar.

Individuella prestationer är också en del av spelet.
Sant👍 Med lite mer eftertanke så är det ju vår stress som skapar situationerna.
Post Reply